یک سؤال، 5 پاسخ
بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسشهای دیگران، خود، از مطالعهی چندین صفحهی متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو میبرد، ذهن را میپروراند، زبان را به گردش درمیآورد و قلم را به حرکت وامیدارد! این صفحه متعلق به همهی دانشآموزان و مشاوران است؛ همهی کسانی که دوست دارند بپرسند و همهی کسانی که جوابهایشان راهی است برای عمیقتر شدن و درک بیشتر مسئله. برای همین، چه دانشآموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در اینجا، هم میتوانید بپرسید هم میتوانید یاد بگیرید.
علاقهمند هستم که به جز دبیران مدرسه، عصرها از معلمان آموزشگاه هم استفاده کنم تا آمادهتر شوم.
پاسخ 1- باید توجه داشته باید که استفاده از کلاسهای فوقالعاده، در شرایطی که احساس ضعف در یادگیری مطالب آن درس داشته باشید بسیار مفید و در شرایطی که یادگیری مفید در مدرسه داشته باشید کمی غیر منطقی به نظر میرسد. به عنصر «زمان» توجه کنید. این کلاسها بخش قابل توجهی از زمان شما را در اختیار خواهد گرفت. در شرایطی که تدریس مطالب در مدرسه کاملاً گویا و پاسخگوی نیاز شماست، صرفِ زمان برای تدریس مجدد همان مطالب صحیح نیست؛ آن هم در شرایطی که میتوانستید همان زمان را صرف آمادهسازی تشریحی و تستیِ بیشتر کنید. همچنان که برطرف کردن ضعفهای یادگیری در یک درس به کمک دبیران آموزشگاه نیز یک راهکار مهم در برطرف کردن نقاط ضعف است. در هر صورت «روش شخصی» شما در یادگیری و آمادهسازی و عنصر حیاتی «زمان» کلید حل این پرسش خواهد بود.
حسام زینی لشکاجانی
پاسخ 2- ابتدا توصیه میکنم به کلاسهای مدرسه اهمیت دهید و در کلاس خوب توجه کنید تا به کلاسهای جانبی نیازی پیدا نکنید و برای اینکه در کلاس حواستان جمع باشد پیشخوانی درسهای مدرسه را فراموش نکنید. رفتن به کلاسهای فوق برنامه حتی اگر یک جلسه باشد میتواند تمام برنامههای یک نیمروز شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ ولی تصمیمگیری را به شما واگذار میکنم؛ شاید نیاز داشته باشید که در کلاس شرکت کنید.
مجید شفیعی
پاسخ 3- برنامهی کلاسهای تقویتی باید جدا از برنامهی مطالعاتی روزانه باشد و نباید زمان این کلاسها به حساب ساعت مطالعهی درسها در منزل گذاشته شود. برحسب نیاز و پایهی درسیتان از کلاسهای آموزشگاه استفاده کنید ولی اجازه ندهید به مطالعهی روزانهی درسها لطمه بزند. گام مهم برای موفقیت در یادگیری، استمرار در حل تمرین تشریحی است که نباید کمرنگ شود؛ چون کمرنگ شدن آن مساوی است با بروز یادگیریهای ناقص.
سارا شفافی
پاسخ 4- رعایت تعادلها، از جمله تعادل بین ساعت مطالعه و ساعت حضور در کلاس، از موارد تأثیرگذار در موفقیت دانشآموزان است. در رفتن به آموزشگاه افراط نکنید، بلکه دو تا نهایت سه بعدازظهر را برای رفتن به آموزشگاه اختصاص دهید؛ زیرا در غیر این صورت فرصتی برای تکرار و تمرین آنچه در کلاس ارائه شده است، نخواهید داشت و تأثیر منفی بر نتایج شما میگذارد.
رضا پشنگپور
پاسخ 5- استفاده از آموزش مجدد در روز باید توجیه منطقی داشته باشد. درواقع در ابتدای امر باید نیازسنجی لازم نسبت به شرایط شما انجام شود: اینکه آیا در درس یا مبحثی ضعف دارید یا مشکل از تمرین و حل مسئله است. به یاد داشته باشید که به هر میزانی که تحت آموزش معلم قرار میگیرید، حداقل به همان میزان هم باید مطالعه داشته باشید. استفاده از کلاسهای فوقالعاده در شرایطی که احساس ضعف در یادگیری داشته باشید بسیار مفید است، اما الزاماً استفادهی بیشتر از دبیر به معنای آمادگی بیشتر نیست. مراقب عدم تعادل در استفاده از مدرسه و آموزشگاه باشید.
سیدبهادر جبلی
