برای اینکه هدفگذاری استاندارد داشته باشید باید به نکات زیر دقت کنید:
- هدفگذاری باید قابل دسترس و چالشی باشد، نه خیالپردازانه؛ زیرا عدم دستیابی به آن، شما را دچار ناامیدی میکند.
- برای چه درسهایی هدفگذاری کنیم؟ بستگی به شخصیت آموزشی و تشخیص پشتیبان شما دارد که با توجه به کارنامهی اصلی و کارنامهی پنج نوع درس صورت میگیرد.
- هدفگذاری در 2 یا 3 درس نباید باعث شود از توجه به دیگر درسها مخصوصاً درسهایی که نقطهی قوت پایدار و نقاط قوت شما هستند، بازبمانید.
- برای هدفگذاری باید تصمیمات خود را برای آن درس بنویسید. این تصمیمات در سه حوزهی افزایش ساعت مطالعه، منبع آموزشی و روش خواندن آن درس است؛ عواملی که علت نتیجه نگرفتن را باید در آنها جست.
بهتر است هدفگذاری چند از ده را دو بار انجام دهید:
نوبت اول: وقتی نتایج کار خود را در کارنامه میبینید میتوانید تشخیص دهید که با توجه به برنامهی دو هفته بعد، چه هدفی را در نظر میگیرید. آیا چند از ده خود را ثابت نگه میدارید یا میخواهید آن را کمی بیشتر کنید؟
نوبت دوم: دو هفتهی بعد، درست قبل از شروع آزمون، در برگهی هدفگذاری، هدفگذاری چند از ده را بنویسید. اکنون دو هفته گذشته است و شما میدانید چهقدر و چگونه مطالعه کردهاید. قبل از آزمون مجدداً هدفگذاری چند از ده را انجام دهید. شاید برخی از اعداد قبلی را کمی تغییر دهید.
پس از آزمون و هنگام دریافت کارنامه متوجه میشوید که هدفگذاریهایتان چهقدر دقیق بوده است و در چند درس توانستهاید به همان نتایج برسید و در درسهایی که نمرهتان بهتر از هدفگذاری یا کمتر از هدفگذاری شده است، راهکارهای مؤثر یا علتها را بررسی میکنید و مجدداً برای آزمون بعد هدفگذاری چند از ده را انجام میدهید. به این ترتیب خودشناسی و خودآگاهیتان تقویت میشود و قدم به قدم، خودتان را هدایت میکنید.
