در 18 مهر 1394 (در واقع یک روز قبل از افتتاح)، کاظم قلمچی به همراه خیرین مدرسهساز و هیات همراه و مسئولان استان، از مدرسهی قلمچی مهاباد بازدید کردند و با استقبال بیسابقهی دانشآموزان پسر (شیفت بعداز ظهر این مدرسه) روبرو شدند.

دانشآموزان پسر (شیفت بعدظهر) مدرسهی مهاباد قلمچی

دانشآموزان دختر (شیفت صبح) مدرسهی مهاباد قلمچی به همراه خیرین مدرسهساز

دانشآموزان دختر (شیفت صبح) مدرسهی مهاباد قلمچی به همراه خیرین مدرسهساز و مسئولان مدرسه
19 مهر 1394، کاظم قلمچی و خیرین مدرسهساز و مسئولان استان و هیات همراه با استقبال دختران دبیرستانی (متوسطهی اول) به داخل مدرسه هدایت شدند.

استقبال دختران دبیرستانی (متوسطهی اول) از خیرین مدرسهساز در مراسم افتتاح مدرسهی قلمچی مهاباد

آئین افتتاح مدرسهی مهاباد قلمچی
مراسم افتتاح با سخنرانی آقای قاضی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز مهاباد با اشاره به این نکته آغاز شد که درآمدهای بنیاد صرف بورسیهی دانشآموزان مستعد و کتابخانه و مدرسهسازی می شود. ادامهی صحبتهای ایشان در زیر آمده است:
کانون فرهنگی آموزش دو نمایندگی در شهرستان مهاباد دارد. مهاباد 1 به مدیریت محمدامین داودی و عباس وقاری که از سال 1376 در مهاباد فعالیت دارند. در کنکور سراسری امسال 26 نفر در زمینه ی پزشکی قبول شدند و همهی این ها حاصل زحمات بنیاد قلمچی است. اخیرا نیز کانون فرهنگی آموزش، نمایندگی دیگری در این شهر تحت عنوان مهاباد 2 به مدیریت سیاوش الله ویسی دایر کرده است.
روز گذشته، 18 مهر 1394، دو مدرسه یکی در کل تپه و دیگری در سیدآباد افتتاح شد و امروز شاهد افتتاح مدرسه ی مهاباد هستیم. از زمان تشکیل مجمع خیّرین در شهر مهاباد تا کنون 22 مدرسه توسط خیّرین احداث شده است و 5 طرح در دست احداث است.اگر با این روند پیش برویم، نخواهیم گذاشت مدرسهی قدیمی در جائی باقی بماند.
اجرای سرود توسط دانشآموزان مدرسهی مهاباد قلمچی با لباسهای محلی در مراسم افتتاح این مدرسه

دانشآموزان مدرسهی قلمچی مهاباد که سرود جمهوری اسلامی ایران را اجرا کردند.
کاظم قلم چی سخنان خودشان را با اشاره به شعر زیر مولوی خصوصا این جمله که "این محبت هم نتیجه دانش است"، آغاز کردند و تاکید کردند که اگر خیراندیشی و نیکوکاری نیز با دانش همراه شود نتیجهی مطلوب و موثری خواهد داشت:
از محبت تلخ ها شیرین شود
وز محبت مس ها زرین شود
از محبت دردها صافی شود
وز محبت دردها شافی شود
از محبت خارها گل می شود
وز محبت سرکه ها مل می شود
از محبت دار تختی می شود
وز محبت بار بختی می شود
از محبت سجن گلشن می شود
بی محبت روضه گلخن می شود
از محبت نار نوری می شود
از محبت دیو حوری می شود
از محبت سنگ روزغن می شود
بی محبت موم آهن می شود
از محبت حزن شادی می شود
وز محبت غول هادی می شود
از محبت نیش نوشی می شود
وز محبت شیر موشی می شود
از محبت سقم صحت می شود
وز محبت قهر رحمت می شود
از محبت مرده زنده می شود
از محبت شاه بنده می شود
این محبت هم نتیجه دانش است
کی گزافه بر چنین تختی نشست

ادامهی صحبت های کاظم قلم چی در این مراسم:
اکنون در کل کشور مجامع خیرین مدرسه ساز فعالیت میکنند و مردم در این زمینه بذل مال میکنند راهی فراهم شده است که افراد بزرگ برخیزند. و هر کدام از این موارد می تواند انگیزه ای باشد برای دیگران که آن ها نیز در این زمینه قدم بردارند.
یکی از 5 پروژه ای که دکتر قادری به آن اشاره کردند، ورزشگاه (با 1500 مترمربع فضای ورزشی و 130 مترمربع فضای اداری) در حال ساخت مهاباد است که مهندس کروبی (خواهرزادهی مرحوم خسروشاهی) عهدهدار ساخت آن هستند. مرحوم خسروشاهی 418 مدرسه در آذربایجان و دیگر نواحی ساختند و کسی هم نام ایشان را نمیدانست چرا که مصر بودند تا زمانی که در قید حیات هستند کسی از این موضوع مطلع نباشد و به اسم خیرین مدرسهساز این مدارس را میساختند.
در سال 2014 سازمان ملل متحد گزارشی را تحت عنوان "جنوب در خیزش، در یک دنیای متنوع" منتشر کرد. در این گزارش به این نکته اشاره شده بود که برای اولین بار طی 200 سال اخیر، کشورهای جنوب از کشورهای صنعتی پیشی گرفتند و تولید ناخالص داخلی آنها جلو زد.
در کنار ساخت و ساز تصمیم دارم به ابعاد دیگری که سبب موفقیت یک نظام آموزشی می شود اشاره کنم. کشورهای دنیا دنبال عواملی هستند که سبب موفقیت یک نظام آموزشی میشوند و 6 عامل: بودجه، سایز کلاس و مدرسه، رهبران و مدیران آموزشی، معلم، پدرو مادر را مورد بررسی قرار دادهاند.
از بین این عوامل، تحقیقات نشان داده است که هزینه و مبلغی که صرف آموزش می شود تا یک حدی سبب موفقیت می شود نه بیشتر و در مورد سایز کلاس لزوما کلاس کم جمعیت منجر به نتایج درخشانتر نیست جالب است بدانید که کره جنوبی که در آموزش پایین نیست کلاس های پرجمعیتی دارد. اما همهی کشورهای موفق در امر آموزش در یک مورد وجه مشترک دارند و آن نیز نقش تعیینکنندهی معلم است. در فنلاند وقتی از دانشآموزان میپرسیم دوست دارند چه کاره شوند شغل معلمی را قید میکنند. یکی از موارد عجیبی که من به آن رسیدهام این است که فرزندان فرهنگی ها و نظامی ها موفق ترند. شهرام رحیمی (رتبه 1 کنکور 86 رشته تجربی) که نفر اول کشور شد، پدرش معلم دبستان بودند. اخیرا به این نتیجه رسیده اند که نقش پدر و مادر اگر از نقش دبیران بییشتر نباشد با آن برابر است و به این تئوری محیط غنی میگویند. اصل ماجرا زمان صرف کردن است. لزومی ندارد که اولیا حتما خیلی از لحاظ علمی بالا باشند ولی اگر تحصیلات بالایی داشته باشند و زمان صرف کنند بیشتر نتیجه می گیرند. ساختمان هایی که ساخته می شود تاثیر دارد ولی دهها برابر بیش از آن، دبیرانی که در آنجا تدریس میکنندو مدیرانی که آنجا زحمت میکشند موثر هستند دیروز در سیدآباد مهاباد دبیران و مدیر آن دبستان، حضور داشتند در آنجا نیز مطرح کردم که کار اصلی را پس از احداث، مدیر و معلم ها انجام می دهند.
در این روزها شورو اشتیاق دانشآموزان مهاباد و سیدآباد را برای علم و دانش دیدیم. جالب اینجاست که حتی انگیزهای که در دانشآموزان سیدآباد دیدیم در مهاباد ندیدیم.
در مورد مدرسه ای هم که احداث میشود، کمترین کاری که یک خیر می تواند انجام دهد پولی است که می دهد و کار اصلی حمایتهایی است که انجام میشود. ساخت این مدرسه خوب بوده است اما ما 30 مدرسهی روستایی را به مدد همکاری مسئولان محلی در نقاط صعبالعبور استان کهگیلویه و بویراحمد ظرف یک ماه و نیم ساختیم که به برکت این مدارس، حتی امکانات دیگر به این روستاها رفت از جمله به برخی از آنها برق انتقال داده شد و به منظور انتقال کانکسها جاده کشیده شد و حمام در نظر گرفته شد. پولی که داده میشود در کنار حمایت مسئولان کمترین کار است. بعد از ساخته شدن مدرسه کار اصلی را معلمان انجام میدهند که کار سادهای نیست.
..........................................
سخنرانی دکتر قادری (مدیر آموزش و پرورش مهاباد):
امروزه سند بنیادین تحول که یک دهه بیش از عمر آن نمی گذرد نقل محافل ما آموزش و پرورشی هاست. همه جیز در این سند دست به دست هم می دهند تا انسانی متعالی به جامعه تحویل داده شود. چه در قالب خیّر چه در قالب معلم، رسیدن به چنین انسانی مقدماتی را می طلبد که یکی از مولفه های آن فضاهای آموزشی است که امروز به همت خیران بخشی از آن فراهم شده است. امیدواریم نه تنها در مهاباد بلکه در تمام کشور مدارس ساخته شود و مشکلات رفع شود تا ایران در سال 2014 حرف اول را خصوصا در بعد آموزش و پرورش در منطقه بزند.
..........................................
سخنرانی دکتر حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسهساز کشور در این مراسم:
به نمایندگی از طرف مجمع خیرین مدرسه ساز در این مراسم حضور دارم. به اهمیت کسب علم و دانش حتی در دین ما اشاره شده است و بنیاد علمی آموزشی قلمچی، در زمینه ی ساخت مدارس و کتابخانه، 32 مدرسه احداث کرده است که اخیرا نیز 30 مدرسه روستایی (کانکس مجهز به سرویس بهداشتی) در استان کهگیلیویه و بویر احمد ساخته شد که در 11 و 12 مهر 94 افتتاح شدند. من از احساسات مردم در عکس العمل به این موضوع متحیر شدم و به این باور رسیدم که مردم ما دانش دوست هستند و در این زمینه اهتمام به خرج می دهند و ما هر روز شاهد فعالیت های این بنیاد هستیم. بنیاد علمی آموزشی قلمچی سال گذشته 60 هزار دانشآموز مستعد را بورسیه کرد و امسال این عدد را به 100 هزار بورسیه خواهد رساند و با این اقدامات، بستر رشد و موفقیت و توسعه را فراهم کرده است. بستر توسعه پایدار همین فضاهای آموزشی است.
این بنیاد یکی از زیباترین مدرسهها را در رشت (استان گیلان) ساخته است و در15 مهر 94این مدرسه ی دخترانه افتتاح شد.
..........................................
ارائهی گزارش فنی از اقدامات بنیاد علمی آموزشی قلمچی در مهاباد توسط آقای مجرد:
سال 93 دستور ساخت یک مدرسه از طرف بنیاد علمی آموزشی قلمچی صادر شد و در یکی از بازدیدها از این مدرسه، کاظم قلمچی با ساخت مدرسه ی سیدآباد نیز موافقت کردند. این بنیاد در آذربایجان شرقی 8 مدرسه در سال 89 ساخته بود که بعد از زلزله، این مدارس دوباره به روز شدند و مدارس مهاباد با ویژگی هایی ساخته شده است که استانداردهای قوانین جدید بعد از زلزله در آن رعایت شده است. یکی از آن مدارس، که در شهر هریس ساخته شده بود، در حال حاضر تبدیل به بیمارستان شده است یعنی بیمارستان قلم چی و این بسیار ارزشمند است.0
..........................................
و اما صحبتهای بابک ندرخانی:
سال 1376 که دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان شدم به دنبال کار بودم و دوستم کانون را به من معرفی کرد و با سماجت بسیار، نمایندگی کانون فرهنگی آموزش را اطراف اصفهان گرفتم.
سال 78 کاظم قلمچی مدرسه ی فدک را قبل از وقف احداث کردند و این مدرسه سالیان سال جزو مدارس برتر تهران بود. این مدرسه شبانه روزی بود که دانشآموزان آن با شرایط سخت در آن تحصیل می کردند و حتی برخی از دانشآموزان آن فقط یک وعده در روز میتوانستند غذا بخورند و تقریبا هر چند وقت یکبار در جایی که تیزهوشان وجود دارد من در اخبار میخوانم که دانشآموزان این مدرسه، در امتحان نهایی رتبه 1 را کسب کرده اند. این مدرسه در زمان کمی، به همت بنیاد علمی آموزشی قلمچی احداث شد و اسکلت نیمه کارهی ساخت آن که سالها رها شده بود نیز کنار آن باقی ماند. از همان زمان این آرزو در من ایجاد شد که روزی من هم مدرسه بسازم.
کاظم قلمچی معتقدند در کار خیر آسان ترین کار پول دادن است و من این را حس کردم چرا که روند زیادی تا انتخاب این محل داشتیم .به دلیل این که در نجف آباد قبلا کار کرده بودم سعی کردم مدرسهای در آنجا بسازیم که باز موفق نشدیم و بعد سراغ اصفهان رفتیم و دوباره نشد و آقای قلم چی پیشنهاد کردند که مدارس نیمه کاره را تمام کنید. در نهایت، زمانی که آقای قلمچی تصمیم گرفتند دراین شهر 2 مدرسه احداث کنند ساخت مدرسهای در مهاباد را پیشنهاد کردند و ابتدا قرار بود در روستای دیگری مدرسه بسازیم که یکی از اهالی آن روستا وقتی از تصمیم ما باخبر شود، خودش تصمیم گرفت مدرسهای بسازد. و دوباره ما به دنبال مکانی دیگر جهت ساخت بودیم تا اینکه تصمیم بر ساخت مدرسهی کلتپه و سوئیناس شد.
مدرسه روستای سوئیناس را هم در همین استان (مهاباد) در زمینی به مساحت 800 مترمربع با زیربنای 146 مترمربع با 6 اتاق (3 کلاس) به همراه 200 مترمربع فضای ورزشی احداث کردیم. هزینهی احداث این مدرسه، 200 میلیون تومان بوده است
از ساخت این دو مدرسه با مشارکت مسعود تاجفرد و از موسسهی رهپویان دانش بسیار خوشحالم و نمیدانم که اگر مدارس بعدی دیگری را هم بتوانم بسازم همین حس را خواهم داشت یا نه!
در انتها هدیهای از طرف مجمع خیرین مدرسه ساز و هدیهای دیگر از طرف آموزش و پرورش به بنیاد قلم چی اهدا شد.

مراسم افتتاح مدرسهی مهاباد قلمچی

تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
