نام و نام خانوادگی: سیده زهرا سیاوشی
رشته و دانشگاه محل تحصیل: دانشگاه شهید باهنر همدان آموزش ابتدایی
میانگین تراز دوازدهم : ۵۵۰۰
میانگین تراز یازدهم :۵۹۵۵
سابقه عضویت در کانون فرهنگی آموزش: از سال یازدهم، سال دوازدهم ۱۷ آزمون و یازدهم ۱۶ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: معلم بازنشسته، فوق دیپلم
میانگین تراز: سوابق 8198
تراز مصاحبه: 9412
مصاحبه گر: شهلا انصاری
از چه زمانی و چگونه به رشته معلمی و دبیری و دانشگاه فرهنگیان علاقهمند شدید؟ چه عواملی سبب ایجاد این علاقه شد؟
علاقهمندی اینجانب به شغل معلمی از همان دوران کودکی شکل گرفت.پدر بزرگوارم که خود از فرهنگیان پرتلاش بودند، الگوی ارزشمندی برای اینجانب به شمار میرفتند. ایشان با رفتار، منش و تلاشهایشان موجب شدند که به حرفهی معلمی گرایش پیدا کنم و همواره این شوق را در ذهن داشته باشم که مسیر ایشان را ادامه دهم. بدون شک، نقش پدرم در ایجاد انگیزه و علاقهی اینجانب به این شغل بسیار پررنگ و تعیینکننده بوده است.
در خانواده و اطرافیان شما چه کسانی دبیر بودند؟
در خانوادهی اینجانب، پدرم فرهنگی بوده و علاوه بر ایشان، برخی از بستگان نزدیک و اعضای فامیل نیز در حرفهی معلمی مشغول بودند. همین موضوع باعث شد که از همان ابتدا با این شغل ارزشمند آشنا شوم و علاقهام به آن شکل بگیرد. به نوعی میتوان گفت که فضای خانوادگی و پیشینهی فرهنگی خانوادهام، عامل اصلی گرایش اینجانب به شغل معلمی بوده است.
کدام معلمهایتان در این علاقه تأثیرگذار بودند؟
از میان معلمان دوران تحصیلم،هر کدام بهنوعی در گرایش و علاقهمندی اینجانب به شغل معلمی نقش و تأثیر داشتند.
فکر میکنید اگر معلم شوید، شبیه کدام معلم خود خواهید شد؟ چرا؟
اگر اینجانب در آینده معلم شوم،دوست دارم شبیه معلم دوران ابتداییام، سرکار خانم فاطمه حمزه علی باشم. زیرا ایشان علاوه بر ایجاد علاقه و انگیزه در کودکان برای یادگیری درسها، آنها را به درس زندگی و اخلاق نیز هدایت میکردند. این ویژگی برای اینجانب الگوی ارزشمندی شد.
توجه شما بیشتر به کدام منابع فرهنگیان بود؟
در دوران آمادگی برای کنکور فرهنگیان سعی کردم زمان خود را بهطور درست تقسیم کنم؛ به این صورت که بخشی از وقت را به مطالعهی دروس تخصصی، بخشی را به درس تعلیم و تربیت اسلامی و هوش و بخشی دیگر را نیز به دروس عمومی اختصاص دادم تا بتوانم در امتحانات نهایی نمرهی مطلوب را کسب کنم.
از چه زمانی مطالعه برای فرهنگیان را شروع کردید؟
اینجانب آغاز آمادگی برای کنکور فرهنگیان را از سال دهم، همزمان با ورود به مقطع دبیرستان شروع کردم و طی سه سال تا پایان سال دوازدهم با برنامهریزی مستمر ادامه دادم.
برای بخش استعداد تحلیلی چه کار ویژههایی انجام دادید؟
در بخش استعداد تحلیلی از کتابها و منابعی استفاده کردم که شامل نمونه سوالات این حوزه بودند. همچنین با حل نمونهسوالهای مرتبط توانستم آمادگی بیشتری در این بخش کسب کنم.
آیا در آزمونهای کانون در بخش فرهنگیان شرکت میکردید؟
بله،اینجانب در پایان هر آزمون قلمچی، از آزمونهای ویژهی فرهنگیان این مؤسسه استفاده میکردم. این آزمونها دارای سؤالاتی بسیار مفهومی و مشابه با سؤالات کنکور بودند و نقش مهمی در افزایش سطح آمادگی و تصمیمگیریهای مطالعاتی اینجانب برای کنکور داشتند.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونهای قلمچی باعث شد که اینجانب بتوانم مطالب را بهصورت منظم و مداوم در ذهنم تثبیت کنم و هنگام نیاز بهخوبی آنها را به یاد بیاورم. همچنین این روند، اینجانب را وادار میکرد تا مطالب را بیشتر مرور کنم و آمادگی بالاتری به دست آورم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
بیشترین درصد اینجانب در کنکور مربوط به درس عربی بود که موفق شدم ۴۸ درصد کسب کنم.روش مطالعهام در این درس به دو بخش تقسیم میشد. بخش نخست شامل لغات و ترجمه بود که برای تسلط در آن نیاز به مرور مداوم داشتم تا مطالب فراموش نشوند. بخش دوم نیز مربوط به قواعد بود که با مطالعهی دقیق آنها و یادگیری فرمولهای کلی، همراه با حل تستهای متنوع، توانستم در این بخش نیز تسلط خوبی پیدا کنم. درسهای تعلیم و تربیت اسلامی و هوش برای اینجانب بسیار مهم بودند. در بخش هوش، با حل تستهای گوناگون و استفاده از ویدئوهای آموزشی توانستم عملکرد خوبی داشته باشم. در بخش تعلیم و تربیت اسلامی نیز با مطالعهی جزوهی آقای قرائتی و حل تستهای مرتبط، توانستم این درصدها را کسب کنم.
