آغاز بیست و هشتمین دوره لیگ برتر والیبال از فردا

چهارده تیم در قالب دو گروه از فردا (یکشنبه) در بیست و هشتمین دوره لیگ برتر والیبال شرکت می کنند و این در حالی است که تیم های پیکان، شهرداری ارومیه، میزان خراسان و متین ورامین روی کاغذ مدعیان اصل...

آغاز بیست و هشتمین دوره لیگ برتر والیبال از فردا

چهارده تیم در قالب دو گروه از فردا (یکشنبه) در بیست و هشتمین دوره لیگ برتر والیبال شرکت می کنند و این در حالی است که تیم های پیکان، شهرداری ارومیه، میزان خراسان و متین ورامین روی کاغذ مدعیان اصلی به شمار می روند.

سرانجام بعد از چند بار تغییر در تاریخ آغاز رقابت های لیگ برتر والیبال، بیست و هشتمین دوره این مسابقات از ساعت 17 فردا (یکشنبه) به طور همزمان در هفت شهر ایران شروع می شود. در این دوره از مسابقات بنا بر سنت سال های اخیر یکبار دیگر تعداد تیم های حاضر در لیگ دستخوش تغییر شد. فدراسیون با افزایش دو تیم نسبت به سال قبل موافقت کرد و قرار شد تا 14 تیم در دو گروه با یکدیگر به رقابت بپردازند.

بر همین اساس گروه بندی دور مقدماتی لیگ برتر والیبال سال 1393 به قرار زیر است:

گروه اول: پیکان، موسسه مالی و اعتباری میزان، شهرداری تبریز، تعاون گنبد، بازرگانی گنبد، شهرداری زاهدان و ارتعاشات صنعتی ایران

گروه دوم: متین ورامین، شهرداری ارومیه، نوین کشاورز، آلومینیوم المهدی بندر عباس، سایپا البرز، مهرپارس فارس و وزارت دفاع

در مرحله پلی آف لیگ برتر والیبال سال جاری تیم های اول تا چهارم گروه اول به صورت ضربدری با تیم های اول تا چهارم گروه دوم مسابقه خواهند داد که تیمهای پیروز دو مسابقه از سه دیدار به جمع چهار تیم برتر مرحله نهایی صعود می کنند.

تیم های لیگ برتر والیبال 20 بازیکن به سازمان لیگ معرفی کردند که از این تعداد هشت بازیکن در رده سنی امید، جوانان و نوجوانان خواهد بود. (چهار بازیکن در رده سنی جوانان و دو بازیکن در رده سنی نوجوانان) با این تصمیم فدراسیون، از بازیکنان رده سنی پایه حمایت ویژه ای به عمل می آید و به پرورش استعدادها در طول مسابقات لیگ کمک می‌شود.

نگاهی به تاریخ و تیم های حاضر در لیگ برتر والیبال:

پیکان همچنان عنوان پرافتخارترین تیم باشگاهی ایران و آسیا را یدک می کشد. تیم والیبال پیکان با 11 دوره قهرمانی، پرافتخارترین تیم شرکت کننده در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های برتر ایران است. این تیم سه عنوان نایب قهرمانی و سه مدال برنز نیز در پرونده کاری خود در این رقابت ها دارد. تیم والیبال پیکان عنوان سومی جهان و قهرمانی باشگاه های آسیا را نیز در پرونده افتخارات خود دارد. در فصل 1393 باشگاه پیکان یکبار دیگر بودجه قابل توجهی را به تیم والیبال اختصاص داد. ترکیب موثر این تیم روی کاغذ یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است.

حضور بازیکنانی چون سید محمد موسوی، امیر حسینی، مجتبی میراجانپور، فرهاد قائمی، رضا قرا و نیکو ملی‌پوش هلندی به سرمربیگری پیمان اکبری موجب شده تا بسیاری از طرفداران این تیم به قهرمانی بعد از 3 سال امیدوار باشند.

نماینده ارومیه هم در لیگ برتر والیبال افتخارات زیادی کسب کرده است. این تیم با یک عنوان نایب قهرمانی و شش عنوان سومی یکی از تیم های مدعی در طول تاریخ لیگ برتر والیبال بوده است. والیبال در ارومیه همیشه زنده است. سالن غدیر با گنجایش 6 هزار نفر معمولا در بازی های خانگی ارومیه مملو از تماشاگران مشتاق به والیبال می شود. اگرچه ارومیه همیشه تیم های خوبی را در اختیار داشته اما هیچ گاه موفق نشده تا روی سکوی قهرمانی برود. در این فصل اما مسئولان تیم شهرداری ارومیه تدارک زیادی دیده اند. جهانگیر سیدعباسی هدایت این تیم را در دست دارد. سعید معروف خواهرزاده او کاپیتان است. بازیکنانی چون شهرام محمودی، پوریا فیاضی و عبدالرضا علیزاده هم در ترکیب این تیم جای دارند. شهرداری ارومیه هم مثل پیکان روی کاغذ یکی از قدرتمندترین تیم های حاضر در این دوره از مسابقات است.

تیم والیبال سایپا دیگر باشگاه با سابقه در والیبال ایران است که شش نایب قهرمانی و یک مقام سومی در مدت حضور خود در لیگ برتر والیبال به دست آورده است. سایپایی ها دومین خوردوساز بزرگ کشور هستند که از سالیان دور در ورزش والیبال سرمایه گذاری کرده اند. تیم والیبال سایپا تا سال 1391 همواره جزو مدعیان اصلی در لیگ برتر ایران به شمار می رفت اما در سال های اخیر به تدریج بودجه این تیم در مقایسه با سایر مدعیان کم شد. به طوری که سال گذشته تیم والیبال سایپا مجبور شد با بازیکنان رده سنی جوانان خود در مسابقات لیگ برتر شرکت کند و در نهایت هم در قعر جدول جای گرفت. در سال 1393 اما فرشاد سعیدی مربی جوان و با سابقه هدایت این تیم را در دست گرفته است. اگرچه ترکیب این تیم را همچنان بازیکنان رده سنی جوانان تشکیل می دهند اما تماشای تمرین آن ها نشان می دهد که نسبت به سال قبل بسیار پخته تر کار می کنند. به نظر می رسد تیم جوان و با انگیزه ساپیا در این دوره از مسابقات حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

نماینده تبریز نیز با یک مدال نقره و دو عنوان سومی در جایگاه بعدی تیم های پرافتخار لیگ ایران قرار دارد. تبریزی ها همیشه تیم اخلاق والیبال ایران بوده اند. آن ها امسال در غیاب حسین معدنی سرمربی محبوب خود به میدان می روند. تاجری امسال تیم شهرداری تبریز را جمع کرده است. بیشتر بازیکنان این تیم را ترکیب تیم ملی "ّب" ایران تشکیل می دهند. با این ترتیب انتظار می رود بازی های هماهنگ و زیبایی را از تیم شهرداری تبریز در این دوره از مسابقات شاهد باشیم.

متین ورامین نیز که سال 91 نخستین حضور خود را در لیگ برتر والیبال را تجربه کرد و به مدال نقره دست یافت، در سال 92 قهرمان لیگ برتر والیبال شد و امسال نیز در این رقابت ها به عنوان یکی از مدعیان خود را معرفی کرده است. اگرچه این تیم هنوز ساختار باشگاهی ندارد و هر سال تغییرات زیادی را تجربه می کند، اما سرمایه گذاری قابل توجه مالک آن در این ورزش موجب شده تا هر سال نیروهای خوبی را به خدمت بگیرد. دانیل بانیولی سرمربی فصل قبل متین که با این تیم قهرمان ایران و آسیا شده بود، حالا به کشورش بازگشته است. بهروز عطایی سرمربی محبوب مازندرانی ها در غیاب تیم بومی خود هدایت متین ورامین را در دست گرفته است.

ورامینی ها هم در این فصل مهره های بسیار خوبی نظیر امیر غفور، احسن الله شیرکوند، علیرضا نادی، حسام بخششی و ... را در اختیار دارند. متین ورامین نماینده ایران در جام باشگاه های جهان است و باید دید به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در میان مدعیان لیگ برتر والیبال چه می کند.

میزان خراسان هم به عنوان وارث ابومسلم خراسان بعد از چهار سال حضور در لیگ برتر والیبال سال قبل با اما و اگر چهارم شد. بسیاری از کارشناسان والیبال معتقد بودند که میزان یکی از بهترین تیم های فصل گذشته را در اختیار داشت و اگر حرف و حدیث های حاشیه ای در دیدار نیمه نهایی پیش نمی آمد باید صد در صد روی سکو می رفت. اما مسئولان این باشگاه برای فصل 1393 دست به تغییرات زیادی زدند. رضا مومنی مقدم که قبلا مربی بود سرمربی تیم شد تا جبار قوچان نژاد بعد از هفت سال از والیبال خراسان برود. بازیکنانی چون مهدی مهدوی، فرهاد ظریف، عادل غلامی، آرمین تشکری، علی مباشری و رحمان داودی ترکیب قدرتمندی از تیم میزان را در این فصل پدید آورده اند. ترکیبی که موجب شده تا میزان را هم مدعی قهرمانی بنامند.

ارتعاشات صنعتی ایران هم بعد از چهار سال دوباره به لیگ برتر والیبال بازگشته است. در این دوره تیم ارتعاشات دقیقا با ترکیب تیم ملی والیبال نوجوانان ایران بازی می کند. فدراسیون والیبال تصمیم گرفته است که ترکیب تیم ملی نوجوانان را در قالب ارتعاشات صنعتی ایران به میدان بفرستد تا بازیکنان این تیم در طول مسابقات لیگ به هماهنگی مطلوب با هم برسند و برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان 2015 آماده شوند.

البته کاله آمل، نماینده والیبال استان مازندران دومین تیم پرافتخار لیگ برتر والیبال است که سال گذشته نیز مقام نایب قهرمانی کسب کرد، نماینده مازندران هفت مدال شامل دو مدال طلا، یک نقره و چهار عنوان سومی در این رقابت ها به دست آورده است. اما مازندران در این دوره از رقابت ها نماینده ای ندارد. مسئولان این باشگاه بعد از اختلاف نظر با مسئولان فدراسیون و در اعتراض به افزایش بی رویه دستمزد بازیکنان تصمیم گرفتند که لااقل برای یکی، دو سال عطای تیمداری را به لقای آن ببخشند. مسئولان باشگاه کاله درصدد ساخت و تجهیر یک سالن والیبال 10 هزار نفری در شهر آمل هستند. به هر حال لیگ برتر والیبال 1393 هر چقدر هم که زیبا باشد جای طرفداران مازنی در سالن آمل خالی است.

تعاون گنبد، بازرگانی گنبد، شهرداری زاهدان، نوین کشاورز، آلومینیوم المهدی بندر عباس، مهرپارس فارس و وزارت دفاع سایر تیم های حاضر در این دوره از مسابقات هستند.

*طریقه امتیاز دهی در جدول رده بندی مسابقات رسمی والیبال:

مسابقه 3 بر صفر : 3 امتیاز تیم برنده - صفر امتیاز تیم بازنده

مسابقه 3 بر 1 : 3 امتیاز تیم برنده - صفر امتیاز تیم بازنده

مسابقه 3 بر 2 : 2 امتیاز تیم برنده - 1 امتیاز تیم بازنده

تیم ها ابتدا بر اساس امتیاز، سپس بر اساس تعداد برد، معدل ست( ست برده بر باخته) و در آخر بر اساس معدل پوئن ( پوئن برده بر باخته) در جدول رده بندی قرار خواهند گرفت و در صورت تساوی، بازی های مستقیم مد نظر قرار می گیرد.

*قهرمانان بیست و هفت دوره گذشته لیگ برتر والیبال:

- دخانیات تهران : 1354

- استقلال تهران: 1355- 1356

- بنیاد شهید تهران: 1369- 1370

- بانک ملی ایران: 1371

- آبگینه قزوین: 1372

- فجر سپاه تهران: 1373- 1374

- پیکان تهران: 1375 تا 1378- 1383 تا 1389

- صنام تهران: 1379- 1380 – 1381- 1382

- کاله مازندران: 1390- 1391

- متین ورامین : 1392

برنامه دیدارهای هفته نخست لیگ برتر والیبال :

هفته نخست لیگ برتر والیبال یکشنبه 18 آبان ماه در شهرهای زاهدان، مشهد، گنبد، شیراز، کرج و تهران پیگیری خواهد شد.

زاهدان، ساعت 17

شهرداری زاهدان – پیکان تهران

ناظر:خلیل یگانه مجد، داور اول: علی اصغر حاجی کاظمی و داور دوم:وحید پورکاشیان

مشهد، ساعت 17

میزان مشهد – بازرگانی جواهری گنبد

ناظر: علاس جلایر، داور اول: حسین پورکاشیان و داور دوم:محسن ترابی

گنبد، ساعت 17

تعاون گنبد – شهرداری تبریز

ناظر: محمد حسین شفقی، داور اول: مسعود ذوفی و داور دوم: علیرضا قریب

شیراز، ساعت 17

مهر پارس فارس – متین ورامین

ناظر: امیدوار حاتمی، داور اول: مجید محسنی شوشتری و داور دوم: احمد سرمست

کرج، ساعت 17

سایپای البرز – شهرداری ارومیه

ناظر: غفار درخشنده، داور اول: حمید راهجردیان و داور دوم: محمد عشق دوست

تهران، ساعت 17

نوین کشاورز – آلومینیوم المهدی

ناظر: محمد حسن خوشدل، داور اول: محمد شاهمیری و داور دوم: داود نافعی

منبع :

مطالب مرتبط

Menu