گفتگو با هلیا باسلیقه دانش آموز قهرمان پیوستگی

من از طریق دوستان و همکلاسی‌هایم در مدرسه با کانون آشنا شدم. خیلی از دانش‌آموزان موفق مدرسه‌مان در سال‌های گذشته از آزمون‌ها و کتاب‌های کانون استفاده کرده‌اند و نتایج خوبی گرفته‌اند

گفتگو با هلیا باسلیقه دانش آموز قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی: هلیا باسلیقه
پایه و رشته : دوازدهم علوم انسانی
نام شهر ، استان :  شهرستان خواف/ خراسان رضوی
نام مدرسه : طالقانی
سالهای حضور در کانون: یکسال
تعداد کل آزمون ها:20
شغل و تحصیلات مادر:  دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: لیسانس معماری


مصاحبه کننده : کوثر باسلیقه

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
من از طریق دوستان و همکلاسی‌هایم در مدرسه با کانون آشنا شدم. خیلی از دانش‌آموزان موفق مدرسه‌مان در سال‌های گذشته از آزمون‌ها و کتاب‌های کانون استفاده کرده‌اند و نتایج خوبی گرفته‌اند


 دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
 شناسایی نقاط ضعف و قوت ،مدیریت کردن زمان، خود ارزیابی بعد از هر آزمون، و در کل
کانون به من آموخت چگونه یادگیرنده مؤثری باشم، نه فقط آزمون‌دهنده

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ مهمترین دستاورد و ثمره پیوستگی خود را چه می دانید؟
با تحلیل هر آزمون متوجه می‌شدم کجا ایستاده‌ام و چطور باید حرکت کنم.
خسته‌کننده نبود چون همیشه یک هدف واضح برای دو هفته بعد داشتم.
یاد گرفتم اشتباهاتم رو تکرار نکنم و همیشه یک قدم جلوتر باشم.

  پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می کنند؟
پدر و مادرم .بیشترین کمکشان این است که فضای مناسبی برای درس خواندن برای من فراهم میکنند و وقتی خیلی خسته یا بی‌انگیزه میشوم، به من روحیه میدهند.
 

در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده ؟ چرا؟
من روی هر دو تمرکز کردم، ولی اولویت اصلی‌ام نگاه به آینده بود.
چون تابستان زمان طلایی برای جبران ضعف‌های گذشته و هم‌زمان پیش‌روی برای مباحث جدید بود.

نظر شما در زمینه ی روش بازیابی در مطالعه چیست ؟ آیا شما از این روش زمان مطالعه می کنید ؟
 بله، از روش بازیابی زیاد استفاده می‌کردم.
مثلاً بعد از هر بار مطالعه از خودم سوال می‌پرسیدم یا خلاصه‌ای از آنچه خوانده بودم را از حفظ می‌نوشتم.
این روش به من کمک می‌کرد بفهمم واقعاً چه چیزهایی را بلدم و کجاها را باید دوباره بخوانم.
 

مطابق برنامه ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه ریزی می کنید؟
 بله ،پشتیبان تحصیلی‌ام  بر اساس همان برنامه راهبردی کانون برایم برنامه‌ریزی می‌کرد. ایشان ابتدا برنامه کلی راهبردی را می‌دیدند، سپس با توجه به نتایج آزمون‌ها و وضعیت شخصی من، آن را برایم شخصی‌سازی می‌کردند.

 تا حالا شده به دلیل عدم مطابقت برنامه آزمون با مدرسه از برنامه ی آزمون عقب بیافتید؟ چه راهکاری در پیش گرفتید؟
بله، این اتفاق گاهی می‌افتاد. وقتی برنامه آزمون با مدرسه هماهنگ نبود، من اولویت را به مدرسه می‌دادم چون امتحانات مدرسه تاثیر مستقیم داشتند، اما همزمان برنامه آزمون را فشرده می‌کردم.

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟
تاریخ و جغرافیا
من تاریخ را داستان‌وار می‌خوانم، هر اتفاق را با علت‌هایش به‌خاطر می‌سپارم.
جغرافیا را هم با کشیدن شکل و نگاه کردن به نقشه یاد می‌گیرم.
توی آزمون‌ها همیشه درصد این دو درس بالا بوده و تو مدرسه هم تقریباً همیشه نمره کامل می‌گیرم.
 
چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟
 حدود ۸ ساعت درس می‌خوانم که تقریباً نیمی از آن به تست‌زنی و تحلیل تست اختصاص دارد. این روش کمک می‌کند هم مطلب را یاد بگیرم، هم با شرایط آزمون آشنا شوم

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره ی کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه بر طرف می کنید ؟
اول سراغ درس‌هایی میروم که درصد پایین‌تر دارند (ضعف‌هایم).
و بعد برای هر اشتباه، یک دلیل مشخص پیدا می‌کنم
· درس را بلد نبودم؟ دوباره می‌خوانم.
· بی‌دقتی بود؟ در آزمون بعد دقت می‌کنم.
· وقت کم آوردم؟ تمرین تست زماندار می‌کنم.
این کارها را برای هر آزمون تکرار می‌کنم تا ضعف‌هایم بر طرف شود

آیا اعضای خانواده کارنامه ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است ؟
بله، نتیجه آزمون‌هایم را می‌بینند. اگر نمره‌ام پایین باشد، به من کمک می‌کنند تا علت را پیدا کنم و برای آزمون بعدی برنامه بهتری داشته باشم.

 
دفتر برنامه ریزی دارید؟ در دفتر برنامه ریزی آیا در طول هفته به قسمت هدف گذاری و تصمیمات کوتاه مدت و بلند مدت توجه کرده اید؟
 بله، هر هفته در دفتر برنامه‌ریزی هدف‌های کوچک مشخص می‌کنم و هر روز طبق آن درس می‌خوانم. همین نظم ساده باعث پیشرفتم شده.

 
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟
بله، من در برنامه ی هفتگی  حتماً وقت مشخصی برای استراحت، ورزش و ارتباط با دوستانم میگذارم. معتقدم این استراحت کنترل شده باعث میشود در ساعات درس، تمرکز و انرژی بیشتری داشته باشم.


از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کردید؟ کدام بخش ها برای شما جالب تر بود؟
 بله، استفاده می کردم . از سایت کانون بیشتر برای دیدن کارنامه و دانلود آزمون‌های قبلی استفاده می‌کردم و بخش مصاحبه با رتبه‌های برتر مجله آزمون هم همیشه برای من جالب و انرژی‌بخش بود.

چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون های کانون چیست؟
  چون برنامهٔ منظم دو هفته‌ای داشت که درس خواندن را آسان می‌کرد و کارنامه سریع و دقیق به من نشان می‌داد کجا ضعف دارم
 مهم ترین ویژگی آن کارنامه‌های خیلی خوب که بلافاصله بعد از آزمون می‌آید و اشتباهاتم را ریز به ریز نشان می‌دهد.

تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید؟
من بعد از هر آزمون، کارنامه را کامل بررسی می‌کنم.
اول دلیل هر اشتباه را پیدا می‌کنم بعد، با توجه به سطح دشواری سؤالات، برای دو هفتهٔ بعد برنامه‌ریزی می‌کنم که روی چه مباحثی بیشتر کار کنم. این کار کمکم کرده همیشه در حال پیشرفت باشم.

امسال که سال سر نوشت سازی برای شما است، در کدام درس ها با تغییر روش مطالعه، تغییر رادیکال ایجاد کردید؟
قبلاً جغرافیا را یک درس حفظی می‌دیدم. نام شهرها، کوه‌ها، آمارها و تعاریف را طوطی‌وار حفظ می‌کردم. این روش دو مشکل بزرگ داشت:
· مطالب زود فراموش می‌شد.
· در آزمون‌های تحلیلی و ترکیبی، نمی‌توانستم از اطلاعات استفاده کنم
اما با درک کردن هر مسئله و مرور کردن آن در ذهن باعث شد در حافظه ام بمانند

فکر می کردید با شما یک روز به عنوان یکی از دانش آموزان برترکانون مصاحبه صورت گیرد؟ 

این تصور را داشتم که می‌توانم جزو دانش‌آموزان برتر باشم و چنین روزی اتفاق بیفتد.



گفتگو با هلیا باسلیقه دانش آموز قهرمان پیوستگی

Menu