گفت‌وگو با علیرضا موسوی، دهم تجربی از ساری

دانش‌آموز برتر دهم گفت‌وگو با علیرضا موسوی از ساری دوست دارم در تابستان هم در فضای درس باشم

گفت‌وگو با علیرضا موسوی، دهم تجربی از ساری

علیرضا موسوی در یک نگاه

شهر: ساری (استان مازندران)

مدرسه: تیزهوشان شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از پنجم‌ دبستان تا دهم تجربی به‌مدت ۶ سال

میانگین‌تراز سال ۹۷: ۶۹۲۱

تحصیلات و شغل پدر: دکترای حقوق بین‌الملل، استاد دانشگاه

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات فارسی، دبیر

وقتی کلاس پنجم بودی، چگونه با آزمون‌های کانون آشنا شدی؟

مادرم قبلاً از دانش‌آموزان کانون بودند. تبلیغات کانون هم در این آشنایی مؤثر بود و احساس کردم برای آمادگی در آزمون تیزهوشان ششم دبستان، نیاز دارم در آزمون‌های کانون شرکت کنم. تابستانِ قبل از ورود به پایه‌ی پنجم دبستان در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردم و الان که دهم تجربی هستم، ششمین سالی است که کانونی هستم.

پدر و مادرت در مسیر رسیدن به اهدافت چگونه از تو حمایت می‌کنند؟

آن‌ها در هر دو جنبه‌ی مادی و معنوی از من حمایت می‌کنند و در زمینه‌ی تحصیلی، مشاوران اصلی من هستند. بعد از من، پدر و مادرم به‌خوبی بر برنامه‌ی درسی و نقاط قوت و ضعفم واقف‌اند. در روزهای جمعه، بعد از هر آزمون، به همراه مادرم آن را از روی پاسخ‌نامه تصحیح می‌کنیم. بعد، درباره‌ی نتیجه‌ام با آن‌ها صحبت می‌کنم و این گفت‌وگو برای آزمون بعدی راهگشاست. هرشب که دفتر برنامه‌ریزی‌ام را می‌نویسم، به مادرم نشان می‌دهم تا اگر لازم بود، راهنمایی‌ام کنند.

در طول سال‌هایی که دانش‌آموز کانون بودی، چه مهارت‌هایی کسب کرده‌ای؟

در طول سال‌های تحصیل و در سال‌هایی که دانش‌آموز کانون هستم، هرگز از درس و هر چه به آن مربوط می‌شود، خسته نشده‌ام. به‌نظرم تنها نقطه‌ی مثبت دانش‌آموزان، لذت‌بردن از فهمیدن درس‌ است. من همیشه در جلسات پنج‌نفره، این نکته را یادآوری می‌کنم که بزرگ‌ترین چیزی که دانش‌آموزان کانونی می‌آموزند، مهارت آزمون‌دادن و تست‌زدن است. امروزه در سیستم آموزشی کشور، کانون با جامعه‌ی آماری غنی خود، بهترین بستر را برای رشد دانش‌آموزان فراهم کرده است.

در چه درس‌هایی نقطه‌قوت داری؟ روشت برای این درس‌ها چیست؟

تمام درس‌ها را در حد تعادل نگه داشته‌ام و در همه‌ی آن‌ها قوی هستم؛ اما به درس‌های اختصاصی علاقه‌ی بیشتری دارم. درس زیست‌شناسی برایم زیباترین درس است. اصلی‌ترین راهکار من برای مطالعه‌ی درس‌ها تمرکز بر کتاب درسی به‌عنوان منبع اصلی است. قبل از هر کاری، کتاب درسی را خوب و عمیق درک کنم. بعد از آن به سراغ منابع دیگر می‌روم. همیشه چکیده‌نویسی و یادداشت‌برداری را در رأس کار قرار می‌دهم. تست‌زدن برایم بسیار مهم است. با توجه به اینکه کنکور و نیز امتحانات نهایی را در پیش دارم، باید هم‌زمان بین تست‌زدن و حل سؤالات تشریحی، تعادل برقرار کنم.


چقدر به آزمون‌های تابستان اهمیت می‌دهی؟

در تمام این سال‌ها در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌ام. بدون شرکت در آزمون‌های تابستان، وقفه‌ای پیش می‌آید که ممکن است موجب افت یا دورماندن دانش‌آموز از درس‌ها شود. من علاقه‌ای به دورماندن از فضای درس ندارم.

امسال که به پایه‌ی جدید تحصیلی می‌روی، چه تصمیمات و اهدافی داری؟

مهم‌ترین نکته این است که بتوانم با تلاش بیشتر، وضعیت درسی‌ام را در همین سطحی که هستم، حفظ کنم تا بتوانم با پایه‌ی درسی قوی در کنکور شرکت کنم.

از کودکی چه ویژگی‌های شخصیتی و آموزشی خاصی داشتی که باعث موفقیت امروزت شده ‌است؟

از کودکی از حمایت پدر و مادرم برخوردار بوده‌ام که تأثیر بسیار خوبی بر پیشرفت من داشته است. دوم اینکه در سال‌های دبستان به فضاهای علمی و فرهنگی وارد شدم. پدرم عضو انجمن ادبیات و فرهنگ مازندران بودند و باعث شد از کلاس اول، پایم به این انجمن باز شود و از محضر استادان ادبیات مازندران بهره بردم. اول دبستان شروع کردم به حفظ و تصحیح نسخ مختلف گلستان سعدی و در کلاس دوم دبستان از سوی انجمن ادبیات، دکترای افتخاری گرفتم. این برایم شروع بسیار خوبی در زمینه‌ی علمی‌‌فرهنگی بود. کلاس سوم دبستان به برنامه‌ی «زنده‌باد زندگی» شبکه‌ی دوی سیما دعوت شدم و من را پژوهشگر برتر معرفی کردند. کلاس هفتم در مسابقات آزمایشگاهی جشنواره‌ی نوجوان خوارزمی رتبه‌ی اول کشور را کسب کردم. امسال هم در جشنواره‌ی خوارزمی در رشته‌ی پژوهش شرکت کردم و مقاله‌ای نوشتم که فعلاً رتبه‌ی اول استان هستم. مرحله‌ی کشوری‌اش یک ماه دیگر برگزار می‌شود و قرار است مقاله‌ام را در مجله‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی چاپ کنند.

پس همیشه در کنار درس به کارهای پژوهشی هم توجه ویژه داشته‌ای.

بله. به‌خصوص از سالی که به مدرسه‌ی تیزهوشان رفته‌ام، این سعادت را دارم که هم در محیط آموزشی خوبی رشد کنم و هم در محیط پژوهشی باشم. آموزش هرگز معنای مطلق برایم نداشته است و همواره آن را در کنار پژوهش دوست داشته‌ام.


معیارت برای انتخاب رشته‌ی تجربی چه بود؟

از کودکی به کتاب‌های پزشکی و در کل، به علم پزشکی علاقه‌مند بودم. در متوسطه‌ی اول، مسئول انجمن زیست‌شناسی مدرسه و شهر بودم. کنفرانس‌ها و ورک‌شاپ‌های متعددی در حوزه‌ی زیست‌شناسی برگزار کردیم که باعث شد بیش از پیش در حوزه‌ی زیست‌شناسی و پزشکی فعال باشم. در آخرین مقاله‌‌ام تأثیر BMI بر فشارخون را بررسی کرده‌ام.

دوست داری از چه کسانی تشکر کنی؟

ابتدا از خدای بزرگ تشکر می‌کنم که هر آنچه هستیم، از اوست. بعد از الطاف الهی، موفقیت‌های خودم را مرهون خانواده‌ام می‌دانم. تشکر ویژه‌ای هم از مدیر دبیرستانم، جناب آقای دکتر علی‌اکبر عنایتی، دارم که زمینه‌ی پژوهش را چه از لحاظ مادی و چه زمانی برای ما در مدرسه فراهم کردند. از پشتیبانم، آقای مبین شهری، هم تشکر می‌کنم.


Menu