"برنامه شماره 617"
يک شنبه 23/7/1391
کارشناس برنامه : آرين احمدي
زنگ برنامه ريزي
پيامک برنامه : 10006604
روابط عمومي برنامه : 22050009
--------------------------------------
"شروع برنامه با صحبت هاي آرين احمدي "
"کارشناس تحصيلي کانون فرهنگي آموزش قلم چي"
بعضي از دانش آموزان وقتي کارنامه شان را مي گيرند بدون توجه به مسايل مشاوره اي کارنامه، فقط نتيجه شان را مي بينند و با نگاه کردن به نتيجه خوشحال يا ناراحت مي شوند اما فارغ از نتيجه کارنامه نکات بسيار مهم مشاوره اي در کارنامه وجود دارد که مي تواند خيلي مفيد باشد. مي خواهم معيار هايي را که در کارنامه وضعيت دانش آموز را نشان مي دهد معرفي کنم:
اولين معيار درصد است و يا همان نمره اي که به دست مي آوريم. فرمول درصد گرفتن را تکرار مي کنم تعداد پاسخ هاي درست ضربدر 3 منهاي تعداد پاسخ هاي غلط تقسيم بر 3 ضربدر کل سوالات.
مجموعه اين ها درصد شما را نشان مي دهد. آيا نمره درصد به تنهايي کافي است مثلاً آيا اگر شما در درسي 90% زده باشيد بايد خوشحال شويد يا ناراحت؟ در وهله اول دانش آموز مي گويد من اگر درسي را 90% بزنم خوشحالم اما اگر به شما اطلاع داده شود که 90% دانش آموزان اين درسي را که شما 90% زديد 100% زده اند آن وقت شما به فکر فرو مي رويد که شايد اين امتحان آسان بوده ويا برعکس من درسي را 40% زده ام بعد ناراحت شوم و بعد به شما اطلاع دهند که 80% دانش آموزان زير 15% زده اند نتيجه فرق مي کند.
پس درصد به تنهايي نمي تواند گوياي وضعيت آموزشي ما باشد پس يک نمره ديگري مثل تراز لازم است که نمره دانش آموز را نسبت به کل دانش آموزان نشان مي دهد که در کانون از 0 تا 10000 نشان داده مي شود که معمولاً نمره تراز از 3000 آغاز مي شود و تا نهايتاً به 600-8500 مي رسد، با توجه به شناخت نمره تراز ما بايد اين را بيشتر معرفي کنيم.
نمره 5000 مي تواند يک نمره تراز متوسط باشد البته با تواجه به شرايط آزمون و تراز هاي بالاتر خوب و ترازهاي پايين تر وضعيت نامطلوب مي شود اما باز هم نمره تراز مي تواند يک مقداري نارسايي داشته باشد اين نمره تراز در همه دروس کارنامه مي آيد يعني درصد و تراز هر درس مشخص است و نهايتاً يک تراز از کل دروس اختصاصي به دانش آموز داده مي شود و يک تراز از درس هاي عمومي و يک تراز از کل درس ها اما براي اين که دانش آموزان بيشتر با وضعيت خودشان آشنا شوند يک بازده بندي هم براي دانش آموزان و جود دارد که از +A آغاز مي شود تا –A و B و D و Cمثبت و منفي که اين بازه ها يک مقداري را به خود اختصاص مي دهيد مثلاً اگر تراز بالاي 7000 کسب کنيد خوب است و اگر تراز کمتر از 5000 کسب کرده باشيد کمي وضعيت نامطلوب مي شود بازه هاي يک مقدار بيشتر گوياي مطلب هستند و دانش آموزان اگر مي خواهند بازه خود را بسنجند شماره کنند ببينند در چه بازه اي هستند اگر دانش آموزي بازه Bرابه خودش اختصاص مي دهد متوجه مي شود که بالاي سر خود بازه هاي B- و B+ و A- و A+ هستند يعني چهار بازه بالاتر از خودش هست پس ايشان در بازه پنجم قرار دارند و سومين معياري که نتيجه و شرايط دانش آموز را نشان مي دهد وجود بازه است اما يک معيار ديگر که از سال گذشته اضافه شده و شايد بعد نتيجه اش کم و بعد مشاوره اي آن بيشتر باشد اين است که يک ستوني در مقابل هر درس دانش آموز وجود دارد که مشخص مي کند دانش آموز هر درصدي را که در هر درسي کسب کرده اند با وضعيت ترازشان منطبق است يا پايين تر يا بالاتر است؟
اگر منطبق باشد در آن ذکر مي شود منطبق يعني اگر تراز من 5000 است اين درصدي که کسب کرده ام مثلاً در درس فيزيک 40% زده ام تمام دوستاني که در بازه 5000 قرار دارند تقريباً فيزيک خود را 40% زده اند گاهي اوقات اين بازده مثبت مي شود مثلاً من درس فيزيک را 50% زده ام اما دوستان ديگر در تراز 5000 اين درس را 30 % زده اند من بالاتر از آن بازه زده ام بعضي اوقات هم من درسي را نسبت به دانش آموزاني که در بازه من هستند پايين تر زده ام و منطبق نيست مثلاً درصد منطبق فيزيک در بازه 5000، 40% است من 25% زده ام آن وقت آن جا اعداد منفي زده مي شود.
اصول اين است که دانش آموزان در بازه خودشان نمره منطبق يا مثبت بگيرند. مثلاً اگر تراز پش 6000 است اما دو تا از درس هايش منطبق نيست و منفي خورده اين نشان مي دهد که اين دانش آموز متعادل درس نخوانده است و در اين دو درس خوب مطالعه نکرده است بهترين حالت اين است که درصد هاي دانش آموز منطبق با بازه خودش باشد اين نشان دهنده تعادل مطالعاتي است اين چه سودي دارد؟
اين براي اين است که اگر در کنکوري درسي سخت آمد من درس هايم را متعادل خوانده ام ضرر نمي کنم دوستاني که فقط روي چند درس تمرکز مي کنند و بقيه را کنار مي گذارند اين خطر وجود دارد که اگر سوال هاي کنکور در آن درس ها از حالت استاندارد سخت تر باشد آن ها از بقيه بيشتر ضرر مي کنند. پس اين ستون ايجاد شده تا انطابق ما را با بازه خودمان نشان دهد.
****
گزارش آزمون 21 مهر کانون
من بعد از آزمون کارنامه ام را مي گيرم و بعد براي آزمون بعدي آماده مي شود براي اين کار از برنامه راهبردي استفاده مي کنم. فاصله آزمون ها هر دو هفته يک بار خوب است چون اگر کمتر بود ما انگيزه نداشتيم بيشتر بخوانيم و اگر بيشتر بود مطالبي که خوانده بوديم از يادمان مي رفت . من دفتر خودآموز هم دارم که سوال هاي مهم را داخلش مي نويسم. از کتاب رياضي دان کوچک، دانشمند کوچک و کتاب هاي دوسالانه، خودآموز و دفتر برنامه ريزي استفاده مي کنم و با برنامه راهبردي پيش مي روم مثلاً براي درس رياضي گفته از صفحه 2 تا 17 را بخوانيد من اين ها را مطالعه مي کنم و براي آزمون آماده مي شوم.
****
آرين احمدي:
شيوه هاي برنامه ريزي را بچه هاي دبستاني و راهنمايي بسيار عالي تر رعايت مي کنند و چه قدر خوب است که دانش آموزان از اين سن پايه مي آيند با برنامه ريزي آشنا مي شوند برنامه ريزي براي کنکور نيست برنامه ريزي براي زندگي است کسي که بتواند براي کارهاي خود برنامه ريزي کند مي تواند در زمينه هاي مختلف هم برنامه ريزي کند و به موفقيت برسد. به اولياي فرهيخته اين دانش آموز تبريک مي گويم که مي خواهند فرزندشان از اين سن کم برنامه ريزي را ياد بگيرد.
****
"بخش پرسش و پاسخ پيامکي"
پيامک: من خيلي کند درس مي خوانم يک راه حل براي اين مشکلم بفرماييد تا سرعت مطالعه ام افزايش يافته و ساعات مطالعه ام زياد شود.
آرين احمدي: اين مشکلي است که برخي از دانش آموزان دارند کند درس خواندن يا به قولي ديگر دچار وسواس مطالعاتي شدن يعني هر چقدر درس مي خوانند حس مي کنند کم خوانده اند و مسئله را ممکن است فراموش کنند چندراه حل وجود دارد اول اين که بازه مطالعاتي خود را اول کار مشخص کنيد يعني بگويي من مي خواهم در يک و نيم ساعت چند صفحه از اين کتاب ار بخوانم ؟
وقتي نقطه شروع و نقطه پايان را به مغزتان دهيد مغزتان را مجاب کرده ايد که در اين زمان اين تعداد صفخات را بخواند.
نکته دوم اين است که شايد در کنار مطالعه خود به اندازه کافي تمرين حل نمي کنيد چون فقط مطالعه مي کنيد فکر مي کنيد هنوز مطلب را ياد نگرفته ايد بايد درس و تمرين در کنار هم باشد در هر پاراگراف يا صفحه تعداد قابل توجهي سوال تشريحي و تستي حل کنيد تا متوجه شويد که مسئله را ياد گرفته ايد مي توانيد به صفحه بعد برويد اما تا زماني که تمرين حل نکنيد فکر مي کنيد که ياد نگرفته ايد مطالعه سه مرحله دارد1- ا دراک 2- تثبيت 3- تسلط ادراک همان مطالعه درس است تثبيت حل سوال تشريحي است و تثلت حل تست است بهتر است اين سه مرحله را با هم پيش ببريد نکته اي را يادآوري مي کنم که نگران پيشرفت مطالعه خود نباشيد چه بسا مشکل و ايرادي که در يک مبحث داريد در ادامه مطالعه صفحات بعد رفع شود قطعاً دفعه اول که مطالعه مي کنيد نمي تواند يادگيري 100% را براي شما در پي داشته باشد بايد چند بار بخوانيد. اما قرار هم نيست که سرعت مطالعه تان آنقدر زياد باشد که عمقي مطالعه نکنيد و چيزي ياد نگيريد.
****
از شهرستان کامياران: من سال سوم هنرستان رشته معماري هستم که در آزمون بعدي ترازم 5500 بود و الان شده 4900 من از دفعه قبل بيشتر درس خوانده بودم نمي دانم چرا ترازم پايين آمده است چرا اين طور شده است و چه کار بايد انجام دهم؟
آرين احمدي: پاسخ سوال شما کمي مفصل است اولاً نگران پايين آمدن تراز خود نباشيد چند نکته را خوب دقت کنيد 1- آزمون خود را به خوبي تحليل کنيد ببينيد پاسخ هاي اشتباه، پاسخ هاي نزده تان براي چه بوده 2- به اين فکر کنيد چگونه مي خوانديد و چه سوال هايي را تمرين مي کرديد مي توانستيد در اين آزمون موفق باشيد اين خودش يک نوع تحليل است خيلي وقت ها تحليل براي اين است که بدانيد چه کار مي کرديد مي توانستيد موفق شويد 3- عرض کردم در کارنامه ستوني هست که انطباق يا عدم انطباق ما را با بازه خودمان نشان مي دهد يک بار ديگر در اين ستون خود تمرکز کنيد ببينيد کدام درس هايتان از ستون انطباق پايين تر است شايد آن درس ها را کم خوانده ايد 4- افزايش تراز فقط به افزايش ساعات مطالعه نيست به اين بستگي دارد که مطالعه شما عمقي باشد و تعداد مسئله و تست قابل قبولي را حل کرده باشيد بهتر است در درون دفتر برنامه ريزي خود که دو قسمت دارد يکي ساعت مطالعه و دوم مقدار حل مسئله و تمرين ببينيد شايد تعداد تمرين و تست کمي حل کرده ايد خيلي خوب خوانده ايد اما در مرحله ادراک باقي مانده ايد به مرحله تثبيت و تسلط نرسيده ايد 5- شايد شما در مباحثي که در اين آزمون آمده تسلط کافي نداشتيد شايد در آزمون قبل مباحثي بود که شما بيشتر به آن ها تسلط داشتيد خواهش مي کنم تمام نتايجي را که در اين تحليل به آن مي رسيد به روي کاغذ بياوريد در ضمن انتظار بيش ار حد از خود نداشته باشيد رشد و اُفت يک روند عادي است بيش از يک حد شما در يک بازه زماني کوتاه رشد نمي کنيد و بيش از يک حد هم در بازه زماني کوتاه افت نمي کنيد آهسته و پيوسته شما رشد خواهيد کرد.
****
پيامک:
در پاسخ نامه آزمون جلو تست ها يک درصد نوشته شده اين درصد چه چيزي را نشان مي دهد؟
آرين احمدي: اين درصد نشان مي دهد که چند درصد از دانش آموزان به اين سوال پاسخ درست داده اند اين ممکن است اين سوال را پيش بياورد که چگونه پيش بيني مي شود که چند درصد از دانش آموزان مي توانند اين سوال را درست پاسخ دهند آزمون هاي کانون يک مرحله پيش آزمون دارد که در يک اشل ديگر به دانش آموزان سوالات را مي دهند سوالاتي که خيلي سخت باشند درصد پاسخ گويي به آن ها کم مي شود و اگر خيلي آسان باشد و درصدپاسخ گويي به آن ها زياد باشد اين دو گروه سوالي حذف مي شود نهايتاً سوال هاي نرمال و عادي باقي مي ماند که در پاسخ برگ ذکر مي شود که اين تعداد از دانش آموزان توانسته اند به اين سوال جواب دهند.
****
آرين احمدي: من درباره ستون انطباق صحبت کردم يک موضوع ديگر در کارنامه وجود دارد که شما را با تعادل مطالعاتي تان آشنا مي کند گوشه سمت چپ بالاي کارنامه تصوير هست که تصوير منحني متعادل برنامه مطالعاتي شماست يک خط تعادل وجود دارد برخي از دروس قبل از خط تعادل قرار دارد برخي روي خط و برخي بالاي خط تعادل قرار دارند اين خط تعادل چيست؟
اين خطي است که نشان مي دهد که برخي از درس هاي شما پايين تر از خط تعادل است برخي متعادل و برخي ديگر جلو تر از تعادل است ببينيد در کدام درس ها از تعادل خود کمتر وقت مي گذاريد در دفتر مطالعه خود قرار بود که درسي را که کمتر مي خوانيد جلوي آن عدد 0 را بگذاريد الان اين کارنامه به شما مي گويد که در کدام درس ها نامتعادل درس خوانده ايد بايد نگاه متعادل به درس ها داشته باشيد قرار نيست که شماچند درس راخيلي عالي بخوانيد و چند ردس را کم بخوانيد يا نخوانيد بايد به صورت استاندارد همه دروس در طول هفته با يک نسبت درست مطالعه شود.
-------------------------------------------
تهيه و تنظيم:
گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "
www.lawpress.ir"www.atipress.com"" www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir
