مجموعه پرسش و پاسخ های شما دانش آموزان را در رابطه با درس عربی که در یک هفته ی گذشته، در صفحات مقاطع خودتان مطرح کرده اید، را گردآوری کرده ایم. در ضمن در صفحات مقاطع، از مباحث مختلف کامنت گذاشته اید که در این مطلب، مباحث را تفکیک شده قرار داده ایم.
* برای جستجوی کلمه ی مورد نظر خود در این مطلب می توانید از گزینه ی Find in page یا کلید های میانبر Ctrl+F استفاده کنید.
| فارغ التحصیل تجربی | |||
| کاربر سایت | کامنت | سوال ۳۸ مگه اشهر غیر منصرف نیس؟ | اعراب فرعی |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | اگر بر وزن اَفعَل باشه غیر منصرفه | اعراب فرعی |
| سید علی شاهرخی، چهارم تجربی - خرم آباد - میانگین تراز 6580 | پاسخ کامنت | غیر منصرفه، ولی مضاف واقع شده، اگه غیر منصرف مضاف واقع بشه، میتونه کسره بگیره | اعراب فرعی |
| مسعود زرین کلاه، چهارم تجربی - اقلید - میانگین تراز 6651 | پاسخ کامنت | مضاف واقع شده.. پس کسره میگیره | اعراب فرعی |
| کاربر سایت | کامنت | سوال 38 رو توضیح مییدین ؟ اشهر مگه غیرمنصرف نیست؟ مگه نباید در حالت مجرور فتحه بگیره؟ | اعراب کلمات |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | من استدلالم این بود که چون مضاف هست فتحه گرفته چون اگر اشتباه نکنم اسمای غیرمنصرف درحالت مضاف و ال دار میتونن کسره بگیرند. | اعراب کلمات |
| فرهاد کاکه رشی، چهارم تجربی - بوکان - میانگین تراز 7258 | پاسخ کامنت | وقتی فتحه میگیره که بخواد تنوین کسره بگیره اما اینجا تنوین نمیگیره چون مضاف اسم بعدازخودشه | اعراب کلمات |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | اشهر مضاف شده فکر میکنم اسمای غیرمنصرف در حالتی که مضاف و ال دار همون کسره رو میگیرن. | اعراب کلمات |
| کاربر سایت | کامنت | این جمله احمله (با کسره) چرا درسته اما با احمله (با فتحه ) غلطه ؟ قال لخادمه احمله الی البیت | اعراب کلمات |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | امره خب | اعراب کلمات |
| محمدرضا لیاقت، چهارم تجربی - تهران | پاسخ کامنت | با کسره امره ولی با فتحه ماضیه که با توجه به جمله،امر درسته. | اعراب کلمات |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | فعل امر از باب افعال هست که بر وزن اَفْعِل میاد! | اعراب کلمات |
| حسنا رستمی، چهارم تجربی - ایوان غرب - میانگین تراز 6343 | کامنت | بچهها سوال 40 میشه توضیح بدین ضمیر الهاء با ضمیر ه یکیه؟ | انواع ضمیر |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | سوال منم همینه! | انواع ضمیر |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | بله فکر کنم...در عربی ه روها میخونن... | انواع ضمیر |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 4_ عیّن العبارة التی فیها الابهام: 1)سألت بعض التلمیذات مَن أرفع شأناً! 2) کان الشّهداء فی ذاکرتنا خیر النّاس! 3) إشترک فی هذه الحفلة ثلاثون طالباً! 4) ملأت قدحی من الماء! | تمییز |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | یک ؟ | تمییز |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | جواب سوال گزینه دو | تمییز |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه2 | تمییز |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | دو #سپیده.س | تمییز |
| حسنا رستمی، چهارم تجربی - ایوان غرب - میانگین تراز 6343 | پاسخ کامنت | 1 | تمییز |
| فاطمه غرباپور، چهارم تجربی - قم - میانگین تراز 6019 | پاسخ کامنت | یک میشه | تمییز |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | دو | تمییز |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | سه#محیا | تمییز |
| غزل خدادوست، چهارم تجربی - اردبیل | پاسخ کامنت | 1 | تمییز |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب4) در گزینه 2 خیر نیاز به رفع ابهام دارد و باید از تمییز استفاده کنیم،به طور مثال: کان الشّهداء خیر النّاس عملاً! پس گزینه 2 پاسخ است. | تمییز |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 8_ عیّن المناسب للفراغ للتمییز" کان زمیلتی أحسن.....!: 1)مومناً 2)الایمانَ 3)مودّباً 4)خلقاً | تمییز |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | 4 جوابه | تمییز |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | ۴... | تمییز |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | تمییز |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | تمییز |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | تمییز |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 2.پردیس | تمییز |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه4.. | تمییز |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | چهار | تمییز |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب8) تمییز همیشه نکره،جامد و منصوب است. گزینه ای 1و3 مشتق هستند و گزینه 2 نیز معرفه است. پس گزینه 4 پاسخ است. | تمییز |
| کاربر سایت | کامنت | شما از کجا میفهمید یه فعلی مثل "یتغذّی" متعدیه یا لازم؟ 😐 🙏 🚦🚦🚦 | لازم و متعدی |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | از توی جمله ، اگ مفعول داشت متعدی ، نداشت لازم...@فاطی | لازم و متعدی |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | تو جمله معلوم میشه اگه مفعول داشت میشه متعدی | لازم و متعدی |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | از ادامهی جمله ! ساختارهای پیدا کردن مفعول رو باید بلد باشی | لازم و متعدی |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | بهترین راه همون ترجمه هست و همین طور اینکه یه سری بابها معمولا متعدی هستند که باید اونا رو بدونین. | لازم و متعدی |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | بهترین راه همون ترجمه هست و همین طور اینکه یه سری بابها معمولا متعدی هستند که باید اونا رو بدونین! | لازم و متعدی |
| حسنا رستمی، چهارم تجربی - ایوان غرب - میانگین تراز 6343 | کامنت | بچهها مفعول له چیه ؟ | منصوبات |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | له؟ برایش ینی؟ اره خو 😶 | منصوبات |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | سلام اگر منظور شما مفعول له هستش که میشه کلمه ای که مفعول برای اون اومده | منصوبات |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | اسم منصوبیه که معنای به نشانهی میده!مال انسانی هاست اون سوالو اون طور بایستی حل میکردید که حال مشتقه خوف جامده | منصوبات |
| کاربر سایت | کامنت | مفعول مطلق رو چطوری از حال جدامیکنید؟😭😭 | منصوبات |
| فاطمه نصیری اوانکی، چهارم تجربی - کرج - میانگین تراز 6273 | پاسخ کامنت | مفعول مطلق از ریشه فعله ولی حال نه....به علاوه حال در حقیقت حالت فاعل رو نشون میده | منصوبات |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | خانم نصیری حال حالت هر عضوی از جمله رو میتونه نشون بده مثل فاعل مفعول .....چون جزو ارکان اصلی جمله نیست | منصوبات |
| کاربر سایت | کامنت | النون وقایه چه نونی هست؟ | نون وقایع |
| محمدرضا لیاقت، چهارم تجربی - تهران | پاسخ کامنت | الان تعریف دقیقش یادم نیست واسه اتصال ضمیر ی به کلمه است مثلا در جعلنی،به اون نون میگن نون وقایه | نون وقایع |
| کاربر سایت | کامنت | انّ صدیقتی اذا تکلمتُ معها عن مشاکلی تهتم بها👉تو این جمله مع مفعول فیه؟مکان یا زمان؟#نگین | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | اذا | |
| فائزه کاربخش راوری، چهارم تجربی - کرمان - میانگین تراز 6509 | کامنت | سلام مفعول له چیه؟ | |
| محمدحسین ساریجلو، چهارم تجربی - قم - میانگین تراز 5959 | پاسخ کامنت | مصدر منصوبی که دلیل انجام فعل رو نشون میده | |
| فائزه کاربخش راوری، چهارم تجربی - کرمان - میانگین تراز 6509 | پاسخ کامنت | مثلا این جمله مفعول له داره؟ نعبد الله شکرا علی نعماته | |
| محمدحسین ساریجلو، چهارم تجربی - قم - میانگین تراز 5959 | پاسخ کامنت | آره میگه خدا را عبادت میکنیم ....چرا؟ تا شاکر باشیم.نعبد فعل/فاعل نحن مستتر/الله مفعول به/شکرا مفعول له/علی حرف عامل جر/نعمات جار المجرور/ه م.الیه | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | یه نکته دیگه:اگر بعد از میک فعل مجهول باشه حتما تو میاد باهاش دقت کنید گفتم مجهول🎈 | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 1_حینما یشکّ المخاطب فی "الانتصار" نقول: 1)إنتصر المجاهدون إنتصاراً لا ینسی! 2)ینتصر المقاتلون علی أعدائهم دائماً! 3)ینتصر جیوش الایمان إنتصاراً! 4)إنتصرنا فی ساحة القتال بعد محاولة کثیرة! | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | ۳.. | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | پاسخ گزینه سه | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه3 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | سه ؟ #سپیده.س | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | گزینه 3 | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب1) در گزینه 1،بعد ازإنتصاراً جمله وصفیه آمده است و مفعول مطلق نوعی آمده است. در گزینههای 2و4 نیز اصلا از مفعول مطلق استفاده نشده است.پس گزینه 3 پاسخ است. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 2_عیّن مفعول فیه منصوباً: 1)فی تلک اللّیلة نمت بذکری أیّام کان أبی معنا! 2)خلق الّیل و النّهار فی ستّة أیّام! 3)هل تحبّ أیّام الدّراسة! 4) کانت الآیة بمثابة إلهام قویّ له أثناء أبحاثه! | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | فکر میکنم سه شک دارم | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه..1 | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | یک؟ | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | |
| معصومه کتابی، چهارم تجربی - کرج - میانگین تراز 6198 | پاسخ کامنت | 4 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب2) أیّام در گزینه 1و2 مضاف الیه و در گزینه 3 مفعول به است.پس گزینه 4 پاسخ است. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 3_عیّن العبارة التی تبیّن حالة المفعول: 1)قطع الرّجل مسافة ثمّ عاد معتذراً! 2)کنت أنظرإلی صورة والدی متعجّباً! 3)نحن نستمع إلی القرآن خاشعات! 4)شاهدتنی أمّی محزوناً! | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | چهار | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | چهار | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | پاسخ گزینه چهار | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه4 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | چار #سپیده.س | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | چهار.. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب3) در گزینههای 1و2و3 صاحب حال فاعل است. در گزینه 4 چون حال مذکر آمده است(محزوناً) پس صاحب حال نیز ضمیر بارز ی میباشد که در جمله مفعول به است. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 5_ عیّن ما لیس فیه الحال: 1)ظنّ المشرکون أنّ نهایة الاسلام قد أصبحت قریبة! 2) ذهب الرسول الأکرم إلی أصحابه مادحاً الرّمیصاء! 3) من قُتل مظلوماً فقد جعلنا لولیّه سلطاناً! 4)هل تنظرن إلی العبر متأمّلاتٍ! | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | ۱.. | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه 1 | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | یک جوابه | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | یک | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب5) در گزینه 1،قریبة خبر أصبح و منصوب است. مادحاً،مظلوماً و متأمّلاتٍ در سایر گزینهها حال هستند. پس گزینه 1 پاسخ است. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 6_عیّن الصّحیح فی أسلوب الحال: 1)أرضعت الامّ طفلها جائعات! 2)تستمعین إلی القرآن خاشعین! 3)ساعدوا صدیقکم مظلومین! 4) تکلّمی مع النّاس صادقة! | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | ۴.. | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | گزینه دو جوابه | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه ..4 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | فک کنم چار ..نمیدونم #سپیده.س | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | چهار. | |
| غزل خدادوست، چهارم تجربی - اردبیل | پاسخ کامنت | قطعا 4 | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب6) بررسی گزینه ها: 1)صاحب حال"طفل":جائعاً است. 2) صاحب حال ضمیر بارز ی للمخاطبة:خاشعة است. 3)صاحب حال صدیق: مظلوماً است.پس گزینه 4 پاسخ است. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 7_عیّن ما لیس فیه من المفاعیل: 1) کلمة شیء تدلّ علی الجماد أیضاً! 2)إنّ الالکترون یدور حول نواة المادّة! 3) کان الانسان فی الماضی لا یغوص فی أعماق البحار! 4)لمّا وصلت إلی المنزل سلّمت علی أمّی! | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | گزینه چهار | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | 3 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 1 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | -3 | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه3... | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | سه #سپیده.س | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | 3 | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب7) أیضاً(مفعول مطلق)،حول(مفعول فیه)،لمّا(مفعول فیه) هستند. پس گزینه3 پاسخ است. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 9_وقتی خبر پیروزی مسلمانان را در جنگ شنیدم،خوشحال به سوی دوستانم بازگشتم!: 1)عندما سمعت نبأ إنتصار المسلمین فی الحرب رجعتُ إلی أصدقائی فرحاً 2)إذا سمعت خبر إنتصار المسلمین فی الحرب عدتُ إلی الاصدقاء فی فرحٍ! 3)رجعت إلی صدیقاتی فرحةً عندما سمعت خبر إنتصار المسلمین! 4) لمّا سمعت أنّ المسلمین ینتصرون فی الحرب رجعت إلی أصدقائی فرحاً! | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 1 | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | 3 | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | 1 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 1 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | -1 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 1.پردیس | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه...1 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | یک #سپیده.س | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | 1 | |
| غزل خدادوست، چهارم تجربی - اردبیل | پاسخ کامنت | میدونم یک میشه ولی میشه بگید چرا سه غلطه | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب9) خبر پیروزی مسلمانان در جنگ:نبأ انتصار المسلمین فی الحرب(رد3و4)/ خوشحال:فرحاً،فرحةً(رد2). پس گزینه 1 پاسخ است. | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | 10_دوستم گمان کرده بود که من سخنش را نمیفهمم!:1) صدیقی قد ظنّ أنّی لم أفهم کلامه! 2)کانت صدیقتی قد ظنّت أنّی ما أفهم کلامه! 3) صدیقی قد یظنّ أنّنی لا أفهم کلامه! 4) کان صدیقی قد ظنّ أّنّی لا أفهم کلامه! | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 3 | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | 4 | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | 4 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4؟ | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | -4 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4.پردیس | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 2 | |
| علیرضا کامیاب رودسری، چهارم تجربی - رودسر - میانگین تراز 7176 | پاسخ کامنت | گزینه4.... | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | |
| فاطمه علیزاده، چهارم تجربی - کاشمر - میانگین تراز 6134 | پاسخ کامنت | 4 | |
| غزل خدادوست، چهارم تجربی - اردبیل | پاسخ کامنت | 444 | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | پاسخ کامنت | جواب10) گمان کرده بود: کان قد ظنّ(رد1و3)/در گزینه 2 صدیقتی به کار رفته است پس کلامها درست است. پس گزینه 4 پاسخ است. | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | میشه جواب سوال منم بدین دکترمن اجل الحیاه الدنیا ترکیبش درسته؟ مگه حیاه مضاف نیست چرا ال گرفته؟ | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | الانسان یعیش الان اکثر به کثیر بالنسبته الی الماضی اکثر چرا منصوب میشه؟ نقشش چیه؟ | |
| کاربر سایت | کامنت | سلام دوستان لم ینجح فی الامتحان الا من کان مجتهدا چرا مستثنی منه محذوفه ؟ مگه فاعل مستتر نبست ؟ | |
| محمدحسین کیان پور، چهارم تجربی - اهواز - میانگین تراز 5580 | پاسخ کامنت | خب قبل از الا اگه بشه 2کلمه(کسی یاچیزی)اضافه کرد محذوف محسوب میشه مثلا اینجا (در امتحان (کسی)موفق نمیشود) | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | خب خودت داری میگی مستتر محذوفه دیگه | |
| کاربر سایت | کامنت | اطعمت الام طفلتها مبتسمین چرا اینجا دوتا صاحب حال داریم ؟ الام و طفل ؟ اگر هم بگیم دوتا باید بگیمها و طفل چون ضمیرها به حال نزدیک تره میشه توضیح بدین بچه ها | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | فک کنم این بشه که وقتی به مبتسمین نگاه میکنیم مثنی است بنابراین دوتاصاحب حال داره بنابراین هم الام وهم طفله رو شامل میشه .ها نیست چونکه ضمیری که به الام بر میگرده و اگه فاعل حذف بود اونوقت میتونستیم به جاشها رودرنظربگیریم | |
| محمدحسین کیان پور، چهارم تجربی - اهواز - میانگین تراز 5580 | پاسخ کامنت | به ترجمه دقت کن👈مادر کودکش را درحالی که خندان بود غذا داد 👉خب الان ممکنه مادر خندان باشه یا کودک اگر مادر باشه صاحب میشه ام اگرهم کودک باشه طفل درباره(ها ) ربطی به نزدیکی نداره نقشها اصلا مضاف الیه هستش صاحب حال میتونه این نقشها رو داشته باشه فاعل مفعول نائب | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | الآن تو این جمله مگه ما حال داریم که صاحب حال داشته باشیم؟صاحب حال ما چه ام باشه چه طفله هر دو شون مونث هستن و مفرد ولی مبتسمین نه مونثه نه مفرد.😒😕 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | دوتا داریم چونکه توی گارکاه ترجمه هم نمونشو داریم حالت حال جوریه ک دوتارو میتونه حالتشو بگه واینکه طفلتها هاش ماله همون ام مرجعش ک طفل نیس میگه مادر به فرزندش | |
| محمدرضا لیاقت، چهارم تجربی - تهران | پاسخ کامنت | چون متبسمین مثنی است پس حالت هر دو رو نشون میده | |
| کاربر سایت | کامنت | الکتاب صدیق مخلص یبعدک عن الضلال دوستای گلم لطفا بگین اینجا جملهی وصفیه چرا محلا مرفوعه ؟ دلیل مرفوع بودنش چیه ؟ | |
| علیرضا نیک پور - دندانپزشکی - بابل | پاسخ کامنت | صفت تابع موصوف در اعراب است علامت موصوف (مخلص) رفع است بنابراین یبعد (صفت جمله) هم مرفوع خواهد بود . اما چرا محلا؟ چون فعل است و فعل همیشه در نقشها محلی است | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | عیّن الخطا فی اسلوب الحال: 1)هم یمشون فی الاسواق باحثینَ عن الأحذیة! 2)هنّ یمشین فی الاسواق و هنّ باحثاتٌ عن الأحذیة! 3)هم یمشون فی الاسواق یبحثون عن الأحذیة! 4)هنّ یمشین فی الاسواق تبحثن عن الأحذیة! | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | ۴؟ولی تست سختیه😭 | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | گزینه چهار صیغهی فعل مطابقت نداره | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4؟اگه 4باشه اسونه😄 | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | فکر میکنم4/دکترجان تست هاتون سطحش عالیه چالش بر انگیزه اکثرش | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | عیّن المفعول المطلق: 1)لا نرید منکم شکراً! 2)امتلأت قلوب المومنین شکراً بعد الانتصار! 3)قلت لمعلّمی: شکراً علی إرشادک! 4)إنّ علی المخلوق شکراً من الخالق! | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 4 | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | گزینه سه.باید ب معنای ممنونم باشه | |
| امیرمحمد هرآئینه، چهارم تجربی - اسلامشهر | پاسخ کامنت | فکر میکنم3 | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | 3 | |
| فاطمه غرباپور، چهارم تجربی - قم - میانگین تراز 6019 | پاسخ کامنت | 3 میشود! | |
| یاسر خوشناموند - دانشجوی رشتهی پزشکی- دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران | کامنت | عیّن ما فیه أکثر من المنصوبات: 1)حان وقت الامتحان فعلیک أن تهیّی نفسک له! 2)یجیب الله عبده عند الصّلاة إجابة جمیلة! 3)الآباء یتکلّمون مع افراد الأسرة عند الجاجة! 4)أرجو أن تکون ایامکم بعد هذا المملوءة بالنّجاح! | |
| نگین سیدموسوی، چهارم تجربی - قزوین - میانگین تراز 7096 | پاسخ کامنت | چهار؟ | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | ۴..۴ تا داره | |
| فاطمه غرباپور، چهارم تجربی - قم - میانگین تراز 6019 | پاسخ کامنت | فک کنم 4.یه شبهه برام پیش اومد،"نگین جان" منصوبات رو دقیقا کدوما در نظر میگیریم،مفعول هم جزوش میشه؟ | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | گزینهی دو «عبد و عند و اجابة | |
| دوازدهم تجربی | |||
| کاربر سایت | کامنت | سلام من تو محل اعرابی مضاف الیه فقط تشخیص نمیدم یکی توضیح بده | اعراب کلمات |
| سینا کاملی گلردی، دهم تجربی - ساری - میانگین تراز 7054 | پاسخ کامنت | مجرور هست و این که بعد از اسم یه اسم دیگه بیاد میشه مضاف الیه | اعراب کلمات |
| سینا کاملی گلردی، دهم تجربی - ساری - میانگین تراز 7054 | پاسخ کامنت | مجرور هست و این که بعد از اسم یه اسم دیگه بیاد میشه مضاف الیه. | اعراب کلمات |
| کاربر سایت | کامنت | بچهها یکی معنی کنه..و غراب وحید بین طیور و حیوانات لذی یقوم بدفن موتاه.و له حمحاکم و لکل جریمه عقوبتها خاصه. | ترجمه |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | و تنها کلاغ در میان پرندگان و حیوانات،مردگان خود را( کلاغهای مرده) دفن میکندو دادگاه دارد و برای هر کار خطایی جریمهی خاصی دارد | ترجمه |
| حسین عزتی، دوازدهم تجربی - دره شهر - میانگین تراز 6373 | پاسخ کامنت | بد نوشتی ولی کلا معنیش همچین چیزی میشه که کلاغ بین حیوانات تنها حیوانی است که مرده اش رو دفن میکند(قبر)و آنها قوانین و احکامی دارن و برای هر جریمه(فک کنم کار بد)سرزنش و مجازات خاصی دارن | ترجمه |
| حسین عزتی، دوازدهم تجربی - دره شهر - میانگین تراز 6373 | پاسخ کامنت | بین پرندگان*** | ترجمه |
| علیرضا بداغی، دوازدهم تجربی - خرمشهر - میانگین تراز 6345 | پاسخ کامنت | و بین پرندگان و حیوانات تنها کلاغها به دفن مردگانشان میپردازند.و آنها دادگاه دارن و برای هر گناهشان جریمه خاصی است | ترجمه |
| کاربر سایت | کامنت | سلام بچه ها🔍🔍 ....عبارت لن یُفَهِّمُ معنیش چی میشه؟👉 میشه هرگز فهمانیده نخواهد شد یا هرگز نخواهد فهماند❓طبق نظر دبیر خودم میشه هرگز فهمانیده نخواهد شد(چون به باب تفعیل رفته)طبق نظر دبیر معتبری میشه هرگز نخواهد فهماند(چون مجهول نیست) به نظر شما چی میشه؟(مربوط به درس یک صفحه13)#باجلانی | ترجمه |
| حانیه مختاری، دوازدهم تجربی - همدان - میانگین تراز 7645 | پاسخ کامنت | هرگز نخواهد فهماند | ترجمه |
| سینا کاملی گلردی، دهم تجربی - ساری - میانگین تراز 7054 | کامنت | دوستان مگه نائب فاعل مرفوع نیست؟ پس چرا در جملهها الذین به عنوان نائب فاعل منصوب هست؟ | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | چون الذین مبنی هست وحرکهی آخرش تغییر نمیکنه . کلمات معرب تغییر حرکه میدن | |
| دوازدهم ریاضی | |||
| یوسف خورشیدی، دوازدهم ریاضی - خنج | کامنت | سوال ۳۲،(یخاف) رو نمیشه (میترسند)معنا کرد؟ | ترجمه |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | چون سوال شرطیه باید مضارع التزامی معنا بشه | ترجمه |
| پوریا قربانی، دوازدهم ریاضی - نیشابور - میانگین تراز 7044 | کامنت | سلام، دوستان نعت در عربی به چه معناست؟ | ترجمه |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | حذفه از کتاب اما صفت و جملههای وصفیه رو نعت میگیریم | ترجمه |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | صفت | ترجمه |
| پرنیان عزیزیان، دوازدهم ریاضی - کرج - میانگین تراز 7825 | پاسخ کامنت | درواقع همون صفته البته توجه داشته باشید که جمله وصفیه و همچنین اسم نکره ای که با الّذی یا اسمهای موصول دیگه توصیف شده باشه هم نعت محسوب میشه | ترجمه |
| کاربر سایت | کامنت | میشه لطفا دربارهی اینکه چطور تعداد حرفهای اضافه رو در یک فعل بفهمیم توضیح بدین؟ مثلا یفعل یه حرف اضافه داره؟ | |
| محمدباقر سلطانی، دوازدهم ریاضی - شیراز - میانگین تراز 8098 | پاسخ کامنت | برای تشخیص حروف زائد فعل باید به فعل سوم شخص مفرد مذکر در زمان گذشته توجه کنید. به جز حروف اصلی که متناظر با ف ع ل هستند هر حرف دیگه ای زائد محسوب میشن. افعال سبک وزن حرف زائد ندارند . بابهای سنگین وزن افعال تفعیل مفاعله (فعال) هر کدوم یک حرف تفعل انفعال افتعال تفاعل دو حرف و استفعال سه حرف زائد دارند. | |
| محمدباقر سلطانی، دوازدهم ریاضی - شیراز - میانگین تراز 8098 | پاسخ کامنت | توصیه میکنم با هر کدوم از فعلهای سنگین وزن در زمانهای ماضی مضارع امر ، مصدر و حالت مجهولشون اشنا بشید و به حرکت گذاری اونها دقت کنید . نمونش به صورت جدول در انواع کتاب تستها هست . این فعل یفعل بسته به حرکت گذاریش میتونه یُفعِلُ یا یَفعَلُ یا یُفعَلُ باشه که اولی سبک وزن و بدون حرف اضافه و دومی سنگین وزن از باب افعال و دارای یک حرف اضافست و فعل سوم مجهوله و میتونه سبک وزن مجهول یا سنگین وزن مجهول از باب افعال باشه. | |
| پرنیان عزیزیان، دوازدهم ریاضی - کرج - میانگین تراز 7825 | پاسخ کامنت | البته جناب سلطانی فکر کنم فعل اول و دوم جابه جا شدن.ممنون از توضیح کامل و جامعتون :) | |
| فارغ التحصیل انسانی | |||
| محمدرضا نظری گیساوندانی، منحصرا زبان - بابلسر - میانگین تراز 6055 | کامنت | سلامفی محافلَ علمیةٍ کثیرةٍعلمیه کثیره جفتش صفته برای محافل ؟یعنی یک کلمه میتونه چن تا صفت مفرد پشت بند هم داشته باشه؟ | |
| کاربر سایت | پاسخ کامنت | بله مثل اینکه هرو دو صفت اند بله مشکلی ندارهدچندتا صفت بیاد | |
| محمد عابدینى - دانشجوی رشتهی حقوق دانشگاه تهران | پاسخ کامنت | بلی میتونه چندین صفت داشته باشه | |
| چهارم دبستان | |||
| کاربر سایت | کامنت | نون وقایه چه نونی هست سوال40عربی | نون وقایع |
| ارغوان بنی اسدی، چهارم تجربی - سمنان - میانگین تراز 6480 | پاسخ کامنت | فکر کنم نونی که مابین فعل و ضمیر( ی) متکلم وحده میاد وقتی که ضمیر ی نقش مفعول داره. | نون وقایع |
| کاربر سایت | کامنت | الکتاب صدیق مخلص یبعدک عن الضلال نسترن جان و دوستای گلم لطفا بگین اینجا جملهی وصفیه چرا محلا مرفوعه ؟ دلیل مرفوع بودنش چیه ؟ | |
| فاطمه نظرپور، چهارم تجربی - نطنز - میانگین تراز 6375 | پاسخ کامنت | الکتاب *مبتدا و مرفوع* صدیق*خبر و مرفوع* مخلص*صفت مفرد برای صدیق و مرفوع* یبعدک* بعد ازاسم نکرهی صدیق اومده و صفت دوم اونه و چون صفتها در اعراب تابع موصوف خودشون هستن و صدیق مرفوعه پس این جمله هم مرفوعه اما اعراب جملات محلیه پس محلا مرفوع میشه* عن الضلال* جار و مجرور* | |
| کاربر سایت | کامنت | نسترن جان این جمله چرا قدم (روی م ساکنه ) ؟ ایها الانسان قدم لنفسک | |
| فاطمه نظرپور، چهارم تجربی - نطنز - میانگین تراز 6375 | پاسخ کامنت | چون فعل امر از باب تفعیل هستش و فعل امر مجزومه یعنی آخرش ساکن داره (قَدَّمَ ، یُقَدِّمُ ، تَقدیم) واسه اینکه از یُقَدِّمُ فعل امر بسازی یُ اولشو حذف کن آخرشم مجزوم کن میشه قَدِّم معنیشم فکر کنم میشه ای انسان نفست را مقدم بشمار. مدیر بثبت جون من مرسی | |
| دهم تجربی | |||
| کاربر سایت | کامنت | سلام خوبین بچهها در جملهی زیر اسم فاعل و مفول و مبالغه میشه پیدا کنید .کلوا و اشربوا ولاتسرخواانه لا یحب المسرفین | |
| مهتاب رسائیان، دهم تجربی - همدان - میانگین تراز 6636 | پاسخ کامنت | مسرفین اسم فاعله | |
| کاربر سایت | کامنت | سلام میشه بگید این جمله اسن فاعل و اسم مفعول یا اسم مبالغه لکتب بساتیت العلما منون میشم زود بگین | |
