امیرحسین عبرت بین: گفتوگو با رادمهر شاهوردی رتبه 16 منطقه 3 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7645 از شهر الیگودرز
پدرم لیسانس پرستاری دارد و بازنشسته بیمارستان است. مادرم نیز لیسانس پرستاری دارد خانه دار است.
من یک برادر هم دارم که او هم کانونی بود و با رتبه ۲۳۰ منطقه در رشته پزشکی دانشگاه همدان تحصیل میکند.
من بیشتر مقطع ابتدایی را در دبستان غیر انتفاعی معلم و مقطع متوسطه اول و دوم را در تیزهوشان شهیدبهشتی الیگودرز گذراندم. در مدرسه ما هم تعداد زیادی از دانشآموزان با انگیزه و درسخوان کانونی بودند.
اهمیت برنامه راهبردی و کانون
نیاز به برنامه و آزمون برای دروس دبیرستان و توصیه دبیران و خانواده باعث شد در کانون ثبت نام کنم
من از مهر ۹۶ در پایه دهم به کانون آمدم و بهصورت پیوسته از دهم تا دوازدهم به مدت ۳ سال در آزمون های کانون برای آمادگی در کنکور شرکت میکردم.
تراز اولین آزمونم ۶۸۰۰ بود ولی افزایش تراز محسوسی داشتم که به نظر خودم به دلیل پیروی از برنامه کانون و بهبود روشهای مطالعه دروس و تستزنی بود. من را همه با ویژگی سختکوشی میشناسند.
من فکر میکنم علاوه بر برنامه منسجم، جامعه آماری و کیفیت سوالات از مهمترین ویژگیهای آزمونهای برنامهای کانون هستند.
برای برنامه ریزی مطابق با برنامه کلاسی و مباحث پیشروی آزمون زمان مطالعه و تست هر درس را مشخص میکردم. اولویتم در دهم و یازدهم بیشتر با برنامه مدرسه بود ولی در سال دوازدهم برنامه آزمون ها بر مدرسه ارجح بود.
کلکسیون روش مطالعه دروس
دروس ریاضی،فیزیک وشیمی نقاط قوت من در ازمونهای کانون بودند.به طور کلی در دروس محاسباتی توانایی بیشتری داشتم.
روش مطالعه ام در شیمی به این صورت بود که ابتدا متن کتاب درسی را مطالعه میکردم و به نکات جزوه معلم توجه میکردم. سپس از مبحث جدید تست میزدم و روز بعد دوباره آن مبحث را مرور میکردم.
روش مطالعه ام در فیزیک هم اینگونه بود که پس از آموزش معلم در کلاس، کتاب را مطالعه میکردم و سپس به حل تست از آن مبحث مشغول میشدم. در روز های بعدی برای مرور اول تست میزدم و سپس مباحثی که مشکل داشتم را از کتاب درسی مرور میکردم.
در مقابل در دروس ادبیات و دینی مشکل داشتم که با تغییر روش مطالعه از طریق مشورت با دبیران وآشنایان توانستم آنها را بهبود بدهم.
ابتدا ادبیات را درس به درس مطالعه میکردم ولی بعدا این درس را به طور موضوعی مطالعه کردم و منجر به افزایش درصدم شد.
برای دینی هم ابتدا به سوالات سراسری توجه چندانی نداشتم ولی سپس توجه بسیار ویژهای در حل چندینباره این تست ها و انتقال نکاتشان به کتاب دینی انجام دادم که موثر بود.
منابع مطالعاتی کانونی
من از دفتر برنامهریزی هم استفاده میکردم که سبب منظم شدن و افزایش محسوس ساعت مطالعه من شد.
بین کتب آبی پیمانه ای هم از آبی پیمانهای شیمی جامع استفاده کردم.
از کتاب هایسه سطحی دهم و یازدهم هم استفاده میکردم و مهمترین ویژگی این کتابها خلاصه و کمحجم بودن آنها میدانم.
ابزار های کانونی
من بیشتر از خدمات سایت کانون استفاده میکردم و هر سه روز یکبار به سایت سرمیزدم. و مفید ترین بخش سایت برای من جعبه ابزار کارنامه بود چون به من امکان تحلیل بهتر و دقیق تر آزمون را میداد.
و در بین کارنامه ها نیز بیشتر از کارنامهی اصلی آزمون ، کارنامهی 5 نوع درس و کارنامهی اشتباهات استفاده میکردم.
جذاب ترین بخش مجله را هم قسمت گفتوگو با نفرات برتر را می دانم. از بین مصاحبه ها، مصاحبه با محراب شادی دیزناب از تبریز بیشترین تاثیر را برمن گذاشت.
نقش اولیا
پدر و مادرم یقینا نقش بسیار مهمی در موفقیتم داشتند. آنها با فراهم کردن نیاز های آموزشی،آرام نگهداشتن محیط خانه و حفظ روحیه و گاهی مشاوره های تحصیلی خیلی به من کمک کردند.
اگر در ازمونی افت تراز داشتم،علت را جویا میشدند و به دنبال راهحل میگشتند.
تجربه روز کنکور سراسری
روز کنکور هم مثل اکثر دانشآموزان کمی استرس داشتم. انتظار داشتم آزمون راس ساعت ۸ شروع شود ولی ساعت ۸:۳۰ شروع شد.
در جلسه هم از تکنیک های ضربدر و منها، زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم. روش زمان های نقصانی در دفترچه عمومی برای من بسیار موثر بود چون باعث شد وقت بیش از حد برای ادبیات دشوار کنکور امسال صرف نکنم و بتوانم به بقیه دروس عمومی هم برسم.
من ۴۰ دقیقه زمان در دروس اختصاصی و ۱۲ دقیقه در دروس عمومی دخیره کردم. و دور دوم هم درس ها را به ترتیب دفترچه پاسخ دادم.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته تجربی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته تجربی و کانال تخصصی کنکور تجربی در تلگرام مراجعه کنید ***
