مشاوره و خلاصه درس فیزیک اول دبیرستان- آزمون 26مهر

مباحث این آزمون 14 صفحه‌ی اول کتاب فیزیک می‌باشد.

مشاوره و خلاصه درس فیزیک اول دبیرستان- آزمون 26مهر

مباحث اين آزمون 14 صفحه‌ي اول كتاب فيزيك مي‌باشد.

فيزيك از دروسي است كه با حل تمرين و تكرار آموخته‌ها تثبيت مي‌گردد. براي آمادگي در اين آزمون علاوه بر يادگيري تعاريف لازم است به برخي موارد حتماً توجه داشته باشيد كه خلاصه‌اي از نكات مهم آن را در ذيل آورده‌ايم.

 

آهنگ مصرف انرژي:

 

مفهوم اين عبارت اين است كه در يك زمان معين چه مقدار انرژي مصرف شده است دقت داشته باشيد كه اصطلاح"آهنگ " به مفهوم تغييرات نسبت به زمان مي باشد . به طور مثال آهنگ مصرف انرژي راه رفتن يعني مقدار انرژي كه در زمان معيني براي راه رفتن مصرف مي شود. به آهنگ مصرف انرژي توان مصرفي نيز گفته مي شود.

اين انرژي از مصرف مواد غذايي به دست مي‌آيد. به طور مثال انرژي موجود در بستني است يعني اين كه با خوردن 1 گرم بستني به ميزان 3/9 كيلوژول انرژي تأمين مي‌گردد.

راهبرد حل مسائل اين قسمت:

در حل مسائل اين مبحث ابتدا ميزان انرژي تأمين شده را محاسبه نماييد و سپس با يك تناسب زمان فعاليت مورد نظر با اين انرژي را محاسبه كنيد.

انرژي جنبشي

هر جسم متحرك انرژي جنبشي دارد.اين انرژي به جسم و سرعت جسم بستگي دارد. در اين قسمت بايد تبديل واحد  را بلد باشيد.كه در فايل ضميمه آمده است.

رابطه‌ي انرژي جنبشي به صورت مقايسه‌اي نيز استفاده مي گردد.

قانون پايستگي انرژي:

انرژي به وجود نمي آيد و ازبين نيز نمي رود بلكه از صورتي به صورت ديگر تبديل مي‌گردد.به طور مثال توپي كه در مسيري مستقيم در حال حركت است و پس از مدتي مي ايستد انرژي جنبشي آن به انرژي دروني تبديل مي گردد.

انرژي پتانسيل گرانشي :

اين انرژي ناشي از فاصله‌ي جسم از سطح زمين است. در اين حالت مبدأ پتانسيل را سطح زمين در نظر گرفتيم در حالي كه اين مبدأ اختياري است .به طور مثال در مسائل آونگ اين مبدأ، سطحي است كه گلوله آونگ وقتي در راستاي قائم قرار دارد در آن نقطه است.

به مجموع انرژي پتانسيل و انرژي جنبشي انرژي مكانيكي گفته مي شود. يادتان باشد كه انرژي پتانسيل مي تواند به صورت پتانسيل گرانشي يا پتانسيل كشساني باشد كه پتانسيل كشساني مربوط به محيط‌هاي الاستيك مانند فنر است يعني محيط‌هايي كه تمايل به برگشت به حالت  اوليه دارند.فرمول محاسبه‌ي انرژي پتانسيل كشساني را در فيزيك امسال ياد نخواهيد گرفت ولي بايد بتوانيد با استفاده از پايستگي انرژي و محاسبه‌ي انرژي جنبشي و گرانشي مقدار اين انرژي را محاسبه نماييد.

حتماً مثال‌هاي كتاب را خودتان حل كنيد.                       موفق باشيد- ليلا خداورديان

Menu