گفت‌وگو با رتبه 40 منطقه 2 کنکور تجربی 99: نگین جمالی خواه َ

گفت‌وگو با نگین جمالی خواه َرتبه 40 منطقه 2 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7353 از شهر رشت

گفت‌وگو با رتبه 40 منطقه 2 کنکور تجربی 99: نگین جمالی خواه َ

 امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با نگین جمالی خواه َرتبه 40 منطقه 2 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7353 از شهر رشت


پدرم کارشناسی ارشد زیست داشت و فرهنگی بازنشسته است.

مادرم نيز کارشناسی مشاوره دارد و مشاور مدرسه   است.

 یک خواهر بزرگ تر دارم و 3 سال عضو کانون بود و در رشته دامپزشکی کرج پذیرفته شد .

من دبستان را در مدارس غیرانتفاعی سپاس و گیلانه و دبیرستان دوره اول و دوم را در مدرسه فرزانگان سپری کردم در مدرسه ما تعداد زیادی از دانش آموزان به کانون می آمدند . این دانش آموزان با انگیزه و درس خوان بودند و به سنجش خود اهمیت می دادند.


اهميت برنامه راهبردي و کانون

من به سفارش خواهرم که درگذشته کانونی بوده است در کانون ثبت نام کردم.

 در سال یازدهم و دوازدهم به مدت دو سال در آزمون های کانون شرکت می کردم.دلیل حضور مداوم من تاثیر مثبت آزمون دادن بر درس خواندنم بود.

اولین ترازم7294 بود. دلیل پیشرفتم اهمیت دادن به برنامه ریزی برای درس خواندن بود.

به نظرم مهم ترین ویژگی آزمون ها وجود فرصت برای جبران درس هایی بود که به طور کامل مطالعه نکرده بودم.زیرا درسها در برنامه آزمونها دوباره تکرار می شدند و همچنین جامعه آماری بالا باعث می شد که خودم را بهتر در بین بچه ها بسنجم.

 در پایه یازدهم غیبتی نداشتم و در پایه دوازدهم تنها یک غیبت و آن هم به دلیل بیماری داشتم.

در مورد برنامه ريزي هم خواندن برای برنامه ی آزمون ها را هدف اصلی خود قرار داده بودم و در کنار آن برای درس های مدرسه نیز آماده می شدم و همه ی تلاشم را می کردم که به برنامه آزمون ها برسم و از آن عقب نیفتم.

                                   

کلکسیون روش مطالعه دروس

شیمی اولين نقطه قوتم بود . این درس را در آزمون های کانون و مدرسه درصد بالایی می زدم . در این درس به خواندن کتاب درسی بسیار می پرداختم و حتی روز قبل آزمون نیز کتاب شیمی را مطالعه میکردم و به همین دلیل در حفظیات شیمی قوی بودم  همچنین در  محاسبات شیمی توانایی بالایی داشتم و با تست زدن محاسبات شیمی را نیز به نقطه قوتم تبدیل کردم.

فیزیک نيز نقطه قوت ديگرم بود.  به این درس بسیار علاقه مند بودم و حتی با ساعت مطالعه کم نیز درصد بالایی در این درس می زدم. در درس فیزیک به خواندن درسنامه های کتاب های کمک آموزشی می پرداختم و تست می زدم.

ادبیات برايم چالش برانگيز بود.قبلا این درس را از کتاب درسی و به صورت درس به درس مطالعه می کردم اما روشم را با راهنمایی دبیر و دوستان تغییر دادم و به صورت موضوعی به مطالعه این درس پرداختم. من همیشه صبح آزمون لغات فارسی را مطالعه می کردم و تلاش می کردم تا آخرین لحظه مطلبی یاد بگیرم .

در زیست نيز با چالش مواجه بودم. من در ابتدا تنها کتاب درسی را مطالعه می کردم و تست نمی زدم اما با راهنمایی دوستان به تست زدن در کنار مطالعه کتاب درسی پرداختم .


منابع مطالعاتی کانوني

من براي درس هاي زیست یازدهم و دوازدهم و  فیزیک یازدهم و ریاضی یازدهم و دوازدهم از کتاب هاي آبي پيمانه اي استفاده ميکردم. بهترین کتاب پیمانه ای من ریاضی بود زیرا برای خواندن بدون دبیر مناسب بود و تست های آموزنده زیادی در راستای کتاب درسی داشت .

از کتاب  سه سطحي  در دروس عربی یازدهم و دوازدهم و  زیست دهم و یازدهم و ریاضی دهم و یازدهم استفاده ميکردم. . مهمترین ویژگی این کتاب ها وجود سوال ها در سطوح متفاوت و گاها چالشی بود.


ابزار کانوني

بنده از خدمات  سایت کانون استفاده ميکردم. و تقريبا هر هفته به سايت مراجعه می کردم.

بين بخش هاي سايت جعبه ابزار کارنامه برایم مفید بود و همواره درصد ها و تراز های دروس را چک و آزمون های مختلفم را با هم مقایسه می کردم تا برای آزمون های بعدی برنامه ریزی بهتری برای هر درس بکنم.

بين کارنامه هاي نيز از کارنامه اصلی و کارنامه 5 نوع درس استفاده ميکردم.

همواره درصد ها و تراز های دروس را چک و آزمون های مختلفم را با هم مقایسه می کردم تا برای آزمون های بعدی برنامه ریزی بهتری برای هر درس بکنم.جذاب ترين بخش مجله نيز  گفت و گو با نفرات برتر بود.


نقش اوليا

پدر و مادرم همواره به تحصیل من و همچنین نتیجه آزمون های مدرسه و کانون توجه بسیاری داشتند . آن ها همواره تمام تلاششان را می کردند که شرایط و محیط مناسبی برای درس خواندن من فراهم کنند.

اگر در آزمونی افت تراز داشتم آن ها قدری ناراحت می شدند اما تلاش می کردند که به من روحیه دهند و همچنین به من کمک کنند که علت افت ترازم را بیابم.

مهم ترین ویژگی آموزشی من زدن درصد بالا و گرفتن نتیجه خوب در آزمون ها حتی با تمرین و مطالعه کم بود . البته بقیه افراد مرا فردی بسیار درس خوان می پنداشتند که این عقیده آنها به دلیل نتیجه های درسی مطلوب من نسبت به سایرین بود.


تجربه روز کنکور سراسري

 روز کنکور آزمون ساعت 8:30 آغاز شد اما من تصور می کردم که ساعت 8 آغاز شود پس برای اینکه با ساعتی که برای شروع هر درس در ذهن داشتم دچار مشکل نشوم ساعت مچی خودم را نیم ساعت عقب بردم .همچنین سالن آزمون کمی گرم بود.من از تکنيک  ضربدر و منها  و  استراتژی بازگشت بهره بردم.و روش ضربدر و منها برايم مفيد بود زیرا در زمان اضافی به خوبی تشخیص دادم که به سراغ کدام سوال ها بروم.

 

در عمومی تقریبا 5 دقیقه زمان اضافی داشتم و به سراغ درس عربی رفتم و نزده های خود را زدم

در اختصاصی تقریبا 10 دقیقه زمان اضافی داشتم و به ترتیب به سراغ درس های زیست و ریاضی رفتم .

درصدهاي کنکور من به شرح زير بودند:

عمومي

ادبيات فارسي : 48 درصد

 عربي : 82/7 درصد

دين و زندگي : 87/7 درصد

 زبان انگليسي : 72/3 درصد

اختصاصي

زمين شناسي:18/7  درصد

رياضيات :80 درصد

زيست شناسي :81/4  درصد

فيزيک: 80/5 درصد

شيمي :87/7درصد


Menu