فیزیک را چگونه بخوانم؟

نحوه ی مطالعه ی درس فیزیک در این مقاله آمده است.

فیزیک را چگونه بخوانم؟

«فیزیک زیباترین شناخته دانش بشری است، فیزیک دنیا را روشن می کند[1]»

مطالعه همانند انجام هر كار يا فعاليت ديگر، نيازمند استفاده از روش‌های درست است. اگر به دقت بررسي كنيم مي‌بينيم كه يكي از دلايل افت تحصيلي برخي از دانش‌آموزان اين است كه شيوه‌ی مطالعه‌ی آنها بر طبق اصول صحيح مطالعه نيست و عدم رعايت اصول مطالعه موجب پايين آمدن سطح كارايي و بازدهي انسان، تضعيف روحيه، كاهش اعتماد به نفس و خستگي و دلزدگي از مطالعه مي‌شود.

چیزی که باید بدانید این است که باید در مطالعه هميشه تلاطم داشته باشید (مطالعه‌ی فعال) دريا هم اگر ساكت و آرام باشد به تدريج به مرداب تبديل مي‌شود. يادداشت‌برداري، حاشيه‌‌نويسي، طبقه‌بندي وخلاصه نویسی و سازمان‌ دادن، برجسته و بارز ساختن نكات مهم مطالب مورد نظر، به زبان خود تكرار كردن مطالب و تصویر سازی ذهنی و تجسم عینی ...(مخصوصا برای دروسی مانند فیزیک که نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارد) از جمله فنوني هستند كه انسان را در هنگام مطالعه‌ی فعال نگه مي‌دارند و نتیجه‌ی آن بالا رفتن تمرکز حواس و سرعت عمل است.

در ارتباط با فیزیک شما برای شروع باید متن کتاب درسی را به خوبی بخوانید. بخوانید و مفاهیم و فرمول ها را در صفحه‌ای خلاصه‌برداری کنید. این به معنای مطالعه‌ی فعال است. سپس به مثال‌های حل شده در کتاب بپردازید مثال‌های کتاب را خودتان حل کنید و پس از آن به سراغ تمرین‌های پایان کتاب بروید. برای حل این تمرین‌ها خلاصه‌ای که تهیه نموده‌اید کنارِ دستتان باشد. برای شروع حل یک مسأله، ابتدا آن را روزنامه وار (بدون خواندن اعداد و ارقام) بخوانید تا موضوع را تشخیص دهید. سپس داده‌ها را یادداشت کنید و با توجه به صورت مسأله و داده‌های مطرح شده دریابید که این مسأله مربوط به کدام بخش از فصل یا کدام مبحث است؟ (مطلب، ممکن است ترکیبی باشد). پس از تشخیص موضوع فرمول‌های آن بخش یا موضوع را در چرک نویس یادداشت کنید؛با بررسی داده‌های مسئله و فرمول‌ها،فرمول مناسب را انتخاب کنید و  سرانجام به حل مسئله بپردازید. پس از حل مسائل کتاب، از کتاب‌های کمک درسی کمک بگیرید. اما هرگز از ابتدا و تنها با روخوانی کردن مسأله، خود را ناتوان از حل آن نپندارید و با مسأله تا جایی که می‌توانید سر و کله بنزید. در نهایت اگر نتوانستید به راه‌حل برسید به سراغ راه‌حل‌ها و پاسخ بروید.

 فیزیک درسی است که  برای درک بهتر و عمیق مسائل آن و علاقه‌مند شدن به آن، باید کاربرد فرمول‌ها و مفاهیم آن را در زندگی روزمره دریابید. برای مثال در اصل پاسکال کاربرد بسیار زیبایی مانند جک‌های هیدرولیکی یا ترمز هیدرولیکی ماشین وجود دارد. یا شاید برای دانش آموزان جالب باشدکه چرا وزن ما(عددی که ترازو نشان می‌دهد) در هنگان حرکت آسانسور، متفاوت با زمانی است که آسانسور، ساکن است است یعنی هنگام ایستادن روی ترازو در هنگام حرکت آسانسور اعداد متفاوتی میبینیم!

با فراگیری کاربرد قوانین و اصول و فرمول‌ها، آنها را برای خود، درونی کرده، ضمن از یاد نبردن آنها کاربردهای مشابه آن را نیز پیدا کرده و بر لذت یادگیری خود از فیزیک بیافزایید.



[1] قسمت های از پیام یونسکو به مناسبت سال جهانی فیزیک 2005 میلادی

نویسنده : پیام مرادی 

زهرا رستمی
ارسال شده توسط : زهرا رستمی
Menu