در آزمون عملي کنکور رشتهي گرافيک و نقاشي، چه نکاتي مهماند؟
پس از اعلام نتايج کنکور سراسري، تعداد بسياري از داوطلبان گرافيک و نقاشي مجاز به انتخاب رشته و شرکت در بخش عملي ميشوند. مهمترين نکته در اين زمينه توجه و تمرکز هنرجويان بر افزايش مهارتهاي هنري و تقويت قدرت دست آنها در طراحي آرمها و پوسترهاي گرافيکي (در رشتهي گرافيک) و افزايش مهارتهاي تکنيکي و طراحي (در رشتهي نقاشي) است. براي موفقيت در اين بخش لازم است چند نکته را مورد توجه قرار دهيد:
1- مهمترين مطلب، عدم اتلاف وقت است؛ به اين معنا که داوطلبان بايد پس از برگزاري کنکور، شروع به کار نموده و در بخش عملي و طراحي نيز مهارتهاي خود را بالا ببرند.
2- تهيه يک دفترچه طراحي کوچک که حمل آن آسان باشد و در دست داشتن هميشه آن کمک شاياني به شما ميکند. هنگام رفت و آمد در شهر يا زمانهاي استراحت افراد خانواده، ميتواند فرصت مناسبي در اختيار شما بگذارد تا از فيگورهاي در درسترس طراحي کنيد.
3- به بناهاي مختلف برويد، از فرهنگسراها، کتابخانهها و حتي پشت بام منازل خود غافل نشويد. طراحي از فضاهاي داخلي در دستيابي به ترکيببندي مناسب تا حد زيادي ميتواند موفقيت شما را تضمين نمايد.
4- با حروف و اعداد و تصاوير بازي کنيد و سعي کنيد با استفاده از خلاقيت ناب خود، از آنها فرمها و لوگوهاي جديد بسازيد. کار کنيد، کار کنيد!
5- در نهايت آنچه بيش از هر چيز به شما کمک خواهد کرد، ارتقاي تواناييهاي فردي در زمينه طراحيهاي جسور با خطوط قاطع و پرقدرت، جسارت، استفاده از زاويهديدهاي خاص و بديع، ترکيببنديهاي متعادل و متوازن است.
سر جلسه آزمونها چه در بخش تئوري و چه در بخش عملي، با آرامش و اتکا به نفس حاضر شويد و تلاش کنيد هر آنچه تاکنون اندوختهايد به درستي به کار بنديد تا نتيجهي تلاش و زحمات خود را به شايستگي دريافت نماييد.
با اميد درخشش هرچه بيشتر شما دانشآموزان ساعي.
تاريخ هنر ايران
1- دوره قبل از اسلام:
- ديوارنگارههاي غارها (مانند غارهاي لرستان)
- نقاشي روي سفالها (سيلک، شهر سوخته و...)
- هنر و تمدن ايلام (بزرگترين بناي خشتي جهان و کهنترين بناي ايراني زيگورات چغازنبيل است.)
- هنر و تمدن ماد (آرامگاههاي صخرهاي و مقدمه طرح آتشکدهها)
- دوره هخامنشي (عظمتگرايي و شکوه و رشد و شکوفايي هنر حجاري و نقش برجسته)
- دوره اشکاني (کاخسازي و ضرب سکه)
- دوره ساساني (گنبد، گوشواره، آتشکده و سنت تصويرسازي مانويان)
2- دوره بعد از اسلام:
- دربار امويان و عباسيان (ادامه سنتهاي ماني در نقاشي و ريشه معماري اسلامي در سنت ساساني)
- دوره سلجوقي (مصورسازي کتابهاي علمي و نقاشي روي سفال- ساخت گنبد رک)
- مکتب بغداد يا مکتب بينالمللي عباسي (تحت تاثير نقوش بيزانسي و ايراني)
- مکتب تبريز يا دوره ايلخاني (بناي ربع رشيدي و شاهنامه ابوسعيدي يا ديموت حاوي تاثيرات چين و بيزانس)
- مکتب تبريز و بغداد يا جلايري (تاکيد بر فضاهاي شاعرانه و عارفانه و اختصاص يک صفحه کامل به تصوير و اوج هنر کتابت و نگارگري)
- مکتب شيراز (حاوي دو دوره متفاوت در سدههاي هشتم و نهم)
- مکتب هرات (حضور بهزاد به عنوان تابناکترين چهره تاريخ نقاشي ايران)
- مکتب تبريز (کاربرد رنگ طلا و تصاوير باشکوه)
- مکتب اصفهان (وجود سه گروه نقاشي: رقعهنگاري، فرنگيسازي و ديوارنگاري)
- دوره فترت و مکتب زند و قاجار (استفاده از رنگ روغن و بوم به عنوان اصليترين ابزار در توليد تابلوهاي نقاشي- شهرت مکتب زند به نام مکتب گل)
- طبيعتنگاري در نقاشي ايراني (ابوالحسن غفاري، کمالالملک، اسماعيل جلاير، محمد زمان، محمودخان صبا و موسي مميزي)
- دوران معاصر (شامل 4 جريان موازي نقاشي: نقاشي آکادميک، نقاشي قهوهخانهاي، نگارگري جديد و نقاشي نوگرا يا مدرن)
تاريخ هنر جهان
1- آغاز هنر:
- هنر دوره پارينه سنگي
- هنر دوره نوسنگي يا روستانشيني
- هنر بدوي يا ابتدايي (هنر آفريقايي، اقيانوسيه يا استراليا، سرخپوستان آمريکاي شمالي و اسکيموها)
2- تمدنهاي باستان:
- بينالنهرين: شامل چهار تمدن سومر، بابل، اکد و آشور
- مصر، داراي هنري محافظهکار، سنتگرا و ديني- ابداع خط هيروگليف
- چين: اوج منظرهنگاري آن در دوره سونگ بوده است – ساخت بناي پاگودا
- ژاپن: تحت تاثير مذهب شينتو و آيين ذن و حاوي هنر باسمهسازي
- هند: نقاشي در معابد غاري و کتابآرايي – موهنجودارو و هاراپا
- هنر اژه و يونان باستان: قديميترين تمدن مغرب زمين، شامل دورههاي هندسي، کهن، کلاسيک و هلني
- هنر اتروسک و روم باستان: شامل چهار شيوه رومي در نقاشي ساده يا مرمرين، معماريگونه، تزييني و پيچيده
- هنر پيشاکلمبي قاره آمريکا شامل چهار بخش اولمک، مايا، تئوتي و آکان، تولتک، آزتک و اينکا
3- هنر مسيحيت تا دوره رنسانس:
- هنر مسيحيت (نقاشي در کاتاکومبها و کليساها و کتب مقدس)
- هنر بيزانس (هنر مسيحي روم شرقي شامل سه عصر طلايي)
- رومانسک (روميوار) و گوتيک (شيشهنگارهها و نقاشي روي پانل)
4- هنر رنسانس تا قرن بيستم:
- رنسانس (احياي آگاهانه سنتهاي ادبي و هنري يونان و روم باستان بر پايه بزرگداشت مقام انسان)
- رنسانس در شمال اروپا (ابداع رنگ روغن توسط استاد فلمال) و منريسم (تقليدگري يا شيوهگري)
- باروک (به معناي نامنظم، مرواريد ناصاف، پرپيچ و تاب و غيرعادي) و روکوکو (به معناي قلوهسنگ و صدف ناصاف يا سنگريزه)
- نئوکلاسيک، رومانتيسم و رئاليسم
- امپرسيونيسم (مانه، مونه، دگا، رودن، رنوار و نمايشگاه مردودان) و پستامپرسيونيسم (سورا، سزان، وان گوگ و گوگن)
- آرنوو (هنر نو)، فوويسم (به کارگيري جسورانه رنگ) و اکسپرسيونيسم (بيان هيجانات دروني)
- کوبيسم (سزان= پدر کوبيسم) و فوتوريسم (مرگ هنر گذشته و تولد هنر آينده)
- دادائيسم (برجستهترين نماينده آن=مارسل دوشان) و سوررئاليسم (تصاوير ضمير ناهشيار)
- آبستره (انتزاعي)، اُپ آرت (ايجاد خطاي ديد) و پاپ آرت (هنر همگاني)
- هنر مينيمال (کمينه)، هنر مفهومي (کانسپچوآل آرت) و پست مدرن (پسا نوگرايي)
