یک سؤال، 6 پاسخ
بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسشهای دیگران، خود، از مطالعهی چندین صفحهی متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو میبرد، ذهن را میپروراند، زبان را به گردش درمیآورد و قلم را به حرکت وامیدارد! این صفحه متعلق به همهی دانشآموزان و مشاوران است؛ همهی کسانی که دوست دارند بپرسند و همهی کسانی که جوابهایشان راهی است برای عمیقتر شدن و درک بیشتر مسئله. برای همین، چه دانشآموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در اینجا، هم میتوانید بپرسید هم میتوانید یاد بگیرید.
فارغالتحصیل هستم و با وجود در اختیار داشتن زمان فراوان باز هم در مدیریت مطالعه دچار مشکل هستم.
پاسخ 1- بهترین ابزار برای مدیریت مطالعه، تکمیل منظم دفتر برنامهریزی و صفحهی 182 آن است. با تکمیل دفتر میتوانید ساعات مطالعهی خود را کنترل کرده و به تعادل مطالعاتی رسید. در تکمیل دفتر برنامهریزی دقت داشته باشید که حتماً تصمیمات کوتاهمدت روزانه را بنویسید تا خود را مقید به اجرای آن کنید. برای تنظیم برنامهی روزانه و هفتگی خود با اولیا و پشتیبان خود مشورت کنید و موانع کار خود را شناسایی کنید. شما با برنامهریزی خوب میتوانید روزانه 10-8 ساعت درس بخوانید.
محمد ترهباری
پاسخ 2- آنچه باعث این اشکال شده این است که فکر میکنید زمان بیشتری نسبت به یک دانشآموز در اختیار دارید، در حالی که چنین نیست. برای اینکه بتوانید زمان خود را مدیریت کنید باید ابتدا خود را یک دانشآموز تصور کرده و معادل زمانی که یک دانشآموز در مدرسه است شما نیز به همان مقدار مطالعه کنید. فقط چون برنامهی درسی مدرسه را ندارید محور اصلی کار را برنامهی راهبردی قرار داده و معادل ساعات مدرسه و غیر مدرسهی یک دانشآموز بر اساس توان خود درس بخوانید. ضمناً پر کردن دفتر برنامهریزی از پراکندگی و تشویش ذهن شما بهشدت خواهد کاست.
حسین پرهیزگار
پاسخ 3- این اشکالی است که برخی از فارغالتحصیلها دارند. برنامهی خود را به برنامهی دانشآموزان (درحقیقت همان برنامهی راهبردی) سنجاق کنید. برنامهی خواب، مطالعه و... را طوری تنظیم کنید که انگار مدرسه میروید و مجبور هستید مثلاً صبح ساعت 7 بیدار شوید. در ساعاتی که دانشآموزان مدرسه هستند هم برنامهی درسی برای خودتان بگذارید و بیکار نمانید (بهویژه در این ساعات از ابزارهایی مثل سیدیهای آموزشی، کلاس و... استفاده کنید). دقت کنید که یک دانشآموز از صبح تا شب (مدرسه و منزل) حدوداً 12 تا 13 ساعت در حال یادگیری است؛ پس باید از 12 الی 13 ساعتی که در اختیار دارید با آرامش بیشتری ساعات مطالعهتان را سامان بدهید.
حسن ایزدی
پاسخ 4- محدودیت موفقیت ایجاد میکند. زمان نامحدود و تلاش کم، درواقع تفاوت برنامهی شما با دانشآموزان در زمان مطالعه است. اینکه فارغالتحصیلها معمولاً با تصور اینکه زمان زیادی دارند ساعات مطالعهی کمتری نسبت به انتظارشان دارند به همین دلیل است. ابتدا با فرمول تنوع درسی هر روز 4 درس شروع کنید و مکتوبسازی تمام ساعات مطالعه را وظیفهی اصلی خود بدانید. مرورهای مشخص و پی در پی داشته باشید و ساعت مطالعهی خود را متعادل و به عدد ثابتی برسانید. بدانید که دفتر برنامهریزی ابزاری است در جهت آموزش مدیریت خود و زمان. حتماٌ از آن استفاده کنید.
سیدبهادر جبلی
پاسخ 5- چیزی مشابه شرایط فعلی و قابل تغییر شما در انتظار دانشآموزانی است که اصرار به جمعبندی تمام درسها تا قبل از عید دارند. با وجود فارغالتحصیل بودن و زمان بیشتری که نسبت به داوطلبان دیگر در اختیار دارید چالش مدیریت زمان روی ناخوشایندش را در این شرایط به نمایش میگذارد. همچنان همراهی با برنامهی راهبردی را محور برنامهریزیهای مطالعهی خود قرار داده و در صورت رسیدن به تمام سرفصلهای یک آزمون کمی به گذشته نگاه کنید و از مطالعهی سرفصلهای آزمونهای آتی اجتناب کنید. زمانِ ویژهای که در اختیار شماست به کمک همراهی مستمر با برنامهی راهبردی، رعایت تعادلهای مطالعاتیِ چندگانه و مخصوصاً در نظر گرفتن شرایط شخصیِ تسلط بر مباحث گوناگون، بهخوبی قابل مدیریت است.
حسام زینی لشکاجانی
پاسخ 6- تجربه نشان داده فارغالتحصیلان در صورتی که نتوانند زمان را بهدرستی مدیریت کنند از سالی که دانشآموز بودهاند نتایج ضعیفتری خواهند گرفت. برای اینکه بتوانید زمان را مدیریت کنید این موارد را در نظر بگیرید.
جمعه بعد از بررسی آزمون برنامهی راهبردی را بررسی کنید و برای هر مبحث برنامهی راهبردی تصمیم بگیرید. این تصمیم شامل نحوهی خواندن و پیشبینی چند از 10 برای آن مبحث خواهد بود.
ساعت مطالعهی هفتهی آینده را در هر درس پیشبینی کنید. یکی از معیارهای مهم در این پیشبینی، نحوهی عملکردتان در هفتهی قبل بوده است. برای این پیشبینی، ساعت مطالعهی هفتهی گذشته و توان واقعی خودتان را در نظر بگیرید.
برای مطالعهی روزانه از جدول تصمیمگیری کوتاهمدت استفاده کنید. با استفادهی درست از جدول کوتاهمدت، کمیت و کیفیت مطالعهی شما ارتقا خواهد یافت.
پایان هفتهی اول از مباحثی که تمام شده از خودتان آزمون بگیرید تا اگر قرار است مباحثی را دوباره تمرین کنید در برنامهریزیتان قرار دهید.
پایان هفتهی اول برنامهی راهبردی را دوباره بررسی کنید و میزان پیشرویتان را با برنامهی شخصیسازیشده مقایسه کنید. میتوانید در هفتهی دوم در پیشبرد برنامهی راهبردی و افزایش کمیت و کیفیت ساعت مطالعه موفقتر باشید.
ستاره تقیزاده
