اشکان برزکار : تحلیل سوالات فیزیک آزمون 5 آبان دهم ریاضی

تحلیل سوالات فیزیک آزمون 5 آبان دهم ریاضی به شرح زیر است:

اشکان برزکار : تحلیل سوالات فیزیک آزمون 5 آبان دهم ریاضی


نویسنده: اشکان برزکار (گزینشگر و مسوول درس فیزیک دهم ریاضی) دانشجوی ارشد مهندسی برق دانشگاه شریف

بررسی سوالات فیزیک 1 (سوالات عادی)  آزمون 5 آبان دهم ریاضی:

سوال 101: سوال بسیار ساده ای راجع به مدل سازی پدیده های فیزیکی است که پیش از این هم نمونه ی آن را داشته ایم.

سوال 102: باید توجه کرد که تندی، کمیتی نرده ای و سرعت کمیتی برداری است. در واقع "تندی، اندازه ی سرعت است." در غیر این صورت دانش آموز گزینه اشتباه 4 را انتخاب خواهد کرد.

سوال 103: سوالی ساده از بحث تبدیل یکا است. با توجه به کاربرد فراوان تبدیل "کیلومتر بر ساعت" و "متر بر ثانیه" بهتر است نسبت تبدیل این دو (3.6) را به خاطر بسپارید.

سوال 104: توجه کنید علیرغم این که در صورت سوال گفته شده "تقریبا چقدر است؟"، سوال از بحث تخمین مرتبه بزرگی نیست. برای درک تفاوت، نحوه ی بیان سوالات 112، 113 و 114 را مشاهده بفرمایید.

سوال 105: اگر به این سوال به درستی پاسخ داده اید، احتمالا جزو 10 درصد دانش آموزان برتر هستید. توجه به پیشوند ها و به خاطر داشتن جدول پیشوند ها در صفحه  12 برای پاسخگویی به سوالات این چنینی ضروروی است.

سوال 106: سبک پر کاربرد دیگری از تبدیل یکاها است که در کتاب درسی به فراوانی به چشم میخورد. بنابراین در امتحانات تشریحی هم حتما با چنین سوالاتی روبرو خواهید شد. 

سوال 107: گزینه ی 2 هم عدد داده شده را به درستی نمایش میدهد. اما در نماد گذاری علمی عدد نوشته شده در قسمت اول بین 1 تا 10 باشد.

سوال 108: این سوال عینا از متن کتاب درسی است. علاوه بر توانایی حل مساله، باید بر متن کتاب درسی تسلط داشت.

سوال 109: از سوالات ایده دار در این آزمون میتوان از این سوال نام برد. با توجه به اختلاف زیاد اعداد 304.0 و 345.0 از اعداد دیگر اندازه گیری شده، باید این اعداد در گرفتن میانگین دخالت داده نشوند ( اگر این دو عدد را هم در حل تست استفاده کرده اید، به گزینه 4 رسیده اید). همچنین اگر از حدود اعداد داده شده که اطراف اعداد 320.0 نوسان میکنند، این گزینه را انتخاب کرده اید، شما نیز پاسخ اشتباه داده اید. این سوال نیز از سوالات دشوار این آزمون محسوب می شود. 

سوال 110: کافی است تشخیص دهید که کمینه ی تقسیم بندی تندی سنج داده شده، 2 کیلومتر بر ساعت است و بنابراین با توجه به مدرج بودن تندی سنج، خطای اندازه گیری، برابر مثبت و منفی نصف این عدد است.

سوال 111: سوال دیگری از متن کتاب درسی است که تسلط دانش آموز به متن کتاب درسی را می سنجد.

سو ال 112: سوالی بسیار ساده از تخمین بزرگی است. علی رغم این که گزینه 1 دقیقا مقدار بار الکترون را نشان میدهد، ولی این سوال، تخمین مرتبه بزرگی بار الکترون را خواسته است، نه مقدار دقیق آن را.

سوال 113: سوالی ساده از تخمین مرتبه بزرگی است و نکته خاصی ندارد.

سوال 114: یکی از تیپ های نسبتا دشوارتر از بحث تخمین مرتبه بزرگی که میتوان انتظار تکرار آن را داشت. باید دقت کرد که نباید حاصلضرب اعداد در ابتدا حساب شود.

سوال 115: سوالی بسیار ساده از بحث چگالی که برای اولین بار مورد پرسش قرار میگیرد. در آینده میتوان انتظار سوالات دشوارتری از بحث چگالی در آزمون ها داشت.

سوال 116: مقایسه چگالی دو جسم از جمله سوالات پر تکرار و معمولا ساده تر در انواع آزمون ها است.

سوال 117: درک مفهوم چگالی در وحله نخست و در ادامه توانایی استفاده از رابطه چگالی کلید پاسخ به این سوال بوده است.

سوال 118: سوال ساده ی دیگری از بحث چگالی که با دانستن رابطه چگالی به راحتی پاسخ داده می شود.

سوال 119: یکی از تیپ های پر تکرار سوالات چگالی. در این سوالات با استفاده از صورت سوال، میتوان مثلا دو عدد برای حجم یا جرم جسم (واقعی و ظاهری) به دست آورد و با مقایسه دو عدد بدست آمده، راجع به توپر و یا حفره دار بودن جسم اظهار نظر کرد.

سوال 120: کلید سوالاتی این چنینی، توجه به جرم کل و حجم کل است که به ترتیب برابر با مجموع جرم و حجم تک تک فلزات است. اگر به این سوال پاسخ صحیح داده اید احتمالا شما جزو 10% برتر دانش آموزان هستید.

بررسی سوالات فیزیک 1 (سوالات موازی) آزمون 5 آبان دهم ریاضی:

سوال 121:  سوال بسیار ساده ای راجع به مدل سازی پدیده های فیزیکی است که پیش از این هم نمونه ی آن را داشته ایم.

سوال 122: باید توجه کرد که تندی، کمیتی نرده ای و سرعت کمیتی برداری است. در واقع "تندی، اندازه ی سرعت است." در غیر این صورت دانش آموز گزینه اشتباه 4 را انتخاب خواهد کرد.

سوال 123: بهتر است هفت کمیت اصلی و یکای آنها را به خاطر بسپارید: طول، جرم، زمان، دما، مقدار ماده، جریان الکتریکی و شدت روشنایی.

سوال 124: جدول 1-2 در صفحه 7، جدول مهمی است که نیازمند توجه به شباهت ها و تفاوت های موجود در آن است. پیش تر نیز از این جدول در آزمون ها سوال داشته ایم که بیانگر اهمیت آن است.

سوال 125: سوالی نسبتا ساده از بحث مهم تبدیل یکا است که توانایی دانش آموز را در استفاده ی صحیح از پیشوند یکاها می سنجد.

سوال 126: سبکی پر کاربرد از تبدیل یکاها است که در کتاب درسی به فراوانی به چشم میخورد. بنابراین در امتحانات تشریحی هم حتما با چنین سوالاتی روبرو خواهید شد. 

سوال 127: سوالی ساده از بحث تبدیل یکا است. با توجه به کاربرد فراوان تبدیل "کیلومتر بر ساعت" و "متر بر ثانیه" بهتر است نسبت تبدیل این دو (3.6) را به خاطر بسپارید.

سوال 128: همانطور که در یک معادله، مقدار یک متغیر را محاسبه می نمایید، به همان شکل میتوان بین یکای کمیت ها نیز ارتباط برقرار کرد. این سوال به دانش آموز کمک میکند تا این موضوع را در قالب سوالی نسبتا ساده درک نماید.

سوال 129: سوال بسیار ساده ای است که توانایی دانش آموز را در به کار گیری اطلاعات مسئله می سنجد.

سوال 130: اگر به این سوال به درستی پاسخ داده اید، احتمالا جزو 10 درصد دانش آموزان برتر هستید. توجه به پیشوند ها و به خاطر داشتن جدول پیشوند ها در صفحه  12 برای پاسخگویی به سوالات این چنینی ضروروی است.

سوال 131: علیرغم سادگی، یکی از هدفمند ترین سوالات آزمون است. یک سوال کاملا روتین از بحث تبدیل یکا است که به دانش آموز کمک میکند تا در جلسه ی آزمون با آزامش خاطری که بابت سادگی سوال به دست می آورد آموخته های خودش را مرور کند.

سوال 132: هدف از این سوال، سنجش توانایی دانش آموز در ضرب یا تقسیم نیست. برای موفقیت در آزمون های جدی تر (کنکور) نیازمند نگاه همه جانبه ای به سوال هستید. این سوال تنها با در نظر گرفتن مرتبه ی جواب به سرعت قابل پاسخ گویی است. یک بار دیگر سعی کنید به جای ضرب و تقسیم، حدود توان عدد 10 را در پاسخ بیابید.

سوال 133: همانطور که در سوال 123 گفته شد، بهتر است کمیت های اصلی و یکای آنها را به خاطر بسپارید. در این صورت می توان با چک کردن تکت تک گزینه ها در زمان معین شده برای سوال به پاسخ رسید. 

سوال 134: سوالی نسبتا دشوار از بحث تبدیل یکا و جدول 1-2. به نظرم بهتر است در اینگونه سوالات، از گزینه 1 شروع به چک کردن گزینه ها نکنید و گزینه ها را به طور تصادفی انتخاب و راستی آزمایی نمایید.

سوال 135: گزینه ی 2 هم عدد داده شده را به درستی نمایش میدهد. اما در نماد گذاری علمی عدد نوشته شده در قسمت اول بین 1 تا 10 باشد.

سوال 136: این سوال عینا از متن کتاب درسی است. علاوه بر توانایی حل مساله، باید بر متن کتاب درسی تسلط داشت.

سوال 137: از سوالات ایده دار در این آزمون میتوان از این سوال نام برد. با توجه به اختلاف زیاد اعداد 304.0 و 345.0 از اعداد دیگر اندازه گیری شده، باید این اعداد در گرفتن میانگین دخالت داده نشوند ( اگر این دو عدد را هم در حل تست استفاده کرده اید، به گزینه 4 رسیده اید). همچنین اگر از حدود اعداد داده شده که اطراف اعداد 320.0 نوسان میکنند، این گزینه را انتخاب کرده اید، شما نیز پاسخ اشتباه داده اید. این سوال نیز از سوالات دشوار این آزمون محسوب می شود. 

سوال 138: کافی است تشخیص دهید که کمینه ی تقسیم بندی تندی سنج داده شده، 2 کیلومتر بر ساعت است و بنابراین با توجه به مدرج بودن تندی سنج، خطای اندازه گیری، برابر مثبت و منفی نصف این عدد است.

سوال 139: یکی از تیپ های کم کاربردتر در سال های اخیر، ولی بسیار مهم از لحاظ آموزشی است. برای پاسخگویی نیاز است تا به جدول پیشوندهای یکاها در صفحه 12 مسلط بود.

سوال 140: این سوال توانایی دانش آموز را در استفاده از تبدیل یکا و تسلط او به متن کتاب درسی در بحث وسایل اندازه گیری مورد سنجش قرار میدهد. اینگونه سوالات نیازمند تسلط دانش آموز به متن کتاب درسی و همچنین تحلیل دقیق است. در غیر این صورت احتمال پاسخ اشتباه به اینگونه سوالات بسیار زیاد است.


Menu