گفت‌وگو با رتبه 3 منطقه 3 کنکور تجربی99: سعید اسکندری

گفت‌وگو با سعید اسکندری رتبه 3 منطقه 3 کنکور تجربی99 با میانگین تراز 7831 از شهر ارسنجان

گفت‌وگو با رتبه 3 منطقه 3 کنکور تجربی99: سعید اسکندری

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با سعید اسکندری رتبه 3 منطقه 3 کنکور تجربی99 با میانگین تراز 7831 از شهر ارسنجان


پدرم لیسانس معماری و مهندس نقشه‌کشی (معماری) و معلم هنرستان است. مادرم فوق دیپلم علوم تجربی دارد و خانه‌دار است.

 پدرم تمام کتاب ها و آزمون هایی را که می خواستم، برایم فراهم می کرد. اگر در آزمونی افت تراز داشتم، پدر و مادرم چرایی این اتفاق را سوال می کردند و معمولا با پاسخ (بی دقتی کردم!) مواجه می شدند و از من می خواستند بی دقتی های خود را کاهش دهم! یک برادر دوقلو دارم که مانند من از سال نهم تا دوازدهم در آزمون های کانون شرکت کرد.

پس از عید نوروز سال دوازدهم پشتیبان ویژه داشتم. محمد جواد خانی علی اکبری رتبه ۵۳ منطقه ۲.  پشتیبانم بسیار باسواد و با بصیرت بوده و به اکثر سوالات درسی من پاسخ می داد. صحبت هایم با پشتیبان ویژه ام در رابطه با وقایع روز کنکور آرامش من را بیشتر کرد.

سال های دهم و یازدهم خود را در مدرسه ی شهید علیرضا اسکندری و سال دوازدهم را در مدرسه پارسا تحصیل کردم.تقریبا نیمی از هم کلاسی هایم در پایه دهم و یازدهم به کانون می آمدند. همه نوع دانش آموزی در آزمون های کانون شرکت می کرد، از ضعیف و بی انگیزه تا قوی و باانگیزه! سال هشتم که بودم، دوستم به من دفترچه سوالات یکی از آزمون های کانون را نشان داد و من از آن همه سوال زیبا و چالشی حیرت زده شدم.

 به نظرم در امر تحصیل بسیار مستقل هستم. معمولا در خانواده من را انسانی با پشتکار و پایبند می پندارند.


 مقاماتی که توانستم کسب کنم : مقام سوم اولین دوره مسابقات ucmas استان فارس – مقام چهارم سومین دوره مسابقات کشوری ucmas ایران – مقام اول دومین دوره مسابقات استانی ucmas استان فارس – مقام دوم چهارمین دوره مسابقات کشوری ucmas ایران -  مقام اول بیست و یکمین دوره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی (ucmas) در امارات متحده عربی – مقام اول سومین دوره مسابقات استانی ucmas استان فارس – مقام اول پنجمین دوره مسابقات کشوری ucmas ایران – مقام اول کشوری مسابقات علمی پویندگان بسیج دانش آموزی پایه هشتم – مقام اول استان در رشته تک نوازی ویولن در سی و هفتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری ایران – مقام اول مسابقات تحقیق و پژوهش مدارس شاهد استان فارس پایه هشتم – مقام اول آزمون بزرگ پیشرفت تحصیلی مدارس استان فارس پایه نهم – مقام اول کشوری آزمون آنلاین آینده سازان پایه یازدهم – مقام پنجم استانی در مسابقات نهج البلاغه پایه نهم – مقام سوم استان در مرحله سوم مسابقات پیشرفت تحصیلی مدارس استان فارس – مقام دوم استانی مسابقات نهج البلاغه پایه هشتم.


آزمون های کانون و برنامه راهبردی

 عده بسیاری از شرکت کنندگان کانون نیز در آن سال، از سخت بودن سوالات این موسسه حرف می زدند و همین، دلیلی قانع کننده برای من در راستای شرکت در آزمون های کانون فرهنگی آموزش شد. همیشه چالش و سختی را دوست داشتم و اهل رقابت هستم. علاوه بر این، تقریبا همه رتبات تک رقمی و دو رقمی کنکور های دهه ۹۰ در آزمون های کانون شرکت می کردند و این گواهی بر اعجاز و سرفرازی این موسسه بود. از سال نهم به کانون آمدم.

در تمام این سال ها (حتی در آزمون های تابستان) شرکت کردم و هیچ غیبتی نداشتم، جز در یک آزمون. کلاس نهم که بود با کسب مقام دوم کشوری در چهارمین دوره مسابقات کشوری محاسبات ذهنی ریاضی (UCMAS) برای شرکت در بیست و یکمین دوره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی (UCMAS) – امارات متحده عربی – دوبی پذیرفته شدم و در آزمون ۲۱ آبان ماه پایه نهم را به دلیل شرکت در این مسابقه غیبت کردم.

شرکت در آزمون های کانون و رقابت با سایر دانش آموزان کشور ایران برای من مهم ترین انگیزه درس خواندن بود. نظم کانون از هر جهت و کیفیت مسحور کننده سوالات این موسسه، خود دلیلی مهم برای پیوستگی من در آزمون های کانون بود. میانگین ترازم در سال نهم (اولین سالی که به کانون آمد) ۷۰۴۷ بود. از همان ابتدا وضعیت درسی مطلوبی داشتم اما همیشه به رتبه زیر ۳۰ و حتی تک رقمی فکر می کردم. در کلاس نهم چند باری تک رقمی شدم اما در تابستان کلاس دهم پیشرفت بیشتری کردم. میانگین ترازم در سال دهم ۷۶۱۹ و در سال یازدهم ۷۴۹۷ و در سال دوازدهم ۷۸۳۱ بود. دلیل پیشرفتم پایبندی به برنامه آزمون ها و تلاش بی وقفه برای رسیدن به هدفم بود.

 مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی کانون را دو هفته ای بودن تاریخ آن می دانم.از نظر من زمان دو هفته نه آنقدر اندک است که دانش آموز نتواند تغییری در وضعیت درسی خود ایجاد کند و انقدر طولانی است که دانش آموز نتواند نتیجه اهداف کوتاه مدت خود را مشاهده کند و سرد و خاموش شود. این دو هفته ای بودن، قابل ستایش است.  درس خواندن به صورت مستقل را بلد بودم. در واقع روش درس خواندن من این بود که خودم ماهیگیری کنم و نیاز نداشتم دیگران ماهی به دستم بدهند! حتی در سال دوازدهم به صورت غیر حضوری درس خواندم و به مدرسه نرفتم. در امتحانات نهایی پایه دوازدهم هم روند درس خواندن خود را ذره ای تغییر ندادم و در راستای اهداف کنکور درس خواندم .به نظر من معلمان خوب  می توانند در روند تحصیل دانش آموز نقش کاتالیزگر را داشته باشند، اما در نهایت همه چیز به خود دانش آموز وابسته است. از آنجایی که در شهر من معلمان در امر تعلیم کنکورصفت ضعیف بودند، از همان تابستان سال دهم تصمیم گرفتم در تحصیل به خود وابسته باشم و  در همان تابستان، خودآموزی یک فصل از دروس اختصاصی دهم و کامیابی در آزمون های دشواری که از این مباحث از خود می گرفتم، به من  ثابت کرد برای موفقیت در کنکور نیازی به معلم ندارم. همچنین با توجه به درجه دشواری و حجم مباحث هر آزمون، برنامه راهبردی را برای خود شخصی سازی می کردم. اگر دروس عمومی با سرفصل های دشوار تر و زمان بر تری در آزمون حاضر می شدند، ساعت مطالعه دروس عمومی ام را افزایش می دادم یا مثلا اگر در آزمونی نتیجه خوبی در یک مبحث نمی گرفتم، سعی می کردم با توجه به ایستگاه های جبرانی برنامه راهبردی، آن مباحث را در هفته های آینده به نقاط قوت خود تبدیل کنم.


کلکسیون روش مطالعه

نقاط قوت من در آزمون ها ؛ شیمی : در این درس به شعار (سخت بگیرید!) پایبند بودم. همه نوع تیپ تستی را حل می کردم. به سوالات دشوار و چند مرحله ای و وقت گیر این درس عشق می ورزیدم و از مسئله های ایده دار این درس گریزان نبودم و منابع زیادی برای این درس داشتم. در این درس ابتدا درسنامه کتاب های کمک آموزشی خود را ریزبینانه مطالعه می کردم. سپس به سراغ متن کتاب درسی می رفتم و نکاتی را که از درسنامه ها فراگرفته بودم در حاشیه کتاب درسی خود می نوشتم. سپس مرحله تست زنی را آغاز می کردم و با حل تست های دشوار منابع گوناگون، نقطه ی قوت بودن درس شیمی را همواره حفظ کردم. ریاضی: عقیده دارم درک مفهومی این درس از واجبات است! روش من برای این درس طوری بود که ابتدا با درسنامه مختصر و کم حجم ، فراگیری را آغاز می کردم و بلافاصله سراغ حل تست های مربوط به آن درسنامه می رفتم. حوصله به خرج می دادم و حتی گاها برای یک تست بیش از یک ساعت زمان صرف می کردم تا راه حل خود را پیدا کنم. به نظرم راه حلی که خود دانش آموز با تفکر و تامل و مکاشفت پیدا می کند بسیار ماندگار تر و عمیق تر از راه حل های ارائه شده در پاسخنامه های تشریحی است. به خصوص برای سوالات چالشی و ایده دار! برای این درس از منابع متنوعی تست می زدم تا حداکثر ایده های موجود در هر مبحث را تصاحب کنم.

ادبیات یکی از درس های چالش آفرین برای من بود: در پایه های دهم و یازدهم این درس را صرفا به صورت درس به درس و نه موضوعی می خواندم. در پایه دوازدهم تصمیم گرفتم علاوه بر روش درس به درس خواندن، موضوعی هم مطالعه کنم. با خواندن مباحث آرایه های ادبی، دستور و قرابت معنایی به و تست زنی آنها به صورت موضوعی، احساس تبحر بیشتری در این درس می کردم.


منابع مطالعاتی

در سال دهم و یازدهم برای تمامی دروس اختصاصی و در سال دوازدهم تنها برای درس زیست شناسی (آن هم به دلیل آشنایی با سوالات گواه برای کسب درصد بالا در آزمون های کانون) از کتاب های آبی استفاده کردم. بهترین کتاب پیمانه ای برای من، کتاب های فیزیک دهم و یازدهم بودند. در این کتب، علاوه بر سوالات روتین کنکور های گذشته، شاهد سوالات خلاقانه و دشوار (هر چند اندک!) بودم. برای تمام دروس اختصاصی به جز زیست شناسی از کتب سه سطحی استفاده کردم. البته در پایه دوازدهم که کتب سه سطحی عمومی هم پا به عرصه گذاشتند، کتاب سه سطحی ادبیات فارسی و عربی دوازدهم را تهیه کردم. ایده بسیار جالب و قابل تحسینی است که تمام سوالات خلاقانه، بدیع ودام دار آزمون های خارق العاده کانون را در یک کتاب ببینیم! اکثر سوالات این کتاب، سوالاتی است که دانش آموزان سراسر کشور را در آزمون های گذشته کانون به چالش کشیده است. با حل سوالات سه سطحی به خصوص در ایستگاه های جمع بندی کانون، با برخی دام هایی که طراحان برایمان پهن کرده بودند، از قبل آشنا می شدم و البته سوالات دشوار و دشوار تر این کتاب، سیراب کننده عطش چالش خواهنده ی دانش آموزان برتر بود.


اطلاع رسانی و سایت کانون

 از برنامه ها و اخبار کانون از تمام ابزار موجود استفاده می کردم. تقریبا هر روز حداقل یک بار به سایت کانون مراجعه می کردم. مصاحبه با دانش آموزان برتر بسیار برایم مفید و جالب بود. همیشه با خودم فکر می کردم که سایر رتبه های برتر چه تفاوت های شخصیتی با من دارند و روش های درس خواندن ایشان چگونه است. با مصاحبه های متعدد پرستو عسکری و داوود اکبری در سال ۹۹ به پاسخ سوالات خود رسیدم! در صفحه مقطع شما از برخی مطالب و محتواهای درسی استفاده می کردم. (به عنوان مثال سوالاتی که محمد امین روانبخش چند روز مانده به آزمون در سایت کانون آپلود می کردند برایم بسیار چالشی و جذاب بودند).

 از کارنامه اصلی آزمون استفاده می کردم. کلاس نهم که بود، در بخش نظرات صفحه مقطع شما کامنت های زیادی می گذاشتم.در پایه یازدهم و دوازدهم تنها در روز آزمون کامنت های سایر دانش آموزان را درباره سوالات آزمون و سطح دشواری آن می خواندم اما خود کامنتی نمی گذاشتم.

 در مجله سرای دانش معمولا گفت و گو با رتبه ها و دانش آموزان برتر را می خواندم. مصاحبه پرستو عسکری با بهنام دانش از لنده دوگنبدان که در روز های کرونایی سال ۹۹ در سایت بارگذاری شد بیشترین تاثیر را بر من گذاشت.


روز کنکور و تجربه های آن

 در روز کنکور با اتفاق غیر منتظره ای مواجه نشدم. چون سطح دشواری سوالات کنکور ریاضی ۹۹ را روز قبل از کنکور خود دیده بودم و همچنین در کنکور هنر هم شرکت کرده بودم تا با استرس سر جلسه کنکور و شرایط حوزه و ... آشنا شوم. برای مدیریت زمان از روش زمان های نقصانی شخصی سازی شده و استراتژی بازگشت استفاده کردم. مثلا در دور اول برای درس ادبیات ۲۰ دقیقه وقت گذاشتم. یا خود را ملزم کرده بودم به تمام سوالات زیست پاسخ بدهم و بعد وارد درس فیزیک شوم. استراتژی بازگشت برایم مفید تر بود. چون در پایان هر دفترچه زمانی برایم ذخیره می شد که می توانستم در آن زمان به سوالاتی که در دور اول به دلیل اضطراب یا دست پاچگی نتوانسته بودم پاسخ دهم، پاسخ بدهم. به ترتیب دفترچه به درس ها پاسخ دادم. در دفترچه عمومی حدود ۱۰ دقیقه وقت ذخیره شده برای بازگشت داشتم. سوالات کنکور ۹۹ انقدر دشوار بود که عملا زمان بازگشت من در دفترچه اختصاصی برخلاف سایر آزمون ها که حدود ۲۵ دقیقه بود به ۱۰ دقیقه کاهش یافت.

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu