گفت‌وگو با رتبه 9 منطقه 3 کنکور تجربی 99: علی زراعتکار

گفت‌وگو با علی زراعتکار رتبه 9 منطقه 3 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7586 از شهر قائن

گفت‌وگو با رتبه 9 منطقه 3 کنکور تجربی 99: علی زراعتکار

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با علی زراعتکار رتبه 9 منطقه 3 کنکور تجربی 99 با میانگین تراز 7586 از شهر قائن


حضور در کانون، آزمون‌های برنامه‌ای و برنامه‌ی راهبردی

شش سال دبیرستان در شهید بهشتی استعداد های درخشان قاین ( دوره اول و دوم ) تحصیل کردم.

 ترغیب مدرسه و معلمانسبب شد در کانون ثبت نام کنم. من از سال پنجم کانونی بودم ؛ در مقاطع پنجم ، هشتم، نهم ، یازدهم و دوازدهم در کانون بودم. بودجه بندی خوب و آزمون استاندارد کانون موجب تداوم حضور من بود.در تابستان قبل یازدهم با تراز حدود 6500 تا 7000 هزار شروع کردم و به مرور با جدی تر شدن مقوله ی کنکور و وارد شدن به جو رقابتی تراز و رتبه ها رشد کرد .

مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون را  داشتن برنامه ی دقیق و منظم با امکان دوره و مرور ها و ایستگاه های جبرانی زیاد ، همراهی و رقابت با دانش آموزان جدی و ساعی همچنین سوالات استاندارد و متنوع طرح شده توسط دبیران برتر کشوری  میدانم.تعداد غیبت های من در ازمون ها خیلی کم است ؛ تنها یادم می اید آزمون 16 آذر سال یازدهم به دلیل همزمانی با یک مسابقه علمی ( احتمالا مرحله ی اول المپیاد ) رو نتونستم شرکت کنم و از اون به بعد غیبتی نداشتم . البته سعی میکردم اگه به هر دلیلی غیبت داشتم در زمان مقتضی حتما اون آزمون رو حل کنم و درصد گیری از خودم داشته باشم.

با مساعدت معلمین خوبمون توانستیم پیشروی و برنامه ی مدرسه رو با آزمون های کانون هماهنگ کنیم ؛ هچنین خودم هم سعی میکردم در کنار تدریس معلم ها دروسی که نیاز بیشتری رو دارن زمان بیشتری رو بهشون اختصاص بدم و با برنامه ریزی حجمی زمانی نهایت استفاده رو از زمان محدودی که در طول سال دوازدهم بود داشته باشم . در کنار اینها برنامه ی کانون نقش اصلی رو برای چهارچوب بندی دروس مطالعاتی من داشت به طوری که دوره و مرور های آن خیال من رو از فراموشی راحت میکرد. البته با توجه به مقتضیات، گاه خودم چند مبحث به بودجه بندی آزمون اضافه یا کم میکردم تا بتونم به بهترین بازدهی در دو هفته زمان بین آزمون ها برسم .

                  

کلکسیون روش مطالعه

نقاط قوت 

فیزیک

 تدریس خوب معلم و مساعدت های ایشون به همراه جزوه ی کاملی که در حین حضور سر کلاس برداشت میشد نقش اصلی رو در پایه بندی این درس برای من داشت . در کنار اینها زدن تست های متنوع و مفهومی کتب مختلف به تکمیل و تسریع آموزش کمک شایانی میکرد .

عربی

معلمین دلسوزی که در طول سال با اونها در ارتباط بودیم و مجموعه راهنمایی ها و نکته هایی که اونها به ما منتقل میکردن ؛ همچنین علاقه ای که موجب پیگیری و یادگیری بیشتر و بهتر این درس میشد باعث شد رشد خیلی خوبی در این درس به خصوص در سال کنکور داشته باشم .

درس های چالشی 

زبان انگلیسی

ابتدا در نظر من این درس ، درسی به شدت حفظی و حافظه محور بود برای همین سعی میکردم کلمات یا گرامر رو ابتدا خیلی خوب فرا بگیرم و بعد سراغ تست برم که در این بین مشکلات زیادی ممکن بود رخ بده مثل توهم فراموشی ، وسواس یا ... . اما بعد  از چند بار عدم گرفتن نتیجه و با مشورت هایی که داشتم تصمیم گرفتم به این درس کاربردی تر نگاه کنم . برای همین سعی کردم بیشتر کلمات و گرامر رو با نگاه تست محور دنبال کنم و در غالب مثال و نمونه اونها رو یاد بگیرم . 

دینی

مشکل من با حفظی جات توی این درس هم به نقطه ضعف من بدل شده بود . سردرگمی و نداشتن استراتژی مشخص برای این درس باعث شده بود عموما درصد خوبی در اون کسب نکنم . به مرور با توجه به تجربه ها و تحلیل هایی که آزمون ها به من میداد تونستم با این درس کنار بیام و به عنوان یک درس کنکوری دید متفاوت از قبلی به اون داشته باشم . تسلط بر متن دقیق کتاب ، برداشت درست آیات و روایات و مهمتر ارتباطات ما بین اونها کمک خوبی به بهبود درصد من توی این درس کرد.


منابع مطالعاتی

 از کتاب‌های آبی پیمانه‌ای ریاضی و فیزیک استفاده میکردم ؛ تیپ بندی مباحث ، درسنامه های کوتاه و کاربردی و شمول اکثریت قریب به اتفاق سوالات کنکور و سوالات خوب آزمون های کانون سال های گذشته شاید مهم ترین ویژگی این کتاب ها بود . در میان اونها آبی فیزیک کتاب بسیار خوب و منبع تکمیلی عالی برای یک دانش آموز کنکوری بود .

از کتاب‌های سه سطحی ریاضی و فیزیک استفاده میکردم؛ حجم کم کتاب به همراه سوالات گزینشی عالی اونها همچنین اطلاعات درج شده کنار هر سوال که نشون دهنده میزان سختی و دام پذیری سوال ها بود این سری رو به یکی از بهترین منابع جمع بندی با تست در دوران عید ، ایستگاه های جبرانی برنامه راهبردی و یا نزدیک کنکور تبدیل کرده بود.


اطلاع‌رسانی (سایت کانون، مجله‌ی سرای دانش و ...) و جعبه ابزار کارنامه

من هر یک یا دو هفته به سایت کانون مراجعه می‌کردم.گاهی هم کامنت میگذاشتم که معمولا هم در زمینه پاسخ دهی علمی درسی به دانش آموزان بود. جذاب ترین قسمت سایت کانون برایم ؛جعبه ابزار کارنامه بود ؛ ارائه تحلیل های دقیق و متوع در این بخش در بازه های کوتاه مدت و بلند مدت امکان ارزیابی هر چه بهتر رو به دانش آموز میداد و باعث میشد با دیدگاهی که نسبت به نقطه ضعف ها و نقطه قوت های خودش پیدا میکند بتواند استراتژی لازمه رو برای رو به رو شدن با اونها پی ریزی کند.

از کارنامه اشتباهات بیشتر از بقیه کارنامه ها استفاده کردم ؛ یادگیری ثمره ی اشتباهه البته با این شرط که به این درخت به میزان لازم رسیدگی و آبیاری بشه . در کارنامه اشتباهات دانش آموزان میتونن به صورت بازه ای یا مبحثی سوال های غلط یا نزده ای که طی آزمون های گذشته داشتن رو مجددا مرور و حل کنن تا هم یک ارزیابی تغییر نسبی از خودشون داشته باشن و هم با تکرار سوالات به خودشون روش های اشتباه گذشتشون رو یادآوری کنن تا دوباره تکرار نشه و در پی ارائه راه حل برای اونها بر بیان .

قسمت‌ مقالات آقای قلمچی که با یک دید منطقی و علمی به مقوله کنکور توجه داشتند و حاصل سال ها تجربه ، تحقیق و مطالشون رو در اختیار بچه ها قرار میدادند از مجله ی سرای دانش را می‌خواندم .


خانواده

پدرم لیسانس دارند و معلم بازنشسته اند.مادرم  دیپلم دارند و  خانه دار هستند.

در مدرسه و کلاس اکثر دانش آموزان ساعی و خوب در آزمون های قلمچی شرکت میکردند که این خود باعث ایجاد جو رقابتی سالم و ملموس میشد .

علی از نقش پدر ومادرش میگوید!!!

قطعا نقش خانواده در هر موفقیتی غیر قابل انکار و چشم پوشیه . پدر و مادر من هم چه از لحاظ روانی و عاطفی و چه از نظر امکاناتی ، همیشه سعی داشتند هیچ کمبودی رو من در طول تحصیل حس نکنم . با شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس و قرائت خونه ها ( که من در طول سال اونجا درس میخوندم ) محیط ساکت و آرومی رو برای من ترتیب دیدند و مساعداتی رو انجام دادند تا من به هیچ عنوان اون کسالت و بیهودگی ای که به هنگام به هم خوردن نظم معمول زندگی به آدمی دست میده رو متحمل نشم . دورهمی های خانواده چه در خانه و چه گاه به گاه خارج از شهر روزمرگی اون روز هارو برطرف میکرد و روحیه بخش تر از هر چیز دیگه بود .در مورد آزمون هم در حیطه تحلیل و بررسی متکی به خودم بودم اما نتیجه رو همیشه با پدر و مادرم در میون میگذاشتم . اگر پیشرفت میکردم قطعا من رو تشویق میکردن اما اگه پسرفت و افتی هم بود این اعتماد رو به من داشتن و این امید رو میدادن که این فقط یک آزمون بوده با امکان جبران و آموزش و این درس از خطاهاست که باعث بی نقصی میشه و همین موجب دلگرمی و شوق به جبران بود .


روز کنکور و سایر موارد

کنکور امسال کنکور متفاوتی با سال های گذشته بود که این مورد هم قبل از آزمون سراسری و هم بعد از اون و حتی بعد از اعلام نتایج هم به خوبی حس شد .طولانی شدن فرصت کنکور و همچنین حذف بخشی از دروس دوازدهم از بودجه بندی اون باعث شده بود به اصطلاح زمان برای یک کنکوری کش بیاد و عملا فرصت خالی زیادی رو داشته باشه ؛ این موضوع هم میتونست به عنوان یک فرصت مثبت تلقی بشه و هم یک فاجعه. حداقل برای من این فرصتی بود تا برخی دروسی که فکر میکردم ضعف نسبی نهادینه شده ای در اونها دارم رو بیشتر و بهتر تقویت کنم و مهارت های آزمونی و تست زنیم رو ارتقا بدم . با فاصله ای که بین امتحان نهایی و کنکور افتاد فرصتی به وجود اومد تا آزمون های جامع بیشتری رو در کنار کنکور های سال های گذشته ( که قبل از امتحانات کار کرده بودمشون ) در برنامم قرار بدم تا با انواع سختی سوالات و شیوه های مواجهه با انها خو بگیرم و تجربه کسب کنم و این تاثیر بسزایی توی نتیجه ی نهایی داشت .

سر جلسه کنکور از روش های استراتژی بازگشت و ضربدر منها استفاده کردم .همیشه وسواس من در آزمون ها درباره پاسخ دهی به اکثریت قریب به اتفاق سوالات آزمون بود که همین مورد گاه باعث گرفتاری در مضیقه ی زمانی و افت درصد بعضی دروس میشد . تکنیک ضربدر منها به من یاد داد همه ی سوالات برای پاسخگویی در دور اول نیستند و با استراتژی بازگشت تونستم طوری برنامه ریزی کنم که از کمترین زمان ها بیشترین بهره رو برده باشم و به تمام درس ها به نسبت اهمیتشون توجه لازم رو داشته باشم .


پشتیبان ویژه

پشتیبان ویژه من آقای علی فرامرزی از کرمانشاه ؛ 36 منطقه 2 و 71 کشور در کنکور تجربی 98 بودند.

علی درباره پشتیبان ویژه اش گفت:

طی تماس هایی که چند بار در ماه با هم داشتیم در کنار تحلیل کارنامه آزمون ، نکات و تجربه های خیلی خوبی رو به من منتقل کردن و هرجا به طور کل ابهامی در مسئله ای داشتم سعی میکردم از ایشون بپرسم تا با گسترده تر شدن دیدم به موضوع بتونم تصمیم درست تری رو بگیرم و از این نظر خیلی کمک حال من بودند و از ایشون راضی ام .


*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته تجربی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته تجربی و کانال تخصصی کنکور تجربی در تلگرام مراجعه کنید ***

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu