به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، جوامع بشري با سرعت و شتاب بالايي به سمت فناوري هاي نوين و استفاده از رايانه مطابق علم روز حرکت مي کنند و سعي دارند در کسب علم و تکنولوژي هاي پيشرفته از هم سبقت گيرند.
در قرن 21 انجام اکثر امور و مشاغل نياز به دانش و مهارت هاي کامپيوتري دارد. براي همگام بودن با عرصه تکنولوژي هاي پيشرفته، نوع جديدي از آموزش را بايد دنبال کرد که تفاوت قابل ملاحظه اي با آموزش هاي سنتي دارد.
وزارت آموزش و پرورش هر کشوري، به عنوان اولين و بنيادي ترين محيط ياددهي – يادگيري مي تواند در اين امر به نحو مثبت و ارزنده اي وارد شود و با وارد کردن علم روز و فناوري هاي نوين به کلاس هاي درس در اين عرصه به ايفاي نقش بپردازد.
در سالهاي اخير موضوع مدارس هوشمند به صورت جدي تر دنبال و بحث هاي زيادي درباره اهميت اين موضوع مطرح مي شود.
به گزارش پانا، مدرسه هوشمند يک مدرسه و محيط آموزشي فيزيکي است که کنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه است و محتواي اکثر دروس الکترونيکي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن نيز هوشمند است.
.jpg)
در مدارس معمولي، طرح درس معلم شامل مجموعه اي از دستورالعمل ها، برنامه هاي درسي، سؤالات تمرينات اضافه، امتحانات کلاسي و ... مي شود. اما در مدارس هوشمند علاوه بر اين موارد، معلم از مواد آموزشي چندرسانه اي شامل فيلم، عکس، صدا، اسلايد و ... استفاده مي کند تا کيفيت و ماندگاري آموزش را ارتقا بخشد.
توجه و نگاه به مقايسه سطحي مدارس معمولي و مدارس هوشمند، اهميت و ضرورت وجود مدارس هوشمند و استفاده از تکنولوژي هاي روز در مدارس را به خوبي نشان مي دهد.
طبيعي است فردي که از همان ابتداي دوران تحصيل خود همراه و همگام با علم و دانش روز از فناوري هاي نوين و ارتباطات به نحو مثبت و مطلوب بهره برده باشد، از قافله جامعه جهاني عقب نخواهد ماند.
کشور مالزي در سال 1998 براي نخستين بار مدارس هوشمند را در نظام آموزش و پرورش راه اندازي کرد.
هوشمندسازي مدارس در ايران از سال 1380
يادآور مي شود؛ شوراي عالي آموزش و پرورش کشور ما نيز در سال 1380 موضوع مدارس هوشمند را براي نخستين بار مطرح کرد که با تاييد و تصويب در اين شورا مقرر شد از سال 81 اين مدارس راه اندازي شوند، اما به دلايلي کار متوقف شد تا اينکه با تامين اعتبار و تصويب مجدد مقرر شد به تدريج هوشمندسازي مدارس انجام شود.
با رونمايي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در آذرماه سال 1390 و اجرايي شدن نظام آموزشي 3-3-6 موضوع هوشمند سازي مدارس به صورت پررنگ تر در دستور کار قرار گرفت. در همين راستا آموزش و پرورش به نوبه خود با وارد کردن فناوري هاي ارتباطي در اين عرصه تلاش کرده تا حداکثر بهره برداري را از اين دستاورد بشري داشته باشد.
"حميدرضا حاجي بابايي" وزير آموزش و پرورش درخصوص هوشمند سازي مدارس مي گويد: ايجاد مدارس هوشمند از کارهاي اساسي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است، هوشمند سازي مدارس يکي از برنامه هاي دولت است که در مقابله با بازي هاي رايانه اي مخرب در ميان دانش آموزان بسيار موثر خواهد بود.
وي معتقد است هوشمندسازي مدارس، به دانش آموزان اين فرصت را مي دهد تا بتوانند در محيط مدرسه از امکانات و فناوري هاي جديد ونوين در مسير درس، تحقيق و پژوهش استفاده کنند.
به گفته وزير آموزش و پرورش، در حال حاضر 33 هزار مدرسه در سراسر کشور به امکانات و فناوري هاي نوين مجهز شده اند.
توجه به هوشمندسازي از مقطع ابتدايي
آموزش و پرورش توجه ويژه اي به مقطع ابتدايي دارد و با اجرايي شدن نظام آموزشي 3_3_6 هوشمندسازي پايه ششم ابتدايي در اولويت هاي برنامه معاونت ابتدايي قرار گرفته است.
"فاطمه قربان" معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش در خصوص بحث هوشمند سازي مدارس ابتدايي به خبرنگار پانا گفت: معتقديم که دانش آموز امروز را نمي توانيم با شيوهاي سنتي و فقط به روش سخنراني در کلاس آموزش دهيم.
وي ادامه داد: با وجود فناوري هاي نوين در کلاس طبيعتاً دانش آموز از تمام حواس شنيداري، ديداري، گفتاري و لامسه خود استفاده مي کند و در نتيجه يادگيري با تعميق بيشتري انجام مي شود و ماندگارتر مي شود.
قربان با بيان اينکه دانش آموز از طريق فناوري هاي نوين آموزش مي بيند که به اطلاعات بيشتري دسترسي پيدا کند، اظهارکرد: هوشمند سازي مدارس کمک مي کند تا دانش آموز مهارت استفاده از فناوري هاي نوين را کسب کند و بدين ترتيب بتواند از اطلاعات و يافته هاي علمي که از طريق اينترنت و اينترانت به دست مي آورد، استفاده کند.
وي با بيان اينکه هوشمند سازي مدارس به ارتقاي علمي دانش آموز کمک مي کند ادامه داد: با اين رويکرد هوشمند سازي مدارس را تقريبا از سال 89 شروع کرديم و به مدارس ابتدايي اعلام کرديم تا کار هوشمند سازي را شروع کنند که درادامه اقدامات خوبي هم در اين راستا انجام شده است. امسال با توجه به اين که درس کار و فناوري براي پايه ششم ابتدايي در نظر گرفته شده بود، الويت را پايه ششم ابتدايي قرار داده بوديم تا آموزش اين درس بهتر انجام شود.
معاون آموزش ابتدايي با بيان اين که تقريبا درصد بالايي از مدارس ابتدايي به امکانات هوشمندسازي مجهز شدند، اظهار کرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه همه پايه هاي مدارس ابتدايي در سراسر کشور هوشمند خواهند شد.
.jpg)
به گزارش پانا، "ابراهيم سحرخيز" معاون متوسطه آموزش و پرورش نيز بر هوشمندسازي مدارس تأکيد کرده و مي گويد: در راستاي تحول بنيادين، فرآيند ياددهي و يادگيري دانشآموزان نيز بايد متحول شود.
سحرخيز معتقد است، دانشآموزان بايد در کلاس حداکثر مشارکت را داشته باشند تا کلاس هاي درس از حالت سستي و کسالت خارج شوند و چهرهاي پويا و فعال پيدا کنند.
وي تفکر و پژوهش محوري را يکي از اهداف سند تحول بنيادين عنوان مي کند و مي افزايد: هوشمندسازي مدارس همراه با مديران کارآمد و متعهد فرصت مناسبي در اين راستا است و معلمان نيز بايد با مطالعه و تحقيق در فرايند آموزش همپاي دانشآموزان حرکت کنند.
هوشمندسازي براي دانش آموزان استثنايي
دانش آموزان استثنايي بخش عمده اي از نظام تعليم و تربيت کشور را تشکيل مي دهند و بر اين اساس آموزش و پرورش کشور هوشمندسازي کلاس هاي درس اين دانش آموزان را مورد توجه بسيار قرار داده است.
رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور نيز در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا در اين خصوص عنوان کرد: به صراحت بايد گفت اگر هوشمند سازي براي مدارس عادي يک نياز است، براي مدارس استثنايي يک ضرورت و اضطرار محسوب مي شود. چون دانش آموزان استثنايي از بعضي حواس محروم اند و دچار برخي نواقص جسمي و ظاهري مي باشند، لذا هوشمند سازي مدارس باعث تسهيل فرآيند ياددهي و يادگيري اين دانش آموزان مي شود و دانش آموزان با کيفيت بهتري آموزش مي بينند.
نامدار عبداللهيان با بيان اينکه به طور جدي به سمت هوشمند سازي مدارس استثنايي حرکت خواهيم کرد، افزود: 112 هزار کودک با نيازهاي ويژه در 1400 مدرسه درحال تحصيل هستند و حدود 50 درصد اين مدارس تاکنون هوشمند سازي شده است وتلاش مي کنيم تا پايان برنامه پنجم توسعه،بقيه مدارس را نيز هوشمندسازي کنيم.
تجهيز مدارس عشايري به امکانات هوشمند
عبدالرسول شکيبافر" مديرکل دفتر امور مدارس عشايري درباره همين موضوع به پانا گفت: در سال گذشته برخي از مدارس عشايري به امکاناتي از قبيل تابلو هوشمند، ديتا پروژکتور و امکانات اوليه هوشمند سازي مجهز شدند.
وي با بيان اينکه در سال گذشته تعدادي از مدارس عشايري هوشمند شده اند، گفت: حدود 20 درصد از مدارس عشايري که امکانات و زيرساخت هاي لازم مانند برق، تلفن و تجهيزات ارتباطي را داشتند، به امکانات هوشمند مانند تابلو هوشمند، ديتا پروژکتور مجهز شده اند.
شکيبافر افزود: برنامه ريزي هايي جهت هوشمند سازي مدارس عشايري سيار از سال آينده درنظر گرفته شده است و تا پايان برنامه پنجم توسعه به شرط تامين اعتبار تمامي مدارس عشاير هوشمند خواهند شد.
مديرکل دفتر امور مدارس عشايري تصريح کرد: در حال حاضر چون زيرساخت هاي لازم براي هوشمند سازي در همه مدارس عشاير فراهم نيست، هوشمند سازي به معناي کامل در مدارس عشايري اتفاق نمي افتد، اما هرجايي که امکانش باشد حتماً کارهاي لازم را در اين خصوص انجام خواهيم داد.
به گفته شکيبافر، دانش آموزان عشايري از ورود فناوري هاي نوين به کلاس هاي درسشان بسيار خوب استقبال مي کنند، درست است که در منزلشان اين امکانات را ندارند، اما داشتن همان امکانات اوليه در مدرسه هم زمينه ساز شکوفايي استعدادها و توانايي هاي اين دانش آموزان مي شود.
ورود تبلت هاي دانش آموزي به مدارس
به گزارش پانا، موضوع ورود "تبلت هاي دانش آموزي" به مدارس در دو ماه اخير از سوي رييس مرکز آمار و فناوري اطلاعات آموزش و پرورش مطرح شده و استفاده از فناوري تبلت به صورت پايلوت در چند مدرسه نمونه شهر تهران مورد بررسي قرار گرفته است.
"يوسف نوري" رييس مرکز آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ورود تبلت مدارس مي گويد: در راستاي اجراي طرح هوشمندسازي مدارس، طرح تبلت آماده و در جلساتي که با حضور مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شده، اجراي آزمايشي اين طرح در مدارس تهران مورد بررسي قرار گرفته است.
وي در همين باره مي افزايد: براي اجراي اين طرح از کارشناسان حوزه دانشگاهي و آموزش و پرورش و همچنين معلمان حوزه هوشمندسازي مدارس کمک خواهيم گرفت و چنانچه نظرات مساعد باشد، اولين فاز طرح ورود "تبلت"به مدارس شهر تهران به صورت پايلوت اجرايي ميشود.
نوري همچنين موضوع آزمايشي بودن طرح ورود تبلت به شهر تهران را اعلام و مي گويد: «اين طرح کاملا آزمايشي اجرا ميشود تا بازخوردهاي آن را بررسي شود، چرا که نتايج جهاني اين طرح را احصا کردهايم، اما براي اجراي طرح در گستره بيشتر و تعميم به همه مدارس، نيازمند اجراي آزمايشي آن در مدارس هستيم.
براساس اين گزارش، مخاطبين طرح تبلت دانش آموزي حتي الامکان مي بايستي از مهارت هاي لازم براي کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرايندهاي آموزشي و پرورشي برخوردار باشند.
بررسي هاي انجام شده در ساير کشورها نشان مي دهد که استفاده از تبلت در مدارسي که پيش تر از نظر آموزشي قوي بوده اند به معلمان و دانش آموزان کمک کرده است. اما در مدارسي که از قبل داراي ضعف آموزشي بوده اند موجب مزاحمت و اخلال در روند آموزش شده است.
ارتقاي کيفي کلاس هاي درس با ورود تکنولوژي هاي پيشرفته در آموزش و پرورش
با دقت و توجه در آنچه که گفته شد، به خوبي مي توان به اهميت و ضرورت مدارس هوشمند پي برد. کاربرد و استفاده از تکنولوژيهاي جديد در سيستم آموزش و پرورش، کارآيي کلاسها را افزايش مي دهد و ايجاد شيوه يادگيري مداوم در دانش آموزان و يادگيريهاي رسمي و غيررسمي خارج از کلاسهاي درس را ممکن مي سازد.
بنابراين لازم است که با فراهم آوردن هماهنگي هاي لازم و تمهيدات کافي در اين رابطه، زمينه بهره مندي نظام آموزشي کشورمان را از منافع اين گونه فناوريهاي نوين، ايجاد نماييم.
با اميد آن که با گسترش و اجرايي شدن طرح اينگونه مدارس در سراسر کشور، شاهد حرکت سريع و پويا به سمت هوشمند شدن واقعي آموزش در ايران عزيزمان باشيم.
