نام مصاحبهشونده: متین دبیری
پایه تحصیلی: دهم ریاضی
متقاضی موقعیت: پشتیبان آموزشی
مدرک تحصیلی و شغل پدر : لیسانس عمران _ شرکت ساختمانی و پیمانکار
مدرک تحصیلی و شغل مادر : لیسانس بیپلوژی _ خانه دار
مصاحبه گر: امیرحسین ملکیان

سوال ۱: خودت را معرفی کن
من امیرحسین احمدی هستم، دانشآموز دهم ریاضی. درسهای تحلیلی مثل ریاضی و فیزیک رو خیلی دوست دارم. تو اوقات فراغتم کتابهای علمی-تخیلی میخونم و تو یه تیم فوتسال محلی هم بازی میکنم. دوست دارم همیشه مفید باشم، برای همین گاهی به همکلاسیها در حل مسائل ریاضی کمک میکنم.
سوال ۲: انگیزه تو برای همکاری با قلمچی چیست؟
من سالهاست که از آزمونها و کتابهای قلمچی استفاده میکنم. سیستم منظم و هدفمندش برام الهامبخش بوده. دوست دارم تو این مجموعه تجربه کنم و از طرفی به دانشآموزهای دیگه هم کمک کنم تا مسیرشون رو با برنامهریزی بهتر طی کنند.
سوال ۳: یک پشتیبان خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
به نظرم باید صبور باشه، خوب گوش کنه و بتونه خودش رو جای دانشآموز بذاره. همچنین باید بتونه نقاط قوت و ضعف رو شناسایی کنه و براساس اون، برنامهای شخصیسازی شده پیشنهاد بده.
سوال ۴: اگر دانشآموزی ناامید شود، چگونه به او انگیزه میدهی؟
اول سعی میکنم بفهمم دلیل ناامیدیش چیه. بعد بهش یادآوری میکنم که شکستهای کوچک بخشی از مسیر پیشرفته. ممکنه از تجربه شخصی خودم بگم یا روشهای مطالعهام رو با او به اشتراک بذارم تا ببینه میتونه با تغییر روش، نتیجه بگیره.
سوال ۵: وقتشناسی و تعهد برایت چه معنایی دارد؟
برای من یعنی احترام به زمان خودم و دیگران. اگر قولی دادم یا کاری بهم محول شد، تمام تلاشم رو میکنم که در زمان تعیینشده، با بهترین کیفیت انجامش بدم. همیشه سعی میکنم کارهام رو اولویتبندی کنم.
سوال ۶: تجربه تدریس یا کمک به دیگران داشتهای؟
بله، تو مدرسه معمولاً بعد از کلاس، با دوستانم که درسی رو متوجه نشدن، چند مسئله رو مرور میکنیم. گاهی هم برای پسرخالهام که هشتمه، ریاضی رو توضیح میدم. این کار به من یاد داده که چطور یه مطلب رو ساده و قابل فهم بیان کنم.
سوال ۷: چگونه زمانت را بین درس، کار و زندگی مدیریت میکنی؟
من برای خودم یه برنامه هفتگی مینویسم. ساعتهای مطالعه شخصی، کلاسها، ورزش و استراحت رو تو اون میگنجونم. فکر میکنم اگر اینجا هم مشغول بشم، میتونم با تنظیم دقیقتر این برنامه، به همه تعهداتم برسم.
سوال ۸: نقاط قوت و ضعف تو در ارتباط با دیگران چیست؟
قوتم اینه که معمولاً میتونم فضای دوستانهای ایجاد کنم و دیگران راحت با من صحبت میکنن. ضعفم اینه که گاهی زیاد صحبت میکنم! دارم سعی میکنم بیشتر گوش کنم و فکر کنم قبل از حرف زدن.
سوال ۹: مهمترین دلیل پیشرفت در آزمونهای منظم چیست؟
به نظرم تحلیل آزمون بعد از هر آزمون مهمترینعامله. اینکه بدونیم اشتباهاتمون کجاست و چطور باید اون مباحث رو دوباره بخونیم. برنامهریزی منظم و رعایت زمانبندی هم خیلی کمک میکنه.
سوال ۱۰: اگر با همکاری دچار اختلاف نظر شوی، چه میکنی؟
سعی میکنم در کمال احترام، دلیل نظرم رو واضح بگم و به نظرش هم خوب گوش کنم. دنبال نقطه مشترک میگردم. اگر به نتیجه نرسیدیم، از یه نفر سوم مثل مدیر بخش کمک میخوام تا بین ما قضاوت کنه.
سوال ۱۱: دانشآموزان نسل جدید چه ویژگیهایی دارند؟
دسترسی خیلی بیشتری به اطلاعات دارن، ولی گاهی تمرکز کافی ندارن و سریع حوصلهشون سر میره. از طرفی کنجکاوترن و دوست دارن دلیل هر چیزی رو بدونن. باید با روشهای خلاقانهتر و جذابتر اونها رو درگیر کرد.
سوال ۱۲: با کتابهای قلمچی آشنایی داری؟
بله، مخصوصاً کتابهای آبی و سهسطحی رو زیاد استفاده کردم. کتاب آبی برای مرور پایه و کتاب سهسطحی برای چالشهای بیشتر عالین. تستهای طبقهبندیشده و پاسخهای تشریحی کاملشون خیلی کمککنندهست.
سوال ۱۳: هدف تو از این کار چیست؟
اولاً دوست دارم یه تجربه کاری مفید تو زمینه آموزشی کسب کنم. ثانیاً کمک به دیگران برام لذتبخشه. و در نهایت، کسب درآمد برای پسانداز شخصی هم برایم انگیزهدهندهست.
سوال ۱۴: سختترین درسی که بر آن مسلط شدید؟
تابستون سال نهم، هندسه بود! اولش اصلاً نمیتونستم اثباتها رو درک کنم. روشم رو عوض کردم: اول مفاهیم پایه رو قوی کردم، بعد برای هر قضیه کلی مثالهای عینی کشیدم و کلی تمرین حل کردم. آخر ترم شد یکی از نقاط قوتم.
سوال ۱۵: سوالی از ما دارید؟
بله، ممنون. دوست دارم بدونم برای کسی مثل من که اولین تجربه کاریاش خواهد بود، آیا دوره آموزش یا منتور مشخصی در نظر گرفته میشه تا بتونم بهتر با وظایفم آشنا بشم؟
