در ایام نوروز چگونه درس بخوانیم

آرین احمدی کارشناس تحصیلی کانون در این برنامه به نکاتی اشاره کرد تا دانش آموزان در ایام نوروز با توجه به آن ها بتوانند دوره طلایی نوروز را خیلی خوب سپری کرده و درس بخوانند. .

در ایام نوروز چگونه درس بخوانیم

"برنامه شماره 679"

دوشنبه:   1391/12/21

کارشناس برنامه : آرين احمدي

زنگ برنامه ريزي

پيامک برنامه : 10006604

روابط عمومي برنامه : 22050009

……………………………………..

"شروع برنامه با صحبت هاي آرين احمدي"

"کارشناس تحصيلي کانون فرهنگي آموزش قلم چي"

امروز مي خواهم در مورد چگونگي درس خواندن در ايام نوروز صحبت کنم ، دانش آموزان عزيز نکاتي که بيان مي کنم براي آن است که با توجه به آن ها بتوانيد دوره طلايي نوروز را خيلي خوب سپري کرده و درس بخوانيد :

نکته اول براي درس خواندن خوب و مؤثر در دوران نوروز داشتن نقشه راه درست است به اين صورت که بدانيم در ايام نوروز قرار است چه درس هايي را بخوانيم و چه درس هايي را نخوانيم ، کدام منابع را مورد استفاده قرار دهيم ، چند ساعت درس بخوانيم و کدام مباحث را بيشتر مورد مطالعه قرار دهيم.

براي داشتن نقشه راه صحيح لازم است به چند نکته توجه داشته باشيم : 1- برنامه راهبردي آزمون ها : ببينيم در برنامه راهبردي آزمون ها چه وضعيتي داريم اگر به برنامه راهبردي آزمون هاي کانون قلم چي توجه کنيد متوجه مي شويد در آزمون هفت فروردين دروس پايه مطالعه شده در نيم سال اول تحصيلي و در آزمون تاريخ شانزده فروردين هم دروس مربوط به نيم سال اول تحصيلي پيش دانشگاهي  گنجانده شده اند و به اين ترتيب برايتان مشخص مي شود که اهم فعاليت و آزمون هاي برگزار شونده در نوروز مربوط به دروسي است که در طول نيم سال اول تحصيلي خوانده ايد .

2- جدول نقاط قوت پايدار خود را تشکيل دهيم : اين جدول براساس کارنامه کانون تنظيم مي شود و مشخص مي کنيد در هر آزمون چه وضعيتي داشته ايد و در درس هايي که رنگشان آبي و سبز بوده مي دانيد که به نقطه قوت پايدار رسيده ايد و ممکن است در بعضي دروس به نقطه قوت پايدار نرسيده باشيد ، حسن تشکيل اين جدول اين است که هر دانش آموزي با نگاه به اين جدول متوجه مي شود که نقاط قوتش کجاست و مي داند روي چه بخش هايي لازم است کار کند ، بخش مثبت کارکرد اين جدول آشنايي و شناسايي نقاط مثبت دانش آموزان است .

3- تابلوي نوروزي : که به همت کانون توليد شده و در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد و مباحثي که در دوران نوروز بايد مطالعه شود در اين تابلو گنجانده شده حتي بارمي که در چند سال اخير از هر سؤال در کنکور آمده مشخص شده و دانش آموزان مي توانند هدف گذاري خود را براي هر درس در طول نوروز مشخص نمايند .

وقتي اين منابع را به خوبي مورد توجه قرار دهيد نقشه راه شما کامل مي شود و همين امر باعث ايجاد انگيزه در شما خواهد شد و مي فهميد که چطور بايد درس بخوانيد .

نکته اصلي اين است که در طول نوروز چطور بايد درس بخوانيد :

1-     هيچ درسي را کنار نگذاريد و سعي کنيد متعادل درس بخوانيد ، بعضي از دانش آموزان تصور مي کنند اگر در نيم سال اول درسي را نخوانده اند حالا هم اگر بخواهند مثلا پنج ساعت براي خواندن آن درس وقت صرف کنند نتيجه خاصي کسب نمي کنند و تصميم مي گيرند اساسا آن درس را کنار گذاشته و درس ديگري را مطالعه نمايند ، توصيه من اين است ، قبول که ممکن است در همه مباحث آن درس به تسلط کامل نرسيد اما در بخش هاي ساده تر آن حتما مي توانيد مطالبي را بياموزيد و توانايي خود را افزايش دهيد و در دوره عيد پي و زيرساخت آن درس را ايجاد نماييد تا در زمان بعد از عيد به ساخت بناي اصلي آن درس بپردازيد و اگر الان هم اين درس را نخوانيد در انتهاي کار مجبور خواهيد شد آن را حذف کنيد و توجه داشته باشيد که متعادل درس بخوانيد يعني اين طور برنامه ريزي نکنيد که در طول عيد به يکي دو درس بپردازيد و بقيه درس ها را کنار گذاشته باشيد از طرف ديگر لازم است درس هايي را هم که خوب بلديد کنار نگذاريد اتفاقا آن درس هايي را که خوب بلديد بيشتر بخوانيد چون در اين درس ها به نقطه قوت پايدار رسيده ايد و بايد آن را حفظ کنيد و با توجه به اين دروس مي توانيد درس هايي را هم که ضعف داريد به نقطه قوت پايدار تبديل کنيد .

2-     چه منابعي را استفاده کنم ؟

منابع مختلفي براي اين امر در اختيار داريد که عبارتند از :

1-  سؤالات نشان دارتان : سؤالاتي که در نيم سال اول شما را دچار چالش کرده اند يا برايتان جالب بوده اند و آن ها را مشخص کرده ايد و دوره عيد زمان مناسبي براي دوره اين سؤالات است .

2-  کتاب خودآموزي و کلاسور ارزيابي : همان کتابي که بعد از هر آزمون اشکالات خود را در آن يادداشت کرده ايد .

3-  کتاب نوروز : يکي از بارزترين کتاب هاي آموزشي و يکي از کتاب هاي پروژه اي که بسيار مناسب هستند براي تمام کردن در زمان بندي کوتاه ، اين کتاب شامل سؤالات خيلي خوب و مفيد است و در يک پروسه حدود 15 روزه به پايان مي رسد .

4-  کتاب زرد عمومي : براي توجه ويژه به درس هاي عمومي : دانش آموزان عزيز توجه داشته باشيد که در دوران نوروز فقط به خواندن کتاب هاي اختصاصي نپردازيد بلکه زماني را نيز براي دروس عمومي در نظر بگيريد و فکر مي کنم کتاب زرد عمومي بتواند در اين زمينه به شما کمک کند .

سؤال : من درس هاي نيم سال اول را نصفه و نيمه خواندم در عيد هم نمي رسم همه نخوانده ها را بخوانم و خوانده هايم را دوره کنم ، همچنين نمي خواهم هيچ مبحثي را حذف کنم ، چکار کنم ؟

آرين احمدي : شما بايد آن درس هايي را که خوب بلديد بخوانيد و خود را در سطح خوب نگهداريد و آن درس هايي که تا بحال نخوانده ايد لزومي ندارد حذف کنيد بلکه مي توانيد بخش هاي راحت تر آن درس ها را ياد بگيريد يا به نوعي يک بار به صورت کلي مطالعه کنيد حداقل حسن انجام اين کار اين است که يک شالوده براي آن درس در ذهن شما شکل مي گيرد و کم کم طي سه ماه آينده خواهيد توانست آن را گسترش دهيد.

اما اگر تصميم بگيريد الان هم اين درس ها را نخوانيد بدانيد که هيچ وقت نمي توانيد آن ها را بخوانيد پس خوب دقت کنيد که اگر درسي و کتابي هست که هنوز نخوانده ايد در اين زمينه تنها نيستيد و اکثر دانش آموزان مطالب درسي دارند که هنوز نخوانده اند و لازم است ابتدا قسمت هاي ساده تر و راحت تر اين دسته از درس ها را ياد بگيريد و سؤالات کلي تر مربوط به آن ها را حل کنيد.

اگر در طول عيد توانستيد اين درس ها را به آخر برسانيد که فبه المراد اما اگر نتوانستيد اين کار را انجام دهيد مطمئن باشيد در دوره جمع بندي که نزديک کنکور هم هست مي توانيد بر اساس مرور سه روز يک بار اين درس را کامل کنيد حتي اگر در آن زمان هم نرسيديد درس ها را کامل کنيد.

بهرحال بخش هاي ساده تر آن درس را ياد گرفته ايد ، قرار نيست همه درسها را صد در صد خوانده باشيد . با حفظ تعادل در بين درس ها همه درس ها را مي توانيد بخوانيد .

 

گفتگو با فرناز توسلي

من فرناز توسلي هستم فارغ التحصيل رشته تجربي ميانگين ترازم 7100 است الان که نزديک عيد هستيم به اين صورت درس مي خوانم که از دو هفته قبل تصميم گرفته بودم که آزمون 25 اسفند و آزمون هفتم و شانزدهم فروردين را خيلي خوب پشت سر بگذارم و براي اين منظور لازم ديدم ساعت مطالعه ام را بالا ببرم .

الان ساعت مطالعه ام نزديک ده تا دوازده ساعت است و انواع درس هاي اختصاصي را در برنامه يک روز گنجانده ام و منابعي که براي دوره نوروز در نظر گرفته بودم از همين الان دارم استفاده مي کنم مثل کتاب نوروز يا کتاب هايي که قبلا مطالعه کرده بودم يا سؤالات آزمون هاي قبلي ام، کتاب جمع بندي بين دو نيم سال .

با توجه به جدول جمع بندي هدف گذاري متوجه شدم که در چند درس مثل ادبيات ، عربي و دين و زندگي يا شيمي نقطه قوت پايدار دارم و همواره در اين دروس نسبت به هم ترازانم يک يا دو واحد جلوتر بوده ام اما در درسي مثل رياضي يک واحد پايين تر بوده ام از اين جهت از فرصتم استفاده کرده ام و روي اين درس تمرکز کرده ام و يقين دارم در يکي دو آزمون آينده اين دروس جزء نقاط قوت پايدارم خواهندبود.

جدول جمع بندي هدف گذاري به من و حتي به دوستانم هم خيلي کمک کرده ، اين جدول را در جلسه آزمون به ما دادند و آقاي قلم چي در جلسات مختلف در مورد آن برايمان توضيح دادند و ما اقدام به تکميل آن نموديم ، همينطور از سوي کارشناسان تحصيلي کانون اين جدول کنترل مي شود .

آرين احمدي : ايشان با تسلط کامل در مورد برنامه ريزي خود براي دوره عيد صحبت کردند و توضيح دادند که چطور مي خواهند درس ها را بخوانند و مباحث را پيش ببرند ، حتي منابع خود را نيز مشخص کردند که همانطور که من قبلا گفته بودم شامل تست هاي نشان دار و کتاب خودآموزي و کلاسورارزيابي مي شد و کتاب نوروز هم منبع ديگر ايشان است که ايشان گفتند کتاب نوروز را از الان حل مي کنند.

اما اگر دانش آموزاني هستند که کار روي اين کتاب را شروع نکرده اند مشکلي ندارند چون کتاب نوروز طوري طراحي شده که مي توانند از روز دوم نوروز کار روي آن را شروع کرده و در آخر دوره نوروز آن را به اتمام برسانند ، ضمن تبريک به خانم توسلي به خاطر برنامه ريزي دقيق و خوبي که انجام داده اند بايد بگويم اگر همه دانش آموزان همين آموزه هاي کوچک اما بزرگ را به کار بگيرند قطعا موفق خواهند شد .

-------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

منبع :

Menu