«از منابع هوش کلامی، هوش غیرکلامی و کتاب «سرعت و دقت» کانون استفاده میکردم.»
نام و نامخانوادگی: ریبین کبریتی
پایه تحصیلی: دهم تجربی
شهر و استان: مهاباد، آذربایجان غربی
میانگین تراز: 5800
سابقه حضور در کانون: از مقطع هشتم؛ بیش از 40 آزمون اصلی
شغل و تحصیلات مادر: مدیر آموزشگاه – کارشناسی
شغل و تحصیلات پدر: کارمند – کارشناسی ارشد
مصاحبهگر: سیامند محمدکریمی
---
چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق دوستان با کانون آشنا شدم و تصمیم گرفتم در آزمونهای کانون شرکت کنم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت در آزمونها باعث افزایش مهارت تستزنی، موفقیت در مدرسه و در نهایت قبولی در آزمون نمونه دولتی شد.
آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چه بود؟
بله، تا جایی که میتوانستم در آزمونهای هدفگذاری و آزمونهای مشاور پاسدار شرکت میکردم. دلیل اصلی شرکت در این آزمونها افزایش آمادگی برای آزمونهای اصلی بود.
مطابق برنامه راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله، مطابق برنامه راهبردی پیش میرفتم. در هفتهی اول بیشتر روی مرور و تستزنی تمرکز داشتم و در هفتهی دوم منتهی به آزمون، تستزنی را افزایش میدادم.
کدام درسها نقطه قوت شماست و چگونه آنها را مطالعه میکردید؟
ریاضی و علوم نقاط قوت من هستند. ابتدا مطالب را مفهومی مطالعه میکردم و سپس سؤالها و تستهای زیادی برای این دروس حل میکردم.
آیا درسی بوده که ضعیف باشید اما آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، در درس عربی در ابتدا ضعیف بودم، اما با افزایش تستزنی و حل نمونهسؤالهای بیشتر توانستم این درس را به نقطه قوت تبدیل کنم.
روزی چند ساعت درس میخواندید و چه مقدار از زمان خود را به تستزنی اختصاص میدادید؟
بهطور میانگین روزانه ۵ تا ۶ ساعت مطالعه میکردم و حدود نصف این زمان را به تستزنی اختصاص میدادم.
چرا با وجود قبولی در آزمون نمونه دولتی، پیوستگی خود را با آزمونهای کانون حفظ کردید؟
هدف اصلی من قبولی در کنکور است. قبولی در آزمون نمونه دولتی تنها یکی از پلههایی بود که برای رسیدن به این هدف باید طی میکردم. بنابراین ارتباطم با آزمونها را حفظ کردم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
سعی میکردم تحلیل آزمون را همان روز جمعه انجام دهم. همچنین سؤالها را در روزهای بعد نیز دوباره حل میکردم. ابتدا سؤالهای اشتباه را بررسی میکردم، سپس سراغ سؤالهای ندانسته میرفتم. اگر پاسخنامه روش متفاوتی نسبت به روش حل من داشت، آن را یاد میگرفتم.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتهاید؟
بله، در زمینه موسیقی و ورزش فعالیت دارم. در موسیقی در کنسرتها شرکت کردهام. در دو رشته شطرنج و ورزشهای رزمی نیز مقامهایی بهدست آوردهام.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه میکنید؟
بعد از مطالعه مفهومی، حتماً از یک نمونهسؤال استفاده میکردم. سپس با بازیابی مطالب، نقاط قوت و ضعف را شناسایی میکردم. با مرور و رفع اشکال و حل نمونهسؤالهای بیشتر—از جمله نمونهسؤالهای سایت کانون—آمادگی خود را کامل میکردم.
از چه زمانی برای آزمون تیزهوشان مطالعه کردید؟
مطالعه برای تیزهوشان را از تابستان مقطع هشتم و همزمان با ثبتنام در آزمونهای کانون شروع کردم.
برای استعداد تحلیلی از چه منابعی استفاده کردید و چگونه مطالعه میکردید؟
از منابع هوش کلامی، هوش غیرکلامی و کتاب «سرعت و دقت» کانون استفاده میکردم. بعد از اتمام درسهای مدرسه زمانی را برای مطالعه استعداد تحلیلی اختصاص میدادم و سؤالها را بهصورت پیمانهای حل میکردم.
روش مطالعه کتابهای تستی شما چگونه بود؟
بعد از مطالعه مفهومی و خواندن درسنامه، تستها را حل میکردم و پاسخنامه کتابهای تستی را نیز بهصورت تشریحی و کامل مرور میکردم.
منابع را یکبار مطالعه کردید یا چندبار؟
منابع را چندبار تکرار میکردم و با توجه به پوششی بودن آزمونهای کانون، این منابع در طول سال چندین بار مرور میشد.
چگونه بین استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تعادل برقرار میکردید؟
بهصورت روزانه برای هر دو بخش زمان میگذاشتم. بعد از خواندن درسهای مدرسه، زمانی جداگانه برای استعداد تحلیلی اختصاص میدادم تا تعادل حفظ شود.
برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خرداد) چگونه بود؟
در ابتدای دوران جمعبندی با مطالعه کتابها و دیدن فیلمهای آموزشی آمادگی اولیه را ایجاد میکردم. سپس آزمونهای کانون و سؤالهایی را که قبلاً دیده بودم دوباره حل میکردم.
