ü "برنامه شماره501"
ü سه شنبه16/12/1390
ü کارشناس برنامه : پژمان عبدالهيان
ü زنگ برنامه ريزي
ü پيامک برنامه : 10006604
پژمان عبدالهيان:
صحبت من هم امروز مانند ديگر همکارانم در اين هفته درباره دوران طلايي نوروز و برنامه ريزي براي استفاده احسن از اين دوران کوتاه ولي سرنوشت ساز است.
ما تا چند روز آينده آزمون 19 اسفند را خواهيم داشت اميدوارم که بچه ها با آمادگي کامل به استقبال اين آزمون بروند اما دوران طلايي دقيقاً از روز 20 اسفند شروع مي شود و دانش آموزان لازم است که برنامه ريزي نوروزي خود را از اين تاريخ آغاز کنند والدين گرامي هم لازم است که با دانش آموزان همکاري و همراهي لازم را مثل هميشه داشته باشند تا به استقبال اين روزهاي مهم بروند و دوستان ما به شرطي که خوب تلاش کنند مي توانند به نتيجه رضايت بخش برسند.
با طبقه بندي اطلاعات و خواندن اصولي درس ها مسلماً بازخواني و پردازش اطلاعات در ذهن با سرعت بيشتري اتفاق مي افتد بنابراين نظم و برنامه اصولي که در برنامه راهبردي آزمون ها براي آمادگي کنکور پيش بيني و گنجانده شده براساس يک منطق علمي است که به دانش آموزان در نحوه آموختن و پردازش اطلاعات کمک مي کند.
پس پيروي از اين برنامه به نفع دانش آموز است. کل مطالبي که در آزمون هاي فروردين يعني 7 و18 فروردين از دانش آموزان به عمل مي آيد.
اين آزمون در حدود 70 تا 80 % مباحث کنکور است به همين دليل اهميت اين دوره کاملاً براي همه شنوندگان ما روشن خواهد بود.
ضمناً دوستان ما توجه کنند ما يک سري توصيه هايي را براي دوران طلايي داريم که باز هم يادآوري مي کنم دوستان ما از مسافرت هاي غير ضروري پرهيز کنند اين موضوع بيشتر براي عزيزان سال چهارم دبيرستان است و تا حدي دانش آموزان سال سوم دبيرستان که تا حدي کار اين عزيزان شايد به اندازه دوستان کنکوري حائز اهميت باشد.
مسافرت براي فراموش کردن ناراحتي ها و غم و غصه ها و استراحت است ما براي درس خواندن به غير از زماني که صرف رفت و آمد در طول راه مي شود ممکن است کل رفتن و مستقر شدن و زمان هاي پـِرت شده شامل دو روز رفت و برگشت باعث شود دو روز را از دست بدهيدم ضمناً تا بخواهيم با فضاي جديد هماهنگ شويم آمادگي و حضور ذهن ما تا مد قابل ملاحضه اي کاهش پيدا مي کند که اين زمان براي دانش آموزان کنکوري بسيار مهم است به هر حال دوران طلايي نوروز فرصت بسيار مغتنمي است که دانش آموزان سخت کوش بتوانند از ديگران جلو بيافتند و سبقت بگيرند و بايد دوستان اين موضوع را جدي بگيرند در دوران طلايي ما دو روز را پيشنهاد مي کنيم عزيزان ما تعطيل کنند.
شايد بهترين زمان که مي شود تعطيل باشد روز اول عيد باشد که به ديد و بازديد بپردازند و بعد روز سيزده به در به عنوان پايان تعطيلات دوستان ما مي توانند درس خواندن را کنار بگذارند به غير از اين دو روز انتظار ما اين است که به ويژه دانش آموزان کنکوري سال چهارم و سال سوم حتماً در بقيه اين روزها با يک برنامه دقيق و درست به مطالعه درس هايي که در برنامه گنجانده اند اختصاص دهند دوران طلايي وقت مرور مطالب است اين موضوع هم خيلي مهم است ما مطالبي را که در طول نيم سال اول خوانده ايم چه در درس هاي پايه و چه درس هاي نيم سال اول سال چهارم دبيرستان در اين فرصت دوره کنيم به همين جهت طبيعي است که حجم کار تستي دانش آموزان نسبت به گذشته بايد افزايش پيدا کند تغيير عادت ها و تغيير ذائقه هايي را از اين به بعد دوستان ما بايد در رفتار آموزشي خودشان ايجاد کنند و آن اين است که هر چقدر ما به کنکور نزديک مي شويم سهم مطالعه درس هاي عمومي و همين طور سهم تستي خواندن و مطالعه درس هاي متني در برنامه مطالعاتي دانش آموزان بايد افزايش پيدا کند.
توصيه مي کنم که دانش آموزان رشته تجربي به درس زيست شناسي بيشتر توجه کنند و به دانش آموزان رشته رياضي توصيه مي کنم به درس شيمي بيشتر توجه کنند اگر خاطرتان باشد ما 3 تا عنصر اصلي را در ايجاد تعادل مطالعاتي هميشه ياد کرده ايم:
1- تعادل بين پيش دانشگاهي و پايه که الان در دوران طلايي ما اين را کاملاً مرز بندي کرده ايم که دوستان چه زماني را درس هاي پايه بخوانند وچه زماني درس هاي پيش 2- تعادل بين درس هاي عمومي و اختصاصي در آغاز سال ما گفتيم که عزيزان 70% وقتشان را به درس هاي اختصاصي و30 % را به درس هاي عمومي اختصاص دهند از عيد به بعد ما توصيه مي کنيم سهم عمومي افزايش پيدا کند و شايد بد نباشد.
دوستان ما 60% وقتشان را به خواندن درس هاي اختصاصي و 40% وقتشان را به خواندن درس هاي عمومي اختصاص دهند و3- يک تعادل هم داشتيم بين تستي و تشريحي کار کردن که اين هم موضوع بسيار مهمي است همه مطالب جديد است و طبيعي است که سهم مطالعه تشريحي بيشتر خواهد بود ما معمولاً از لفظ 80 -20 از آن ياد مي کنيم يعني دانش آموزان بايد 80% وقتشان را تشريحي کار کنند و 20% را تستي.
هر جا که تسلط بيشتر مي شود مطالب جنبه مرور پيدا مي کند طبيعتاً سهم تستي کار کردن دوستان بيشتر خواهد بود از آنجايي که خود دوران طلايي از نظر محتوا به دوره مطالب مي پردازد دور از اتنظار نيست که عزيزان ما حجم عمده اي از کار را به مرور مطالب و تست زدن اختصاص دهند تابلوي آموزشي هم در همين راستا طراحي شده که در اين باره هم گفتگو خواهيم کرد.
گزارش پيشرفت درسي دانش آموزان مقطع راهنمايي کانون:
دانش آموز کلاس سوم راهنمايي:
گفتن اگر ترازم بالاي 6000 نشود خودم را مي کشم چون خوب خوانده بودم. تراز نرمال من بين 6100 تا 6300 است. دو سال است که در کانون ثبت نام کرده ام.
کانون باعث شده که در درس هاي مدرسه ام خيلي پيشرفت داشته باشم معدلم خيلي تغيير کرده 5/17 بودم الان شدم 40/19. براي نوروز دارم کتاب ها را تهيه مي کنم.
براي اين آزمون خيلي زياد خواندم البته کلاً درس زياد مي خوانم سوالات آسان بود 80% سوال ها را جواب دادم.
پژمان عبدالهيان:
اين شنونده عزيزمان درباره پيشرفت درسي اشاره داشت که به ميزان قابل ملاحظه اي در معدل پيشرفت داشته است چرا که دوستاني که در آزمون حضور پيدا مي کنند وضع درسي شان بهتر مي شود چند دليل مهم دارد؛
يکي از فوايد اين آزمون ها 1- امکان واکنش سريع است يعني وقتي که ما در يک فاصله زماني مشخص به مطالعه مطالب مختلف مي پردازيم و بعد آن مطالب را امتحان مي دهيم سريع مشخص مي شود که نقاط قوت و ضعف ما در مطالبي که آموخته ايم کجاست و بعد خيلي راحت مي توانيم آن را برطرف کنيم و به اين شکل وضعيت درسي خود را بهتر کنيم به هر صورت و به غير از اين فايده بسيار اصلي آنها 2- افزايش ميزان يادگيري است به طوري که 20 عامل به رشت و پيشرفت وضع درسي دانش آموزان کمک مي کنند که اين خود برنامه مستقلي را مي طلب که ان شاءالله در اين مورد صحبت مي کنيم.
پيامک:
خواستم بدانم براي اين که درس ها را مرور کنيم اولويت با مرور است يا اين مطالبي که هنوز خوانده نشده؟
پژمان عبدالهيان:
عرض کردم که دوران طلايي زمان بسيار مناسبي است که دانش آموزان بايد به مرور مطالب گذشته بپردازند اما اين جا تصميم گيري به عهده خود دانش آموزان است ما در تابلوي نوروزي هم که براي دانش آموزان عزيز طراحي کرديم گفتيم که از نظر محتوا مطالبي که در دوران طلايي هست طبيعتاً قبلاً توسط دانش آموزان خوانده شده و الان بايد آنها را دوره کنند اما شايد از بين مطالب قسمت هايي باشند که قبلاً به آنها توجه نکردند و يا فرصت مطالب خوب براي آن قسمت را نداشتند.
به هيمن جهت اينجا ابتکار عمل را در دست مي گيرند بايد قبلاً در باره نحوه مطالعه درس هاي مختلف پيش بيني کنند که چه درس هايي را خواهند خواند مي توانند قرار بگذارند که يک درس بخصوص را به طور کامل به صورت تشرحي خواهند خواند و يک درس و مبحث بخصوص مطلب را فقط مرور مي کنند و تست مي زنند اين کاملاً برنامه شخصي است که هر دانش آموز بر اساس يک ارزيابي که از وضعيت خود دارد مي توانند برنام بريزد.
نکته مهمتر اين است که از اينجا به بعد دوستان بايد يک مقداري دقيق تر کار کنند يکي از ابتکارات بسيار خوب ما در يادگيري شيوه اي است به نام نقدي مبحثي.
شايد قبلاً دانش آموزان ما به صورت کلي کار خود را نقد و ارزيابي مي کردند مثلاً شيمي ام ضعيف است رياضياتم خوب است ادبياتم متوسط است و از اين به بعد دوستان بايد يک مقدار جدي تر به تحليل عملکرد خودشان بپردازند.
بر اين اساس ما جداولي را در مجله آزمون در اختيار دوستان قرار داده ايم و در طول عيد هم در اختيار دوستان قرار خواهد گرفت مباحث مختلف با بدوجه بندي اين مباحث در کنکور در اختيار دوستان خواهد بود بودجه بندي يعني اين که از هر مبحث چه مقدار تست در کنکور سراسري و همين طور دانشگاه آزاد مطرح شده و اين الگوي بسيار خوبي است براي اولويت بندي و تشخيص اين که چه ميزان زمان را به مطالعه هر درس بايد اختصاص دهيم دانش آموزان عزيز با توجه به شرايط خودشان در هر درس با در نظر گرفتن حجم مطالب سختي و سادگي مطالب و همين طور اهميتي که در کنکور سال هاي گذشته براي اين درس قايل شده اند و اين که چند تا تست براي هر درس آمده براي خواندن مطالب تصميم بگيرند.
اگر يک موضوعي خيلي مهم است وچند تست در کنکور از اين موضوع مطرح شده و يک دانش آموزي آن را خوب نخوانده باشد مي توان تصميم بگيرد که اين مطالب را به صورت تشريحي بخواند وخوب ياد بگيرد و اگر يک مطلبي را خوب بلد است و فقط مي خواهد مرور کند مي تواند اين گونه برنامه ريزي کند يا حتي گاهي ما با مرور چند تست نشانه دار که در طول سال تحصيلي خوانده و آنها را نشانه دار کرده ايم باعث تسلط و ياد آوري کامل مطالب مي شود پس دوستان ما با سبک و سياق خاص خودشان در مورد نحوه خواندن درس هاي مختلف بايد فکر کنند و تصميم بگيرند.
در مورد تستي و تشريحي خواندن دانش آموزان راهنمايي هم بد نيست که بعضي وقت ها با سوال هاي تستي کار کنند و يادبگيرند و مهارت هاي خودشان را در پاسخ دادن به سوال هاي 4 گزينه اي و يا تستي افزايش دهند به همين دليل ما براي دانش آموزن دوران راهنمايي هم کتاب هايي را پيش بيني کرده ايم که در آنها مطالب به صورت تست مطرح است ضمناً يادمان باشد آزمون هاي ورودي مدارس برتر به صورت تستي است.
اما طبيعتاً حجم کار تستي در مقطع راهنمايي و زماني که براي پاسخ دادن به هر تست اختصاص مي دهند به نسبت دانش آموزان دبيرستاني که کلاً با آزمون هاي تستي سرو کار دارند متفاوت است.
در مورد تعادل بين پايه و پيش اين صرفاً ويژه دانش آموزان هنرستاني البته تعادل بين دروس پايه و اختصاصي آن ها ست چون آن ها درس هاي پيش دانشگاهي ندارند آنچه که ما گفتيم تعادل بين پيش و پايه ويژه دانش آموزان سال آخر دبيرستان خواهد بود اما در مورد تعادل بين دروس عمومي و اختصاصي عزيزان دبيرستاني حتماً بايد در خواندن درس هايش اين تعادل را برقرار کنند.
کلاً عنصر تعادل يکي از مهم ترين عناصر اصلي يادگيري و بهبود وضع درسي است و مهم ترين موضوع هم اين است که وقتي که ما به صورت متعادل کار مي کنيم و ضعيت درسي مان خيلي بهتر مي شود اين تعادل در مقابل عدم تعادل هست و ترک عادت هاي غلط ما معمولا درس هايي را که بيشتر دوست داريم بيشتر مي خوانيم براي يادگيري آنها وقت بيشتري اختصاص مي دهيم اما براي درس هايي که دوست نداريم وقت کمتري اختصاص مي دهيم در دفتر برنامه ريزي متني را آقاي قلم چي نوشته اند به نام طراحي برنامه متعادل که هدف از طرح برنامه متعادل اين است که به همه درس ها و به همه موضوعات به اندازه کافي وقت اختصاص پيدا کند و موضوعي که باز مهم است اين است که متعادل خواندن به معناي يکسان خواندن درس ها نيست نمي شود دانش آموز تجربي درس زيست شناسي را به اندازه فيزيک و رياضي بخواد معمولاً درس زيست شناسي را بيشتر از ساير درس ها مي خواند.
تعادل يعني اين که ما همه درس ها را بخوانيم به همه درس ها توجه کنيم و اتفاقاً در دوران نوروز و دوران جمع بندي يکي از عناصر مهم ايجاد تعادل مطالعاتي است ضمناً من توصيه مي کنم که دوستا ما هيچ مطلبي را کنار نگذارند هيچ درسي را کم توجهي نکنند و يا حذف نکنند خيلي وقت ها دوستان به ما مراجعه مي کنند و مي گويند ما يک درسي را بلد نيستيم آن را کلاً کنار گذاشته ايم، اين کاملاً اشتباه است و در جايي که حجم يک مطلب يا درس خيلي زياد است و شما از وضع علمي و آموزشي خود در آن در راضي نيستيد توصيه مي کنيم که مباحثي را حتماً مطالعه کنند موضوع مبحث شناسي اينجا خيلي مهم مي شود من عربي ام خوب نيست.
اين يک کُليّت است کجاي درس عربي ات خوب نيست؟ و بعد با توجه اين که يک جاهايي از درس من ضعيف است و بايد وقت زيادي را صرف کنم تا آن قسمت ها را يادبگيرم مي توانم از آن قسمت ها صرف نظر کنم اما حتماً لازم است که در همان مطلبي که ضعيف هستم مطالبي را که راحت تر ياد مي گيرم موضوعاتي که مهمتر است مجدداً توجه کنم و در برنامه مطالعاتي خود قرار دهم.
پيامک:
آيا استفاده از کتاب زرد عمومي قبل از عيد الزامي است؟
پژمان عبدالهيان:
موضوع الزامي بودن نيست ما قبلاً هم گفتيم معمولاً حتي دانش آموزان برتر در نيم سال دوم يک سري تصميمات مهمي گمي رفتند اينکه بيشتر درس بخوانند، مفهومي تر درس بخوانند، بيشتر تست بزنند به دروس عمومي بيتشر توجه کنند.
قبلاً اين موضوع را ياد آوري کرده ايم درس هاي عمومي طي 4 سال گذشته تغييرات شگرفي از لحاظ طراحي شکل سوالات کنکور به خودشان ديده اند درس قرابت معنايي در درس ادبيات به کار عزيزان اضافه شده 9-10 تست از اين درس آمده تست هاي قرابت معنايي تست هاي ترکيبي هستند که دوستان بايد اطلاعات مختلف داشته باشند در درس دين و زندگي بحث آيات و روايات شايد بتوانيم بگوييم 68 تا 80 % سوالات را به خودش اختصاص داشته باشد.
اين تغييرات را دوستان ما بايد ببينند و به آنها مسلط باشندو کتاب زرد عمومي اين تغييرات را به وضوح در تمامي گروه هاي آموزشي نشان مي دهد و اين فرصت را فراهم مي کنم چون به هر صورت در رشته هاي تئوريک سوالات عمومي مشابه هستند و خيلي خوب است که دانش آموز درطول اين زماني که تا کنکور باقي است با ديدن سوالات عموي رشته هاي غيره آشنا شوند.
حالا چرا گروه هم نام را من نگفتم بعد از اين که اين عزيزان در کل دوران جمع بندي بايد کل سوالاتي که مربوط به رشته خودش است را پاسخگو بايد.
در کل سوالات، سوالات عمومي رشته خودش آن موقع اين سولات برايشان تکراري مي شود در بين سوالات، سوالات عمومي رشته خودش را بلد باشد ادامه پيش داوري مثبت مي کند اما الان اگر بروند سراغ تست هاي غير همنان خوب کبار مي کنند اين موضوع اجباري نيست ولي با اين کار مي توانند نتياج خيلي عالي به دست بياورند.
-------------------------------------------
تهيه و تنظيم:
گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "
www.lawpress.ir"www.atipress.com"" www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir
|
ترس باعث مي شود که بسياري از مردم به رؤياهايشان نرسند – مارک فيشر |
