داستان موفقیت کیانا پورمختار از دوم دبستان تا قبولی تیزهوشان

داستان موفقیت کیانا پورمختار از دوم دبستان تا قبولی تیزهوشان و مصاحبه با او

داستان موفقیت کیانا پورمختار از دوم دبستان تا قبولی تیزهوشان

کیانا پورمختار

از شهر: رضوانشهر

سال‌های حضور در کانون: از دوم دبستان

شغل مادر: خانه‌دار

شغل پدر: کارمند بانک

کانون را از کجا شناختی؟

معلم بهداشت مدرسه‌ی ما در کانون هم کار می‌کرد و به من معرفی کرد و من هم خیلی مشتاق بودم که خودم را در سطح کشور بسنجم و به همین دلیل ثبت‌نام کردم.

چه کسی در درس‌ها خیلی به تو کمک می‌کرد؟

در مدرسه معلّم‌ها در کنار درس‌خواندن خیلی کمکم می‌کردند ودر خانه پدر و مادرم خیلی کمکم می‌کردند.

پدر و مادرت چگونه در درس‌ها به تو کمک می‌کردند؟

مثلاً مباحثی را که مشکل داشتم را مفهومی توضیح می‌دادند و در دوره‌ی امتحانات، مادرم برایم سؤال امتحانی طرح می‌کرد یا از من می‌پرسید تا درس را خوب یاد بگیرم و برای امتحان آماده شوم.

برنامه‌ی درسی‌ات در دوران امتحانات تغییر هم می‌کرد؟

وقتی مدرسه برای امتحانات به ما برنامه‌ی امتحانی می‌داد، من تاریخ امتحان را می‌فهمیدم و روز قبل از امتحان، بیشتر تمرکزم روی آن درس بود. درس‌ها و مخصوصاً درس‌هایی مثل ریاضی و علوم را اصلاً نمی‌شود شب امتحان تازه خواند بلکه باید در طول ترم خوانده شود.

ساعت مطالعه‌ات هم در دروان امتحان تغییر می‌کرد؟

من در کل از ساعت 3 شروع به مطالعه می‌کردم تا 7 الی 8 شب و گاهی تا 9 شب درس می‌خواندم در روزهای عادی، درس‌ها و کارهای مدرسه 2، الی 3 ساعت طول می‌کشید ولی در شب امتحان این ساعت بیشتر می‌شد و به 4 هم می‌رسید.

از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کردی؟

از کتاب‌های پرتکرار، آبی طبقه‌بندی شده، کتاب اشتباهات متداول و دفتر برنامه‌ریزی و خودآموزی.

به نظر تو، ویژگی مثبت هر کدام از این کتاب‌ها چه بود؟

کتاب پرتکرار، درسنامه‌ی مفصّلی داشت و با این‌که کوتاه بود ولی کامل بود و کتاب آبی سطح بالایی داشت و کتاب اشتباهات متدوال سؤالات دام‌دار و چالشی زیادی داشت که در آزمون‌ها بچه‌ها را به مشکل انداخته بود و من با حل این سؤالات می‌توانستم آزمون را بهتر شرکت کنم.

در دوران امتحانات از کدام یک از این کتاب‌ها بیشتر استفاده می‌کردی؟

از کتاب پرتکرار و کتاب آبی استفاده می‌کردم چون سؤالات خوب ومناسبی داشتند و برای امتحان بسیار مفید بودند و همچنین از سؤالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کردم و همچنین بعضی اوقات آموزش‌های 3 دقیقه‌ای کانون هم خیلی به من کمک می‌کرد.

از دفتر برنامه‌ریزی هم استفاده می‌کردی؟

بله- من از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردم چون طبق آن می‌توانستم بفهمم طی دو هفته چند ساعت درس خوانده‌ام و برای چه درسی بیشتر از نیازش وقت گذاشته‌ام و وقت آن را به درسی که کم خوانده‌ام اضافه می‌کردم.

از کتاب خودآموزی چه‌طور؟

بله، چون در آن سؤالاتی را که بلد نبودم و یا اشتباه زده‌ام می‌نوشتم و برایم دوره می‌شد. نوشتن درباره‌ی سؤالات باعث یادگیری بهتر آن‌ها برای آزمون بعدی می شد و اشتباهاتم را می‌توانستم از خودآموز بخوانم.

برنامه‌ریزی تو برای هر آزمون چگونه بود؟

برای هر آزمون 13 روز وقت داشتیم، من کمترین کار را برای روز قبل آزمون می‌گذاشتم که خسته نشوم و در 12 روز باقی‌مانده اول اشتباهات آزمون قبلی را بررسی می‌کردم و سؤالات آن را در خودآموز می‌نوشتم و بعد شروع به خواندن درس‌های آزمون بعد می‌کردم و در 3 الی 4 روز مانده به روز آزمون تست می‌زدم.

روز قبل از آزمون چه کارهایی انجام می‌دادی؟

یک بار کتاب خودآموز را مرور می‌کردم و مطالبی را که به صورت خلاصه از آن مباحث آزمون نوشته بودم، مرور می‌کردم و تا 8 شب کارهایم را تمام می‌کردم تاشب به موقع بخوابم.

در آزمون‌های سال ششم غیبت داشتی؟

فقط یکبار غیبت داشتم آن هم بخاطر بیماری بود.

حضور در آزمون‌ها چه اندازه برایت اهمیت داشت؟

در همه‌ی سال‌ها برایم خیلی مهم بود ولی در کلاس ششم مهم‌تر هم شد چون آزمون‌ تیزهوشان داشتیم و خود را برای آن آماده می‌کردیم و حضور در آزمون‌ها باعث می‌شد که آمادگی من بیشتر شود.

با چه کسانی در درس‌ها و آزمون‌ها رقابت داشتی؟

داخل شهر چند نفر بودیم که با اینکه از نزدیک یکدیگر را نمیشناختیم در رتبه‌های برتر شهر هم را می‌شناختیم و با هم رقابت داشتیم و هر 3 تیزهوشان قبول شدیم.

فکر می‌کنی این رقابت چقدر باعث موفقیّت تو شد؟

خب همه دوست دارند که در همه جا اول باشند و هر بار برنامه‌ریزی می‌کنند که بار بعد تراز بهتری کسب کنند واین حس رقابت با دیگران است که باعث محقق شدن این هدف می‌شود.

علت پیوستگی تو از دوم تا هفتم در آزمون‌های کانون چه بود؟

سال اوّل که وارد کانون شدم به صورت امتحانی آمدم و از فضای کانون خوشم آمد چون که یک پلّه از بقیه‌ی بچه‌ها جلوتر بودم و این رقابت خیلی برایم مهم بود و دوستش داشتم و تشویق‌های پشتیانم و کتاب‌های کانون هم کمکم می‌کردند تا آزمون‌ها را خوب شرکت کنم و علاقه‌مندتر شوم.

فکر می‌کنی کانون در قبولی تیزهوشان تو چقدر موثر بود؟

وقتی دانش‌آموزان می‌خواهند آزمون اصلی را بدهند باید قبل از آن یک آشنایی با فضای آزمون داشته باشند که من چند سال این فضا را در آزمون‌های کانون تجربه کرده بودم و همچنین تیپ مختلف سؤالات بود که باید به چشم آشنا باشد و یاد بگیریم که چگونه در مدت زمان محدود سؤال را پاسخ دهی و با سبک سؤالات آشنا باشی و من با کانون این مهارت را به دست آورده بودم.

Menu