درس هر روز را در همان روز بخوانیم

کاظم قلم چی: این کار ظاهراً کار خیلی معمولی است ولی انجام دادنش بسیار تعیین کننده است.

درس هر روز را در همان روز بخوانیم

 

ü                    "برنامه شماره 602 "

ü                    شنبه1/7/1391

ü                    کارشناسان برنامه: داوود اکبري و پژمان عبدالهيان

ü                    زنگ برنامه ريزي

ü                    پيامک برنامه : 10006604

------------------------------------------

"شروع برنامه زنده زنگ برنامه ريزي"

"با صحبت هاي داوود اکبري کارشناس کانون فرهتگي آموزش"

داوود اکبري: درس خواندن به موقع و درس هر روز را همان روز خواندن چه فايده اي دارد؟ کسي که درس هر روز را در همان روز مي خواند به يادگيري خودش عمق مي بخشد و عميق تر و قوي تر ياد مي گيرد.

اکنون ثابت شده موضوعي که ما الان مي خوانيم بعد از 20 دقيقه شروع مي شود به فراموشي، بعد از يک ساعت به يک دوم مي رسد و بعد از يک روز به يک سوم مي رسد و بعد از يک ماه تقريباً به 10 الي 15% مي رسد.

پس ما هر چه را که ياد مي گيريم فراموش مي کنيم، چگونه بتوانيم درس ها را در همان روز در خاطر نگه داريم چاره اش فقط درس را همان روز خواندن و يادگرفتن است که اين به بچه ها نظم و آرامش مي دهد.

دانش آموز در همين اولين روز مدرسه کار اصلي اش اين است که براي مبحثي که امروز معلم برايش باز کرده وقت بگذارد و يک ساعت آن را مطالعه کند و نگذارد که مطلب از ذهنش بيرون برود حالا همين دانش آموز در هفته آينده در روز يک شنبه به درسي که در روز شنبه فراگرفته فکر مي کند مي تواند در همان روز دوباره به درسي که امروز  فراگرفته بپردازد و اين نظم را حفظ کند که باعث آرامش مي شود با اين کار جلو  فراموشي گرفته مي شود.

****

"گفت و گو ي کاظم قلم چي"

"با داوودنيا رتبه1يک منطقه و 4 کشور در رشته رياضي از تهران"

نکته کليدي بحث اين هفته اين است که درس هر روز را همان روز بخوانيم.

چند سال پيش دانش آموزي براي من نامه نوشت که من به يک جلسه اي آمده بودم که در آن جلسه دانش آموزي در رشته پزشکي قبول شده بود مي گفت آن موقع در جلسه شما گفتيد که درس هر روز را همان روز بخوان من خنده ام گرفت و گفتم اين حرف را که پدر و مادرها و معلم ها هم مي گويند، حالا که آقاي قلم چي به اين موضوع اين قدر تأکيد مي کند من يک مدّت اين را انجام مي دهم ببينم چه طور مي شود و ادامه داد من قبول شدنم را در رشته پزشکي دانشگاه تهران مديون همين توصيه هستم.

کاري است که ظاهر کار خيلي معمولي است ولي انجام دادنش بسيار تعيين کننده است ما موقعي که موضوعي را فرامي گيريم بايد آن را در فاصله هاي زماني مشخص تکرار کنيم تا تقويت شود و اگر تکرار نکنيم ظرف يک هفته 90% مطلب را فراموش مي کنيم يعني کافي است ما با يک روش درست درس خواندن، از يک ساعت درس خواندن چند برابر نتيجه ببريم.

آقاي داوودنيا لطفاً يک بيوگرافي از خودتان بگوييد و توضيح دهيد که شرايط شما چه بوده و در چه رشته اي قبول شديد؟

رتبه 4 کشوري را کسب کردم و رشته برق دانشگاه شريف را انتخاب کردم در درس خواندن چند موضوع براي من خيلي مهم بود يکي همين درس هر روز را همان روز خواندن است يعني وقتي مي آمدم به منزل درس همان روز را مطالعه مي کردم و بعد درس هاي هفته بعدم را مرور مي کردم و يکي هم اين بود که هيچ وقت هيچ درسي را ناقص نمي گذاشتم و وقتي مي ديدم هفته بعد امتحان داريم درس را نمي گذاشتم براي شب امتحان چون مي دانستم فراموشم مي شود.

شما چه رشته اي را انتخاب کرديد و چرا؟

رشته برق را انتخاب کردم چون از کودکي به کامپيوتر علاقه داشتم بين رشته هاي مکانيک، برق و کامپيوتر، برق - گرايش ديجيتال را انتخاب کردم.

تا آنجا که من مي دانم پدرتان فارغ التحصيل فيزيک دانشگاه تربيت معلم هستند پدر و مادر شما در موفقيت شما چه تأثيري داشتند؟ آيا شما را راهنمايي مي کردند و با شما همفکري داشتند؟

بله نقش خانواده که خيلي مهم است مادر من از همان کودکي به من ياد داده بود که کتاب بخوانم و خانواده ما اهل مطالعه بودند پدرم فارغ التحصيل فيزيک و مادرم  فوق ليسانس اقتصاد هستند و خيلي به من انگيزه مي دادند و مرا به مطالعه دعوت مي کردند و سعي کردند که از نظر فکري مستقل باشم.

در مورد آمدن به کانون آيا پدر و مادر نقش داشتند و يا خودتان اين تصميم را گرفتيد؟

در مورد آمدن به کانون من تحقيق کردم ديدم که کانون از بقيه جامعه آماري بيشتري دارد ولي چيزي که باعث شد کانون را انتخاب کنم دوستانم بودند.

از لحاظ روش هاي درس خواندن مي توانيد روي يکي از درس هايي که ابتدا با روش خوبي نمي خوانديد و بعد تصحيح کرديد و با روش جديد به نتيجه خوبي رسيديد توضيح دهيد؟

بله در مورد درس دين و زندگي اول فقط کتاب را مي خواندم و بعد شروع مي کردم به تست زدن که ديدم اين به نتيجه نمي رسد بعد معلمم گفت شروع کنم بعد از اين که آزمون از خودت گرفتي تست هايي را که اشتباه زدي از داخل کتاب پيدا و مطالعه کن اين کار خيلي طول کشيد، چيزي حدود 6 ماه طول کشيد ولي باعث شد که به نتيجه خوبي برسم.

 

شما رتبه 1 منطقه يک را به دست آورديد و در سطح کشور هم رتبه 4 شديد، آقاي ميلاد اکرمي هم رتبه دو منطقه يک را به دست آوردند از مشهد و شدند رتبه 5 کشور رتبه هاي يک و دو و سه هم آقاي استادمحمدي از کاشان و آقاي سينا ملکيان از بابل و خانم احساني مقدم از بابل يعني يک و دو و سه منطقه، يک دو سه کشور شدند.

شما علت سبقت بچه هاي منطقه دو را به منطقه يک و شهرهاي بزرگ چگونه تحليل مي کنيد؟

علتش کم کاري بچه هاي منطقه 1 است وگرنه ما هم امکانات بشتري در اختيار داريم ولي بچه ها ضعيف عمل کردند.

 يعني آن ها زحمت و تلاش بيشتري داشتند.

بله

خود شما فکر مي کنيد چقدر عنصر استعداد و هوش در موفقيت مؤثر است و چقدر زحمت و تلاش؟

زحمت و تلاش که از همه مهم تر است ولي نمي شود گفت که استعداد بي تأثير است ولي فقط براي شروع کار لازم است ولي وقتي که از زمان درس خواندن گذشت ديگر ادامه راه به تلاش و پشت کار نياز دارد.

****

پژمان عبدالهيان:

امروز آغاز درس خواندن و يادگرفتن است صرف نظر از بحث هاي علمي مربوط به تکنيک درس هر روز را همان روز خواندن بچه ها اگر مطالبي را که در حافظه کوتاه مدت خود دارند اگر با تکرار به حافظه بلند مدت خود منتقل کنند يک کار بهينه اي انجام داده اند که مطالب را زودتر يادبگيرند و ديرتر فراموش کنند.

ولي يک مانع اجرايي بر سر اين کار هست که وقتي به بچه ها مي گويند چرا درس امروز را نمي خواني، مي گويند بايد درس هاي فردا را آماده کنيم!

امروز روز اول مهر است و دوستان عملاً براي فردا کاري ندارندخيلي خوب است که دوستان امروز را براي نقطه استارت و شروع تکنيک خواندن درس هر روز در همان روز شروع کنند و اگر براي هفته آينده نگران هستند در حد نيم ساعت يا يک ربع درس را مرور کنند و روند تثبيت را تقويت کنند.

درس هر روز را همان روز خواندن خودش نوعي برنامه ريزي است که امروز مثلاً رياضي، ادبيات و عربي داشتم، روي همين ها تمرکز مي کنم و اين ها را يادمي گيرم بايد کار را از آغاز درست انجام دهيم.

****

پيامک: چه مقدار از درس هاي پيش و پايه براي آزمون 7 مهر مي آيد و کساني که نتوانستند در تابستان درس بخوانند چگونه براي اين آزمون آماده شوند؟

پژمان عبدالهيان: اين آزمون 2 تا ويژگي دارد يکي جمع بندي کار تابستان و دوم تعيين سطح.

دوستاني که درس هاي سال بعد را پيش خواني کرده اند در آزمون 7 مهر بايد اگر سال چهارم هستند نصف مطالب نيم سال اول را امتحان دهند و اگر درساير مقاطع تحصيلي هستند بايد نيم سال اول را جمع بندي کنند.

در  مورد سال قبل آزمون مطالب سال قبل را کامل دوره مي کند.

پيامک: نحوه پر کردن دفتر  برنامه چگونه است؟

پژمان عبدالهيان: راحت ترين کار، کار را همان روز انجام دادن است اگر کار را به عقب نياندازيم و همان شب بخوانيم قطعاً در انتهاي هفته مي شود جدول پايان دفتر را پر کرد.

 

-------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

 

 

منبع :

مطالب مرتبط

Menu