1- در درسی مانند ادبیات تعداد صفحات کتاب درسی را جمع بزنید و فرض کنید برای هر ورق از آن یک دقیقه وقت دارید (منِ ایدهآل)؛ سپس عدد بهدستآمده را به ساعت تبدیل کنید! سعی کنید تعداد تستهای سراسری 7 سال کنکور در درس ادبیات را جمع بزنید و فرض کنید برای هر کدام یک دقیقه فرصت دارید. این عدد را هم به ساعت تبدیل کنید!
2- در نیمسال دوم پیشروی برنامهی آزمون بیشتر است و علاوه بر آن، هم امتحانات نیمسال دوم مدارس شروع میشود و هم آزمونهای جمعبندی سه روز یکبار. آیا اگر بتوانیم همهی این کارها را با هم انجام بدهیم همان منِ ایدهآل نیست؟
3- مشکلی که بعضی از دانشآموزان با آن روبهرو هستند و دائم تکرار میکنند این است که میگویند: «هر چه خواندهام یادم رفته است.» درمان آن، مرور کردن درسهای عمومی به صورت آزمونهای جامع به روش نوک زدن است؛ یعنی از خودم آزمون میگیرم و هر جا غلط زده بودم یا فراموش کرده بودم، آن را از کتاب درسی پیدا میکنم و آن قسمت را علامت میزنم. با این روش هم درسها را به صورت جامع مرورا میکنم و هم در خردادماه با استفاده از روش تورق سریع، نکات مهمی را که در کنکورهای سال قبل آمده است مرور میکنم.
فراموش نکنید با علامتگذاری کتاب درسی بعد از چند آزمون متوجه میشوید کدام درس از کتاب درسی مهمتر بوده و عمدهی سؤالاتی که از آن درس میآیید چه تیپ سؤالاتی است.
4- مشکل کم آوردن وقت را از الان حل کنید. با آزمون دادن از کتاب زرد عمومی و عادت دادن خود به استفاده از تکنیک زمانهای نقصانی مشکل کمبود وقت را حل کنید.
5- شرطی شدن ذهن در بین ساعت 9:15 - 8
بیشتر شما در بین این ساعت یا اختصاصی میخوانید یا اینکه خواب هستید! در حالی که در این ساعت در جلسهی آزمون و کنکور در حال تست زدن درسهای عمومی هستید! پس نمیتوانید در کنکور یا آزمون به درستی روی عمومیها تمرکز کنید.
