از آنجا كه همهساله داوطلبان گروههاي آزمايشي ديگر نيز تمايل به شركت در كنكور منحصراً زبان را دارند و با توجه به اينكه اطلاعات دقيقي از گروه منحصراً زبان در دسترس داوطلبان نيست، بر آن شديم تا تخصصيترين نكات را قبل از كنكور در اختيار همهي علاقهمندان قرار دهيم كه به شرح زير ميباشد:
بودجه بندی سؤالها
| مبحث | تعداد سؤال |
| Grammar | 10 |
| Vocabulary | 15 |
| Sentence Structure | 5 |
| Language Functions | 10 |
| Cloze Test | 10 |
| Reading Comprehension | 20 |
مباحث گرامر در کنکور زبان 90 مبتنی بر ساختارهای گرامری است که در کتابهای درسی مطرح شده، اما نکات نهفته در سؤالها فراتر از آموختههای مقاطع تحصیلی است. به عنوان مثال اگر در کتاب درسی سال دوم از ضمایر موصولی صحبت شده، ساختار (ضمیر موصولی +" "of) که در کتب درسی مطرح نشده است، در دو سال اخیر مد نظر طراحان سؤال بوده است.
جدول آماری مباحث گرامر
| ارزیابی مباحث | بودجه بندی | |||
| مبحث | زیر مبحث | کنکور 88 | کنکور89 | کنکور90 |
| افعال و زمانها | 1 | 1 | 2 | |
| ضمایر | 1 | |||
| ضمایر موصولی | 3 | 2 | 1 | |
| معلوم و مجهول | 1 | 1 | ||
| Grammar | صفات | 1 | 1 | 2 |
|
| ربط دهنده ها | 1 | 2 | 1 |
| كاربرد مصدر | 1 | 1 | ||
| شرطی | 1 | |||
| نقل قول | 1 | |||
| وجه وصفی | 2 | |||
| وارونه سازی | 1 | |||
| تشدیدکنندهها | 1 | 1 | ||
-در سؤالهای گرامر كنكور 90 تمرکز روی قسمت یا مبحث خاصی نیست. توزیع سؤالها در مباحث مختلف مشهود است. مثلاً در سال 89 دو بار از ربط دهنده ها، یک بار مستقیم و یک بار هم غیر مستقیم سؤال طرح شده است و یا ضمیر موصولی یک بار مستقیم و یکبار غیر مستقیم مطرح شده است. اما در سؤالهای كنكور 90 چنین تمرکزی وجود ندارد و سؤالها میان مباحث مختلف پخش شدهاند. نکتهی مهمتر اینکه سؤالها شکل ترکیبی (از دو یا سه مبحث) ندارند، اگرچه دو سؤال با دو جای خالی داریم.
- سطح دشواری سؤالهای گرامر در سال 90 در مجموع نسبت به سال گذشته آسانتر است و نزدیک به سال 88 میباشد.
واژگان
سؤالهای واژگان هم در فضای زبان عمومی طرح میشوند، اگرچه حداقل 50% از گزینههای جواب فراتر از حد کتب درسی است، روند کلی سؤالها به گونهای است که دانشآموز باید در عین فهم کلی جمله به تفاوتهای ظریف معنایی گزینهها و گاهی به خصیصههای گرامری واژگان نیز توجه کنند. سؤالها مبتنی برcollocation""های متعارف زبان انگلیسی هستند، به عنوان مثال "collocation"های زیر در کنکور سال 90 مشاهده شدهاند:
"A steady decline of, retrieve information, made medical discoveries, by any means, a relatively high price,…"
- نکتهی بسیار مهم این است که جز در 7 یا 8 موردی که جواب فراتر از زبان عمومی است، تمام واژههای دیگر در صورت سؤال در حد زبان عمومی است و تنها یک واژه ممکن است غریب و نا آشنا به نظر برسد("lease"در سؤال 114) که این نشان میدهد طراحان سؤال تلاش داشتهاند سؤالهای "vocabulary" را در فضای زبان عمومی طرح کنند، هرچند در 7 یا 8 مورد جواب سؤالها فراتر از سطح عمومی کتابهای زبان دبیرستان و پیشدانشگاهی است.
- سطح دشواری سؤالها در مجموع "upper-intermediate" است و به طور کلی با سطح کتاب "New Bridging the Gap" همسو است.
ترتیب اجزای جمله:
جواب دادن به سؤالهای این بخش مستلزم درک صحیح ساختارهای گرامری است. دانشآموزان باید اجزای مختلف یک ساختار گرامری، نحوهی همنشینی آنها، تفاوتهای معنایی حاصل از ترتیب در تغییرات این اجزا و تنوع ترکیب این اجزا را به خوبی به خاطر بسپارند. ذهن خلاق دانشآموزان در عین حال که باید قادر به تجزیهی این اجزا باشد، باید قابلیت ترکیب این اجزا را در شکلهای متفاوت وابسته به "context" در زمینههای مختلف را دارا باشد.
ترکیب: در این مرحله، یادگیرنده میتواند عواملی را که در مرحلهی تحلیل از همدیگر تفکیک کرده بود، به طریقی نو، برای دریافت یک معنی جدید و نوظهور، با یکدیگر ترکیب کند. به عبارت دیگر، ترکیب، مستلزم درهم آمیختن دوبارهی قسمتهایی از تجربههای گذشته با مطالب جدیدبازسازی آن به صورت یک کل تازه و نسبتا" انسجامیافته است .
- در سال 90 جملههای ""word order طولانیترند و این مورد وقت و توجه زیادتری را میطلبد و دانشآموز را در ترتیب و توالی کلمات بیشتر درگیر میکند. ساختار مختلط و ترکیبی جملهها برای دانشآموزان چالش برانگیزترند، به خصوص در سؤال 127 و 129، میتوان گفت که ساختار این دو جمله در دو سال 88 و 89 بیسابقه بوده است.
مکالمه:
سؤالهای این بخش هرگز در کتب درسی مطرح نشده و پاسخگویی به این سؤالها نیازمند مطالعهی کتب آموزش زبان است. توجه به معنای محاورهای واژگان، دقت در کاربرد "phrasal verbs" و "idioms" و درک مفهوم کلی مکالمه (یا"mini talk"ها) برای رسیدن به پاسخ ضروری است.
- اگرچه سؤالهای سال 88 عمدتاً مبتنی بر idioms"" و "phrasal verbs" است، سؤالهای سال89 مبتنی بر معانی" "literal و آشنای با کلمههای پرکاربرد در مکالمه است. همین موضوع باعث شده است که سؤالهای بخش مکالمه در سال 89 راحت باشند. اما سؤالهای سال 90 در فضایی بین این دو سال قرار دارند.
کلوز تست
سؤالهای این بخش مرکب از بخش واژگان و دانستههای گرامری است. در بخش گرامر این سؤالها (همانند بخش گرامر) دانشآموزان باید در حین انتخاب گزینههای صحیح برای یک جای خالی، به گزینههای انتخابی خود در جای خالیهای قبل و بعد نیز توجه کند؛ تا هماهنگی کلی گزینههای انتخابیاش در راستای مفهوم کلی متن باشد. در سالهای 88 و 89 سه سؤال گرامر در این بخش مطرح شده و نکتهی قابل توجه در این است که در سال 90، 5 یا 6 سؤال گرامر وجود دارد. جواب 2 سؤال از این تعداد با توجه به مفهوم متن حاصل میشود نه صرفا با توجه به نکات گرامری (سؤالهای 147 و 149).
درک مطلب
طول"passage"ها در کنکور زبان تخصصی به مراتب بلندتر از"passage"های زبان عمومی است. ساختار پیچیدهتر جملهها، واژگان مشکلترو وجود ایدههای متفاوت در متن وقت و دقت بیشتری را میطلبد. درک ایدهی اصلی متن و تمام پاراگرافها (به طور جداگانه)، توجه به لحن نویسنده و انتخاب واژگان و توانایی در برخورد با متن(به خصوص حدس معنای واژگان دشوار) از ضروریات پاسخگویی به سؤالهای این بخش است. طول سه "passage" نزدیک به هم هستند. اما نسبت به متنهای سال 88 و 89 طولانیتر هستند (به خصوص سال 88). درpassage 1 متنی نسبتاً تخصصی دربارهی واژهای نسبتا ناآشنا "Ecotourism" مشاهده میشود. اما از آنجا که زمینهی متن پر از واژگان در حد زبان عمومی است، متن فقط از لحاظ درک مطلب و برخورد با متن برای دانشآموزان چالشبرانگیز است، نه کار با لغات دشوار تخصصی.
