رمضان در دل گرما با تغذیه‌ مناسب

امسال صدای اذان را دیرتر از سال‌های دیگر خواهید شنید. بهتر است اول افطار سبکی میل کرده و بعد شام میل کنید. گرمای بی‌امان و روزهای طولانی کمی ماه رمضان امسال را سخت‌تر از سال‌های قبل کرده است. ا...

رمضان در دل گرما با تغذیه‌ مناسب
امسال صداي اذان را ديرتر از سال‌هاي ديگر خواهيد شنيد. بهتر است اول افطار سبکي ميل کرده و بعد شام ميل کنيد.

گرماي بي‌امان و روزهاي طولاني کمي ماه رمضان امسال را سخت‌تر از سال‌هاي قبل کرده است. اگر چه روزها بلند است و بايد حدود 16 ساعت از خوردن و آشاميدن خودداري شود اما افرادي که در سلامت کامل هستند مي‌توانند با رعايت اصول تغذيه‌اي‌ مناسب براي سحر و افطار بدون مشکل اين ماه را روزه بگيرند. در اين مقاله چند توصيه داريم که به شما کمک مي‌کند ماه رمضان امسال را با سلامت کامل دل به خدا داده و پشت سر بگذاريد. با ما همراه باشيد.

چه کساني نبايد روزه بگيرند؟

درست است که روزه گرفتن حال معنوي و جسمي شما را تقويت مي‌کند اما با اين حال افرادي که مريض هستند و توانايي بدني ندارند نبايد روزه بگيرند. در واقع کودکاني که به سن بلوغ نرسيده‌اند، زنان باردار و شيرده، افرادي که از بيماري‌هايي مانند ديابت، نارسايي کليوي يا بيماري‌هاي قلبي و مزمن رنج مي‌برند نبايد روزه بگيرند. علاوه بر اين اگر خداي ناکرده در اين ماه به هر دليلي بيمار شديد بهتر است قبل از روزه‌داري با پزشکتان مشورت کنيد.

برنامه‌ي روزانه‌تان را کمي تغيير دهيد

خستگي ناشي از روزه‌داري و شب‌هاي کوتاه معمولاً نياز خواب بين روز را افزايش مي‌دهد. اگر سر کار مي‌رويد حتماً زمان ناهار را استراحت کنيد. صندلي‌تان را راحت کرده و بخوابيد. از سرکار که بر مي‌گرديد نيز لازم است چند ساعتي بخوابيد. اگر در منزل هستيد که بخت با شما يار است و مي‌توانيد هر ساعتي از روز که احساس نياز کرديد استراحت کنيد.

ماه رمضان بهترين فرصت براي نزديکي به خدا و گرفتن احساس آرامش دروني است. از اين ماه استفاده کرده و با دعا و نيايش استرس‌هايتان را کاهش دهيد.

اگر اهل ورزش هستيد

انجام ورزش‌هاي سنگين و نفس‌گير براي ماه رمضان توصيه نمي‌شود. به خاطر اينکه امکان دارد دچار افت قند خون شده و به سلامتي‌تان آسيب برسد. اما انجام ورزش‌هاي سبک و منظم مانند پياده‌روي مانعي ندارد. البته بهتر است اين ورزش‌ها را اول صبح و يا نزديک افطار انجام دهيد چون در ساعات گرم روز احتمال تشنگي و دهيدراته شدن بدنتان وجود دارد.

نبايد اجازه دهيد آب بدنتان از بين برود و دهيدراته شود

يکي از موارد مهم در روزه‌داري در فصل گرم تابستان حفظ آب بدن است. لازم است که در طول روز تلاش کنيد کمترين ميزان آب را از دست بدهيد. براي همين لازم است که کمتر در معرض نور خورشيد و گرما باشيد تا کمتر عرق کنيد. از استرس و فشارهاي روحي رواني و هيجان دوري کنيد چون باعث افزايش ضربان قلب و تنفس مي‌شوند. از اين‌ها گذشته تا جايي که مي‌شود نيز کمتر حرف بزنيد تا دهانتان خشک نشود.

موقع افطار بهتر است قبل از اينکه ليوان ليوان آب بنوشيد کمي شير گرم ميل کنيد. حواستان باشد که کم کم مايعات ميل کنيد. لازم است که بين سحر و افطار همان يک و نيم ليتر مايعات را ميل کنيد. 6 ليوان از اين ميزان بايد آب يا نوشيدني‌هاي کم شيرين و سالم باشد. توصيه مي‌کنيم براي افطار ميوه‌هاي آبداري مانند هندوانه ميل کنيد.

وعده‌ي سحري را هرگز حذف نکنيد

وعده‌ي سحري براي تامين انرژي و آب بدن لازم و ضروري است. براي همين لازم است اين وعده‌ي غذايي را کامل ميل کنيد. يک وعده‌ي سحري کامل بايد حاوي مواد غذايي زير باشد:

نوشيدني‌هاي سالم مانند شير، چاي و غيره براي تامين آب بدن، مواد غذايي نشاسته‌اي مانند نان، برنج، پاستاها، سيب‌زميني و غيره براي تامين انرژي بدن، يک واحد ميوه و سبزيجات براي تامين فيبرها، ويتامين‌ها و مواد معدني بدن. با خوردن سبزي خوردن به خصوص شويد و جعفري قدمي در جهت ذخيره آب نيز بر مي‌داريد. پروتئين حيواني مانند گوشت، ماهي يا تخم‌مرغ و محصولات لبني براي حفظ توده‌ي عضلاني بدن.

افطار: يک غذاي کامل اما سبک

امسال صداي اذان را ديرتر از سال‌هاي ديگر خواهيد شنيد. بهتر است اول افطار سبکي ميل کرده و بعد شام ميل کنيد. امسال روزه‌تان را با کمي آب جوش يا کمي شير باز کنيد. توجه داشته باشيد اگر بلافاصله بعد از باز کردن روزه‌تان پرخوري کنيد خيلي زود دچار ناراحتي مانند دل درد، نفخ معده و غيره خواهيد شد. از اين‌ها گذشته پرخوري براي افطار خوابتان را هم به هم مي‌زند و شايد اشتهايتان را براي سحري از بين ببرد.

سعي کنيد براي هر شب يک غذاي متفاوت تهيه کنيد تا هم مواد مغذي مناسب را کسب کرده و هم از خوردن يک غذا مانند کتلت و کوکو و غيره خسته نشويد.

بهتر است براي شام بعد از افطار ماهي، گوشت، تخم‌مرغ، سبزيجات، مواد غذايي نشاسته‌اي، حبوبات و غيره را بگنجانيد. البته امسال شب‌ها کوتاه است و امکان اينکه آخر شب گرسنه‌تان شود خيلي کم است. اما اگر افطار و شام اندکي خورده‌ايد و موقع خواب احساس گرسنگي مي‌کنيد مي‌توانيد يک فنجان شير با يک يا دو عدد خرما و چهار پنج عدد بادام ميل کنيد.

روزه‌داري و چاق شدن

خيلي از مردم در ماه رمضان چاق مي‌شوند. به خاطر اينکه براي سحر غذاهاي چرب و سنگين مي‌خورند و بعد از افطار هم دل از سفره نمي‌کنند. البته در اين ماه مهماني هم زياد است و به همين دليل احتمال پرخوري بيشتر از هميشه است. هر جا هم که مي‌رويد بساط زولبيا باميه و انواع غذاها و شيريني‌جات ديگر فراهم است. اگر نمي‌خواهيد بعد از ماه مبارک چند کيلو اضافه‌وزن روي دستتان بماند بهتر است از مصرف اين مواد غذايي شيرين و پرچرب دوري کنيد.

البته مصرف يک عدد باميه بعد از افطار مشکل چنداني به بار نمي‌آورد اما اگر عادت داريد زولبيا باميه را مثل نقل و نبات نوش جان کنيد بايد کمي حواستان باشد. به جاي اين قبيل خوراکي‌هايي که فقط کالري بيهوده نصيبتان مي‌کند سبزيجات بيشتري به برنامه‌ي غذايي‌تان اضافه کنيد. قندهاي دير جذب مانند غلات کامل، حبوبات و غيره را دريابيد.

منبع :

Menu