فشار خون طبیعی چقدر است ؟

فشاری که خون به هنگام حرکت درون رگها به دیواره آنها وارد می آورد تحت عنوان فشار خون نامیده می شود

فشار خون طبیعی چقدر است ؟

 

 

فشار خون طبيعي چقدر است ؟

خون مايعي است ارزشمند حاوي مواد حياتي مورد نياز سلول هاي بدن . به همين دليل قلب با ضربان تلمبه مانند خود ، آنرا به طور مداوم درون رگ ها به گردش در مي آورد تا مواد معدني ، ويتامين ها ، مواد غذايي و اکسيژن از طريق خون ، در دسترس سلول هاي بدن قرار گيرد .

فشاري که خون به هنگام حرکت درون رگها به ديواره آنها وارد مي آورد تحت عنوان فشار خون ناميده مي شود . براي سهولت در مقايسه و ارزيابي ، معمولا اين فشار را در دو نقطه زماني اندازه گيري و بيان مي کنند .

فشار خون ماکزيمم (سيستوليک) ، فشار خون در زماني که قلب در حال انقباض بوده و خون را با شدت درون رگها پمپ مي کند . اين فشار معمولا در حدود 120 ميلي متر جيوه مي باشد .

فشار خون ميني مم(دياستوليک) ، فشار خون در زماني که قلب در حال انبساط است و خون سياهرگي در حال برگشت به قلب مي باشد . اين فشار معمولا در حدود 80 ميلي متر جيوه مي باشد .

فشار خون طبيعي چقدر است ؟

بر اين اساس فشار خون نرمال را با عدد 80/120 يا 12 روي 8 نشان مي دهند که 12 ، مقدار فشار خون ماکزيمم و 8 ، نشانگر فشار خون ميني مم مي باشد . البته اين عدد در افراد مختلف و بر اساس شرايط سني ، تغذيه اي ، رواني و خصوصيات ژنتيکي و فردي متفاوت است . ضمنا فشار خون در يک فرد نيز در طول شبانه روز تغييرات جزئي و ناچيزي خواهد داشت .

تنظيم فشار خون در حد نرمال يکي از مکانيسم هاي پيچيده و حياتي بدن انسان است که عوامل مختلفي در آن نقش دارند . بالا رفتن و پايين آمدن اين فشار هر يک موجب بروز عوارضي در فرد مي شوند اما آنچه بيشتر اهميت دارد بحث بالا رفتن اين فشار است که از آن به عنوان پرفشاري خون و يا در اصطلاح فشار خون ياد مي شود . معمولا هنگامي بحث پرفشاري خون بالا براي يک فرد مطرح مي شود که فشار خون وي در چند نوبت ارزيابي از 90/150 يا 15 روي 9 بيشتر باشد.

پرفشاري خون چه زماني مطرح مي شود ؟

نکته اي که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که يک نوبت بالا بودن مختصر فشار خون معمولا نشانه پرفشاري خون نيست چون همانطور که گفته شد عوامل مختلفي مي توانند در طول شبانه روز موجب بروز تغيير در اين عدد شوند .

بحث پرفشاري خون هنگامي مطرح مي شود که فشار خون بيمار در چند نوبت اندازه گيري با فواصل زماني 3-2 روزه از 15 روي 9 بيشتر باشد . البته در مواردي که فشار بيمار در اولين نوبت مراجعه خيلي بالاتر از حد طبيعي باشد نيز بايد به پرفشاري خون فکر کرد .

نکاتي که به هنگام اندازه گيري فشار خون بايد در نظر گرفته شوند.

با توجه به اينکه بالا رفتن ضربان قلب مي تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود ، بهتر است فرد پيش از اندازه گيري فشار خون چند دقيقه اي در حالت نشسته استراحت نمايد .

فرد بايد به هنگام اندازه گيري فشار خون در حال آرامش کامل باشد .

بهتر است دست بيمار به هنگام اندازه گيري فشار خون ، کاملا راحت و آزاد باشد و از مشت کردن دست و يا فشار و انقباض عضلات پرهيز شود .

منبع :

Menu