نام و نام خانوادگی : محمدهادی تحقیقی
شهر : تهران
مقطع و رشته : ششم
شغل و تحصیلات پدر : فوق لیسانس کامپیوتر
شغل و تحصیلات مادر : لیسانس شیمی
نام مصاحبه گر: یلدا بصیری
هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون به صورت حضوری چیست؟
هدف اصلی من از حضور در آزمونهای کانون، به طور مشخص، کسب آمادگی لازم برای شرکت در آزمونهای مدارس برتر و سمپاد است. کانون به من این فرصت را میدهد که قبل از آزمونهای اصلی، با یک محیط استاندارد، رقابتی و زمانبندیشده آشنا شوم و این تمرینات منظم، درسی و روحیهام را برای موفقیت در آن رقابتها تقویت میکند.
عملکرد خود را در اولین آزمون سال تحصیلی چگونه ارزیابی میکنید؟
با توجه به اینکه این اولین آزمون رسمی بعد از شروع سال تحصیلی بود، عملکردم را خوب ارزیابی میکنم. البته این به معنای رضایت کامل نیست؛ در اولین آزمون تحصیلی همیشه انتظارات بالاتر میرود و من قطعاً باید برای آزمونهای بعدی تلاش بیشتری انجام دهم تا بتوانم در سطح ایدهآل قرار بگیرم.
به کارنامهی آزمون خود نگاه که کردید، چه نکاتی توجهتان را جلب کرد؟
مهمترین نکتهای که از تحلیل کارنامه متوجه شدم، شناسایی دقیق نقاط ضعفم بود. با بررسی درصدها و ترازها، توانستم مباحثی را که نیاز به مطالعه عمیقتر دارند، تفکیک کنم. این تحلیل به من کمک میکند تا برای آزمونهای آینده، برنامهریزی جبرانی هدفمندتری داشته باشم.
کدام درس یا مبحث در این آزمون نقطهی قوت شما بود و علت موفقیتتان در آن چیست؟
در این آزمون، دروس ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی و هوش تصویری/فضایی نقاط قوت من بودند. دلیل این امر این است که من برای این دروس، مطالعه روزانه و تمرین تستی مستمر را در برنامه داشتم و همچنین از کتابهای مکمل مانند کتابهای سه سطحی برای عمق بخشیدن به یادگیری بهره گرفتم.
در مقابل، در چه درسی عملکرد ضعیفتری داشتید و برای بهبود آن چه برنامهای دارید؟
بیشترین نیاز به تقویت در من مربوط به تستهای هوش کلامی و ریاضی و همچنین سرعت و دقت در حل مسائل بود. برنامه من این است که منابع دیگری را برای این بخشها بررسی کنم و به جای مطالعه صرف، زمان بیشتری را به حل تستهای ترکیبی و چالشی اختصاص دهم.
در هفتههای منتهی به این آزمون، میانگین ساعت مطالعهی روزانهتان چقدر بود و چگونه آن را مدیریت میکردید؟
تقریباً هر روز حدود دو تا سه ساعت مطالعهی متمرکز برای آزمون و تستزنی داشتم. اولویتبندی من به این شکل بود که ابتدا مطالب مربوط به آزمون کانون را به اتمام میرساندم و سپس مابقی زمانم را به انجام تکالیف و مرور دروس مدرسه اختصاص میدادم.
چقدر با برنامهی راهبردی آزمونها هماهنگ بودید؟
بله، من کاملاً سعی میکنم با برنامهی راهبردی هماهنگ باشم. من برای هر آزمون دو هفتهای، یک برنامهریزی و هدفگذاری جداگانه مطابق با بودجهبندی راهبردی کانون تنظیم میکنم تا مطمئن شوم که هیچ مبحثی از قلم نیفتاده است.
برنامهی شما برای دو هفتهی آینده تا آزمون بعدی چیست؟
تمرکز اصلیام روی درس فارسی است؛ احساس میکنم نیاز به مطالعه عمیقتر و درک بهتری از مفاهیم آن دارم. برای بخش هوش نیز قصد دارم از یک کتاب کمکآموزشی جدید برای تنوع در تستزنی استفاده کنم.
چه تغییری در روش مطالعهتان نسبت به تابستان یا سال گذشته ایجاد کردهاید؟
تغییر اصلی در این است که اکنون مطالعه و تستزنی را بسیار هدفمند دنبال میکنم. در گذشته ممکن بود پراکندهتر درس بخوانم، اما اکنون هر فعالیت مطالعهای که انجام میدهم، یک هدف مشخص دارد و این پیوستگی هدفمند، بزرگترین دستاورد من است.
آیا از دفتر برنامهریزی، تحلیل کارنامه یا ابزارهای سایت کانون استفاده میکنید؟
بله، من از هر دو ابزار مهم دفتر برنامهریزی و تحلیل کارنامه به طور مستمر کمک میگیرم. تحلیل کارنامه به من دید واقعبینانه میدهد و دفتر برنامهریزی نظم روزانه را تضمین میکند.
نقش پشتیبان خود را در مسیر آمادگی آزمونها چگونه توصیف میکنید؟
نقش پشتیبانم بسیار عالی است. ایشان توصیهها و راهنماییهای بسیار بهجایی ارائه میدهند که دقیقاً متناسب با نیازهای لحظهای من است. علاوه بر این، تشویقهای به موقع ایشان نقش بسیار مهمی در حفظ انگیزه در طول هفتهها دارد.
کسانی که این مصاحبه را مطالعه میکنند و میخواهند در اولین آزمون سال تحصیلی شرکت کنند، چه توصیهای برایشان دارید؟
توصیه من به دوستانم این است که در ابتدا حتماً طبق برنامه راهبردی، برنامه ریزی دقیق انجام دهند و سپس با اراده قوی، هر روز طبق آن برنامه به طور پیوسته مطالعه و تستزنی را انجام دهند. شروع پرانرژی یعنی شروعی منظم و هدفمند.
