معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش جزئيات محتواي کتب جديد التأليف پايه سوم ابتدايي را تشريح کرد.
حجت الاسلام والمسلمين محي الدين بهرام محمديان با بيان اينکه کتاب هاي پايه سوم ابتدايي بر اساس برنامه درسي ملي توليد شده است، افزود: در توليد کتاب هاي درسي چند مرحله را پشت سر گذاشتيم که نخستين مرحله تدوين برنامه اجمالي محتوا بود و به آن راهنماي توليد گفته مي شود.
وي اضافه کرد: بعد از توليد اجزاي محتواي آموزشي، اعتباربخشي اجزاي توليد شده در تهران به وسيله مؤلفان و اعضاي شوراي برنامه ريزي درسي و در استان ها توسط معلمان باتجربه يا سرگروه هاي آموزشي، مدرسان مراکز تربيت معلم و تربيت دبير، کارشناسان موضوعي و در بعضي از دروس و فصل هايي از درس ها، توسط دانش آموزان انجام شد.
وي ادامه داد: در مرحله پنجم، نظرات اعتباربخشي دريافت شد و شوراي برنامه ريزي و گروه تأليف، بازنگري را انجام دادند و تأليف نهايي صورت گرفت و محتواي نهايي توسط معاون دوره، مديرکل دفتر، مدير توليد و شوراي هماهنگي علمي بازبيني شد و مورد تأييد نهايي قرار گرفت و براي ملاحظه نهايي به رئيس سازمان ارسال شد و سپس به حروفچيني و چاپ سپرده شد.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به عناوين کتب دوره سوم ابتدايي اشاره و تصريح کرد: تمام کتب دوره سوم ابتدايي جديدالتأليف است و عناوين کتاب هاي دوره سوم ابتدايي شامل ادبيات فارسي، رياضي، علوم، قرآن هديه آسماني، هنر و راهنماي معلم تربيت بدني است.
وي با بيان اينکه در کتب فارسي سوم ابتدايي مهارت نوشتاري و خواندن کتاب يکي شده است، افزود: فصل اول «نهادها»، فصل دوم «بهداشت»، فصل سوم «اخلاق فردي و اجتماعي»، فصل چهارم «راه زندگي»، فصل پنجم «هنر و ادب»، فصل ششم «ايران من» و فصل هفتم «طبيعت» است.
حجت الاسلام والمسلمين محمديان ادامه داد: در هرکدام از اين درس ها موضوع جديدي وارد شده است؛ مثلاً در نهادها، نهاد ورزش مورد توجه قرار گرفته است؛ در اخلاق اجتماعي سيماي فداکاران، تکميل شده است، در راه زندگي، درس جديد تحت عنوان پيراهن بهشتي داريم که به موضوع انفاق مي پردازد.
وي اضافه کرد: در هنر و ادب، بحث کتابخواني در فصل ششم به آشنايي با ايران پرداخته شده است و در بحث طبيعت به موضوع دريا، جنگل و ستارگان پاختصاص يافته است.
* دانش آموزان در کتاب علوم تجربي دريافت هاي علمي را مانند يک پژوهشگر جستجو مي کنند
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش به محتواي کتاب علوم تجربي سوم اشاره کرد و گفت: در اين کتاب علم براي زندگي و زيستن مطرح شده است و روش و رويکردي کاوشگرانه دارد.
وي ادامه داد: در اين درس ايستگاه هاي فکر تعبيه شده است و دريافت هاي علمي را بايد دانش آموزان مانند يک پژوهشگر جستجو کنند و در کلاس ارائه دهند که اين امور موجب ارتقاي حوزه يادگيري تفکر و حکمت، علوم تجربي و مهارت هاي زيستي مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين محمديان درباره کتاب مطالعات اجتماعي اظهار کرد: کتاب قبلي درباره يک مأمور اداره پست به نام آقاي هاشمي بود که به همراه خانواده اش از کازرون به نيشابور سفر مي کند و در خلال اين سفر، نکات آموزشي به دانش آموزان ارائه مي شود که اين داستان به طور کامل در سال تحصيلي آينده از کتب درسي سوم ابتدايي ها حذف و به جاي آن، محتواي آموزشي جديدي در راستاي اجراي سند تحول بنيادين و همسو با سند برنامه درسي ملي جايگزين آن شد.
وي با بيان اينکه کتاب مطالعات اجتماعي سوم ابتدايي در سال تحصيلي جديد داراي موضوع جديدي است که با توجه به نيازهاي عمومي تأليف شده است، افزود: به عنوان مثال درباره هويت شخصي، خانوادگي و هويت اجتماعي در اين کتاب به دانش آموزان مطالبي ارائه مي شود و عناوين اين درس ها شامل «من بزرگتر مي شوم»، «همکاري در خانواده»، «نيازهاي خانواده»، «خانه من»، «مدرسه من» و «از خانه تا مدرسه» مي شود .
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ادامه داد: در اين کتاب، درسي به نام «من به دنيا آمدم» پيش بيني شده است که در آن داستان تولد يک نوزاد است و آموزش مي دهد به چه چيزهايي بايد در هنگام تولد توجه شود همچنين، يک دانش آموز بايد «نام، نام خانوادگي، نام مادر، نام پدر، قد، جنسيت، وزن» خودش را بداند.
وي اضافه کرد: واکسيناسيون نيز در اين درس مطرح شده و اهميت آن به صورت غير مستقيم مورد اشاره قرار گرفته است؛ به طور کلي سعي شده نکات آموزشي در قالب داستان مطرح شود.
حجت الاسلام والمسلمين محمديان ادامه داد: در اين کتاب به تفاوت هاي فردي دانش آموزان ، مشارکت خانواده در فرايند يادگيري ـ ياددهي و تجربه تأکيد شده است، يعني خانواده شرايطي را فراهم کندتا دانش آموز آموخته هاي کتاب را در محيط تجربه کند. رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي درباره درس قرآن و تعليمات ديني بيان کرد: هدف نهايي در آموزش قرآن اين است که دانش آموزان بتوانند مهارت صحيح خواندن و روان خواني قرآن را به دست آورند.
وي با بيان اينکه کتاب قرآن و معارف اسلامي در يک مجلد قرار داده شده و با تلفيق دوعنوان «قرآن هديه آسماني» نام گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمين محمديان با تأکيد بر اينکه بيشترين زمان به قرآن اختصاص يافته است، ادامه داد: کتاب قبلي براي اينکه دانش آموزان خسته نشوند، يک فعاليت جانبي در نظر گرفته شده بود، اما در ارزيابي هايمان به اين نتيجه رسيديم که فعاليت جانبي مزاحم براي آموزش قرآن است، به همين دليل فعاليت هاي جانبي در متن هديه آسماني گنجانده شد و حداکثرحدود 30 درصد به زمان آموزش قرآن اضافه شد.
وي گفت: با اين برنامه 6 ساعته که براي قرآن و تعليمات ديني پيش بيني شده است، دانش آموزان يک روز در ميان، متن قرآن را مي خوانند و با آن آشنا مي شوند و همين تکرار و ممارست باعث دروني شدن آموزش قرآن و انس آنان با قرآن خواهد شد.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش به درس تربيت بدني اظهار کرد: ساعت ورزش دانش آموزان نهادينه شده و راهنماي تربيت بدني براي معلمان توليد شده است، فعاليت هايي را که در مدرسه براي ساعت ورزش انجام مي شود، جهت دهد.
وي افزود: البته مهارت آموزش شنا در پايه سوم ابتدايي مورد تأکيد قرار گرفته است و ساير مهارت هاي آمادگي جسماني نيز در مباحث پايه سوم اتفاق مي افتد؛ ضمن اينکه اجمالاً دانش آموزان با مباحث نظري سلامت و تربيت در اين زنگ آشنا خواهند شد.
حجت الاسلام والمسلمين محمديان درباره درس آموزش هنرتوضيح داد: اين درس با رويکرد آشنايي دانش آموزان با نقاشي، هنرهاي تجسمي، خوشنويسي و نمايش تهيه و اين موضوع در راهنماي معلم طراحي شده است.
