گفت‌وگو با کسری ملیحی، رتبه 6 کشوری کنکور ریاضی 99

گفت‌وگو با کسری ملیحی رتبه 6 کشوری کنکور ریاضی 99 با میانگین تراز 8102 از شهر ساری

گفت‌وگو با کسری ملیحی، رتبه 6 کشوری کنکور ریاضی 99

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با کسری ملیحی رتبه 6 کشوری کنکور ریاضی 99 با میانگین تراز 8102 از شهر ساری

* گروه برترهای کانون *

پدرم پزشک فوق تخصص شبکیه و مادرم پزشک متخصص قلب و عروق است. پدر و مادر من  را ازاد گذاشتند تا خودم رشته ام را انتخاب کنم و به سمت علایق خودم بروم. اگر در آزمونی افت تراز داشتم اول از همه به من اطمینان می دادند که یک ازمون  در اینده ام تاثیری ندارد و خیلی هم می تواند اتفاق خوبی باشد چون مانند یک شوک است و می توان از ان درس گرفت.من یک خواهر کوچکتر از خودم دارم.

راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه  شهید بهشتی ۱ (سمپاد) در شهر ساری تحصیل کردم.

پشتیبان ویژه من  اشکان خادمیان رتبه ۱۵ کنکور سراسری بود که از عملکرد ایشان بسیار راضی بودم.


•حضور در کانون، آزمون‌های برنامه‌ای

آزمون های پیوسته و منظم و جامع اماری بالا علت ثبت نام من در آزمون های کانون بود. در پایه های ششم ،دهم ،یازدهم و دوازدهم در آزمون ها شرکت میکردم و علت حضور مداوم خود را ایجاد پیوستگی در درس خواندن میدانم.

اولین ازمون از تراز ۶۲۰۰ شروع کردم.و در ادامه به  میانگین تراز ۸۱۰۲ رسیدم . دلیل پیشرفتم آشنایی با نحوه آزمون دادن و کار کردن روی سرعت بود چون در آزمون های ابتدایی  با کمبود زمان مواجه می شدم. در سال دوازدهم فقط یک غیبت داشتم و علت غیبتم برنامه ریزی برای آزمون جمع بندی پایه بود.

در آزمون ۱۵ آذر کمی حوزه نا منظم شده بود و باعث شد تمرکزم را از دست بدهم و برای همین عصبانی شدم و زودتر از موعد جلسه را ترک کردم و نتیجه ازمون هم  خیلی خوب نشد. بعد از آن آزمون فهمیدم که باید سر جلسه فقط حواسم به خود ازمون باشد و اتفاقات پیرامون تمرکزم را بهم نزند.

              

•کلکسیون روش مطالعه

دو درس ریاضی و فیزیک نقطه قوت من بود .مطالب را از جزوه معلم کامل مطالعه می کردم و همان روز از همان مطالب تست می زدم. هم سریع تر یاد می گرفتم و هم باعث می شد نیازی به دوباره خوانی نداشته باشم سعی می کردم تا جایی که می شود فرمول های کلی را یاد بگیرم و  سوال ها را با روش های خودم حل کنم تا اگر سوالی جدید دیدم و فرمول خاصی  نداشت با مشکل مواجه نشوم. و اگر به سوالی می رسیدم که نمی توانستم آن را حل کنم یا غلط حل می کردم به پاسخ نامه مراجعه نمی کردم تا راه حل را ببینم و خود را با سوال در گیر می کردم و اگر می دیدم که سوال که زمان زیادی را از من گرفته آن را برای زمانی دیگر(مثلا چند ساعت دیگر) می گذاشتم و دوباره از نو با ان درگیر می شدم.( البته این اتفاق بیشتر برای هندسه یا گسسته می افتاد) 

فیزیک هم بسیار شبیه به ریاضی(حسابان) است با این تفاوت که مسیر حل سوال ساده تر و سریع تر است ولی تعداد فرمول ها زیاد است و مطالب حفظی مهمی هم در کتاب وجود دارد که باید روی ان ها تسلط داشت و من ان ها را در یک دفترچه نوشته بودم تا هر چند وقت یکبار مرور کنم.

دو درس ادبیات و عربی دو درس چالش برانگیز برای من بود.

من ابتدا ادبیات را درس به درس می خواندم و از کتاب های درس به درس هم استفاده می کردم برای همین با لغات و قرابت مشکل خاصی نداشتم ولی با آرایه و دستور خیلی به مشکل برمیخوردم. برای همین برای این دو بخش از کتاب های موضوعی استفاده کردم و سعی کردم که توضیحات مربوط به هر آرایه را بصورت سریع و کلی بخوانم تا به یک تسلط نسبی برسم و بعد بتوانم به سراغ تست های ازمون ها، که معمولا در یک سوال چند ارایه متفاوت مورد پرسش بود، بروم.

از نظر من عربی بسیار درس ساده و منطقی ای هست و مشکلم بیشتر مطالعه کم بود.و اگر یک دور قواعد هر سه کتاب دبیرستان را مطالعه میکردم خیلی راحت تر می توانستم به سوال های ترجمه جواب دهم. برای درک مطلب عربی هیچ فرمولی نیست جز اینکه تا جایی که می توانستم درک مطلب های متفاوت رو بخوانم و کم کم  سرعت خواندنم بالا میرفت و متوجه میشدم که اگر بعضی بخش های متن را هم متوجه نشوم عیبی ندارد و هنوز می توانم به سوال ها جواب دهم.


•منابع مطالعاتی

از کتاب های آبی پیمانه ای در درس های شیمی ۱۰‍،فارسی ۱۰، عربی۱۰،هندسه ۱۰، فیزیک ۱۱، هندسه ۱۱، امار و احتمال، عربی۱۱، فارسی۱۱، هندسه ۱۲، گسسته و حسابان ۱۱ استفاده کردم.از نظر من بهترین کتاب های پیمانه ای کتاب های هندسه در هر سه پایه بود زیرا سطح و تیپ سوالات  خیلی به آزمون ها نزدیک بود و گوناگونی و تنوع خوبی داشتند.

از تمام کتاب های سه سطحی  حتی در درس های عمومی  استفاده کردم .مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب‌های سه‌سطحی از نظرمن این است که با سوالات دشوار آزمون های سال های اخیر آشنا می شدم.


•اطلاع رسانی  و جعبه ابزار کارنامه

روزانه به سایت کانون مراجعه می کردم و بخش های صفحه شخصی چون ارزیابی خودم بود و صفحه مقطع چون سوالات دیگر دانش اموزان را میدیدم و گفت و گو با رتبه برترها چون در پیمودن مسیر به من انگیزه میدادند برایم جذاب تر از سایر بخش ها بود.

 از کارنامه اصلی زیاد استفاده میکردم چون همان روز با کارنامه اصلی هم وضع درسی خود را  چک می کردم و هم تک تک نزده ها و غلط ها را  بررسی می کردم و نیز  هر ۲-۳ماه کارنامه بازیابی سوال محور را هم چک می کردم تا ببیند ایا نزده ها و غلط ها را به خوبی یاد گرفته ام  یا خیر.

از مجله ی سرای دانش بخش مصاحبه با رتبه و دانش آموزان برتر را مطالعه میکردم و از میان مصاحبه ها ،مصاحبه ی لایو آقای سخایی راد در اینستاگرام تاثیر بیشتری بر روی من داشت.


•تجربه و تکنیک های روز کنکور

مت در روز آزمون از تکینک زمان های نقصانی استفاده کردم در درس های عمومی تقریبا همزمان با پایان زمان ازمون تمام کردم ولی در اختصاصی ریاضی ۱۵ دقیقه و فیزیک ۱۰ دقیقه اضافه آوردم که این زمان اضافی صرف شیمی شد و وقت نکردم از استراتژی بازگشت استفاده کنم . در عمومی ها به ترتیب، فارسی، دینی، زبان  و عربی را پاسخ دادم و در اختصاصی ها به ترتیب دفترچه پیش رفتم.


*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته ریاضی می توانید به طور روزانه به کانال تخصصی کنکور ریاضی در تلگرام مراجعه کنید ***

امیرحسین عبرت بین
ارسال شده توسط : امیرحسین عبرت بین
Menu