لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه رشتهای چه رتبهای کسب کردهاید؟
پژمان شهبازی هستم رتبه اول کشوری ریاضی از اصفهان
از چه سالی به کانون آمدید و چه شد که در آزمونهای کانون ثبتنام کردید و مهمترین نکاتی که در کانون یادگرفتید و برایتان مفید بود را بیان کنید:
قبلا برادرم کانونی بود و سال 89 کنکور داد و تجربه ی گذشته سبب شد از مهر سال قبل کانونی شدم و به طور پیوسته در آزمونها شرکت کردم و اصلا غیبت نداشتم. نکتهی مهمی که بتوانم بگویم کانون به من یاد داد این بود که همیشه از وضعیت خودم یک ارزیابی داشته باشم و این تعدد آزمونهای کانون یک امتیاز مثبت محسوب میشد به طوریکه من همیشه یک ارزیابی از وضعیت خودم با تراز و نمره داشتم.
شما در مدرسه هم حضور داشتید و نمره داشتید این ارزیابی قبلا هم بوده، اما ارزیابی آزمونهای کانون چه ویژگی ای داشت و چه چیزی به شما میافزود؟
هر آزمونی از آن جهت که به صورت تست است و در فضای خاصی برگزار میشود شباهتهایی به کنکور دارد و این ارزیابی با ارزیابی نتیجه گرفته شده از امتحان تفاوت دارد. ارزیابی مدنظر من آنی است که به درد کنکور می خورد.
طی یک سال گذشته چقدر ترازهایتان فراز و نشیب داشت؟ بدترین و بهترین رتبهی شما در سال گذشته چند بود؟
بدترین رتبهام 30 و بهترین آن 1 بود. در واقع یک بار رتبهی 1 شدم.
اگر تراز شما دلخواه نبود واکنش شما و خانوادهتان چه بود؟
خودم سعی میکردم مشکلات و ضعف هایم را که سبب شد ترازم افت کند را بشناسم و رفع کنم.
مایوس نمیشدید؟
نه
چقدرعقل شما بر هیجاناتتان غلبه داشت و مایوس نمی شدید و اگر نتیجهی مطلوبی کسب نمیکردید چه کار میکردید؟
وقتی در آزمونی نتیجهی مطلوبی کسب نمیکردم بیشتر سعی میکردم برنامه بریزم بتوانم مشکلاتم را حل کنم و آن را رفع کنم. خیلی یاس و ناامیدی سراغم نمیآمد.
برادر شما چه ترازی در کانون کسب میکرد و در کنکور چه رتبهای کسب کرد؟
ترازش خیلی یادم نیست ولی خوب میشد. رتبهاش 26 منطقه 1 و 34 کشور شد و یک ترم برق دانشگاه صنعتی شریف خواند و بعد از یک ترم به صنعتی اصفهان آمدند.
شما هم بین برق صنعتی شریف و اصفهان مردد بودید حتی اول گرایش شما بیشتر به سمت برق صنعتی اصفهان بود و در نهایت تصمیم گرفتید برق شریف بروید. این چالش چطور بود و چه طور شد که به این نتیجه رسیدید؟
بالاخره این که آدم به خاطر تحصیل از شهر خودش خارج شود مشکلاتی دارد و نگرانی هایی شاید وجود داشته باشد بعد از اعلام نتایج و بحث انتخاب رشته که جدیتر وارد این موضوع شدم با مشورت و صحبتهایی که کردم به این نتیجه رسیدم که میشود آن مشکلات را تا حدی کاهش داد و در عوض از مزایا و امکانات دانشگاه شریف نسبت به دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده کرد.
چقدر خودتان را سخت کوش و چقدر باهوش می دانید و کدام را در موفقیت خودتان موثرتر می دانید؟
کلا جدا از خودم، عامل اصلیتر سخت کوشی است ولی اسم خودم را شاید نتوانم ساعی بگذارم و اما آنچه دیدم و تجربه کردم و شنیدم این بوده که عامل اصلی تلاش و پشتکار است.
در فضای مدرسه شما در دوران دبستان و راهنمایی و دبیرستان، دوستانتان نظرشان نسبت به سخت کوشی، زحمت و تلاش چه بود؟
چیزی که معمول بود تایید و تشویق و افتخار بود.
در مورد کمیت مطالعه خودتان مشخص تر بگویید. هر روز یا هر هفته چند ساعت مطالعه میکردید؟
روزی که مدرسه می رفتم 4 و 5 ساعت و روزهای دیگر 8 یا 9 ساعت.
در بازههای زمانی مختلف مثلا تابستان، پاییز و بعد از عید تفاوتی داشت؟
بعد از پاییز یک روند افزایشی داشت ولی بعد از عید کاهش پیدا کرد.
راجع به مهارت های فراشناختی خودتان بگویید. چقدر روشهای مطالعهی درسهای مختلف خودتان را میشناختید و میتوانستید روشی را که مناسب شماست را اجرا کنید؟
تا حدی که در توانم بود سعی کردم این اتفاق بیفتد و هم به کمیت هم کیفیت توجه داشته باشم هم برای دروس مختلف به راهکارهای مختلف دست پیدا کنم.
آیا میتوانید از درسی مثال بزنید که اول موفق نبودید و با تغییر روش نتیجهی بهتری گرفته باشید؟
شاید نشود دقیقا این مصداق را گفت ولی دینی را ابتدا کمتر درس می خواندم و بعد سعی کردم هم درس بخوانم و هم بیشتر تست بزنم و بعد به تست ها جنبه آموزشی بدهم و نتیجه گرفتم. اوایل 70 درصد میزدم و بعد به 90 هم می رسید.
با توجه به اینکه شما رشتهی ریاضی بودید آیا مانند بسیاری از دانشآموزان این رشته به عمومیها کم توجهی می کردید؟
کمتوجهی نه ولی زمان کمی برای عمومیها می گذاشتم. شاید نسبت به معمول هم کمتر بود. چیزی نبود که بیتوجهی تلقی شود بلکه احساس می کردم زمان کمتری نیاز دارد.
نظر شما در مورد نقش اولیا در موفقیت شما چیست؟
نقش اولیا به عنوان رکن اصلی خانواده چه در فراهم کردن شرایط و چه ازین نظر که موانع سر راه را بردارند موثر بود. این همدلی و همراهی در همهی شرایط مهم بود چه زمانی که نتیجه خوبی میگرفتم چه زمانیکه نتیجه بد میگرفتم این همدلی و همراهی همیشه وجود داشت.
پدر شما بیان میکرد که حتی در پیش دبستانی هم شما را در یک مدرسهی غیرانتفاعی خوب ثبتنام کرده بود و اصرار داشتند که شما در تمام سالهای تحصیل حتی قبل از اینکه تیزهوشان شرکت کنیددر شرایط مناسب تحصیلی باشید و به نتایج عالی برسید.
آن چه به طور مشخص از خدمات کانون یا پشتیبان ویژه موثر میدانید بیان کنید؟ پشتیبان ویژهی شما چه کسی بود و چقدر نقش ایشان را موثر میدانید؟
پشتیبان ویژهی من خودشان رتبهی تکرقمی بودند، امید چهره گشا رتبهی5 کشوری سال 93 و به عنوان یک تجربهی موفق چه در طول سال تحصیلی و چه در دوران جمعبندی و چه از لحاظ روش های درس خواندن و برنامهریزی مشورت و کمک ایشان موثر بود.
آیا شما هم از همان مدرسه هستید که سال گذشته سه رتبهی تکرقمی داشتید؟
بله مدرسهی شهید اژه ای.
شما برنامه راهبردی آزمون ها را داشتید و در آزمونها هم غیبت نداشتید آیا در مدرسه غیبت هم داشتید؟ نه
و چگونه برنامهی کانون را با برنامهی مدرسه تلفیق می کردید؟
تا جائی که امکان داشت اگر اتفاق میافتاد که از برنامه مدرسه یا آزمون به هر دلیل جلوتر بروم سعی میکرم جلوتر رفتن را حفظ کنم و جوری نشود که باز از برنامه عقب بیفتم و اگر عقب و جلو میشد یا برنامهی مدرسه به آزمونها نرسیده بود با پیش مطالعه سعی میکردم خودم درس بخوانم و جبران کنم. البته زیاد هم این اتفاق نیافتاد.
در مورد روش درس خواندتان بین بازیابی و بازخوانی کدام را اولویت می دادید؟
بیشتر بازیابی میکردم سعی میکردم درس را یکبار بخوانم و در ادامه با تست کار کنم.
چقدر درسها را پیشخوانی میکردید؟
زیاد نه ولی مواردی هم که اتفاق افتاد کمک کرد. شاید نتوانستم خیلی تعمیمش بدهم اما در مواردی که پیشخوانی کردم کمکم کرد.
آیا درس هر روز را در همان روز مطالعه میکردید؟
بله تا حدود خوبی رعایت می کردم. وقتی این کار را بکنیم تسلط ما در آن درس بیشتر می شود و زمان بیشتری نیاز نیست صرف آن کنیم.
برای مشاهده ی کارنامه ها در کانون کلیک کنید
گفتگو: کاظم قلمچی
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
