نام و نامخانوادگی دانشآموز: ساناز نوروزی
پایه تحصیلی: دوازدهم
رشته: علوم تجربی
شهر محل تحصیل: تهران
پشتیبان: ریحانه ابراهیمی
نام مصاحبهکننده: غزال بدری
⸻
۱. ارزیابی کلی شما از آزمون ۱۶ آبان چگونه است ؟
بهطور کلی، آزمون ۱۶ آبان برای من تجربهای قابلقبول و حتی نسبتاً رضایتبخش بود. بخش قابلتوجهی از سؤالات، بهویژه در درس زیستشناسی، از الگو و ساختار سؤالات تشریحیِ پایههای دوازدهم و آزمونهای نهایی الهام گرفته بود و همین مسئله باعث شد دانشآموزانی مانند من که زمان قابلتوجهی را صرف مطالعه تشریحی و درک عمیق مفاهیم میکنند، عملکرد بهتری داشته باشند. آشنایی من با سبک سؤالات تشریحی و توانایی توضیحدادن مباحث، موجب شد در مواجهه با سؤالات دشوار یا مفهومی، آرامش بیشتری داشته باشم و بتوانم سطح آمادگی خود را بهتر از آزمونهای پیشین نشان دهم.
⸻
۲. تغییرات ایجادشده بر اساس کارنامهی آزمون قبل شما چگونه بوده است ؟
پس از بررسی دقیق کارنامه آزمون قبلی، متوجه شدم که ضعف اصلی من در بخش سؤالات تشریحیمحور، بهویژه در ریاضی، ناشی از عدم آشنایی کافی با روشهای متنوع حل مسئله بوده است. بنابراین تصمیم گرفتم هر روز تعدادی سؤال تشریحی از دروس مختلف—خصوصاً ریاضی—حل کنم تا بتوانم روشهای حل را بهتر در ذهنم تثبیت کنم. استمرار در این کار باعث شد درک بهتری از روند حل مسائل داشته باشم و همین امر در آزمون ۱۶ آبان موجب افزایش چشمگیر درصد ریاضی و بهتبع آن، بهبود تراز کلی من شد.
⸻
۳. میزان نظم شما در تکمیل دفتر برنامهریزی چگونه است ؟
دفتر برنامهریزی را تقریباً هر شب و با دقت کامل تکمیل میکنم. این کار کمک میکند روزم را مرور کنم، میزان بهرهوری ساعاتی را که مطالعه کردهام بسنجم و دقیقاً متوجه شوم در کدام مباحث پیشرفت کردهام و در کدام بخشها نیاز به ترمیم دارم. به نظرم این ابزار نقش بسیار مهمی در مدیریت زمان دارد، زیرا با بررسی روزهای گذشته متوجه میشوم که چه الگوهایی باعث کاهش کیفیت مطالعه میشود و چه شیوههایی بازدهی بیشتری دارد.
⸻
۴. میزان پایبندی شما به برنامه پیشنهادی آزمون ها چه میزان است ؟
در فاصلهی دو آزمون اخیر، تلاش کردم تا حد امکان مطابق برنامهی پیشنهادی پیش بروم. در درسهایی مانند زیست و ریاضی به شکل منظمتری از برنامه پیروی کردم و بیشترین موفقیت را نیز در همین بخشها به دست آوردم. هر جا احساس میکردم از برنامه عقب افتادهام، با هماهنگی پشتیبان و تنظیم ساعت مطالعهی بیشتر، تلاش میکردم دوباره به مسیر اصلی بازگردم.
⸻
۵. نقطه قوت شما در کارنامهی امروز چیست ؟
در کارنامهی این آزمون، درس ریاضی نقطه قوت اصلی من بود. بسیاری از داوطلبان تجربی معمولاً تمرکز خود را بر زیست قرار میدهند و بههمین دلیل درصدهای ریاضی در این رشته تفاوت زیادی در تراز نهایی ایجاد میکند. هرچند درصد من در ریاضی متوسط بود، اما همین درصد باعث شد تغییر بسیار مثبتی در تراز نهاییام ایجاد شود. مطالعهی تشریحی، حل روزانه مسائل و پایبندی به برنامه، عامل اصلی این نتیجه بود.
⸻
۶. نقش فضای آزمون حضوری برای شما چگونه بوده است ؟
فضای آزمون حضوری تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت عملکرد من دارد. حضور در محیط آزمون، نظم و تمرکز بیشتری ایجاد میکند و شرایطی شبیه به جلسه اصلی کنکور فراهم میآورد. برخلاف مطالعه در خانه، در محیط آزمون عوامل مزاحم کمتر است و فرد میتواند با تمرکز واقعی و ذهن آمادهتری به سؤالات پاسخ دهد. این تجربه به من کمک کرد تا ارزیابی دقیقتری از سطح آمادگی خود داشته باشم و متوجه شوم در شرایط واقعی چقدر توانایی مدیریت زمان و انرژی دارم.
⸻
۷. برنامه شما تا آزمون بعدی چیست ؟
برای فاصله میان آزمون ۱۶ آبان تا آزمون بعدی، برنامهریزی من بر دو محور اصلی استوار است:
۱. آمادهسازی برای امتحانات میانترم مدرسه،
۲. حفظ پیوستگی در حل تست برای آمادگی بیشتر در آزمونهای کانون.
سعی میکنم در کنار مطالعهی آموزشی، تستهای زماندار و استاندارد را نیز در برنامه قرار دهم تا در هیچیک از این دو جبهه عقب نمانم.
⸻
۸. توصیه شما به دانشآموزان درباره دفتر برنامهریزی و تحلیل کارنامه چیست ؟
به دانشآموزانی که میخواهند بهرهی بیشتری از ابزارهای کانون بگیرند، پیشنهاد میکنم حتماً تحلیل کارنامه و دفتر برنامهریزی را جدی بگیرند. صحبت با پشتیبان یا مشاور مدرسه نیز بسیار کمککننده است، زیرا تجربهی آنها باعث میشود اشتباهاتتان سریعتر شناسایی شود و بتوانید با برنامهی دقیقتری مسیر مطالعاتی خود را ادامه دهید
