چهل پله تا آزمون عملی هنر – پله هشتم

طراحی دو بعدی که در نسخه ششم به آن پرداختم را میخواهم در این نسخه گسترده‌تر و مخصوصا در پرسپکتیو هم توضیح دهم .

چهل پله تا آزمون عملی هنر – پله هشتم

چهل پله تا آزمون عملی هنر – پله هشتم

طراحی دو بعدی که در نسخه ششم به آن پرداختم را میخواهم در این نسخه گسترده‌تر و مخصوصا در پرسپکتیو هم توضیح دهم .

در پله ششم در باره طراحی روی سطح تخت و اصول مختصات یابی و را در طراحی دو بعدی معرفی کردم، ‌حال چگونگی و اهمیت تبدیل آن به پرسپکتیو را توضیح می‌دهم.

لازم به ذکر میدانم که یادآوری کنم (Sketching) روند طراحی با الگو‌های خلاقانه و بر اساس تناسبات ریاضی و هندسی احجام نظیر رعایت انحنا ها، قوس ها ، شیب ها و طول و عمق آن جسم است(البته تعریف های متعدد و متنوعی برای (Sketching وجود دارد) بنابراین باید هنگام طراحی از دستورالعمل‌هایی که برای دقیق‌تر طراحی کردن است نهایت استفاده را بکنیم.


برای طراحی احجام ارگانیک مانند اتو‌ی خانگی ، انواع کفش ها ، برخی مدل های جارو برقی و ... نیاز به پلان و نما آن جسم برای مختصات‌یابی نقاط مهم آن داریم. اما مرحله ای بین یافتن نماو پلان دو بعدی ترسیم سه بعدی هست . ای مرحله ترسیم پرسپکتیوی نما و پلان هست.

برای توضیح این مسئله از یک مثال استفاده می‌کنم.

برای انتقال همچنین منحنی ای به صفحات پرسپکتیوی میتوانیم از روش های زیر استفاده کنیم.

حال با توجه به مختصات یابی، نقاط مهم و کلیدی آن را تعیین می‌کنیم، 

سپس مربعات پرسپکتیوی با تناسبات برابر آن را رسم می‌کنیم.


نقاط را با توجه به مختصات منتقل می‌کنیم.

این روش را برای همه‌ی تصاویر پیچیده‌تر هم میتوان انجام داد . 

گردآورنده : نسیم پوراحمد

Menu