موضوع جلسه: هدفگذاری
نقش آموزشی پدر و مادرها در سال کنکور در موفقیت فرزندان خیلی زیاد است و یکی از تفاوتهای نوابغ با دیگران هم همین است که پدر و مادرهای نوابغ با دیگران فرق دارند. صد ها تحقیق در جهان انجام شده است که نشان می دهد نقش آموزشی والدین بیش از عوامل دیگر است. مادر درست است که عاطفه و محبت است ولی فکر و اندیشه هم هست و پدر هم به جز تامین معاش خانواده، نقش آموزشی هم دارد. یکی از اقدامات موثر پدر و مادر ارتباط آن ها با مدرسه، معلم ها و پشتیبان ها است. پدر و مادرها زمانی نگران شوید که با فرزندتان حرف نزنید.هر سال هم در بین نوابغ میبینیم که پدر و مادرهای آنها چه کارهایی برای موفقیت فرزندانشان انجام می دهند و یکی از همین موارد هم محسن راستکار رتبهی 2 کشوری تجربی کنکور 98 است، او همچنین در هیچ آزمونی غیبت نکرد. در آزمون های انتهایی کانون رتبه های 71، 19، 5 را کسب کرد و در کنکور به رتبه ی 2 رسید. این بهبود رتبهی او به این دلیل بود که مهارت های فراشناختی داشته و به طور دقیق مدیریت کرده. اشتباهاتتان را دوست داشته باشید. اشتباهات بهترین راهنماهای ما هستند.
در هیچ آزمونی غیبت نکنید. در آزمون های انتهایی هم حاضر باشید. هم چنین اکثریت قاطع کسانی که نتیجه ی بهتری کسب می کنند در آزمون های تابستان هم شرکت می کنند.
فراشناخت یعنی مدیریت فکر. مدیریت فکر یعنی شما بدانید هر درسی را چطور بخوانید بهتر یاد می گیرید. هر شخصی روش درس خواندن خاص خودش را دارد هر شخصی منحصر به فرد است. یکی از عناصر فراشناخت هدف گذاری است. شما هم می توانید از همین الان انتخاب رشته کنید و این یک هدف بلندمدت برای شما محسوب می شود و اولین قدم برای شما این است که یک دانشگاه و یک رشته را مشخص کنید. شما دانش، شخصیت و آینده شغلی را از مدرسه یاد می گیرید و دانش و شخصیت از بستر خانواده رشد میکند، اگر انتخاب رشته کنید این حسن را برای شما دارد که سال آینده در روز محدود و با عجله انتخاب رشته نمی کنید. بهترین مشاور برای انتخاب رشته بعد از خودتان، پدر و مادر شما هستند و با آن ها باید گفتگو کنید. قدم بعدی این است که از سایت کانون ببینید وقتی می خواهید به این دانشگاه و این رشته برسید باید چند از ده شما در هر درس چه باشد. برای این کار میتوانید رشته هایی را که اولویت اول شماست مشخص کنید سپس اولویت دوم خود را مشخص کنید و درنهایت هم رشته هایی را که به هیچ عنوان انتخاب نخواهید کرد و مواردی را که شک دارید را مشخص کنید.
تابستان که تمام شد گیج نباشید. این هدف را برای خودتان بگذارید که تا انتهای تابستان به طور واضح و شفاف بدانید در هر درسی چه روشی دارید و بتوانید روش هایتان را بیان کنید.
هدف گذاری را یاد بگیرید. این هدف گذاری مخصوص شما کانونی هاست چون شما در کانون ابزار دارید.
کانونیهایی که رشتهی سال بعد خودشان را از الان مشخص کردهاند:
علیرضا اسماعیلی با میانگین تراز 6600 از مدرسه هاتف:
اولویت اول من دندانپزشکی و پزشکی است و دانشگاههای بهشتی، شیراز و البرز و قم را می زنم. داروسازی، دامپزشکی و فیزیوتراپی را هم اصلا انتخاب نمی کنم.
کاظم قلمچی: برای انتخاب رشته رتبه مهم نیست ترجیح شما مهم است. برای انتخاب رشته یک معیار داریم و آن این که یک سال بعد پشیمان نشوید.
حال از روی سایت کانون نگاه کنید که برای کسب اولویت اولتان در دانشگاه مدنظرتان نیاز به چه چنداز دههایی در هر درس دارید؟
......................................................................
روزبه رجب زاده:
اولویت های من ریاضیات و کاربردها و مهندسی شیمی است. پدر من فوق لیسانس لیسانس شیمی دارد و شیمی فیزیک می خواند. مهندسی برق و کامپیوتر را هم انتخاب نمی کنم. پدر و مادر من با ریاضیات محض خیلی موافق نیستند. در مورد رشتههای مکانیک و هوافضا باید بررسی کنم.
برای لیسانس، دانشگاههای شریف و تهران را انتخاب می کنم.
کاظم قلمچی: برای انتخاب رشته به امکانات خانواده هم فکر کنید. شما برای قبولی باید 1000 نمره افزایش تراز پیدا کند.
......................................................................
الهه زینعلی تراز 6500 از گیلان:
برادر بزرگم رتبه یک رقمی بود. از هشتم به مدت 5 سال است که در آزمون های کانون شرکت می کنم. اولویتهای من اول پزشکی، بعد دندانپزشکی و داروسازی. وضعیت چند از ده من در درسهای فیزیک و شیمی به اعداد این رشته در دانشگاه تهران نزدیک است.
.....................................................................
نوشین عباسی میانگین تراز 6200:
فقط دندانپزشکی مد نظر من است.
این که یک سال پشت کنکور بمانید یا نه خودتان و پدر و مادرتان باید تصمیم بگیرید.
در درسهای ریاضی و فیزیک به چند از ده این رشته نزدیک هستم و در درس ادبیات ضعیف هستم به این صورت که ادبیات را من 3 از 10 می زنم ولی 7 از 10 است.
کاظم قلمچی: متناسب با ایده آلی که دارید متوجه می شوید باید در هر درس به چند برسید.
.....................................................................
نفر بعدی: تراز من در آزمون قبل 6500 شد ولی میانگین ترازم 6000 است. سال قبل یک بار ترازم بالاتر شد و گفتم آن هستم ولی بعدا افت کردم و به این نتیجه رسیدم که میانگین ترازم را بگویم.
کاظم قلمچی: شناخت واقعی ما اولین قدم است. شما یک آزمون، تراز بیشتری کسب کردید ولی میانگین ترازتان را گفتید و این نشان میدهد خودتان را همان طور که هستید قبول دارید.
من می خواهم دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی بخوانم.
کاظم قلمچی: به احتمال زیاد قبول نمی شوید. برای دندانپزشکی شهیدبهشتی، میانگین تراز 7250 نیاز است و تراز شما 6000 است.
در درسهای دینی، زبان و شیمی چند از ده من به دندانپزشکی شهیدبهشتی نزدیک است ولی در عربی ضعیف هستم، عربی من 4 از 10 می زنم ولی باید 9 بزنم.
کاظم قلمچی: بعضی از دانش آموزان خیلی خوب صحبت می کنند ولی دریغ از زحمت و این در خانواده های روشن فکری بیشتر است و زحمت و تلاش حرف اول را میزند.
دفتر برنامه ریزی و صفحه 182 را تکمیل کنید. پدر و مادرها هم می توانند در تکمیل این دفتر به دانش آموزان کمک کنند.
.....................................................................
حنانه ندرلو با میانگین تراز 6300:
رشته دندانپزشکی را دوست دارم و دندانپزشکی شهیدبهشتی و شیراز را میخواهم. تراز اولین آزمونم 6600 شد ولی در آزمون بعدی 6000 شدم و میانگین ترازم 6300 است. در فیزیک خیلی ضعیف هستم و چند از ده من 5 یا 4 است ولی باید به 6 برسم. درواقع باید 800 نمره ترازم بیشتر شود.
.....................................................................
درنا با میانگین تراز 5900:
رشته داروسازی یکی از دانشگاههای تهران و شهیدبهشتی را می خواهم. برای قبولی تراز 6500 نیاز دارد و من در درس های فیزیک و ریاضی از ایدهآلم فاصله دارم.
کاظم قلمچی: روی تراز بهتر می توانیم هدف گذاری کنیم یا چند از ده؟
روی چند از ده بهتر می توان هدف گذاری کرد. روی تراز نمی توان چون نمی دانید دیگران چطوری دارند امتحان می دهند ولی چند از ده را می بینید و ملموس است، چند از ده را که بالا ببرید تراز شما هم بیشتر می شود.
یکی از رتبههای برتر افراد استثنائی امسال، معلول جسمی حرکتی از یک روستا با حداقل امکانات است که موفق شده رتبه 5 رشتهی تجربی را کسب کند، تمام این افراد دوبرابر دیگر افراد مدیون پدر و مادرشان هستند. کنکوریها بخصوص بچه های تهرانی نیاز به زحمت بیشتری دارند و اینکه ادامه دهند. تهرانی ها سرسخت باشید و نازک نارنجی نباشید. فرق کسی که رتبه کسب می کند با کسی که دانشمند می شود در این است که برخی وقتی به جایی می رسند رها می کنند نباید رها کنید.
همین طوری درس خواندن با هدف مند درس خواندن خیلی فرق میکند افراد با استعداد و با پشتکار موفق نمی شوند، کسانی موفق می شوند که بعد روزهای سخت ادامه دهند. طبق تحقیقات انجام شده، کسانی موفق می شوند و ترک تحصیل نمی کنند که در دوران مدرسه دو فعالیت فوق برنامه را تمام کرده باشند. روزهای سخت مثل روزهایی که ترازتان خراب شد باید ادامه دهید، زمانی که زمین می خورید باید ادامه دهید. امسال شیراز 13 نفر رتبه یک رقمی دارد. تهرانی ها امسال بهتر شدند. اگر پوستری را که از رتبه های تک رقمی 98 کانون تهیه کردهایم ببنید، مشاهده میکنید که این برترها پیوستگی داشتند و به طور میانگین 60 آزمون شرکت کردند.
.....................................................................
رتبههای زیر 1000 تهران که سال گذشته در جلسات نفرات برتر شرکت میکردند:
جواد زاهدی رتبه 62 منطقه 1 را کسب کردم. من آزمونهای کانون را با تراز 7200 تابستان سال یازدهم شروع کردم.
چه چالشی سال قبل داشتید و چطور آن را حل کردید؟
برخی چالش درسی است برخی مربوط به زندگی می شود من همان اول که در آزمون ها شرکت می کردم ادبیات را زیر 50 درصد می زدم در کنکور 72 درصد زدم سعی کردم ذهنم بیرون کنم که نمی توانم و رابطه خوبی با درس برقرار کنم و ساعت مطالعه ام را هم زیاد کردم سعی کردم استمرار را حفظ کنم
در این جلسات این که با برنامه راهبردی حتما پیش برویم خیلی به من کمک کرد به بنرامه مسلط بودم. کامپیوتر یا مکانیک می زنم.
......................................................................
محمدمهدی کاهه هستم رتبههای 53 انسانی و 146 کشور را کسب کردم:
یک چالش من در سال گذشته این بود که دانشچوی رشته مهندسی مواد علم و صنعت بودم و انصراف دادم و به رشتهی انسانی آمده بودم و این تغییر رشته برایم سخت بود.
هدفتان از ورود به رشتهی انسانی چه بود؟
بخاطر حقوق این کار را کردم.
از آذرماه انصراف دادم از تیر درس خواندن را آغاز کردم و از تراز 5800 به 8000 هم رسیدم میانگین تراز من در سال گذشته 7600 بود.
یک چالشی که حل کردم این بود: عروض انسانی ها را اصلا بلد نبودم و پشتیبانم گفت باید تابستان شروع کنی و درس نامه ها را می خواندم ولی از اول مهر 45 روز هر روز 1 ساعت دیوان حافظ را به صورت سماعی کار کردم. به حدی رشد کردم که آزمون 3 آذر عروض نظام قدیم ها را که سختتر هم هست، فقط من 100 زده بودم و همه از من می پرسیدند چطوری توانستم.
کاظم قلم چی: این موضوع در بین کسانی که در یک درس ضعیف هستند مشترک است که هر روز به آن درس وقت اختصاص می دهند. شما در سایت کانون در کامنت گذاشتن هم خیلی فعال بودید، درست است؟
بله کامنت هم زیاد می گذاشتم.
کاظم قلم چی: پدر و مادر یک دانش آموزی به خاطر فرزندشان از شهرستان به تهران آمده اند و پدر سرایدار شده است و میگفت به فرزندم میگویم به سایت کانون برود و در جریان گفتگوی شاگرد زرنگ ها باشد، بیشترین کامنت ها را هم افراد با تراز بالا می گذارند.
بیشترین تاثیری که جلسات برترها سال گذشته برای شما داشت چه بود؟
در این جلسات که شرکت میکردم دفتر برنامه ریزی را پر می کردم ولی صفحهی 182 را پر نمی کردم وقتی شما اشاره کردید من هم انجام دادم، درس ریاضی را چون رشته ی ریاضی بودم اصلا نمی خواندم و وضعیتم در این درس نوسانی بود گاه 90 می زدم گاه 100 و اوایل برای آن اصلا وقت نمی گذاشتم ولی بعدا نیم ساعت به صورت منظم برایش وقت گذاشتم که بهتر شد.
.....................................................................
امیرحسین معصومی هستم و رتبهی 311 منطقه شدم این برای سال سوم بود که کنکور میدادم، سال اول رتبهام حدود 9000 سال دوم 3000 شد، سال اول رشتهی ریاضی بودم، چالشی که سال قبل حل کردم این بود که از کنکور دادن خسته بودم به همین دلیل کنار درس خواندن ورزشم را ادامه دادم اول برای آمادگی جسمی ورزش کار می کردم ولی به مرور به صورت حرفه ای شد.
من سال اول و دوم در جلسات نفرات برتر حضور نداشتم و یکی از دوستانم که رتبهی 500 شده بود به من گفت ترازت را بیشتر کن تا بتوانی به این جلسات بیایی. چالش من این بود که فکر می کردم وقتی مشکل دارم فقط مشکل من است ولی با حضور در این جلسات می دیدم مثلا کسی با تراز 7300 همین مشکل را دارد و آن را حل کرده است درنتیجه خودم را مجبور کردم به راه حل برسم و راه حل آن ها هم خیلی خوب بود. هدف من پزشکی است و برای تخصص هم جراحی مغز را مدنظر دارم.
......................................................................
امیرمهدی طالبی: میانگین ترازم 7150 بود.
یکی از چالش هایی که پارسال با آن مواجه بودم این بود که حجم مباحث تابستان بالا و زمان ما کم بود. پدرم درگیر کنکور من بودند و در این مورد راه حلی دادند که موثر بود و بعدها هم شما در این جلسات به آن اشاره کردید. پدرم بازیابی را به من توصیه کردند، اولش برایم خیلی سخت بود می ترسیدم نتیجه ندهد و وقتم تلف شود ولی بعد دیدم فوق العاده بود چون وقت تلف نمی شود و اعتماد به نفس را در یادگیری بالا می برد.
کاظم قلمچی: بازیابی یعنی قبل از این که درس بخوانید امتحان بدهید.
......................................................................
محمدامین زارع رتبهی 21 منطقه:
یکی از چالش هایم که برای همه هم هست این بود که ما سال اول نظام جدید بودیم و دیگر اینکه من عید افت کردم و برگرداندنش سخت بود.
کاظم قلمچی: بله خیلی سخت است برای خیلی ها همان یک شکست کافیست برای باقی ماندن در شکست.
من از موفقیتم خوشحال می شدم ولی در شکستها بیشتر از پیشرفت روحیه می گرفتم به خودم و محیط اجازه نمی دادم به من غلبه کند یا مثلا می گفتم آیا واقعا ارزش من در این حد است که با یک افت تراز شرایطم بدتر شود.
در این جلسات شما در مورد آزمون دادن گفتید و من مطالب شما را از سالها قبل دنبال می کردم و نتیجهی عملی این مطالب را دیدم و نتیجه هم گرفتم. من سر کنکور هیچ مشکلی نداشتم و از خیلی ها عملکرد بهتری داشتم.
کاظم قلمچی: وقتی تجربه ی زیسته را می بینید موثرتر است.
همه در دوران جمعبندی کنکور می زنند ولی من تحلیل اولین آزمونم 5 روز طول کشید و بعدی 3 روز و به حدی به مرور به مهارت رسیدم که روز آخر در یک روز دوتا آزمون از خودم گرفتم. سال آخر همه رفتارهای من دستم آمد فشار زیادی روی من بود کاملا خودم را مدیریت می کردم در ریاضی می دانستم دور اول که می آید 5 و 6 نزده می ماند و ذهنم نباید درگیر ریاضی و نزدهها می شد و نباید این فکر را به زیست میبردم چون خطایم بیشتر می شد و در نهایت هم در آزمونها 40 دقیقه اضافه داشتم. هدف من پزشکی است ولی روی تخصص هنوز قطعی فکر نکرده ام.
......................................................................
یکی از برترها با رتبه 600 رشتهی ریاضی:
خودم تمایل داشتم کامپیوتر بروم، رشته از دانشگاه برایم مهم تر است.
کاظم قلمچی: شما اول سال خیلی استرس داشتید، سر کنکور وضعیت شما چطور بود؟
روز کنکور قبل رفتن یک لحظه فکر کردم فشارم افتاده و حالم خوب نیست ولی وقتی از مادرم پرسیدم همین که به من گفت حالت خوب است چون اهل تلقین هستم حس بهتری پیدا کردم و در کل استرس نداشتم.
چالشی که در طول سال قبل داشتم این بود که سال آخر مدرسه دولتی بودم و مادرم دوست داشت غیرانتفاعی بروم و دیدگاه دیگران هم این بود که کسانی که در مدارس غیرانتفاعی درس میخوانند بهتر نتیجه میگیرند ولی من تمام تلاشم را می کردم تا ثابت کنم اگر کسی در دولتی هم تمام تلاشش را بکند نتیجه می گیرد.
در این جلسات یک بار غایب شدم ولی حتی همان جلسه هم مادر در جلسه برترها شرکت کرد. در این جلسات بازیابی و فراشناخت خیلی تاثیرگذار بود و این که باید خودمان را بشناسیم.
.......................................................................
آهو عذدان لو هستم، من ترازم نوسانی بود و یک آزمون که ترازم کم می شد ناامید می شدم ولی توانستم خودم را کنترل
کنم و ادامه دهم و این خیلی خوب بود. همچنین پدر و مادرم خیلی به من کمک کردند، تحلیل آزمون هم به من خیلی کمک کرد. شما همچنین می گفتید اشتباهاتتان را دوست داشته باشید و اول این طوری فکر نمی کردم ولی دیدم اشتباه فرصتی است که می توانم رشد کنم و رتبهی 135 تجربی را کسب کردم و هدفم پزشکی است.
.......................................................................

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 18 مرداد 98 (دختران)

کانونیهای حاضر در جلسه نفرات برتر 18 مرداد 98 (پسران)
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
