گفتوگو با ناصر کاظمی رتبه 5 منطقه 3 کنکور ریاضی 99 با میانگین تراز 7754 از شهر نورآباد ممسنی
حضور در کانون، آزمونهای برنامهای و برنامهی راهبردی
من در دروه دبستان و متوسطه اول در مدرسه غیر انتفاعی. دوران متوسطه دوم هم مدرسه نمونه دولتی علامه دهخدا تحصیل کردم.نیاز برای کسب آمادگی شرکت در آزمون سراسری سبب ثبت نامم در کانون شد. مهمترین دلیل انتخاب کانون هم جامعه آماری بالا آزمون ها و داشتن برنامه منظم بود .
من از تابستان ۹۸ به کانون امدم و به مدت یک سال در آزمون های کانون شرکت کردم .
تعداد زیاد شرکت کنندگان و سطح آزمون مهم ترین ویژگی ازمون های کانون بود. به این دلیل که به من کمک میکرد تا حد امکان شرایط خودم را به شکل صحیح در مقایسه با دیگر داوطلبان کنکور بسنجم.تنها غیبتم در این یک سال، اولین آزمون تعیین سطح تابستان بود که به دلیل عدم آمادگی در آن شرکت نکردم. من تا قبل از آن برای المپیاد ریاضی تلاش میکردم. در ادامه سال هم با توجه به اینکه کنکور آزمون پیوستگیست، سعی کردم با شرکت در تمام آزمون های برنامه ای و فوقالعاده از مسیر عقب نمانم.
اولویت من برنامه راهبردی بود؛ چرا که هدفم کنکور بود و حقیقتا تلاش نمیکردم که این دو را کاملا هماهنگ کند. خب البته برنامه کانون و مدرسه تقریبا با هم پیش میرفتند و تعارض خاصی بین آنها بوجود نمیآمد. برنامه راهبردی را تقریبا به همان شکلی که بود اجرا میکردم. در یک دفتر برنامه ریزی مطابق بودجه بندی هر آزمون، ساعات مطالعه را در طی دو هفته مشخص میکردم.
کلکسیون روش مطالعه
ادبیات
ادبیات با اینکه درس دشواری است، درس عمومی مورد علاقه ام است . من در این درس ابتدا کتاب درسی را میخواندم و از نکاتی که دبیر توضیح داده بود استفاده میکردم که این کار نهایتا یک جلسه طول میکشید. در طی سایر جلسات دو هفته پیش رو بر روی مطالعه موضوعی درس و تست زنی تمرکز میکردم. در دوران جمعبندی هم این کار را یک بار دیگر به صورت فشرده انجام دادم و در دوران آزمون های سه روز یکبار هم از طریق آزمون های ۲۵ سوالی جداگانه به صورت روزانه آمادگی خود را حفظ میکردم.
ریاضیات
من دو سال به طور جدی برای المپیاد ریاضی مطالعه میکردم و با اینکه نتیجه مطلوب را به دست نیاوردم ولی دانش ریاضی نسبتا زیادی برایم به همراه آورد. طبیعتا تاثیر آن را در این یک سال دیدم. روشم در درس ریاضی مطالعه عمیق و تست زیاد بود.
درس های چالشی
ادبیات
این درس در اوایل برایم چالشی بود. ولی با روشی که پیشتر گفته شد و تست و تمرین مداوم به نقطه قوت ام در عمومی تبدیل شد.
شیمی
اوایل این درس برایم کمی چالشی بود. خیلی روی تست ها نیرو و وقت نمیگذاشتم و بیشتر روی درسنامه تمرکز میکردم که خب نتیجه چندان مطلوبی نداشت. اما با تغییر روش مطالعه و تست زنی بیشتر مشکلاتم کم کم بر طرف شد. دبیر پایه دوازدهمم هم تاثیر خوبی بر روی مطالعه این درس داشتند.
منابع مطالعاتی
من از دفتر برنامه ریزی شخصی استفاده کردم. به من کمک میکرد به صورت منظم مطالعه خود را دنبال کنم . من از تمام کتب سه سطحی اختصاصی استفاده کردم. به نظرم ویژگی مثبت این کتاب ها سطح سوالات بود و میتوانستند منبع خوبی برای جمع بندی و مرور ایدهها باشند.
اطلاعرسانی (سایت کانون، مجلهی سرای دانش و ...) و جعبه ابزار کارنامه
من تقریبا روزی یک بار به سایت کانون مراجعه میکردم.
جذاب ترین قسمت های سایت کانون برایم صفحه شخصی و صفحه مقطع بود. من با استفاده از صفحه شخصی اشکالات خودم در آزمون را تحلیل میکردم و از طریق صفحه مقطع محتوای آموزشی مورد نظر را بدست می آوردم.
من از کارنامه اصلی آزمون، اشتباهات و کارنامه ۵ درس بیشترین استفاده را میکردم.کارنامه اصلی در هر صورت مهمترین کارنامه آزمون است. زیرا وضعیت دانشآموز را مشخص میکند. ولی بیشترین تمرکزم را روی کارنامه اشتباهات میگذاشتم. زیرا هدف آزمون ها اصلاح اشتباهات است.
خانواده
تحصیلات پدرم دیپلم است و ایشان بازنشسته تامین اجتماعی هستند تحصیلات مادرم دیپلم است و ایشان خانه دارند. من همچنین یک برادر و یک خواهر بزرگتر از خودم دارم. بردارم در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده است. خواهرم هم درحال حاضر دانشجوی سال ۵ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. خواهرم به مدت سه سال از پایه دوم دبیرستان کانونی بود.تعداد زیادی از دانش آموزان مدرسه ام و از همه سطوح آموزشی شرکت میکردند.
ناصر درباره نقش پدر و مادرش در موفقیت هایش گفت:
از خردسالی پدر و مادرم نیروی زیادی برای آموزش من میگذاشتند. آموزش و تحصیل در خانواده ما همیشه اهمیت زیادی داشته است. همیشه برادرم الگوی من بوده و موفقیت هایش همیشه انگیزه ای برای تلاش بیشتر من بوده است. من تنها به مدت یک سال برای کنکور مطالعه کردم. اوایل نوسان زیادی داشتم و خانواده هم درک میکردند و تشویق میکردند که بیشتر تلاش کنم. تا اواخر مهر ماه مشکل اصلی من این بود که بعد از یک آزمون خوب مغرور میشدم و آزمون بعد نتیجه خوبی نمی گرفتم و خانواده دائم این موضوع را به من گوشزد میکردند. ولی از آبان این مشکل را حل کردم.
مهمترین ویژگی شخصیت آموزشی ام خلاقیت بالا است. این ویژگی باعث شده است که در مطالعه بازده بالایی داشته باشم. با اینکه شخص منظمی نیستم و در مسیر تحصیل فراز و فرود داشته ام ولی تلاش میکنم.من همچنین 4 سال در المپیاد ریاضی نوجوانان مبتکران شرکت کردم و سه طلا و یک نقره کسب کردم. در پایه دهم در آزمون IMC مدال طلا گرفتم. در آزمون های علمی هم همیشه رتبه خوبی بدست میآوردم.
روز کنکور و سایر موارد
به طور کلی روز خوبی بود، ولی سختی آزمون کمی من را شوکه کرد. برگزار نشدن آزمون حضوری در این چند ماه هم بر شرایط تاثیر داشت. اما به طور کلی آزمون را مدیریت کردم.
از روشهای مدیریت زمان زمان ها نقصانی و ضربدر منها و استراتژی بازگشت در جلسهی کنکور استفاده کردم.به نظرم مجموعه این روش هاست که در نهایت نتیجه میدهند. زیرا کنکور یک آزمون با بیش از ۲۰۰ سوال و ۴ ساعت زمان است. برای موفقیت در آزمون باید از تمامی مهارت ها استفاده کردم.در وقتی که با استفاده از تکنیک زمان های نقصانی باقیمانده بود به ترتیب دفترچه به سوالات بازگشت. در عمومی این کار را به خوبی انجام دادم و ۱۵ دقیقه وقت اضافی ذخیره کردم. ولی در دروس اختصاصی به خاطر دشواری آزمون به ویژه در درس شیمی با مشکل مواجه شد و آن قدری که میخواستم زمان اضافه نداشتم.
پشتیبان ویژه من آقای رضا صومی رتبه ۱۷ بود.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته ریاضی می توانید به طور روزانه کانال تخصصی کنکور ریاضی در تلگرام مراجعه کنید ***
