گزیده نکات فلسفه «فارابی» ویژه چهارم انسانی

مهم‌ترین نکات پیرامون زندگی فارابی و دیدگاه‌های فلسفی او را در این مطلب مشاهده کنید.

گزیده نکات فلسفه «فارابی» ویژه چهارم انسانی

فارابي:

لقب: معلم ثاني/ بعد از ارسطو: برترين حکما / مؤسس فلسفه­ي اسلامي (نبوي)

شرح مختصري از سرگذشت او:

تولد: در وسيج در فاراب ترکستان 260 هجري / ايراني­نژاد / پدرش سردار سپاه / از جواني به تحصيل فقه و حديث و تفسير قرآن پرداخت. / سپس به  بغداد رفت نزد ابوبشر متي بن يونس از دانشمندان و مترجمان قرن (3 و4  هجري) / سپس به حران سفر کرد و نزد يوحنا بن حيلان تا آخر کتاب برهان را خواند. / طالبان حکمت در بغداد به دورش گرد آمدند./ چهار سال در مصر بود و بعد به حلب و دربار امير سيف ­الدوله­ي حمداني رفت./ با فتح (دمشق) به آن‌ دمشق رفت و شش سال در آن شهر اقامت گزيد و همان جا به خاک سپرده شد. / تهي‌دست بود و براي گذران زندگي باغباني مي‌کرد.

مقام فلسفي او: هم‌پايه‌ي ارسطو/ مقام اخلاقي او: هم‌پايه‌ي افلاطون

ابن خلکّان در «وفيات الاعيان» نقل کرده که از او پرسيدند: تو داناتري يا ارسطو؟ گفت: اگر در زمان ارسطو مي‌زيستم، بزرگ­ترين شاگرد او بودم.

صاحب نظر و تأليف در همه­ي رشته­هاي زمان خود: رياضي، موسيقي، منطق، مابعدالطبيعه، سياست، اخلاق

اشعاري فارسي و عربي به او نسبت داده‌اند.

سي جلد کتاب و رساله از او به يادگار مانده است؛ از جمله‌ي آن‌ها:

1-     احصاءالعلوم: 8 فصل / زبان، منطق، رياضي، نجوم، مابعدالطبيعه، فقه، کلام، سياست

2-  فصوص الحکم: مابعدالطبيعه، توحيد / لحن عرفا / عباراتش نمودار عشق او به حق و وجد و حال معنوي اوست.

3-  رساله­ي أغراض مابعدالطبيعه: خيلي کوتاه / محتوايي ارزشمند / ابن سينا اين کتاب را خوانده است و مشکلات خود را در زمينه‌ي فهم کتاب مابعدالطبيعه‌ي ارسطو، از طريق اين کتاب حل کرده است.

4-  رساله­ي جمع بين رأي دو حکيم: بيان آراي ارسطو وافلاطون و تفسير موارد اختلاف و رفع آن‌ها و زمينه­اي براي بيان آراء خود به مثابه‌ي فلسفه­ي درست / طرح تأسيس فلسفه­ي اسلامي

5-     مقالة في معاني العقل: تعريف عقل و بيان اقسام آن

6-     کتاب موسيقي کبير: در شرق و غرب مؤثر بوده است / از منابع علم موسيقي است.

7-     آراء اهل مدينه­ي فاضله: سياست

8-     سياسات مدنيه: اجتماعيات

9-     رساله­ي تحصيل السعاده: اخلاق

فلسفه­ي سياسي:

نکاتي درباره‌ي فارابي: عدم پذيرش شغل سياسي / عدم معاشرت با اهل سياست / مهم‌ترين فيلسوف سياسي اسلام / آراي سياسي، بخش عمده‌اي از آثار او را تشکيل مي‌دهد.

سعادت و مدينه:

مانند ارسطو: مدني بالطبع / عامل برپايي جوامع: نياز متقابل انسان­ها / هدف اجتماع: رسيدن به سعادت دنيا و آخرت

مدينه­ي فاضله:

سعادت: هدف جامعه است / جامعه را به شکل سازمان يافته­ي بدن شبيه کرده است / جامعه رئيس و زعيمي مي‌خواهد که رياست او عين برقراري نظام عدل و توزيع عادلانه­ي امکانات اجتماعي است.

ديدگاه فارابي درباره­ي مدينه­ي فاضله، از مباني مابعدالطبيعه­ي او الهام گرفته است.

جهان سلسله‌مراتبي دارد (حکمت مشاء) / عهده­دار نظم: عقل دهم است.

رياست مدينه­ي فاضله:

ويژگي‌هاي رئيس مدينه‌ي فاضله: داشتن روحي بزرگ و سرشتي عالي /  به عالي­ترين درجه­ي تفکر رسيده باشد / دريافت مصالح مردم، شرايع و احکام و بيان واضح آن‌ها / فراهم کردن شرايط تحقق آرمان­هاي الهي در جامعه

مهم‌ترين ويژگي رئيس مدينه‌ي فاضله: رسيدن به اعلا درجه­ي سعادت بشري (اتصال با ملک وحي و عقل فعال) / وحي انبياء و الهامات اولياء ناشي از همين اتصال دايمي است.

پيامبر: مدبر و معلم و راهنما  در زمان خود / پس از او: رسيدن اين مقام به امامان و جانشينان

سياست و سعادت:

سعادت، رکن جدايي‌ناپذير سياست است./ بدون وجود رهبري چنان زعيمي امکان اجراء تحقق ندارد.

سياست: فعل و تدبير زعيم مدينه­ي فاضله است، متناسب با تعاليم و الهامات روحاني (احکام و قوانيني که از مبدأ وحي مي­آيند.)

ويژگي‌هاي مدينه‌ي فاضله:

1- تأسيس نظام خير و عدل در مدينه

 2- تقسيم حرفه­ها براساس استعدادهاي اهل مدينه

 3- آراستگي اهل مدينه به خير و فضايل در اين نظام

4- نمودار گشتن شايستگي سعادت دنيا و آخرت در وضع و حال آن‌ها

مدينه­ي جاهله:

فارابي آن را تشبيه مي‌کند به به بدني که: 1) سلامت کافي ندارد 2) اعضاي آن ناقص­اند.

ويژگي‌هاي مدينه‌ي جاهله:

مردمش سعادت واقعي را نمي­شناسند و سعادت به ذهنشان خطور نمي­کند.

سعادت از نظر آن­ها: 1) سلامت جسم  2) فراخي در بهره­مندي از لذت­ها که اگر به آن نرسند، مي‌پندارند که در بدبختي افتاده‌اند.

چرا فارابي «معلم ثاني» لقب گرفته است؟

 دلايل مورخان و محققان:

1) داشتن مهارت خاصي در منطق ارسطو- تدوين منطق ارسطو به زبان عربي به شکل کاملاً تصحيح شده

2) اصلاح و تفسير بسياري از مضامين فلسفه­ي يوناني که به دليل اشتباه فهم مترجمان مبهم شده بودند / فراهم آوردن ميراث فکري يونانيان در حوزه­ي جديد

علت اصلي: به دليل برخورداري از جايگاه والاي علمي و فلسفي / مؤسس فلسفه­ي اسلامي (فلسفه­ي نبوي)

فارابي چگونه اصول و مباني جديد را در فلسفه بنا نهاد؟

 1- با مطالعه و هضم ميراث فلسفي يونان

 2- داشتن درک عميق به معارف اسلامي

 3- برخوداري از احساس­هاي معنوي متعالي

نيلوفر حيدرپور؛ رتبه‌ي 6 کنکور انساني سال 91

 

زهرا نعمتی
ارسال شده توسط : زهرا نعمتی
Menu