مشاوره‌ی درسی «زبان فارسی» ویژه ی کنکور

با مهم‌ترین و پرتکرارترین مباحث زبان فارسی آشنا شوید.

مشاوره‌ی درسی «زبان فارسی»  ویژه ی کنکور

مشاوره‌ي درسي «زبان فارسي»

کنکوري‌هاي عزيز سلام!

کمتر از يک ماه به کنکور مانده است و بايد در اين مدت کوتاه، علاوه بر اين‌که تمام انرژي خود را بر روي درس خواندن متمرکز کنيد، با دقت و زيرکي خاصي مطالب کليدي و پرتکرار را مرور کنيد.

اگر تاکنون تمام مطالب زبان فارسي را نخوانده‌ايد و يا ناقص خوانده‌ايد، نگران نباشيد؛ زيرا کافي است که مطالب مهم و پرتکرار زبان فارسي را به خوبي ياد گرفته و مرور کرده باشيد.

اگر موفق نشده‌ايد که حتي فقط مطالب پرتکرار را بخوانيد، باز هم جاي نگراني نيست، چون در اين يک ماه باقي مانده مي‌توانيد با روزي حداقل يک ساعت وقت گذاشتن، برخي از مطالب مهم را به خوبي ياد بگيريد.

کنکوري‌هاي عزيز!!!

منطقي باشيد!!!!!

اگه تا حالا هيچي نخوندين، چند تا از مباحث پرتکرار رو انتخاب کنين و خوبِ خوب بخونين. دقت کنين: فقط چندتا نه بيش‌تر!!! اگه بتونين چند مبحث رو خوب بخونين و دو سه تا سوال رو هم درست بزنين، خيلي بهتر از اينه که کل کتاب رو ناقص بخونين ولي نتونين حتي يه سوال رو هم جواب بدين!  پس خواهش ميکنم در اين فرصت کوتاه منطقي باشيد!!!

اگه روي چندتا از مباحث تسلط دارين (نقاط قوت)، سعي کنين اونا رو مرور و بيش‌تر تقويت کنين.

مباحثي رو که تا حالا بارها خوندين ولي باز هم مشکل دارين، کنار بذارين. دوستان عزيز بايد جسارت داشته باشين و اين مطالب رو کنار بذارين!!!

از اين‌که در کنکور سوالاتي رو بدون جواب بذارين اصلاً نگران نباشين؛ چون همه که به همه‌ي سوال‌ها چواب درست نميدن! حتي رتبه‌هاي برتر! باور نداري، مصاحبه‌هاشون رو يه نگاه بنداز!

 به اين فک کنين که با مرور دانسته‌هاتون، خيالتون از سوالايي که ميتونين درست جواب بدين، راحت ميشه!!

حالا يه بار ديگه مباحث مهم و پرتکرار زبان فارسي رو با هم مرور مي کنيم. البته اين بار فقط کلياتي رو در مورد اين‌که بيش‌تر سوالات از کدوم درس‌ها و به چه صورت مطرح ميشن، ميگيم چراکه شما در طول آزمونايي که پشت سر گذاشتين و با مطالعه‌ي کتاب درسي و تست‌هاي کتاب‌هاي کنکور جزييات مطالب رو ياد گرفتين. پس در زمان باقي‌مونده سعي کنين روش درس خوندنتون رو عوض نکنين، مطمين باشين هر روشي هرچقد هم که خوب و بي‌نقص باشه تو ي يک ماه نمي‌تونه براي شما معجزه بکنه!!

درس دوم زبان فارسي:

واج: شمارش واج، معمولاً در سوالات ترکيبي گنجانده مي‌شود. شمارش واج‌ها از مباحث نسبتاً آسان زبان فارسي است که خواندن آن، وقت زيادي نمي‌گيرد. البته براي اين‌که اين قسمت به شما کمک کند که بتوانيد يک سوال کنکور را جواب دهيد، بايد قسمت‌هاي ديگر را هم به خوبي ياد گرفته باشيد. معمولاً شمارش واج‌هاي «يک بخش از جمله» مورد سوال قرار مي‌گيرد مانند شمارش واج‌هاي گزاره، متمم، مفعول، بدل و ... بنابراين ابتدا بايد بتوانيد اجزاي جمله را به درستي بشناسيد و سپس به شمارش واج آن‌ها بپردازيد.

شيوه‌ي بلاغي: گاهي در کنکور، مورد توجه طراحان قرار گرفته است البته به نسبت ساير مباحث کمتر تکرار شده است. اين قسمت، از مباحثي است که خواندن و يادگرفتن آن، هم خيلي آسان است و هم وقت کمي مي‌گيرد. اگر اصلاً زبان فارسي نخوانده‌ايد مي‌توانيد روي کمک خواندن اين مبحث حساب کنيد!

واژه و تکواژ: از مباحث نسبتا دشوار و پرتکرار کنکور است. اگر تا حالا اين قسمت را نخوانده‌ايد، با خيال راحت اين قسمت را کنار بگذاريد و بي‌خيال يک سوالي که ممکن است از اين قسمت بيايد، شويد!! اگر هم قبلاً اين قسمت را خوانده‌ايد، در زمان باقي‌مانده، تست کار کنيد تا سرعت عمل خود را در پاسخ‌گويي به اين سؤال وقت‌گير، افزايش دهيد.

راستي از همين الان سعي کنيد بتوانيد سوالات شک‌دار واژه و تکواژ را نزده رها کنيد و با اصرار بي‌جا براي پاسخ دادن به اين قبيل سوالات، زمان را براي پاسخ دادن به سوالات آسان احتمالي بعدي از دست ندهيد. معمولاً اين سوالات داراي نکات ظريف و دام‌هاي آموزشي هستند. آزمون‌هاي جامع فرصت مناسبي براي آزمون و خطا در اين زمينه هستند اما در کنکور ريسک نکنيد!

درس سوم زبان فارسي:

تشخيص ساختمان افعال (ساده، پيشوندي و مرکب) در اين درس اهميت فراواني دارد. هم‌چنين در کنکورهاي اخير سوالاتي مربوط به شيوه‌ي گذرا کردن افعال از اين درس مطرح شده است. خواندن اين دو قسمت، وقت زياي از شما نمي‌گيرد. تست‌هاي کتاب زرد عمومي به شما کمک خواهد کرد تا با نوع سوالات مربوط به اين درس آشنا شويد.

درس هفتم زبان فارسي:

ساختمان جمله از مباحث پرتکرار و نسبتا آسان کنکور است. اگر اصلا زبان فارسي نخوانده‌ايد، در اين يک ماه باقي‌مانده حتماً براي اين درس وقت بگذاريد. خواندن صفحه‌هاي 200 و 201 کتاب درسي در تشخيص اجزاي اصلي جمله به شما کمک فراواني خواهد کرد. کافي است زير فعل جمله خط بکشيد و براساس جدول‌هاي پايان کتاب،  تعداد اجزاي اصلي جمله را مشخص کنيد. البته در پايان کتاب، فعل‌هاي مرکب ذکر نشده اند!! مراقب اين فعل‌هاي گمراه‌کننده باشيد!!!

درس نهم زبان فارسي:

اگر در اين درس تسلط داريد بايد به شما تبريک گفت!!! تقريبا هر سال حداقل يک سوال از اين درس مطرح مي شود.

در سال‌هاي اخير از وابسته‌هاي وابسته و انواع حذف سوالات بيش‌تري مطرح شده است. توصيه‌ي ما به شما اين است که حتماً وابسته‌هاي وابسته را به دقت مطالعه کنيد. اين قسمت نه تنها به‌صورت مستقل مورد سوال قرار مي گيرد (مانند شمارش، تشخيص و ...) بلکه در سوالات ترکيبي هم از اين قسمت استفاده مي شود (مثلاً: در کدام گزينه وابسته‌ي وابسته، مشتق مرکب است؟) که در يان‌صورت اول بايد بيابيد پرتقال‌فروش را؛ يعني وابسته‌ي وابسته را پيدا کنيد و سپس تعيين کنيد اين واژه، چه ساختماني دارد.

نقش‌هاي تبعي و وابسته‌هاي پسين و پيشين از سوالات شمارشي کنکور هستند اما شمارش وابسته‌ها  و نقش‌هاي تبعي (برخلاف ترکيب‌هاي وصفي و اضافي) نسبتاً آسان است. کافي است آن‌چه را که در کتاب آمده به ذهن بسپاريد و در جمله بيابيد.

شمارش ترکيب‌هاي وصفي و اضافي نيازمند دقت و سرعت بسيار بالا است و اين قبيل سؤالات، جزء سوالاتي هستند که اگر تاکنون و در آزمون‌هاي آزمايشي آن‌ها را بدون پاسخ گداشته ايد، در کنکور هم بايد بي‌خيال آن‌ها شويد!!!

درس‌هاي يازدهم و پانزدهم زبان فارسي:

در شمارش و تشخيص ساختمان واژه‌ها، نکات ظريف و استثنائات فراواني وجود دارد. مختصر اين‌که سوالات شمارشي اين قسمت هم، مانند واژه و تکواژ و ترکيب‌هاي وصفي و اضافي است!!!ا لبته پاسخ دادن به سوالاتي با اشکال زير، آسان‌تر است:

در کدام گزينه وابسته‌ي مضاف‌اليه، مشتق است؟

در کدام گزينه، همه‌ي انواع واژه‌هاي مشتق، مشتق - مرکب و مرکب وجود دارد؟ (چون فقط کافيه از هر نوع کلمه، يکي پيدا کنيد و بديهيه اين کار از شمارش دقيق تعداد هر نوع که احتمال خطا در آن فراوانه، آسون‌تره!)

اگر در جواب سوالات شمارشي شک داشتيد، بي‌خيال پاسخ دادن شويد. اما سوالاتي از قبيل سوالات فوق را حتما جواب دهيد و البته در اين يک ماه به اندازه‌ي کافي فرصت داريد که اين مبحث را بخوانيد. باز هم تکرار مي کنيم در سوالات شمارشي ريسک نکنيد!!!

رعايت چند نکته در مورد اين درس‌ها ضروري است:

کلماتي که در کتاب به عنوان واژه‌هاي ساده ذکر شده‌اند را به خاطر بسپاريد. (مانند شيرين، دبستان، زمستان و ....؛ اين واژه‌ها در اصل ساده نبوده‌اند اما امروزه ساده به‌شمار مي‌روند!)

تست‌هاي کتاب زرد عمومي را به دقت بررسي کنيد! خواندن و جواب دادن کافي نيست، انواع واژه ها را بررسي کنيد چرا‌که کنکور معيار عمل شماست و گاهي ديدگاه طراحان کنکور با کتاب درسي و شما متفاوت است!!!

پسوندها و پيشوندهاي واژه‌هاي مشتق را چند بار مرور کنيد تا ملکه‌ي ذهنتان شود.

اگر اصلا نرسيديد تست بزنيد، مثال‌هاي کتاب درسي را چندين بار و دقيق بخوانيد.

درس‌هاي هفدهم، نوزدهم، بيست و دوم و بيست و ششم زبان فارسي:

دستور تاريخي: در کنکورهاي اخير به اين قسمت توجه بيش‌تري شده است. اگر اصلاً زبان فارسي نخوانده‌ايد، حتماً در زماني‌که پيش رويتان است، دستور تاريخي را خوبِ خوب بخوانيد. در دستور تاريخي از شمارش خبري نيست!!! جواب دادن به اين سوالات براي شما دانش‌آموزان انساني آسان‌تر است چراکه تا حدود زيادي به دانش شما در زمينه‌ي ادبيات و نحوه‌ي خوانش درست اشعار و متون کهن بستگي دارد. با توجه به اهميت اين قسمت و اين‌که در مشاوره‌هاي قبلي کمتر به آن پرداخته شده است، مي ‌وانيد نکات مربوط به اين قسمت را که در فايلي جداگانه برايتان گذاشته‌ايم، مرور کنيد.

به اميد موفقيت شما

رويا رحماني؛ رتبه‌ي 9 کنکور سراسري سال 89 

Menu