مشاورهي آزمون 22 فروردين جامعهشناسي (1)
پس از مرور دقيق فصول 1 و 2 از كتاب درسي، و بررسي مفاهيم كليدي از مشاورههاي آزمونهاي قبل به مطالب زير از درس دوازدهم دقت نماييد:
ـ انواع جهان اجتماعي
ـ جهانهاي اجتماعي در طول هم
ـ جهانهاي اجتماعي در عرض هم
ـ جهانهاي معنوي و دنيوي
ـ جهانهاي اجتماعي در طول هم: در اين ديدگاه همه جوامع در يك خط و در طول يكديگرند، بعضي از جوامع دراين مسير واحد پيشتر هستند و بعضي در مقايسه با جوامع پيشرفته عقب ماندهاند و جوامعي كه به لحاظ تاريخي عقبماندهاند بايد جوامع پيشرفته را الگوي حركت خود قرار دهند.
نكته: يكي از جامعهشناسان حركت طولي جوامع بشري را به دو مقطع تقسيم ميكند او جوامع مقطع نخست را جوامع مكانيكي و جوامع مقطع دوم را كه مربوط به عصر جديد است جوامع ارگانيكي مينامد. در جوامع مكانيكي (تقسيم كار شكل نگرفته است / تقسيم كار در حد ساده و ابتدايي است.)
در جوامع ارگانيكي: تقسيم كار گسترده وجود دارد.
ـ جهانهاي اجتماعي در عرض هم: عدهاي از انديشمندان اجتماعي به تفاوت موضوع علوم اجتماعي و علوم طبيعي توجه كردهاند. هر جهان اجتماعي فرهنگ و تمدن مناسب خود را بهوجود ميآورد. و جهانهاي اجتماعي مختلف در عرض يكديگرند نه در طول هم.
نكته: جوامعي كه متعلق به فرهنگهاي مختلف هستند با روابط متقابلي كه دارند ميتوانند از تجربيات يكديگر استفاده كنند اما هيچيك از آنها با حفظ هويت خود نميتواند مسير فرهنگ ديگر را ادامه دهد.
ـ جهانهاي معنوي و دنيوي: جهانهاي اجتماعي را ميتوان براساس فرهنگ و نوع اعتقادات، آرمانها و ارزشهاي آنها تقسيمبندي كرد: 1- جهان دنيوي 2- جهان معنوي
ـ جهان دنيوي: فرهنگ دنيوي را فرهنگ سكولار ميگويند.
ـ جهان معنوي: فرهنگ معنوي، جغرافياي هستي را فراتر از جغرافياي طبيعت ميبيند.
نكته: جامعهي سكولار و دنيوي انواع مختلفي دارد، غرب بعد از رنسانس با همهي جوامع متفاوتي كه در آن پديد آمده است هويت سكولار و دنيوي دارد.
ـ جامعهي مقدس و معنوي: ـ فرهنگ توحيدي: فرهنگ اسلام، فرهنگ انبياي الهي
ـ فرهنگ اساطيري: به خداوندگان و قدرتهاي فوق طبيعي قائل است و محصول انحراف بشر از فرهنگ توحيدي و خروج انسان از جهاني است كه به فطرت و آفرينش او متعلق است.
ـ جهانهاي اجتماعي بشر براساس صادق يا كاذب بودن عقايد، ارزشها و آرمانهاي آنها به دو نوع: حق و باطل تقسيم ميشود.
نكته: قرآن كريم حركتهاي اجتماعي بشر را به دو جريان حق و باطل تقسيم ميكند.
