نام و نام خانوادگی: زهرا السادات هاشمیان
پایه: دوازدهم انسانی
نام شهر و استان: شهرستان رودان- استان هرمزگان
شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی، کارشناسی آموزش ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی، دکتری مشاوره
میانگین تراز: ۵۹۴۱
سال های حضور در کانون: ۲ سال
تعداد آزمون تا الان: ۲۷ آزمون
مصاحبه گر: زهرا ارجمند
هدف شما از شرکت در آزمون های کانون چیست؟
هدف من از شرکت در آزمونهای کانون، آمادگی برای کنکور است؛ زیرا شرایطی که در آزمون تجربه میکنیم مشابه فضای کنکور است و برای مدیریت آزمون بسیار مناسب است. همچنین با نوع سؤالها نیز آشنا میشوم.
برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی میکنید؟
برای پیشرفت در هر آزمون، مهمترین کاری که انجام میدهم این است که آزمون را تحلیل میکنم تا متوجه شوم در کجاها ضعف و مشکل داشتهام. پس از تحلیل آزمون، هدفگذاری میکنم و مطابق آن تلاش میکنم نسبت به آزمون قبل عملکرد بهتری داشته باشم. مثلاً میزان تستزنی را افزایش میدهم، تمرکزم را در مطالعه بالا میبرم و برای هر درس زمان کافی اختصاص میدهم تا بتوانم درصدها را بهبود بدهم.
از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی هایی دارند؟
از کتاب جمعبندی پایه استفاده میکنم. این کتاب برای همه درسها آزمونهایی مشابه آزمونهای قلمچی دارد و شامل تستهای جامع از هر درس است. ابتدا آزمونها را به روش بازیابی حل میکنم و سپس با توجه به نتیجه آزمون، برای درسهایی که نیاز دارم تست بیشتر کار میکنم و دوباره مطالعه میکنم. این کتاب عملکردم را به خوبی نشان میدهد و مشخص میکند که در هر درس در چه سطحی قرار دارم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل آزمون را عصر روز جمعه، حدود ساعت چهار، شروع میکنم. ابتدا کارنامه را نگاه میکنم و بعد سراغ پاسخنامه کلیدی میروم. سؤالهای درست، غلط و نزده را در دفترچه علامت میزنم و علت هرکدام را کنار سؤال مینویسم؛ مثلاً چرا غلط زدهام، چرا درست پاسخ دادهام یا چرا نزدهام.
سپس به سراغ پاسخنامه تشریحی میروم و سؤالهای غلط و نزده را بررسی میکنم. برای درسهای ریاضی، عربی و فنون از ویدئوهای تحلیل آزمون هم استفاده میکنم و نکات مهم را یادداشت میکنم. بعد از آن، یک جمعبندی کلی از تحلیل آزمون تهیه میکنم و در قالب جدول تعداد سؤالهای درست، غلط و نزده را مینویسم. در پایان نیز برای آزمون بعدی هدفگذاری میکنم.
روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.
روش مطالعه موفقم در درسهای جامعه شناسی، روانشناسی، فلسفه و علوم فنون است.
در درسهای جامعهشناسی و روانشناسی، چون بیشتر جنبه متنی، مفهومی و حفظی دارند، مطالعه دقیق کتاب و استفاده از درسنامه اهمیت بیشتری دارد. در درسنامه به نکاتی اشاره میشود که در کتاب گفته نشده، برای همین خواندن درسنامه بسیار مهم است. بعد تستهای تسلطی میزنم، چون در این درسها تست سنجشی و مهارتی با مطالعه متن کتاب فرقی نمی کند.
برای فلسفه هم مطالعه کتاب و هم تستزنی بسیار مهم است. متن کتاب باید دقیق مطالعه شود و به فعلها و قیدها توجه کرد. چند روز بعد از مطالعه متن تست میزنم، چون این درس سنگین است و باید فاصلهای بین مطالعه و تستزنی باشد. سپس سراغ تست مهارتی و بعد تسلطی میروم و این کارها را در یک روز انجام نمیدهم. پرکاری تستی در این درس باعث موفقیتم شده است.
برای فنون منبع مناسب بسیار مهم است. در این درس هم پرکاری تستی انجام میدهم و نکات مهم را یادداشت میکنم. همچنین در این درس لازم است فهم ما از کتاب فراتر باشد تا بتوانیم تستها را خوب پاسخ دهیم.
مطابق برنامه راهبردی حرکت می کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می کنید؟
بله، کاملاً طبق برنامه راهبردی کانون مطالعه میکنم. در طول هفته درسهای دوازدهم را مطالعه میکنم و آخر هفته برای درسهای پایه وقت میگذارم.
برنامه راهبردی را در طی دو هفته پیش میبرم و برای درسها اولویتبندی انجام میدهم؛ ابتدا درسهای با اولویت بالا را مطالعه میکنم، اما با وجود اولویتبندی، تعادل را نیز حفظ میکنم تا از هر درس درصد مناسبی کسب کنم و ترازم کاهش پیدا نکند.

از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
علاوه بر کارنامهی اصلی، از کارنامهی پنجنوع درس و پروژهای نیز استفاده میکنم.
در کارنامهی پنج درس متوجه میشوم در کدام درسها استمرار دارم و کدام درسها نقاط قوت و ضعف من هستند که در برنامهریزی بسیار کمکم میکند.
کارنامهی پروژهای به خوبی نشان میدهد کجا عملکرد خوبی داشتهام و در کدام دوره عملکردم ضعیف بوده است؛ این موضوع باعث آگاهی از شرایطم میشود و میتوانم پیشبینی خوبی دربارهی دورهها و هفتهی بعد داشته باشم.
آیا در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کنید؟
بله، در آزمون مشابه پارسال شرکت میکنم و تحلیل کلی آن را انجام میدهم. این کار باعث میشود بتوانم آزمون اصلی را بهتر پیشبینی کرده و آمادگی بیشتری برای آن کسب کنم.
همچنین، آزمون هدفگذاری کمک میکند شرایط خود را برای آزمون اصلی بسنجم و با آگاهی از وضعیت فعلی، برنامهریزی بهتری داشته باشم.
برای هماهنگی برنامه مدرسه با برنامه راهبردی چه می کنید؟
معمولاً در بیشتر درسها برنامهی مدرسه جلوتر از برنامهی راهبردی است یا با آن هماهنگ است، و اغلب اوقات برنامهی مدرسه و برنامهی راهبردی مطابق یکدیگر هستند. دبیرهای مدرسه تلاش میکنند به برنامهی راهبردی آزمونهای قلم چی برسند.
درسهایی که گذشتیم و در برنامهی راهبردی آمدهاند را مرور میکنم و اگر احیاناً درسی نرسیده باشد، درسنامه و کتاب را بهخوبی مطالعه میکنم تا برای آزمون آمادگی داشته باشم.
هنگام امتحانات تشریحی، برای رسیدن به برنامه راهبردی و رعایت تعادل مطالعه تستی و تشریحی چهکار می کنید؟
در طول هفته سعی میکنم درس هر روز را همان روز مطالعه کنم. روزهایی که امتحان تشریحی دارم نیز، امتحان، تمام وقت روزم را نمیگیرد و به برنامهی راهبردی نیز میرسم. با این حال، از آنجایی که امتحانات نهایی تأثیر زیادی دارند، تعادل بین مطالعهی تشریحی و تستی را حفظ میکنم و مطالعهی لازم برای هر دو نوع آزمون را انجام میدهم. معمولاً ساعت مطالعهی جداگانهای برای امتحان تشریحی، نهایی و برنامهی راهبردی دارم که باعث حفظ تعادل می شود.
