تحلیلی بر سؤالات زیست و زمینشناسی آزمون ورودی پایهی دهم مدارس دورهی دوم استعدادهای درخشان و نمونه دولتی 98-1397
نکات قابل تأمل:
**** در خصوص سؤالات زمینشناسی، در هر سه سؤال علاوه بر درک مفاهیم، درک تصویری نیز دانشآموز نیز هدف قرار گرفته است و با تکیه بر توجه و تمرکز به تصاویر قابل پاسخگویی هستند. به علاوه دانشآموزی که تسلط کافی بر متن کتاب علوم هشتم و نهم و تصاویر آن داشته، با دقت و تمرکز قادر به پاسخگویی این سؤالات بودهاست. به طور کلی سطح سؤالات دشوار (با توجه به ملاک کتاب سه سطحی) ارزیابی میشود.
لازم به ذکر است که در کتاب علوم نهم «ویژه مدارس استعدادهای درخشان» نیز برای فصلهای 6 و 7 مطلبی آورده نشده است.
**** در خصوص سؤالات زیستشناسی، دانشآموزی که تسلط کافی بر متن کتابهای علوم هشتم و نهم داشته با ترکیب و تحلیل مطالب کتاب درسی و البته قدرت ایجاد ارتباط بین این اطلاعات و دادهای ابتدای سؤالات، قادر به پاسخگویی آنها بودهاست. در این سؤالات نیز به درک تصاویر و جداول توجه شده است. به طور کلی سطح سؤالات دشوار (با توجه به ملاک کتاب سه سطحی) ارزیابی میشود.

نکات قابل تأمل:
به طور کلی به نظر میرسد، امسال به دلیل ادغام آزمون نمونهدولتی و تیزهوشان، مطالب خارج از متن صریح کتاب درسی چندان موضوع سؤالات قرار نگرفتهاند مگر این که در ابتدای سؤال اطلاعات اولیه و تکمیلی به صورت متن، تصویر، نمودار یا جدول ارائه شدهاند. این در حالی است که در سال گذشته در مواردی از دانشآموز انتظار میرفته که اطلاعاتی افزون بر متن صریح کتاب درسی داشته باشند.
*** لازم به ذکر است که تعداد سؤالات اختصاص یافته به زمین و زیستشناسی امسال، یکی بیشتر از سال گذشته بودهاست.

