چگونه صفحه‌نمایشگرهای LCD, LED, PLASMA را تمیز کنیم؟

چگونه صفحه‌نمایشگرهای LCD, LED, PLASMA را تمیز کنیم؟

چگونه صفحه‌نمایشگرهای LCD, LED, PLASMA را تمیز کنیم؟

اگر فکر مي‌کنيد تميز‌کردن صفحه‌نمايش‌ مانيتورهاي LCD يا تلويزيون‌هاي HD به پاشيدن چند قطره از شيشه‌پاک‌کن روي يک دستمال و کشيدن آن روي صفحه ختم مي‌شود سخت در اشتباهيد، چرا که انجام اين کار روي صفحه‌نمايش‌هاي مانيتورها و تلويزيون‌هاي امروزي همچون به آتش کشيدن آنهاست!!

همان‌طور که مي‌دانيد نمايشگرهاي امروزي بسيار پيشرفته شده‌اند. تصاوير به مراتب شفافي را در اختيار شما قرار مي‌دهند، زمان پاسخگويي در آنها بسيار سريع است و از وضوح کيفيت بسيار بالايي نيز پشتيباني مي‌کنند. اين نمايشگرها که گويي جادو مي‌کنند، بسيار ظريف هستند و ظرافت بيش از حد آنها موجب شده‌است تا حساسيت‌شان نسبت به روش‌هاي نگه‌داري نيز افزايش يابد.

يکي از مهم‌ترين فاکتورهاي تاثيرگذار در نگه‌داري از اين نمايشگرها، روش تميز‌کردن آنهاست، چرا که هنگام تميز‌کردن نمايشگرهاي LCD مستقيما با صفحه‌نمايش سر‌و‌کار داريد و کوچک‌ترين اشتباه شما مي‌تواند اولين و آخرين دليل براي تباه‌کردن کيفيت، وضوح و روشنايي تصوير در آنها باشد.

از اين کارها پرهيز کنيد
همان‌طور که گفتيم انجام برخي کارها هنگام تميز‌کردن صفحه‌نمايشگرهاي LCD همچون به آتش کشيدن آنهاست. پس پيش از هرچيز بهتر است شما را با اين موارد آشنا کنيم.

همچنين بهتر است پيش از شروع مطلب، تکليفمان را با جنگ و جدل‌هاي بعدي برخي خوانندگان مشخص کنيم! متاسفانه در موارد بسيار زيادي مشاهده شده است که با انتشار چنين مطالبي برخي خوانندگان اصرار مي‌کنند که فعاليت‌هاي ذکر شده را ماه‌ها و سال‌هاست انجام مي‌دهند و با هيچ مشکلي نيز مواجه نشده‌اند!

در پاسخ به اين عزيزان بايد يادآور شويم ممکن است شما خوش‌شانس بوده باشيد و تابه‌حال اين آتش دامن شما را نگرفته باشد، اما اين خوش شانسي دليل نمي‌شود تا کار اشتباه را به ديگران نيز توصيه کنيم يا آنها را از انجام آن منع نکنيم!

به‌عبارت ديگر شايد راننده‌اي طي چهار يا پنج سال روغن ماشين خود را پس از طي 50 هزار کيلومتر تعويض کند و تابه‌حال نيز به مشکلي برنخورده باشد، اما اين خوش‌شانسي دليلي نمي‌شود تا کارشناسان اين زمينه نيز بهترين زمان تعويض روغن ماشين را طي 50 هزار کيلومتر مسافت عنوان کنند!

1‌ـ‌ هرگز مايع تميزکننده را مستقيما به صفحه اسپري نکنيد: پاشيدن مستقيم مايع تميز‌کننده روي صفحه‌نمايش دستور بسيار خوبي براي پيدايش يک فاجعه است! اگر کمي دقت کنيد در بروشور تمامي محلول‌هاي تميزکننده نيز اسپري روي دستمال پاشيده مي‌شود و هيچ‌گاه اين محلول‌ها را نبايد مستقيما روي صفحه‌نمايش اسپري کرد.

همان‌طور که مي‌دانيد يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي نمايشگرهاي امروزي برخوردار نبودن از قاب يا صفحات محافظ است. به‌عبارت ديگر هرچه اين دستگاه‌ها پيشرفته‌تر مي‌شوند قسمت‌هاي اضافه در آنها کمتر شده و ظرافت آنها افزايش مي‌يابد. در چنين شرايطي اسپري‌شدن محلول‌هاي مايع روي صفحه‌نمايش موجب مي‌شود تا محلول براحتي از قاب باريک کنار صفحه به لايه‌هاي داخلي نمايشگر نفوذ کرده و مايع به سرعت در کل سطح زيرين صفحه‌نمايش پخش شود.

يکي از نمونه‌هاي بارز نفوذ مايع به لايه‌هاي تصوير در نمايشگر‌هاي LCD، پيدايش لکه‌هاي سياه وحشتناک در گوشه‌هاي تصوير است. اگرچه اين لکه‌ها ممکن است خيلي کوچک باشند، اما شانس تبخيرشدن آنها بدون برجاي گذاشتن اثر معيوب روي نمايشگر تقريبا صفر است!

2‌ـ‌ هرگز از الکل يا محلول‌هاي آمونياکي استفاده نکنيد: همان‌طور که گفتيم نبايد محلول تميزکننده را مستقيما به صفحه اسپري کنيد، اما اين به‌آن معنا نيست که شما مجاز به اسپري‌کردن هر محلولي روي دستمال هستيد! بسياري از کاربران شيشه‌شورهاي معمولي را براي تميزکردن انواع شيشه و ديگر موضوعات شبيه به شيشه مورد استفاده قرار مي‌دهند!

توجه داشته باشيد که صفحه‌نمايشگرهاي LCD و تلويزيون‌هاي HD با شيشه پنجره تفاوت‌هاي بسيار زيادي دارد. اين صفحات در برابر مواد شيميايي مقاوم نيستند و ممکن است با يک‌بار تماس با مواد شيميايي به‌طور کامل صدمه ببينند. براي جلوگيري از بروز اين مشکلات هيچ‌گاه از محلول شيشه‌پاک کن، محلول‌هاي داراي الکل و ديگر محلول‌هاي آمونياکي استفاده نکنيد.

3‌ـ‌ هرگز از حوله‌هاي کاغذي آشپزخانه و دستمال‌هاي چندمنظوره استفاده نکنيد: حوله‌هاي کاغذي که در آشپزخانه استفاده مي‌شوند براي خشک‌کردن دستان شما و پاک‌کردن چربي از روي آن بسيار مفيدند، اما اين حوله‌ها به‌هيچ وجه براي پاک‌کردن سطوح ظريف طراحي نشده‌اند و مشکل از همين‌جا شروع مي‌شود، چرا که نمايشگرهاي امروزي فوق‌العاده ظريف و حساس هستند.

سطح حوله‌هاي کاغذي در تصاوير ميکروسکوپي همچون سنباده حالت سايندگي دارد و مي‌تواند براحتي روي صفحه‌نمايش مانيتور يا تلويزيون شما خش بيندازد و به آن صدمه بزند.



نمونه مشابه ديگري که صدمات مشابهي همچون حوله‌هاي کاغذي را به‌دنبال دارد نيز دستمال‌هاي چندمنظوره هستند. دستمال‌هاي چندمنظوره براي نظافت هر چيزي ممکن است استفاده شوند. ممکن است براده‌هاي فلزي، خرده‌هاي چوب و بسياري از موارد بسيار ريز ديگر در بافت‌هاي اين دستمال‌ها گير کرده باشند و هنگام کشيدن روي صفحه‌نمايش، براحتي آن را ساييده و صدمات جبران‌ناپذيري را به آن وارد کنند.

اين کارها را انجام دهيد

حالا که با خطرات احتمالي که مانيتور و تلويزيون شما را تهديد مي‌کند آشنا شديد نوبت به روش‌هاي تميز‌کردن صحيح اين نمايشگرهاي حساس مي‌رسد.

پيش از هرچيز به شما توصيه مي‌کنيم براي افزايش عمر نمايشگرهاي خود شرايطي را به‌وجود آوريد تا کمتر نيازمند تميز‌کردن آنها باشيد. به‌عبارت ديگر شما ‌بايد کارهايي را انجام دهيد که موجب مي‌شوند نمايشگرهاي شما تميز بمانند. برخي از اين کارها عبارتند از قراردادن نمايشگر در مکان‌هاي دور از گرد و غبار، آموزش به فرزندانتان درخصوص تماس نداشتن دست‌ها روي صفحه تلويزيون، درخواست از همسر يا ساير دوستانتان درخصوص نبود تماس مستقيم نوک انگشتان با صفحه‌نمايش براي نشان دادن بخشي از تصوير به شما و... .

در ادامه شما را با روش‌هاي مختلف تميز‌کردن نمايشگرهاي LCD و تلويزيون‌هاي HD آشنا مي‌کنيم. توجه داشته باشيد که اين مراحل را بايد به ترتيب انجام دهيد. همچنين در صورتي که يک مرحله به اتمام مي‌رسد ‌بايد دست نگه‌داريد و چنانچه نمايشگر تميز شده بود کار را به اتمام برسانيد. در غير اين‌صورت اگر همچنان آثاري از کثيفي روي نمايشگر به چشم مي‌خورد به مرحله بعد رفته و از روش بعدي کمک بگيريد.

‌ـ‌ آماده‌سازي نمايشگر: کمترين کاري که ‌بايد براي آماده‌سازي دستگاه انجام دهيد خاموش‌کردن آن است، اما توصيه ما به شما جدا‌کردن کابل برق دستگاه از پريز برق است. (هرگز صفحه‌نمايش را تا زماني که خنک نشده است تميز نکنيد)

‌ـ‌ گردگيري صفحه‌نمايش: يکي ديگر از کارهايي که پيش از تميز‌کردن کامل ‌بايد انجام دهيد گردگيري است. گردگيري به معناي زدودن گرد و غبار از صفحه‌نمايش بدون لمس‌کردن آن است. به عبارت ديگر استفاده از روش‌هايي همچون به‌کارگيري هواي فشرده براي زدودن گرد و غبار بهترين کار براي گردگيري بدون لمس صفحه‌نمايش است.

مرحله اول؛ پاک‌کردن آرام صفحه‌نمايش با دستمال ميکروفيبر خشک و تميز: دستمال کاغذي، حوله کاغذي آشپزخانه، دستمال‌هاي چندمنظوره و به‌طور کلي هيچ چيزي غير از دستمال ميکروفيبر نبايد صفحه‌نمايش‌ها را لمس کند! دستمال‌هاي ميکروفيبر را براحتي مي‌توانيد از فروشگاه‌ها خريداري کنيد و در اولين مرحله استفاده از يک دستمال خشک و تميز را به شما توصيه مي‌کنيم.

بسياري از گرد و غبارهاي باقي‌مانده و لکه‌هاي برجاي مانده در اثر تماس نوک انگشتان با صفحه‌نمايش با همين دستمال خشک، تميز مي‌شود. فراموش نکنيد که هنگام تميز‌کردن صفحه‌نمايش به‌هيچ وجه نبايد روي صفحه فشار آوريد و اين عمليات را کاملا به آرامي انجام دهيد. به هيچ وجه حرکت دايره‌اي روي صفحه نداشته باشيد و دستمال را از بالا به پايين يا از چپ به راست روي صفحه حرکت دهيد.

مرحله دوم؛ پاک‌کردن آرام صفحه‌نمايش با دستمال ميکروفيبر مرطوب شده با آب مقطر: در بسياري از موارد يک دستمال ميکروفيبر به‌تنهايي مي‌تواند لکه‌ها را از روي صفحه‌نمايش پاک کند. اما اگر لکه‌ها پاک نشد و نيازمند افزايش قدرت پاک‌سازي اين دستمال‌ها بوديد مي‌توانيد آنها را با آب مقطر مرطوب کنيد (استفاده از آب شير توصيه نمي‌شود، چرا که مواد معدني محلول در آب شير مي‌تواند به صفحه‌نمايش صدمه بزند).

دستمال بايد به حدي مرطوب باشد که خيسي را در آن کاملا مشاهده کنيد، اما ميزان خيسي نيز به حدي باشد که آب به هيچ وجه از آن چکه نکند. (توجه داشته باشيد که شما به‌هيچ وجه قصد نداريد يک قطره آب نيز از دستمال چکه کرده و به لايه‌هاي دروني صفحه‌نمايش نفوذ کند)

مرحله سوم؛ پاک‌کردن آرام صفحه‌نمايش با دستمال ميکروفيبر مرطوب شده با مخلوطي از آب مقطر و سرکه سفيد: در 99درصد از موارد يک دستمال ميکروفيبر به تنهايي براي تميز‌کردن صفحه‌نمايش کافي است. اما شايد کودک شما هنگام مشاهده پرنده‌اي بزرگ در تلويزيون قصد داشته باشد به آن غذا بدهد و صبحانه خود را که روي آن کره بادام زميني ماليده شده است را با کشيدن روي صفحه تلويزيون به پرنده تعارف کند!



در چنين شرايطي نبايد انتظار داشت دستمال به‌تنهايي لکه‌هاي به‌وجود آمده را پاک کند. در اين شرايط پيشنهاد مي‌کنيم دستمال خود را با مخلوطي از آب مقطر و سرکه سفيد مرطوب کنيد. نسبت هريک از اين موارد ‌بايد 50درصد باشد و حرکت آرام دستمال روي صفحه‌نمايش و ميزان رطوبت آن نيز همچون موارد فوق است.

Menu