مصاحبه با خانم سعیده واعظی رتبه 76 منطقه 3 رشته انسانی
از چه زمانی و چگونه به این باور رسیدی که باید این مسیر را در پیش بگیری و تو می توانی موفّق بشوی؟
از سال دوم دبیرستان که وارد ازمون های کانون شدم
از دوران کودکی تا به اکنون، چه کسانی در خانواده و مدرسه و در دوستان و آشنایان تاثیری جدّی بر روی تو گذاشتند و ایشان را در موفقیّت خود سهیم می دانی؟ ایشان چگونه به تو انگیزه دادند و کمکت کردند؟
پدرم و عموها که همگی فرهنگی بودن . برادر و خواهرم که دانشجو هستند و از دوستانم خانم فرزانه پسکوهی که در سال قبل رتبه برتر کنکور رو تو شهرستان کسب کردند همچنین پشتیبان ویژه ام خانم سمانه بوتیماز
پدر و مادر به غیر از نقش حمایتی و روحیه بخش خود در چه موارد ویژه ی دیگری به تو کمک کرده اند تا به این جا برسی و موفق شوی؟ لطفا مثال هایی از این موارد را ذکر کن.
مادرم در بحث کارهای شخصی و خانه هیچ مسئولیتی به من واگذلر نمی کردند . پدرم هر از چند گاهی منو برای دور شدن از درس و مدرسه و کنکور به گردش می برد
عمده ی فعالیت های تو در زمینه های غیر درسی شامل چه مواردیست؟ چه قدر وجود این فعالیت ها را به عنوان عامل ایجاد تعادل و شادابی برای کیفیت و بهبود فعالیت های جدّی درسی لازم می دانی؟ لطفا توضیح بده و مثال بزن.
مطالعات غیر درسی . مشاهده فیلم و سریالهای مورد علاقه ام . بعنوان یک فعالیت یا تایم استراحت بین درس هام به خودم جایزه می دادم و آن پرداختن به کارهای جانبی بود
بهترین خاطره ی تو از کل سال کنکورت چیست؟ و چرا برایت اهمیّت دارد؟
شب اعلام نتایج کنکور . بهترین خبری که شنیدم نتیجه کنکورم بود . چون در اون لحظه حاصل تلاش چندین ساله پدر و مادرم و اطرافیان و همچنین تلاش خودم رو گرفتم
دستاوردهای درسی و تحصیلی (شامل رتبه ها و مقام ها و...) تو در دوران تحصیل کدامند؟ کدام یک برایت باارزش تر و مهمتر است؟ چرا؟
موفقیت در آزمون های پیشرفت تحصیلی و آزمون های کانون که همیشه در شهرستان رتبه اول رو داشتم و مهمترین رتبه ام در کنکور
آیا در طول این سال ها،زمان هایی نیز پیش آمد که احساس سردرگمی یا خستگی و ناامیدی کنی؟ در این صورت چگونه با خودت کنار آمدی و موضوع را حل کردی؟ چه کسانی تو را در این مهم یاری نمودند و چگونه؟
در آزمون های نوروز و بخصوص آزمون 7 فروردین دچار خستگی و ناامیدی شدم و افت شدیدی داشتم . تشویق مدیر دبیرستان م خانم درزاده و حمایت های خانواده ام و مطالعه مجلات آموزشی و مشاوره ای کانون و استفاده از تجارب دانش آموزان سالهای قبل باعث شد مجدد انگیزه پیدا کنم
هیچ وقت شد که در رقابت کنکور، کار را تمام شده فرض کنی و توقف داشته باشی؟پیش آمد که غرور باعث کم کاری یا سهل انگاری تو شود؟ در این وضعیت ها چگونه خود را مدیریت کردی؟
هیچ وقت کارم را تمام شده فرض نمی کردم همیشه فکر می کردم نقص هایی دارم و باید آنها را جبران کنم و هرگز دچار غرور نشدم
از چه زمانی و چگونه با کانون و آزمون های کانون آشنا شدی؟ مجموعا چند سال و چند آزمون؟ اصلا چه شد که به کانون آمدی؟
از سال دوم دبیرستان با تشویق مدیر مدرسه و دبیرانم وارد کانون شدم . 3 سال عضو کانون بودم . موفقیت دانش آموزان کانونی . سابقه کار کانون و با تجربه بودن عوامل آن باعث شد که به کانون بیایم
دلیل حضور مداوم شما در آزمونهای برنامهای کانون چه بود؟
چون آزمون ها با برنامه پیش می رفت و احساس می کردم اگر حضور نداشته باشم ممکن است از برنامه عقب بیوفتم و جبران آن برایم سخت باشد
در سالهای پایه از چه ترازی شروع کردید؟ اگر در این سالها پیشرفت کردهاید، دلایل این پیشرفت چه مواردی بوده است؟
از تراز 5800 شروع کردم . مطالعه و سختکوشی . استفاده از نکات مشاوره ای مجلات کانون و برنامه ریزی صحیح
حضور در آزمون های برنامه ای کانون و تفاوت آن با سایر آزمون های عمدتا سنجشی و آزمایشی چه پیامدهایی برای تو داشت و در خلال این آزمون ها به چه تجربیات مثبت و مهارت هایی دست یافتی؟
برنامه راهبردی قوی کانون نکته اصلی و مثبت آن می باشد . نحوه تست زنی و مدیریت زمان را از آزمون های کانون یاد گرفتم . نصف یادگیری قبل از آزمون و نصف یادگیری بعد از برگزاری آزمون و پیدا کردن نقاط ضعف حاصل می شود
همان طور که می دانی عیار شرکت کنندگان در هر آزمون، معیار مهم تری برا ی قیاس و قضاوت عملکرد، نسبت به تعداد شرکت کنندگان آن آزمون است. آیا واقعا حضور مستمر و رقابت در آزمون های کانون با بالاترین جامعه ی آماری کشور و عیار بالاتر شرکت کنندگان آن (اغلب رتبه های برتر و دانش آموزان زرنگ در کانون آزمون می دهند و رقابت می کنند) و البته تعداد بیشتر این آزمون ها، منجر به پیشرفت و رضایت تو شد و یا برعکس خود یک عامل استرس زا و خسته کننده بود؟ چگونه خود را تحلیل و مدیریت می کردی و به رقابت ادامه می دادی؟
فضای رقابتی کانون و جامعه آماری بالا و حضور دانش آموزان زرنگ باعث ایجاد حس رقابت و تلاش بیشتر در من میشد
در چرا هیچ وقت در آزمون ها غیبت نمی کردی؟ استدلال تو چه بود؟ متاسفانه برخی از دانش آموزان در ایّام امتحانات در آزمون ها شرکت نمی کنند. آیا تو بین برنامه ی مدرسه ، فعالیت های تشریحی ، امتحانات و آزمون های تستی کانون، تفکیک قائل هستی؟ در غیر این صورت چگونه در ایّام امتحانات دچار مشکل نمی شدی؟
اولویت اول من آزمون های کانون بود چون براساس برنامه درس می خواندم . بین آزمون های تشریحی و آزمون های کانون تفاوتی برای من نبود . من در کلاس درس به دبیر خوب توجه می کردم و همیشه بصورت تشریحی درس می خواندم و در کنارش از کتابهای آبی تست می زدم در آزمون ها بهترین نتیجه رو می گرفتم
در مورد مهارتِ آزمون دادن و استراتژی ها و تکنیک های شخصی سازی شده ی خودت در آزمون ها چه مواردی را می توانی ذکر کنی که مفید واقع شده اند؟
برای سوالات عمومی طبق دفترچه عمل می کردم ولی برای سوالات اختصاصی از دروسی شروع به آزمون دادن می کردم که تسلط ومهارت بیشتری داشتم مثلا روانشناسی را اول جواب می دادم و بعد سوالات دیگر البته اغلب جای دو درس روان شناسی و فلسفه رو با هم عوض می کردم
چه اطلاعات و استفاده های مفیدی از کارنامه ی آزمون های کانون که بلافاصله در عصر آزمون منتشر می شود، داشتی؟ آیا از سایر کارنامه ها و اطلاعات مفید جعبه ابزار کارنامه در صفحه شخصی خودت در سایت کانون نیز استفاده کردی؟ مفیدترین نمونه را ذکر کن.
کلیه کارنامه های کانون را رویت و برسی می کردم به ویژه کارنامه 5 نوع درس که نقاط ضعف و قوت خودم را با ان پیگیری می کردم
مجله ی آزمون ، سایت کانون و کانال های تخصصی مقاطع کانون را هم بررسی می کردی و مطالعه داشتی؟ بیشتر شامل چه مواردی می شد؟
مجله آزمون را همیشه بعد آزمون مطالعه می کردم و در کانال کانون عضو بودم و از موارد مهم آن استفاده می کردم . به سایت کانون هم سر می زدم
آیا قائل به برنامه ریزی شخصی و ثبت عملکرد در دفتر برنامه ریزی بودی؟ چرا این موضوع را مهم و مفید می دانی؟
بله کاملا پایبند بودم چون یکی از ابزارهای مهم برای برنامه ریزی شخصی است . از دفتر به عنوان ناظر استفاده می کردم و خانواده ام نیز دفترم را بررسی می کردند و ترازها و نکات مهم را درون آن یادداشت می کردم
در مجموعه ی کانون سیب و سوران و مهرستان و تهران، چه افرادی کمک موثرتری برایت بودند و چگونه؟ پشتیبان ویژه ی تو در مرکز تهران چه کسی بود و در چه مواردی از او کمک و مشورت می گرفتی؟
آقای نعیمی و خانم ملکزاده و پشتیبان ویژه ام خانم بوتیماز که در موارد درسی و انگیزشی به من کمک می کردند
همان طور که می دانی و تجربه نموده ای، گاهی منبع، روش مطالعه را تعیین می کند و گاهی نیز روش، منبع مطالعه را. با توجه به این موضوع، از ابزارهای آموزشی و کمک درسی کانون به جز کتاب، کدام مورد را استفاده ی خاص داشتی و چه فایده هایی برای تو داشتند؟
فلش کارت ها برای مرور سریع و سایت کانون برای گرفتن منابع درسی
مفیدترین کتاب تو از بین مجموعه کتاب های آبی کانون کدام کتاب بوده است و چرا ؟
کتاب های آبی اقتصاد و روانشناسی که بسیار کامل بودند و حتی گاهی بجای کتاب درسی هم فقط آبی رو میخوندم
یکی از متُد نسبتا جدید اصول مطالعه و یادگیری، یادگیری به روش بازیابی است که در کنار تقویت مهارت های فراشناخت از جمله رویکردهای نوین و موثری است که اثر مفید و تمایزساز آن کاملا اثبات شده است. آیا تو هم از روش بازیابی استفاده می کردی؟
بعد از نوروز قبل از مطالعه تست می زدم و بازیابی می کردم و بعد از تست زدن جاهایی که نیاز بودمطالعه می کردم
برنامه و روش تو برای مرور و تحلیل آزمون، پس از هر آزمون چگونه بود؟
به مدت دو ساعت است استراحت می کردم و بعد به کمک پاسخنامه تشریحی آزمون را تحلیل می کردم اول سوالات نزده بعد سوالات شک دار را بررسی می کردم و در صورت نیاز به کتاب مراجعه می کردم
شعار همیشگی کانون، برنامه ریزی ، خودآموزی و خودباوری است... در طول دوران حضور خودت در کانون تا به چه میزان از این شعارها برای تو محقّق شد و بهترین دستاورد شخصی و شخصیتی خود از آزمون های کانون را چه می دانی؟
به این شعار یقین داشتم و به نظرم تعریف کل از کانون همین است . روش درست مطالعه . برنامه ریزی و تست زنی را آموختم
در طول آزمون های سالی که گذشت، همیشه تو در بین ترازهای برتر هر آزمون حضور داشتی... آیا برای رقابت، رقیبان اصلی خودت را رصد همیشگی می کردی و بر روی نقاط ضعف و قوّت ایشان سرمایه گذاری داشتی؟ مثالی ذکر کن.
بله همیشه کارنامه و نقاط ضعف و قوت نفرات برتر کشور و استان و شهر خودمان را بررسی می کردم و از آنها الگو می گرفتم مثلا اگر درسی ضریب بیشتری داشت و باعث پیشرفت آنها شده بود من نیز روی آن درس سرمایه گذاری می کردم
در ایستگاه های پایانی کنکور و زمان جابجایی رتبه ها و افت برخی از دانش آموزان، چه عواملی و چگونه باعث شدند که تو با حفظ قوای خود به تلاش بیشتر ادامه داده و حتی باز هم پیشرفت کنی؟ نقش همراهی با برنامه راهبردی را چه قدر در این موضوع دخیل می دانی؟
می دانستم در این زمان بعضی از دانش آموزان نا امید می شوند من روحیه خودم راحفظ کردم و حتی اگر ترازم پایین می آمد باز هم تلاش می کردم
آیا در روزهای پایانی و روز و شب قبل از کنکور، همچنین در هنگام جلسه ی کنکور، دچار مشکلی شدی و مورد جدیدی برایت پیش آمد یا خیر؟ در این صورت چگونه به خودت مسلط شدی و به کارت ادامه دادی؟
خیر با توجع به آزمونهای زیادی که داده بودیم و تجربه ای که داشتم هیچ مشکلی پیش نیامد فقط کمی استرس داشتم که با توکل به خدا و انرژی وانگیزه نزدیکانم روی آن مسلط شدم
انتخاب تو برای تحصیل در دانشگاه، چه رشته ای است و کدام دانشگاه خاص؟ ملاک های اصلی تو برای این انتخاب، غیر از علاقه، شامل چه دلایل دیگری است؟
دبیری عربی دانشگاه فرهنگیان به خاطر بافت منطقه ای و مشکل رفت و آمد و فرهنگ بومی منطقه ترجیح می دهم در این رشته تحصیل کنم
و نهایتا این که مهم ترین ویژگی شخصیت آموزشی خودت را چه می دانی و چگونه به این مهم دست یافتی؟
خودباوری و اعتماد بنفس. تلاش و پشتکار و پایبندی به برنامه کانون و جدا نشدن از برنامه راهبردی کانون




