فصل بهار و حساسیت های فصلی کودکان

فصل بهار با خود، عطسه و هر از گاهی سرفه و خس خس سینه در اطراف خانه به همراه آورده و ممکن است برای کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت کند.

فصل بهار و حساسیت های فصلی کودکان
فصل بهار با خود، عطسه و  هر از گاهي سرفه و خس خس سينه در اطراف خانه به همراه آورده و ممکن است براي کودکان ايجاد آلرژي و حساسيت کند.
بنابر اين مادران و پدران چگونه مي توانند تشخيص دهند که کودک آنها دچار سرماخوردگي شده است يا ناراحتي او چيزي بيش از يک سرماخوردگي است؟ آنها چه کارهايي بايد انجام بدهند تا شک آنها نسبت به اينکه کودک دچار حساست شده است يا بيماري برطرف شود؟ 
در اينجا اطلاعات و راهکارهايي در خصوص نشانه هاي آلرژي فصلي و آلرژي هاي دائمي و کارهايي که والدين بايد انجام دهند و همچنين درمان آن در اختيار مادران و پدران عزيز قرار مي دهيم.

انواع حساسيتها در کودکان

حساسيتها شامل حساسيتهاي غذايي، دارويي، حشرات، شوره جانوري، غبار و گرده درختان و گياهان هستند. آلرژي و حساسيت مي تواند باعث علائم تنفسي چون آلرژي بيني يا رينيت آلرژيک، پوست مثل اگزما يا مشکل روده اي شود. بر اساس تحقيقات انجام شده 4.5 درصد از کودکان زير 18 سال دچار حساسيت غذايي و 10.7 درصد دچار حساسيت پوستي و 16.6 درصد دچار حساسيت هاي تنفسي هستند.   
براي کودکاني که زياد دچار حساسيت مي شوند، ممکن است عوامل مختلفي در طول روز وجود داشته باشد و براي کودک ايجاد حساسيت کند. تخت خواب، تشکها و بالش و نوع پارچه آنها و الياف داخل آنها و حيوانات خانگي از جمله اين عوامل هستند.  
 
نشانه هاي آلرژي فصلي در کودکان کدامها هستند

از علامتهاي شايع در حساسيت مي توان به عطسه و آبريزش بيني رقيق، شفاف و بدون چسبندگي، گرفتگي بيني، خارش گوش، بيني، چشم و گلو درد و سرفه همراه با خلط که امکان دارد شدت سرفه ها در شب و هنگام صبح بيشتر شود، اشاره کرد. وجود و همچنين آبريزش چشم نيز از ديگر نشانه هاي حساسيت فصلي هستند. 

در حساسيت هاي دائمي يعني حساسيتهايي که ربطي به فصل خاصي از سال ندارد، کودکان بيشتر دچار گرفتگي بيني مي شوند. معمولا در اين حالت مخاطهاي بيني پشت گلو کودک قرار مي گيرد و کودک را وادار به سرفه و بيرون ريختن خلطها مي کند در اين مورد از قطره بيني استفاده مي شود. در حساسيتهاي دائمي آبريزش چشم و عطسه نيز وجود دارد اما نه به اندازه حساسيتهاي فصلي. 

به خاطر داشته باشيد شدت حساسيت از فردي به فرد ديگر متفاوت است. امکان دارد که کودکي بيشتر عطسه کند و اين در حالي است که کودک ديگر بيشتر آبريزش بيني و ديگري دچار خارش باشد. 

علائم حساسيت فصلي همراه با گرده هايي که از گياهان، علف هاي هرز، درختان و چمن ها و گلها به هوا برخواسته مي شوند، بوجود مي آيند. بسياري از مادران و پدران گرده ها را، بيشتر در فصل بهار احساس مي کنند. چنانچه شما در تمام شب ماشين خود را بيرون از پارکينگ منزل پارک کنيد در صبح گرده هاي زرد رنگ و کوچکي را روي ماشين مشاهده خواهيد کرد. اين گرده ها در اوايل فصل بهار فروردين و ارديبهشت ماه بيشتر ديده مي شوند. 
چگونه نشانه هاي آلرژي را تشخيص مي دهيد
بعضي وقتها تشخيص آلرژي بدون ملاقات با متخصص و پزشک کار دشواري است. اما موقعيت هايي وجود دارد که خطر بيماري آلرژي را افزايش مي دهد. اگر کودک شما دچار نشانه هايي از قبيل خارش، عطسه و آبريزش بيني هر سال در يک زمان مشخص است يا به طور مثال هر زماني که آنها در اطراف گربه هستند، مبتلا به آلرژي است. يک سرما خوردگي عادي معمولا يک هفته زمان مي برد تا درمان شود اما نشانه سرفه و گرفتگي بيني ممکن است بيشتر از يک هفته به طول انجامد. تاريخچه فاميلي آلرژي، تاريخچه شخصي اگزما يا يک حساسيت غذايي همچنين مي توانند خطر را افزايش دهند. نفس تنگي و ورم يکي ديگر از علامتهاي آلرژي و حساسيت هستند. و در اين شرايط بايد هرچه سريع تر به پزشک مراجعه شود. 

چگونه از دست آلرژي خلاص شويم

چنانچه با عوامل به وجود آورنده حساسيت در کودک خود آشنا هستيد، تلاش کنيد تا از آنها دوري کنيد. زماني که کودک خود را از بيرون به داخل منزل مياوريد، او را حمام کرده و لباسهايش را عوض کنيد. همچنين بيني کودک را با آب نمک شستشو دهيد. ( براي اين کار مي توانيد از اسپري هاي موجود در داروخانه ها استفاده کنيد). بسياري از کودکان مي توانند از داروهاي ضدحساسيت که بدون نسخه پزشک نيز در داروخانه ها موجود است، استفاده کنند. اين دارو ها بر اساس گروه هاي سني رجه بندي شده است و کاملا بي خطر است. 

چنانچه کودک شما دچار گرفتگي شديد بيني است، دکتر متخصص اسپري هاي بيني را در نسخه او مي گنجاند. به خاطر داشته باشيد که اسپري بيني نبايد به شکل دائمي مورد استفاده قرار گيرد. از اين اسپري براي مدت زمان کوتاه فقط چند روز و آن هم در يک زمان استفاده شود. استفاده مکرر و دائمي آنها باعث مي شود تا گرفتگي بيني به حالت اول و حتي بدتر از آن برگردد. از پزشک متخصص بپرسيد که کدام يک از نوع اسپري ها براي کودک بي خطر و براي چه مدت زمان است.

براي حساسيت هاي چشم، دکتر متخصص کودک از از قطره هاي چشم روزانه يک يا دو دفعه استفاده مي کند. اگر کودک شما تنها چند روز از سال دچار حساسيت چشمي مي شود، مي توانيد از قطره هاي آرژي بدون نسخه پزشک استفاده کنيد. قطره اشک مصنوعي مي تواند تا حدودي ناراحتيهاي چشم را برطرف کند. البته قبل از استفاده از هر قطره اي با پزشک مربوطه مشورت کنيد. 


راه هايي براي کاهش آلرژي در کودک

تختخواب و ملافه هاي آن را هفته اي يکبار در آب داغ بشوئيد تا گرد و غبار آن از بين برود. 
- از قرار دادن اشيا با پوست و موي حيوانات در اتاق کودک خودداري کنيد. اين اشيا توليد گرد و غبار مي کنند
-هر هفته يا يک هفته در ميان تمام منزل را گردگيري و جارو کنيد. اما زماني که مشغول اين کار هستيد مراقب باشيد تا کودک داخل اتاق نباشد. 
-فيلتر دستگاه تصفيه هوا را هرماه يک بار تعويض يا تميز کنيد
-اگر کودک شما نسبت به حيوانات حساسيت دارد، سعي کنيد تا آنها را از حيوانات خانگي دور نگه داشته و يا با شامپوهاي مخصوص ريزش موي حيوانات را کاهش دهيد
-اگر کودک نسبت به گرده گياهان حساسيت دارد سعي کنيد تا در روزهاي اوليه بهار به ويژه در روزهاي بادي او را از منزل خارج نکنيد و در داخل منزل کودک را نگهداري کنيد. چنانچه کودک را به بيرون از منزل مي بريد در هنگام شب او را حمام برده و لباسهايش را عوض کنيد  
چه زمان بايد به دکتر مراجعه شود
اگر با توجه به ميزان و اندازه هايي که در بالا گفته شد، حساسيت کودک بهبود نيافت، بايد به پزشک مراجعه شود. همچنين زماني که کودک دچار بيماري آسم است شما بايد به متخصص براي معاينات بيشتر مراجعه کنيد. به اين علت که وجود حساسيت مي تواند عامل حمله آسم و افزايش نشانه هاي آن باشد. 
منبع :

Menu