تاکنون به این فکر کرده ای که آیا من تنها برای سنجش آنچه آموخته ام، آزمون می دهم؟ یعنی تنها مزیت آزمون های کانون این است؟
در پاسخ به تو دوست عزیز می گویم: خیر! آزمون تنها جنبه آموزشی ندارد , بلکه بخش عمده ای از مزایای آن کسب اعتماد به نفس و خود باوری است. ما زمانی که به اندوخته های علمی خود اطمینان داشته باشید، می توانیدبه بهترین نحو به سوالات آزمون پاسخ دهید.
تجربه نشان داده است که اشخاصی که احساسات خود را ترسیم می کنند، بهتر و بیشتر به هدف دلخواهشان می رسند زیرا زمانی که فرد احساس خود را آنگونه که هست , ترسیم می کند به لحاظ روحی تخلیه و از استرس دور می شود. از طرفی با این کار تلاش می کند , اگر احساس ناخوشایندی دارد تبدیل به احساسی خوشایند و اگر احساس خوشایندی دارد سعی در حفظ آن بنماید، در عمل به این کار خود نگاری می گویند یعنی ثبت تمامی احساسات.
خود نگاری در روزهای آزمون هم به یاری دانش آموزان به خصوص در مقطع دبستان می آید.
چه خوب است دانش آموز قبل و بعد از آزمون احساس خود را در قالب یک جمله کوتاه یا شکل بنویسد یا نقاشی کند.
در تحلیل خود نگاری به روش ترسیم صورتک با 4 حالت ذیل روبرو می شوید:
حالت اول:
اگر درخود نگاری ابتدای آزمون چهره صورتک ناراحت ولی بعد از آزمون چهره صورتک
خندان باشد بیان گر این است که دانش آموز فقط استرس داشته است ولی در مجموع برای آزمون
آماده بوده است.
حالت دوم : اگر درخود نگاری ابتدای آزمون چهره صورتک خندان ولی بعد از آزمون چهره صورتک
ناراحت باشد بیان گر این است که دانش آموز به ظاهر خود را برای آزمون آماده می
دیده اما پس از آزمون متوجه شده است اطلاعاتش برای پاسخ دهی به سوالات کافی نبوده
است.
حالت سوم:اگر درخود نگاری ابتدا و انتهای آزمون چهره صورتک ناراحت باشد بیان گر این است که
دانش آموز به درس خود اهمیت می دهد ولی بنا به دلایلی نتوانسته است خود را برای
آزمون آماده کند و از این که کم کاری کرده است احساس نا خوشایندی دارد.
حالت چهارم : اگر درخود نگاری ابتدا و انتهای آزمون چهره صورتک خندان باشد بیان گر اعتماد به
نفس بسیار بالای دانش آموز بوده است که با آمادگی کامل برای آزمون حاضر شده است.
خود نگاری یک روش شخصیت شناسی کارآمد است که در کانون فرهنگی آموزش به آن اهمیت ویژه داده شده است.
