گفت و گو با فاطمه بیرام حسنی قهرمان دوازدهم تجربی از ساوه

هدف اصلی و بنیادین من از شرکت منظم و مستمر در آزمون‌های برنامه‌ای کانون فرهنگی آموزش، کسب مهارت‌های چندگانه و ضروری برای موفقیت در کنکور سراسری است.

گفت و گو با فاطمه بیرام حسنی قهرمان  دوازدهم تجربی از ساوه

نام و نام خانوادگی: فاطمه بیرام حسنی

پایه: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: ساوه، استان مرکزی

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد حسابداری

شغل و تحصیلات پدر: دیپلم تراشکاری

میانگین تراز: ۵900

سال‌های حضور در کانون: ۲ سال

چند آزمون شرکت کرده است: ۲۷ آزمون



مصاحبه گر : خانم معصومه براتی 



۱. هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدف اصلی و بنیادین من از شرکت منظم و مستمر در آزمون‌های برنامه‌ای کانون فرهنگی آموزش، کسب مهارت‌های چندگانه و ضروری برای موفقیت در کنکور سراسری است. این مهارت‌ها شامل تقویت توانایی آزمون دادن در یک بازه زمانی مشخص، تسلط بر مدیریت زمان و تقسیم‌بندی مناسب آن بین دروس مختلف، و همچنین عادت کردن به فضای رقابتی و پرفشار آزمون‌های استاندارد می‌باشد. من معتقدم که شرکت در این آزمون‌ها، شبیه‌سازی دقیقی از شرایط کنکور اصلی است که به من کمک می‌کند علاوه بر سنجش واقعی سطح علمی خود، بر استرس‌هایم غلبه کرده و بتوانم در جلسه کنکور با آرامش بیشتر و عملکرد بهتری حاضر شوم.


۲. مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟

بدون تردید، مهم‌ترین دستاورد و عامل کلیدی موفقیت من در آغاز سال تحصیلی دوازدهم و ماه مهر، استفاده بهینه و حساب‌شده از فرصت طلایی دوران تابستان بود. من در طول تابستان، یک برنامه‌ریزی دقیق و فشرده برای مرور و جمع‌بندی دروس پایه (دهم و یازدهم) اجرا کردم و همزمان، بخشی از مطالب مهم و پیش‌نیازهای سال دوازدهم را به صورت جدی پیش‌خوانی نمودم. این پیش‌زمینه قوی باعث شد که با شروع سال جدید، نه تنها احساس عقب‌افتادگی نکنم، بلکه با اعتماد به نفس بیشتری بتوانم مطالب جدید را درک کرده و با تمرکز بالاتری در کلاس‌های مدرسه حاضر شوم. در واقع، این سرمایه‌گذاری در تابستان، سنگ بنای تراز خوبم در اولین آزمون‌های مهرماه بود.


۳. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

من ترجیح می‌دهم به صورت کاملاً حضوری در آزمون‌ها شرکت کنم. دلیل اصلی این انتخاب، ایجاد شرایطی کاملاً مشابه با کنکور سراسری برای خودم است. در آزمون حضوری، تمامی عوامل فیزیکی و روانی مانند حضور در یک محیط ناآشنا، نشستن روی صندلی امتحانی، پاسخگویی با مداد و برگه امتحانی، و حتی استرس ناشی از حضور سایر داوطلبان، همه و همه شبیه‌سازی می‌شوند. این امر به من می‌آموزد که چگونه این عوامل بیرونی را مدیریت کرده و تمرکز خود را بر روی سوالات حفظ کنم. به نظر من، آزمون آنلاین هرچند راحت‌تر است، اما هرگز نمی‌تواند همان حس و شرایط واقعی را ایجاد کند و ممکن است در روز کنکور اصلی، با فضایی غریب و استرس‌زا مواجه شوم.


۴. شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می‌کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟

من کارنامه آزمون را بلافاصله پس از پایان یافتن تصحیح اوراق و انتشار نتایج، از طریق صفحه شخصی خود در سایت کانون دریافت می‌کنم. معمولاً این کارنامه در بعدازظهر همان روز آزمون، حدود ساعت ۱۴، در پنلم قرار می‌گیرد. دریافت الکترونیکی کارنامه این مزیت را دارد که بتوانم به سرعت و در هر زمان و مکانی به جزئیات کامل نتایجم دسترسی داشته باشم و تحلیل خود را آغاز کنم.


۵. برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

برنامه‌ریزی من برای هر آزمون، یک چرخه دو هفته‌ای دقیق و منسجم است. من معمولاً در آخر هفته، بلافاصله پس از پایان یک آزمون و تحلیل کامل آن، برنامه مفصلی برای دو هفته تا آزمون بعدی تنظیم می‌کنم. در هفته اول، تمرکز اصلی من بر روی مطالعه عمقی و پایه‌ای است. در این هفته، کتاب درسی و جزوات معلم را به دقت می‌خوانم و سپس برای تثبیت یادگیری، تست‌های آموزشی (بدون در نظر گرفتن زمان) کار می‌کنم. در هفته دوم، استراتژی من کاملاً تغییر می‌کند و به سمت شبیه‌سازی آزمون می‌روم. در این هفته، حجم زیادی از تست‌های زمان‌دار و همچنین شرکت در آزمون‌های آزمایشی درس به درس در برنامه من قرار می‌گیرد تا سرعت و دقت من در شرایط مشابه آزمون اصلی افزایش یابد.


۶. روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

روش مطالعه‌ای که برای من در درس زیست‌شناسی بسیار موثر و موفق بوده است، روش "یادگیری فعال و چند لایه" است. این روش شامل مراحل زیر می‌شود: اولاً، قبل از تدریس معلم، مبحث جدید را پیش‌خوانی می‌کنم تا یک نمای کلی در ذهنم شکل بگیرد. ثانیاً، در کلاس با دقت کامل گوش داده و نکات کلیدی را یادداشت می‌کنم. ثالثاً، در همان روز مطالب را مرور کرده و سعی می‌کنم مفاهیم را برای خودم توضیح دهم. رابعاً، برای مباحث پیچیده، نقشه‌های ذهنی ترسیم می‌کنم تا ارتباط بین اجزا را به صورت تصویری ببینم.

پس از اطمینان از تسلط بر متن کتاب، به سراغ تست‌های نشان‌دار و مفهومی رفته و برای هر تست، گزینه‌ها را به دقت تحلیل کرده و نکات جدید را در کتاب درسی‌ام وارد می‌کنم. این چرخه باعث می‌شود زیست‌شناسی را نه به صورت حفظی، بلکه به صورت مفهومی و عمیق یاد بگیرم.


۷. ویژه دوازدهمی‌ها؛ شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ می‌دهید؟ کدام درس‌ها؟ چرا؟

من در آزمون‌ها به یک زوج‌درس از پایه دهم پاسخ می‌دهم. این انتخاب را مطابق با پیشنهاد و تأکید مشاوران و اساتید کانون انجام داده‌ام. دلیل اصلی این انتخاب این است که دروس پایه دهم به دلیل فاصله زمانی بیشتری که از مطالعه آن‌ها گذشته است، نسبت به دروس پایه یازدهم، نیاز به یادآوری و مرور مداوم بیشتری دارند. بنابراین، با اختصاص دادن یک زوج‌درس به پایه دهم، مطمئن می‌شوم که این مباحث مهم را به طور پیوسته در برنامه هفتگی خود نگه داشته‌ام و از فراموشی آن‌ها جلوگیری می‌کنم.


۸. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه‌ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

برای موفقیت در امتحانات مدرسه و اهمیت معدل، برنامه من بر پایه "مدیریت تدریجی و مطالعه مستمر" استوار است. من درس‌های عمومی را بسیار جدی می‌گیرم و آن‌ها را پشت گوش نمی‌اندازم، زیرا این دروس با مطالعه منظم در طول ترم، به راحتی نمره بالایی عایدم می‌کنند. برای دروس اختصاصی نیز سعی می‌کنم بلافاصله پس از تدریس در مدرسه، مطالب را مطالعه و تمرین حل کنم تا کاملاً برایم تثبیت شود. با این روش، دیگر نیازی نیست شب امتحان حجم عظیمی از مطالب خوانده نشده را برای اولین بار مرور کنم. در عوض، شب‌های قبل از امتحان را صرف مرور نکات کلیدی و حل نمونه سوالات امتحانی می‌کنم که این امر استرس من را به شدت کاهش داده و بازدهی‌ام را افزایش می‌دهد.


۹. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟

بله، من به طور کامل و با دقت بالا، مطابق با برنامه راهبردی کانون حرکت می‌کنم. من معتقدم این برنامه توسط متخصصان و با در نظر گرفتن تمامی جوانب از جمله توزیع مناسب حجم دروس، زمان‌بندی مرورها و جمع‌بندی‌ها طراحی شده است. پایبندی به این برنامه به من این اطمینان را می‌دهد که مسیر درستی را برای رسیدن به هدف نهایی‌ام، یعنی کنکور، طی می‌کنم و از هرگونه سردرگمی و برنامه‌ریزی نامنظم در امان هستم.


۱۰. از کدام کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می کنید؟

بله، من به طور فعال از جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنم. دو کارنامه‌ای که بیشترین استفاده را برای من دارند، "کارنامه اشتباهات" و "کارنامه مبحثی" هستند. من از کارنامه اشتباهات بلافاصله پس از هر آزمون برای شناسایی دقیق سوالاتی که به آن‌ها پاسخ غلط داده‌ام یا نزده گذاشته‌ام، استفاده می‌کنم. این کارنامه به من کمک می‌کند نقطه‌ضعف‌هایم را به صورت عینی ببینم و اولین قدم برای رفع اشکال را بردارم. همچنین، از کارنامه مبحثی عمدتاً در دوران جمع‌بندی استفاده می‌کنم. این کارنامه با نشان دادن درصدهای من در هر مبحث خاص، به من کمک می‌کند تا مباحثی که در آن‌ها ضعف دارم یا قوت دارم را تشخیص دهم و بر اساس آن، برنامه مطالعاتی دوران جمع‌بندی خود را اولویت‌بندی کنم.


۱۱. از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟

از میان منابع کمک آموزشی کانون، من به طور خاص از دو منبع استفاده می‌کنم: "کتاب سه سطحی زیست شناسی" و "دفتر برنامه ریزی". کتاب سه سطحی به دلیل دسته‌بندی هوشمندانه سوالات در سطوح مختلف دشواری، به من کمک می‌کند خودم را به چالش بکشم و تسلطم را بر مباحث سخت‌تر افزایش دهم. دفتر برنامه‌ریزی نیز ابزاری ضروری برای من است.


۱۲. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، من به طور مرتب دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنم. ثبت ساعات مطالعه در این دفتر، کمک شایانی به من می‌کند. این کار به من امکان می‌دهد تا بتوانم ساعت مطالعه‌ام را در روزها و هفته‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنم. این مقایسه نه تنها انگیزه‌بخش است و زمانی که شاهد پیشرفت و افزایش ساعات مطالعه‌ام هستم، بلکه هشداردهنده نیز هست و زمانی که متوجه کاهش ناگهانی ساعات مطالعه می‌شوم، بلافاصله علت را جویا شده و درصدد رفع آن برمی‌آیم. در واقع، دفتر برنامه‌ریزی مانند یک آیینه از عملکرد روزانه‌ام است.


۱۳. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

من تحلیل آزمون را در همان روز برگزاری آزمون، یعنی روز جمعه، انجام می‌دهم. روش تحلیلی من یک پروسه چند مرحله‌ای است: ابتدا، تمامی سوالات نزده و غلط را مجدداً و با حوصله حل می‌کنم تا به پاسخ صحیح برسم.

سپس، به بررسی دقیق "دلیل" نزده ماندن یا غلط بودن هر سوال می‌پردازم؛ آیا دلیل آن بی‌دقتی بود، عدم تسلط بر مبحث بود، یا مدیریت زمان ضعیف؟ در مرحله بعد، نکات کلیدی و مفهومی که در پس هر سوال مهم (حتی سوالاتی که درست پاسخ داده‌ام) وجود دارد، استخراج کرده و آن‌ها را در دفترچه نکات یا حاشیه کتاب درسی‌ام یادداشت می‌کنم. این کار باعث می‌شود ارزش هر آزمون برای من نه تنها یک نمره، بلکه یک منبع غنی از یادگیری باشد.

Menu