گفت و گو با نازنین زهرا رحمانی بایگی قهرمان پیوستگی

در این مصاحبه با دانش آموز نازنین زهرا رحمانی بایگی گفت و گو خواهیم کرد.

گفت و گو با نازنین زهرا رحمانی بایگی قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی : نازنین زهرا رحمانی بایگی 

پایه : هفتم 

نام شهر و استان :مشهد / خراسان رضوی 

شغل و تحصیلات مادر: حسابدار / دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر : کارگر/ دیپلم 

میانگین تراز: 6047

سال‌های حضور در کانون : ۲ سال از پایه ششم 

تعداد آزمون‌ها: ۳۰ آزمون

 

مصاحبه گر: هستی محمدی


هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف اصلی من سنجش سطح علمی‌ خود و پیشرفت در دروس است. 

 

برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می‌کنید؟

اولویت من در برنامه‌ریزی، "رفع نقاط ضعف" است. بنابراین بعد از هر آزمون، ابتدا سراغ دروسی می‌روم که در 

آن‌ها درصد پایینی کسب کرده‌ام ، سپس برای تثبیت نقاط قوت و مرور دروس دیگر زمان می‌گذارم.

 

 روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

روش من برای درس علوم ترکیبی "مطالعهٔ عمقی" و "تست‌زنی زمان‌دار" است. هر مبحث را به صورت فعال و 

با خط کشیدن زیر نکات مهم می‌خوانم. سپس با تست‌زنی زیاد، هم سرعت عمل و هم تسلطم را افزایش 

می‌دهم.

 

با توجه به اهمیت امتحانات و معدل،چه برنامه‌ای برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

برنامه‌ ی من برای امتحانات، "تسلط بر کتاب درسی" است. پس از مطالعه ی دقیق کتاب و حل تمام تمرین‌ها و 

مثال‌ها، از نمونه سؤالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته استفاده می‌کنم تا با سبک سؤالات آشنا شوم.

 

برنامه‌ای برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

بله، برنامه ی من مطالعه ی همگام با تدریس معلم و مطابق با برنامه ی آزمون ها است. در روزهای منتهی به 

امتحان نیز به مرور فشرده و حل نمونه سؤالات نهایی می‌پردازم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟

بله، برای دو هفته، این برنامه را به "برنامهٔ هفتگی" و سپس "برنامهٔ روزانه" تبدیل می‌کنم. معمولا سعی می‌کنم

 تا پایان پنجشنبهٔ هفتهٔ اول، مطالعهٔ اولیهٔ تمام مباحث را انجام دهم. جمعه را به تحلیل آزمون و برنامه‌ریزی 

دقیق هفتهٔ بعد اختصاص می‌دهم. هفتهٔ دوم نیز در اختیار مرور، رفع اشکال و تست‌زنی جامع است.

 گفت و گو با نازنین زهرا رحمانی بایگی قهرمان پیوستگی

از کدام کارنامه‌های جعبه ابزارکارنامه استفاده می‌کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می‌کنید؟

از چند کارنامه به صورت مرتب استفاده می‌کنم:

  · کارنامهٔ اصلی (کارنامهٔ آزمون): برای دیدن نمرهٔ تراز، درصدها و رتبهٔ کلی.

  · کارنامهٔ مبحثی: مهم‌ترین کارنامه برای من است. با آن دقیقاً مشخص می‌کنم کدام مباحث خاص    

            (مثلا "ژنتیک" در زیست یا "تابع" در ریاضی) نقطه ضعف من هستند تا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنم.

  · کارنامهٔ اشتباهات: این کارنامه به من می‌گوید چند سؤال را به خاطر بی‌دقتی یا اطلاعات ناقص از دست

 داده‌ام. سعی می‌کنم در آزمون بعدی، این تعداد را به حداقل برسانم.

  · کارنامهٔ هدف‌گذاری: برای آزمون بعد از این کارنامه استفاده می‌کنم و برای خودم هدف درصدی مشخص 

می‌کنم.

 

از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟ آیا منابع شما نیاز به تغییر و بازبینی (مهندسی مجدد منابع) دارد؟ چرا؟

از کتاب‌های آبی (به‌ویژه کتاب‌های جمع‌بندی) و کتاب‌های سه سطحی استفاده می‌کنم. فکر می‌کنم منابع فعلی 

من مناسب هستند چون کتاب آبی برای پایه‌سازی و کتاب سه سطحی برای چالش‌های بیشتر عالی است.

 

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

تحلیل آزمون را همان روز آزمون بعد از استراحت کوتاه انجام می‌دهم.

روش من به این صورت است:

 1_ سؤالات صحیح: حتی اگر جواب درست داده‌ام، راه حل خودم را با راه حل کتاب درسی مقایسه می‌کنم تا

 ببینم راه حل سریع‌تری وجود دارد یا خیر.

  2_ سؤالات غلط: دلیل غلط زدنم را پیدا می‌کنم (بی‌دقتی، کمبود وقت) و راه حل درست را یادداشت می‌کنم.

   3_ سؤالات نزده: اگر وقت نداشتم، سعی می‌کنم در خانه آن‌ها را حل کنم. اگر بلد نبودم، آن مبحث را در

 اولویت مطالعهٔ دو هفتهٔ آینده قرار می‌دهم.

 

با توجه به عملکرد و نتایج نیمسال اول، چه تغییرات مثبتی برای نیمسال دوم ایجاد خواهید کرد؟

در نیم‌سال اول متوجه شدم "مدیریت زمان" ضعف اصلی من در جلسهٔ آزمون است. برای نیم‌سال دوم، قصد 

دارم در خانه بیشتر "تست‌زنی زمان‌دار" انجام دهم تا سرعت عملم افزایش یابد.

Menu