امیرحسین عبرت بین:گفتوگو با علی چیتساز، رتبهی 8 تجربی کشور سال 99 با میانگین تراز 7906 از شهر شیراز
پدرم لیسانس علوم آزمایشگاهی دارد و هم اکنون مدیر فروش است . مادرم نیز دیپلم دارد و خانه دار است.
یک برادر پایه ی دهمی هم دارم که او هم قرار است در کانون ثبت نام کند
من در مقطع ابتدایی در دبستان دانشگاه ، در مقطع متوسطه اول در مدرسه غیردولتی امام رضا(ع)،و در دوره متوسطه دوم هم در دبیرستان استعداد های درخشان شهید دستغیب1 تحصیل میکردم. تقریبا همه ی دانش آموزان مدرسه ما کانونی بودند.
اهميت برنامه راهبردی و کانون
من به پیشنهاد مدیران و دبیران مدرسه در آزمون های کانون ثبت نام کردم . در پایه ی ششم و دهم تا دوازدهم،در کل به مدت 4 سال در آزمون شرکت ميکردم ؛ و علت مداومتم در آزمون ها اين بود که از طرفي نظم برنامه ها و پیشروی با سرعت مناسب و منطقی برای سال تحصیلی اهميت زيادي داشت و از طرف ديگر ميخواستم از روش مطالعه و تست زنی ام بازخورد بگيرم و آزمون و خطايي باشد برای آزمون های مهم تر (جامع ها و کنکور).
یادم هست بچه ها معمولا در روز های آخر هفته ی منتهی به آزمون در مدرسه غیبت می کردند(برای نتیجه ی بهتر)اما خب در روز آزمون اتفاق دیگری می افتاد و من معمولا رتبه برتر می شدم.یک بار خودم تصمیم گرفتم این کار را کنم و یک روز را غیبت کنم و بعد از شرکت در آزمون بد ترین نتیجه ام را گرفتم!نتیجه ی مهم موضوع این که:مهم نیست چند ساعت می خوانیم،مهم این است که چقدر از آن ساعات در مسیر صحیح و کارآمد برای هدفمان بوده.همین!
در دهم،اولین ترازم 7375بود، علت پيشرفتم در آزمون ها مطالعه ی مداوم و غیبت نکردن بود.
مهم ترین ویژگی آزمون های کانون در نظم آن هاست. در واقع مباحث هر آزمون با توجه به تاریخ و موقعیت تعیین شده است؛ مثلا هنگام امتحانات نوبت اول یا فروردین ماه که پروژه ها اهمیت بیشتری پیدا می کند، آزمون ها جامع است. و تناسبی منطقی بین پیشروی دروس عمومی و اختصاصی وجود دارد به خصوص در پایه ی دوازدهم که مباحث به مراتب بیشتر و حجیم تر است و نیاز به سازماندهی بیشتری دارد.
من در آزمون های سال دوازدهم هیچ غیبتی نداشتم چون اگر غيبت ميکردم انسجام و سلسله مراتب آموختن و سنجش از نظم خودش خارج می شد.
اصولا بر اساس برنامه ی راهبردی،برنامه ی خود را تنظیم می کردم و برخلاف بیشتر هم مدرسه ای هایم،درس های چند ماه بعد را در سال تحصیلی جلوجلو نمی خواندم(به جز پیش خوانی تابستان)چون بازدهی چندان بالایی نمی داشت و اولویتم برنامه ی کانون بود.
کلکسیون روش های مطالعه دروس
ریاضی یکی از نقاط قوتم بود . من به این درس علاقه داشتم و منبع زیادی برای آن نداشتم اما بهترین منابع را استفاده می کردم؛ اولويت مهم برايم اين بود که مفهوم مبحث را یاد بگیرم نه شیوه ی حل سوال ها با قالب و مدل یکسان. چون کنکور سواد ریاضی دانش آموز را می سنجد نه سوال هایی که روش حل آنها را قبلا یاد گرفته است.
دومین نقطه قوت من درس شیمی بود این درس براي من بسیار درس جذابیست و از حل سوالات ترکیبی در آن لذت میبرم.منابع بسیار زیادی برای آن داشتم حتی بعضی وقت ها برای این درس تست طرح می کردم تا نگرش طراح سوال را داشته باشم(طبیعتاً بعد تسلط روی مبحث)منابعم بیشتر جزو منابع دشوار بودند و خودم را با این سوال ها به چالش می کشیدم و اینکه کتاب درسی برایم بسیار اولویت داشت مخصوصا مثال ها و تمرین های دوره ای کتاب.
یکی از دروسی که در آن چالش داشتم ، درس زیست شناسی بود. سال دهم به شدت در این درس مشکل داشتم اما در پایان نیمسال اول تصمیم گرفتم به طور کامل از نو شروع کنم و کتاب درسی را با شکل هایش و...دقیق تر بخوانم و تست خیلی بیشتری بزنم و همینطور آزمون های زیادی را از موسسه های مختلف بررسی می کردم تا با نگرش های مختلف بیشتر آشنا شوم . در سال دوازدهم هم همچنان مشکل داشتم تا در نهایت در نیمسال دوم این فرصت را پیدا کردم تا کتاب دوازدهم را به شیوه ی صحیح مطالعه کنم اما از همه مهم تر:فهمیدن سوال است و اینکه طراح چه چیزی را مدنظر قرار داده است . سوالات کنکور سلیقه ای نیست ولی فهمیدن صورت سوال سواد بالایی می خواهد مشابه کنکور امسال 99.
فارسی نیز دومین درس چالشی من بود. به نظرم فارسی هم مثل حل مساله های شیمی و ریاضی مهارت است که با تست خیلی زیاد و مداوم و دوره ی زیاد پیشرفت می کند(چون درسی فرسایشی است).
من معمولا عادت داشتم از یک منبع تست بزنم ولی بعد شروع یازدهم منابع را گسترش دادم و با توجه به سطح بالای سراسری 98 در فارسی،این درس را در اولویت قرار دادم تا از آن ضربه نخورم و بیشتر مشکلاتی که در آن داشتم را در تابستان دوازدهم حل کردم.
ابزار هاي کانوني
بين ابزار هاي کانون از سایت و مجله بیشتر استفاده میکردم. و هر سه روز یک بار به سایت مراجعه میکردم.
به نظرم گفت و گو با رتبه های برتر جذاب ترین بخش سایت بود چرا که تجربیات سایر افراد به خصوص نفرات برتر کنکور کمک بسیار زیادی کرد به تسهیل فرایند یادگیری ام و کسب فراشناخت برای خودم. من خودم خیلی از روش های درس خواندن(مثل تناوب دوره کردن و خلاصه نویسی)را از همین مشاوره ها آموختم.
من بيشتر از کارنامهی 5 نوع درس و کارنامهی اصلی آزمون استفاده میکردم چرا که همه ی اطلاعات لازمه را یکجا داشت و خیلی سریع می شد به وضعیت خود پی ببرد.
جذاب ترین بخش مجله هم ، گفتگو با برتر ها بود. و در اين ميان مصاحبه با رتبه های اول کشور کنکور هر سال معمولا جذاب تر است.
*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته تجربی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر تجربی و کانال تخصصی کنکور تجربی در تلگرام مراجعه کنید ***
