رشد عملکرد دانش‌آموزان ایران در تیمز و پرلز2011

بر اساس گزارش بین‌المللی تیمز و پرلز منتشر شده توسط انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) کشور ایران در درس علوم تیمز پایه چهارم و هشتم و سواد خواندن پایه چهارم جزو چند کشور برتر نسبت به...

رشد عملکرد دانش‌آموزان ایران در تیمز و پرلز2011

به گزارش خبرنگار اموزش و پرورش پانا، با نگاهي اجمالي به روند عملکرد دانش‌آموزان ايران در تيمز 2011 و مقايسه‌ آن با دوره‌هاي قبلي تيمز(1995 ،1999، 2003 ،2007)،و نيز پرلز 2011 در مقايسه با پرلز 2001 و 2006 مشاهده مي شود که عملکرد دانش آموزان ايران در مطاله تيمز به ترتيب در درس علوم پايه چهارم(73 نمره)، رياضيات پايه چهارم ( 44 نمره)، علوم پايه سوم راهنمايي( 12 نمره) و در مطالعه پرلز2011 در درس سواد خواندن (44 نمره ) پيشرفت داشته است.

 

در گزارش بين المللي تيمز و پرلز منتشر شده توسط انجمن بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي (IEA) از کشور ايران به عنوان کشوري که در طي ده سال گذشته از نظر عملکرد آموزشي داراي روند افزايشي قابل ملاحظه بوده است، ياد شده است.

 

در اين گزارش همچنين اشاره شده است که کشور ايران در درس علوم تيمز پايه چهارم و هشتم و سواد خواندن پايه چهارم جزو چند کشور برتر نسبت به دوره‌هاي قبل بوده است. اين در حالي است که روند عملکرد برخي از کشورهاي پيشرفته نسبت به دوره‌هاي قبل تيمز و پرلز با کاهش چشم‌گير همراه بوده است.

 

به گزارش پانا، ايران از سال 1370 شمسي برابر با 1991 ميلادي به طور رسمي همکاري خود را با اين انجمن آغاز کرد و تا کنون در شش مطالعه تيمز TIMSS)) در فاصله سال هاي 95، 99، 2003، 2007، 2011 و تيمز پيشرفته 2008 و نيز در سه مطالعه پرلز (مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن PIRLS) در فاصله‌هاي سال‌هاي 2001، 2006، 2011شرکت کرده است و قرار است که در مطالعه تيمز TIMSS 2015 و پرلز PIRLS2016 نيز شرکت کند.

 

کسب رتبه نخست در اجراي منظم و دقيق آزمون‌هاي تيمز و پرلز توسط ايران


رييس پژوهشگاه تعليم و تربيت آموزش و پرورش در خصوص دو آزمون بين المللي "تيمز" و "پرلز" مي گويد: طرح تيمز، بررسي وضعيت دانش آموزان در دو درس رياضي و علوم در پايه هاي چهارم و سوم راهنمايي و پرلز بررسي سواد خواندن و نوشتن است.

 

هاجر تحريري نيک صفت معتقد است: جهش ما در اين دو آزمون محسوس نيست و هنوز زير ميانگين هستيم ولي خوشبختانه عقبگرد نداشته ايم و براي رشد و ارتقا در اين زمينه مسئولان نظام آموزشي بايد تدبيري بينديشند.

 

وي مي افزايد: ايران به دليل اجراي منظم و دقيق اين آزمون رتبه نخست را از انجمن IEA کسب کرده است.

 

مطالعه تيمز TIMSS)) در فاصله هر 4 سال يک بار و مطالعه پرلز PIRLS)) در فاصله هر 5 سال يک بار براي سنجش عملکرد کشورها در آموزش علوم و رياضيات و سواد خواندن تکرار مي شود تا روند تغييرات آموزشي و ميزان کاهش و افزايش عملکرد دانش آموزان کشورهاي شرکت کننده در طي اين سال ها مشخص شود.

 

اهميت و ويژگي بارز نتايج ملي و بين‌المللي تيمز و پرلز در سال هاي 2015 و 2016، به دليل اجراي همزمان اين دو مطالعه است که براي نخستين بار اتفاق افتاده است و اين اتفاق استثنايي،‌ شرايط و امکاني را فراهم ساخته است تا کشورهايي که در پايه چهارم ابتدايي، هم در تيمز و هم در پرلز شرکت کرده‌اند، بتوانند عملکرد دانش آموزان خود را با ساير کشورها در سه درس رياضيات، علوم و سوادخواندن مورد مقايسه و تجزيه و تحليل قرار دهند.

 

برخي از مشکلات اموزشي مربوط به نحوه درک مطلب صورت مساله است


نکته مهم و قابل ملاحظه در اين مقايسه ملي و بين‌المللي، بررسي چگونگي ارتباط ميان «سطح سواد خواندن» دانش‌آموزان با عملکرد آن‌ها در پاسخ به سوالات رياضيات و علوم است. زيرا تحقيقات نشان داده است که برخي از مشکلات آموزشي دانش‌آموزان در پاسخ به سوالات رياضي و علوم به نحوه درک مطلب و ميزان فهم آن‌ها از صورت مساله مربوط مي‌شود؛ به گونه‌ايي که اگر دانش‌آموزان از نظر سطح سواد خواندن نتوانند صورت مساله را به خوبي درک کنند، مسلماً در تشخيص راه حل و پاسخ به سوالات آزمون دچار مشکل مي‌شوند.

 


منبع :

Menu