منحصراً زبانی‌ها! قبل از کنکور بخوانید.

با توجه به این‌که اطلاعات دقیقی از گروه منحصراً زبان در دسترس داوطلبان نیست، بر آن شدیم تا تخصصی‌ترین نکات را قبل از کنکور در اختیار همه‌ی علاقه‌مندان قرار دهیم

منحصراً زبانی‌ها!  قبل از کنکور بخوانید.

از آن‌جا كه همه‌ساله داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي ديگر نيز تمايل به شركت در كنكور منحصراً زبان را دارند و با توجه به اين‌كه اطلاعات دقيقي از گروه منحصراً زبان در دسترس داوطلبان نيست، بر آن شديم تا تخصصي‌ترين نكات را قبل از كنكور در اختيار همه‌ي علاقه‌مندان قرار دهيم كه به شرح زير مي‌باشد:

 

بودجه بندی سؤال‏ها

مبحث

تعداد سؤال

Grammar

10

Vocabulary

15

Sentence Structure

5

Language Functions

10

Cloze Test

10

Reading Comprehension

20

 

 

 

 

 

 

 

 

گرامر

مباحث گرامر در کنکور زبان 90 مبتنی بر ساختارهای گرامری است که در کتاب‏های درسی مطرح شده، اما نکات نهفته در سؤال‏ها فراتر از آموخته‏های مقاطع تحصیلی است. به عنوان مثال اگر در کتاب درسی سال دوم از ضمایر موصولی صحبت شده، ساختار (ضمیر موصولی +" "of) که در کتب درسی مطرح نشده است، در دو سال اخیر مد نظر طراحان سؤال بوده است.

 

 

 

 

 

 

جدول آماری مباحث گرامر

ارزیابی مباحث

بودجه بندی

مبحث

زیر مبحث

کنکور 88

کنکور89

کنکور90

افعال و زمان‌ها

1

1

2

ضمایر

1

ضمایر موصولی

3

2

1

معلوم و مجهول

1

1

Grammar

صفات

1

1

2

 

ربط دهنده ها

1

2

1

كاربرد مصدر

1

1

شرطی

1

نقل قول

1

وجه وصفی

2

وارونه سازی

1

تشدیدکننده‏ها

1

1

 

-در سؤال‏های گرامر كنكور 90 تمرکز روی قسمت یا مبحث خاصی نیست. توزیع سؤال‏ها در مباحث مختلف مشهود است. مثلاً در سال 89 دو بار از ربط دهنده ها،  یک بار مستقیم و یک بار هم غیر مستقیم سؤال طرح شده است و یا ضمیر موصولی یک بار مستقیم و یک‏بار غیر مستقیم مطرح شده است. اما در سؤال‏های كنكور 90 چنین تمرکزی وجود ندارد و سؤال‏ها میان مباحث مختلف پخش شده‏اند. نکته‏ی مهم‏تر این‏که سؤال‏ها شکل ترکیبی (از دو یا سه مبحث) ندارند، اگرچه دو سؤال با دو جای خالی داریم.

-  سطح دشواری سؤال‏های گرامر در سال 90 در مجموع نسبت به سال گذشته آسان‏تر است و نزدیک به سال 88 می‏باشد.

 واژگان

سؤال‏های واژگان هم در فضای زبان عمومی طرح می‏شوند، اگرچه حداقل 50% از گزینه‏های جواب فراتر از حد کتب درسی است، روند کلی سؤال‏ها به گونه‏ای است که دانش‏آموز باید در عین فهم کلی جمله به تفاوت‏های ظریف معنایی گزینه‏ها و گاهی به خصیصه‏های گرامری واژگان نیز توجه کنند. سؤال‏ها مبتنی برcollocation""های متعارف زبان انگلیسی هستند، به عنوان مثال "collocation"های زیر در کنکور سال 90 مشاهده شده‏اند:

"A steady decline of, retrieve information, made medical discoveries, by any means, a relatively high price,…"

- نکته‏ی بسیار مهم این است که جز در 7 یا 8 موردی که جواب فراتر از زبان عمومی است، تمام واژه‏های دیگر در صورت سؤال در حد زبان عمومی است و تنها یک واژه ممکن است غریب و نا آشنا به نظر برسد("lease"در سؤال 114) که این نشان می‏دهد طراحان سؤال تلاش داشته‏اند سؤال‏های  "vocabulary" را در فضای زبان عمومی طرح کنند، هرچند در 7 یا 8 مورد جواب سؤال‏ها فراتر از سطح عمومی کتاب‏های زبان دبیرستان و پیش‏دانشگاهی است.

-  سطح دشواری سؤال‏ها در مجموع "upper-intermediate" است و به طور کلی با سطح کتاب  "New Bridging the Gap" هم‏سو است.

 

 ترتیب اجزای جمله:

جواب دادن به سؤال‏های این بخش مستلزم درک صحیح ساختارهای گرامری است. دانش‏آموزان باید اجزای مختلف یک ساختار گرامری، نحوه‏ی هم‏نشینی آن‏ها، تفاوت‏های معنایی حاصل از ترتیب در تغییرات این اجزا و تنوع ترکیب این اجزا را به خوبی به خاطر بسپارند. ذهن خلاق دانش‏آموزان در عین حال که باید قادر به تجزیه‏ی این اجزا باشد، باید قابلیت ترکیب این اجزا را در شکل‏های متفاوت وابسته به "context" در زمینه‏های مختلف را دارا باشد.

ترکیب: در این مرحله، یادگیرنده می‏تواند عواملی را که در مرحله‏ی تحلیل از هم‏دیگر تفکیک کرده بود، به طریقی نو، برای دریافت یک معنی جدید و نوظهور، با یک‏دیگر ترکیب کند. به عبارت دیگر، ترکیب، مستلزم درهم آمیختن دوباره‏ی قسمت‏هایی از تجربه‏های گذشته با مطالب جدیدبازسازی آن به صورت یک کل تازه و نسبتا" انسجام‏یافته است .

 

-     در سال 90 جمله‏های ""word order طولانی‏ترند و این مورد وقت و توجه زیادتری را می‏طلبد و دانش‏آموز را در ترتیب و توالی کلمات بیشتر درگیر می‏کند. ساختار مختلط و ترکیبی جمله‏ها برای دانش‏آموزان چالش برانگیزترند، به خصوص در سؤال 127 و 129، می‏توان گفت که ساختار این دو جمله در دو سال 88 و 89 بی‏سابقه بوده است.

مکالمه:

سؤال‏های این بخش هرگز در کتب درسی مطرح نشده و پاسخ‏گویی به این سؤال‏ها نیازمند مطالعه‏ی کتب آموزش زبان است. توجه به معنای محاوره‏ای واژگان، دقت در کاربرد "phrasal verbs" و "idioms" و درک مفهوم کلی مکالمه (یا"mini talk"ها) برای رسیدن به پاسخ ضروری است.

-     اگرچه سؤال‏های سال 88 عمدتاً مبتنی بر idioms"" و "phrasal verbs" است، سؤال‏های سال89 مبتنی بر معانی" "literal و آشنای با کلمه‏های پرکاربرد در مکالمه است. همین موضوع باعث شده است که سؤال‏های بخش مکالمه در سال 89 راحت باشند. اما سؤال‏های سال 90 در فضایی بین این دو سال قرار دارند.

کلوز تست

سؤال‏های این بخش مرکب از بخش واژگان و دانسته‏های گرامری است. در بخش گرامر این سؤال‏ها (همانند بخش گرامر) دانش‏آموزان باید در حین انتخاب گزینه‏های صحیح برای یک جای خالی، به گزینه‏های انتخابی خود در جای خالی‏های قبل و بعد نیز توجه کند؛ تا هماهنگی کلی گزینه‏های انتخابی‏اش در راستای مفهوم کلی متن باشد. در سال‏های 88 و 89 سه سؤال گرامر در این بخش مطرح شده و نکته‏ی قابل توجه در این است که در سال 90، 5 یا 6 سؤال گرامر وجود دارد. جواب 2 سؤال از این تعداد با توجه به مفهوم متن حاصل می‏شود نه صرفا با توجه به نکات گرامری (سؤال‏های 147 و 149).

 

 درک مطلب

طول"passage"ها در کنکور زبان تخصصی به مراتب بلندتر از"passage"های زبان عمومی است. ساختار پیچیده‏تر جمله‏ها، واژگان مشکل‏ترو وجود ایده‏های متفاوت در متن وقت و دقت بیشتری را می‏طلبد. درک ایده‏ی اصلی متن و تمام پاراگراف‏ها (به طور جداگانه)، توجه به لحن نویسنده و انتخاب واژگان و توانایی در برخورد با متن(به خصوص حدس معنای واژگان دشوار) از ضروریات پاسخ‏گویی به سؤال‏های این بخش است. طول سه "passage"  نزدیک به هم هستند. اما نسبت به متن‏های سال 88 و 89 طولانی‏تر هستند (به خصوص سال 88). درpassage 1 متنی نسبتاً تخصصی درباره‏ی واژه‏ای نسبتا نا‏آشنا "Ecotourism" مشاهده می‏شود. اما از آن‏جا که زمینه‏ی متن پر از واژگان در حد زبان عمومی است، متن فقط از لحاظ درک مطلب و برخورد با متن برای دانش‏آموزان چالش‏برانگیز است، نه کار با لغات دشوار تخصصی.

منبع :

حامد هوشیاران
ارسال شده توسط : حامد هوشیاران
Menu